سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

شما هم دچار خشکی دهان هستید؟



درمان خشکی دهان اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا دهان خشک باعث می‌شود که فرد توانایی احساس عطرها، طعم ها و بوهای خوش را در دوره ای از زندگی که در آن احتمال سوءتغذیه بسیار زیاد است، از دست بدهد.

 

خشکی دهان, درمان خشکی دهان, بزاق دهان

 

بزاق  در خشکی دهان چه نقشی دارد ؟
خشکی دهان در زمانی ایجاد می شود که دهان مقدار کمی بزاق ترشح می کند و یا اصلا بزاق ترشح نمی شود .کمبود بزاق بیشتر از داشتن احساس تشنگی آزاردهنده است . بزاق به شما کمک می کند که مزه غذا و نوشیدنی هایی را که می خورید را تشخیص دهید ، هم چنین بزاق در هضم غذا نقش دارد .بزاق از پوسیدگی دندان هم جلوگیری می کند .

 

خشکی دهان, درمان خشکی دهان, بزاق دهان

خشکی دهان و گرفتگی
با خشکی دهان احساس نا خوشایندی به فرد دست می دهد .خشک دهان می تواند بر روی تفس اثر گذار باشد .اگر شما از رژ لب استفاده کنید ، ممکن است به دلیل خشکی دهان و کمبود بزاق ، رنگ رژ بر روی دندان باقی بماند .خشکی دهان می تواند باعث گرفتگی صدا هم شود .

 

خشکی دهان, درمان خشکی دهان, بزاق دهان

خشکی دهان به همراه خشکی پوست
کمبود بزاق در اطراف دهان باعث می شود که پوست اطراف دهان خشک و سخت شود . لب ها ترک می خورد و اطراف دهان هم ممکن است زخم شود ، زبان هم احساس خشکی می کند .
خوردن غذا و صحبت کردن هم ممکن است با سختی همراه باشد .

 

خشکی دهان, درمان خشکی دهان, بزاق دهان

مصرف برخی داروها می تواند باعث خشکی دهان شود
بیش از 400 نوع از انواع داروها می تواند باعث خشكی دهان شود. در حقیقت خشكی دهان می تواند از عوارض جانبی مصرف این داروها باشد.
بسیاری از داروهایی سرماخوردگی، آلرژی ، فشار خون و داروهای روان ، داروهای شیمی درمانی و .. می تواند باعث خشکی دهان شود .

 

خشکی دهان, درمان خشکی دهان, بزاق دهان

آسیب دیدگی اعصاب می تواند باعث بروز خشکی دهان شود
خشکی دهان می تواند در اثر آسیب دیدگی اعصاب سر و یا گردن بوجود بیاید .سلول های عصبی خاصی پیام های عصبی را از سمت مغز به سمت سلول های ترشح کننده بزاق انتقال می دهند .اگر این اعصاب آسیب ببینند سلول های ترشح کننده بزاق نمی توانند بزاق ترشح کنند .بدون ترشح بزاق قادر به تشخیص مزه و طعم غذا نخواهیم بود .

 

خشکی دهان, درمان خشکی دهان, بزاق دهان

دیگر دلایل خشکی دهان
ممکن است برخی از بیماری های جسمی باعث بروز خشکی دهان شود
یکی از بیماری های نقص سیستم ایمنی وجود دارد که گلبول های سفید بدن یه سلولهای ترشح کننده بزاق و اشک حمله می کنند ، که این بیماری باعث خشکی دهان و خشکی چشم می شود .خشکی دهان در بیماری دیابت و ایدز هم دیده می شود .

 

خشکی دهان, درمان خشکی دهان, بزاق دهان

سیگار کشیدن می تواند باعث خشکی دهان شود
علت های زیادی برای ترک سیگار وجود دارد ، یکی از آن دلایل خشکی دهان است .کشیدن سیگار ، قلیون ، پیپ می تواند باعث افزایش خشکی دهان شود .

 

خشکی دهان, درمان خشکی دهان, بزاق دهان

مراقبت از دندان ها برای جلوگیری از خشکی دهان
کمبود بزاق برای سلامت دندان ها مضر است .در صورتی که به خشکی دهان مبتلا هستید باید دندان هایتان را مدام توسط دندانپزشک چک کنید .مسواک زدن و استفاده از نخ دندان برای حذف مواد غذایی و باکتری ها از بین دندان ها مفید است .در طول روز باید دندان های خود را با آب بعد از خوردن غذا بشویید .

 

خشکی دهان, درمان خشکی دهان, بزاق دهان

مصرف مدام آب برای جلوگیری از خشکی دهان
در طول روز باید به صورت مداوم آب بخورید تا دهانتان مرطوب باقی بماند .نوشیدن شیر و آب و غذا به مرطوب ماندن محیط دهان کمک می کند .

منبع:salamatnews.com


ویدیو مرتبط :
خشکی دهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا در حمام کردن کودکتان دچار مشکل هستید؟



آیا تاکنون در حمام کردن کودک تان دچار مشکل شده اید؟ هر پدر و مادری به این سؤال پاسخ مثبت می دهد. پس راه حل چیست؟ می توان گفت راه حل قطعی وجود ندارد اما با انجام بعضی موارد می توان به نتایج مفیدی دست یافت.

حمام کردن کودک

برای کودک تان توضیح دهید که چرا به حمام نیاز دارد. والدین نمی توانند شکل میکروب ها را به کودکان نشان دهند ولی به کودکان می فهمانند که میکروب ها همه جا وجود دارند و حمام نرفتن بچه ها باعث می شود میکروب ها روی رشدشان تأثیر بگذارند.

برای کودک در باره میکروب ها صحبت کنید و بگویید اگر بهداشت را به طور مرتب رعایت نکند، بیمار می شود. اگر کودک این موضوع را درک کند، به حمام کردن علاقه مند می شود. به کودک تان توضیحات کافی بدهید و لغات بیشتری در این زمینه به دایره لغات او بیفزایید.

آیا تاکنون سیستم جایزه دادن را امتحان کرده اید؟ مثالی از این سیستم، لوح برچسب است. هر بار که کودک را به حمام می برید، یک برچسب به او بدهید. یک ردیف فضای خالی ایجاد کنید تا کودک برچسب ها را روی آن بچسباند. در پایان هر ردیف برچسب، یک جایزه بزرگ به او بدهید.

گاهی می توانید به جای برچسب از بسته های ستاره استفاده کنید که مقرون به صرفه تر نیز می باشد. هر بار به کودک برچسب های بیشتری بدهید تا در یک ردیف بچسباند. (حتی اگر برچسبی افتاد اجازه بدهید دوباره بچسباند.) به این ترتیب او صبر و حوصله را می آموزد و یاد می گیرد چگونه منتظر چیزی بماند، حتی اگر نتیجه ای نداشته باشد. این امر به آنها یاد می دهد برای به دست آوردن چیزهایی که دوست دارند تلاش کنند.

حمام کردن کودک

حمام را وسیله سرگرمی و تفریح کودک قرار دهید! بگذارید او اسباب بازی های ضدآبش را با خود به حمام ببرد. نظیر: باربی، ماشین، عروسک، آدم آهنی، اردک پلاستیکی و اسباب بازی هایی که روی آب شناور می مانند و مخصوص وان حمام هستند. فقط مواظب باشید اسباب بازی ها داخل لوله فاضلاب فرو نروند که در این صورت مشکل جدیدی ایجاد می شود.

شما می توانید از تمام این نظرات یا یکی از آنها و یا تلفیق آنها با نظرات خود استفاده نمایید. توجیه در باره لزوم حمام کردن کودک منطقی است. هیچ کس دوست ندارد کاری را انجام دهد که دلیل آن را نمی داند.

کودکان چیزهایی را که به آنها نمی گوییم، نمی دانند. بنابراین پس از مرحله توضیح در باره حمام کردن، آن را وسیله سرگرمی کودک قرار دهید و سپس سیستم جایزه را امتحان کنید. این روش ها را با هم تجربه نمایید. با استفاده از اسباب بازی، کودک را سرگرم کنید و به آنها برچسب بدهید تا در وان حمام فرو کند!