سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

شباهت‌های ضروری در ازدواج



 

 

شباهت‌های ازدواج, شباهت‌های ضروری در ازدواج

 

خیلی ها معتقدند که باید برای انتخاب همسر، به شباهت ها دقت کنند و همسری را بر گزینند که تا حدودی شبیه خودشان باشد. اما عده ای دیگر معتقد به تفاوت ها هستند و می گویند تضادها و تفاوت ها، زندگی را خیلی هیچان انگیز تر و جالبتر می کنند.

 

 

شما طرفدار کدام رویه هستید؟ فکر می کنید چقدر تفاوت و چقدر تشابه زندگی شما را جذاب تر می کند؟

 

1) شباهت در خلق و خو: کلمه خلق و خو خیلی کلی است اما اگر دقیق تر بخواهید باید بگوییم شما هر دو باید یک تیپ شخصیتی داشته باشید. یا هر دو درون گرا باشید یا هردو برون گرا. زندگی یک آدم درون گرا با یک برون گرا واقعا سخت است. این خلق و خو موروثی است و با تمرین و تلاش تغییر نمی کند. شاید مهارت های فرد در برخی زمینه ها قدری بهتر شود اما دگرگون نمی شود.

 

تصور کنید شما بخواهید تعطیلات آخر هفته را به سفر بروید و همسرتان دوست داشته باشد مطالعه کند یا به تنهایی قدم بزند. یا به یک عروسی دعوت شوید و شما از یک ماه قبل برنامه ریزی کنید برای این که یک شب به یاد ماندنی داشته باشید اما درست روز عروسی، همسرتان بگوید که نیاز به آرامش دارد و بهتر است شما به تنهایی راهی مهمانی شوید. می بینید؟ سنگ روی سنگ بند نمی شود!

 

2) شباهت در علایق: شما به حد مشخصی از شباهت ها نیاز دارید تا بتوانید بدون هدر دادن انرژی در زندگی تان پیش بروید. تفاوت داشتن علایق شما، باعث می شود برای تصمیم گیری روی هر مورد جزئی، وقتی را برای توجیه یکدیگر صرف کنید، تمایلات طرف مقابل را بشنوید، دلایل خود را توضیح دهید و خیلی وقت ها بدون توجیه شدن، صرفا برای مراعات حال طرف مقابل حرف او را بپذیرید. هرچه زن و مرد در زمینه های بیشتری علایق مشترکی داشته باشند، زندگی برایشان شیرین تر می شود و انتخاب آسان تر.

 

3) شباهت در ارزش ها: این یکی از آن شباهت های بسیار ضروری است. تفاوت ارزشی و اعتقادی معمولا بهانه اختلاف های زیادی است که زندگی را از ریشه سست می کند. اگر برای شما شهرت پیدا کردن در شغلتان ارزش باشد و برای همسرتان مهاجرت و داشتن یک زندگی حداقلی در یک کشور دیگر، آب تان با هم در یک جوی نخواهد رفت. درباره ارزش ها مذهبی هم این قضیه بسیار مهم است. اگر شما اعتقاد به خدا را به معنی دینداری بدانید و همسرتان پایبند به واجبات و مستحبات باشد، آن وقت است که با هم به مشکل برمی خورید. چون برای هر مساله کوچکی باید با هم وارد بحث شوید و عقاید طرف مقابل را زیر سوال ببرید.


4) هوش: فهمیدن سطح هوشی طرف مقابل در برخوردهای اول کار ساده ای نیست اما کم کم می توانید در مراوداتی که دارید، این را درک کنید. تفاوت هوش داشتن باعث می شود یک نفر در زندگی رئیس باشد و دیگری مرئوس. یکی آدم عاقل قصه باشد و دیگری فرد خطاکاری که همیشه گیج می زند. و در نهایت طرف باهوش قضیه احساس می کند همه بار زندگی روی دوش اوست و همسرش توانایی درک زندگی، اداره خود و زندگی و فهمیدن حرف های او را ندارد. توجه کنید که منظور از هوش، میزان تحصیلات نیست. هوش علاوه بر توانایی درک و استدلال و استنتاج، به حیطه هیجان فرد هم مربوط می شود. این که کسی نمی تواند خشم خود را کنترل کند، با کسی همدردی داشته باشد، محبتش را نشان دهد، بر استرس خود مسلط باشد و یا قبل از عمل، فکر کند، نشان دهنده کم هوشی او در حیطه هیجانات است.

منبع:تبیان


ویدیو مرتبط :
ازدواج سومین نیاز ضروری انسان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

3مهارت ضروری در ازدواج



 

ازدواج موفق, هیجانات همسر,روابط زن ومرد

 

ازدواج اگرچه بعد از بلوغ فکری و اجتماعی افراد اتفاق می افتد اما برای داشتن یک ازدواج موفق شما نیازمند یادگیری مهارت هایی هستید که با هم بودنتان را ساده تر و سازگارانه تر می کنند. این مهارت ها اگرچه جزو مهارت هایی هستند که هر کسی در زندگی به آنها احتیاج دارد اما در ازدواج نقش پررنگ تری را برای شما ایفا خواهند کرد.

  

مهارت در خود آگاهی

آگاهی از خود و خصوصیات خویش به انسان كمك می كند با توانایی ها، ضعفها، و سایر خصوصیات خود آشنا شود. و همچنین در صورت برخورد با مشكلات طرف مقابل و تشكیل زندگی مشترك بهتر و عمیق تر با مسائل روبرو شود. خود آگاهی موجب شناخت نیازهای افراد و یافتن راه مناسب برای مواجهه با آنها می شود. و همچنین اهداف زندگی را مشخص تر و واقع بینانه تر می كند. خود آگاهی فرآیند سالم هویت یابی را برای انسان آسانتر ساخته، به زندگی او آرامش می دهد و احساس رضایتمندی را رونق می بخشد.

 

خود آگاهی تضمین كننده استحكام موجودی فرد در هنگام بزرگسالی است و باعث پرورش روابط زن ومرد در رویارویی با مشكلات و حل مناسب آن هاست. خود آگاهی شناخت احساسات اهداف و برنامه های زندگی، تفریحات و سرگرمی ها، توانایی ها، ضعف ها، ارزشها، مسئولیت ها، شناخت فرهنگ مذهب، علائق، آرزوها، و استعدادها را به دنبال دارد. كشف و درك شناخت و مهارتها و توانایی های خود به این دلیل مهم است كه: فرد قبل از ازدواج بداند چه هدفی دارد و براساس هدف اصلی زندگی اش برنامه ریزی كند.

 

مهارت تصمیم گیری

انسانها در صورت های مختلفی تصمیم می گیرند خواه این تصمیم معامله ای یا اشتغال به كاری یا ازدواج باشد. انواع تصمیم گیری عبارتند از:

 

1- تصمیم گیری احساسی : كه براساس احساس خاص ( عشق، خشم، و …) گرفته می شود.

 

2- اجتنابی: یعنی فرد به دلیل ترس و نگرانی كه دارد آن را به تعویق می اندازد امكان آن وجود دارد كه فرد فرصت های مناسب زندگی را از دست بدهد.

 

3- اخلاقی

 

4- عجولانه : این تصمیم گیری بسیار سریع و بدون توجه به عاقبت كار و یا ارزیابی كامل موقعیت ها و شرایط گرفته می شود.

 

5- مطیعانه: در این تصمیم گیری برای یك یا دو نفر تصمیم می گیرند و بدون آنكه فرد با افرادی در این تصمیم گیری نقشی داشته باشند مانند ازدواج سنتی.

 

6- عقلانی: سالم ترین نوع تصمیم گیری ها تصمیمی است كه براساس تفكر، بررسی، و مطالعه و ارزیابی دقیق صورت گیرد.

 

اصول تصمیم گیری عقلانی

تصمیم گیری عقلانی نیز دارای اصول مهارت به ترتیب زیر است:

 

- مواجه شدن با یك تصمیم: زمانی كه فرد متوجه می شود باید تصمیم بگیرد روی آن تمركز و ضمن روشن كردن تصمیم اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری می كند.

 

- ارزیابی پیامدهای پیش بینی شده ی حق انتخاب: فرد پیامد های متفاوت انتخاب ها را مورد بررسی و ارزیابی می دهد تا معقول ترین آنها را انتخاب كند.

 

- تعهد به تصمیم: نسبت به تصمیمی كه گرفته می شود باید پایبند بود و به آن اعتقاد داشت.

 

- برنامه ریزی برای انجام تصمیم: حتی تصمیم عقلانی نیز نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد.

 

- اجرا یا انجام تصمیم: در این مرحله فرد به صورت عملی وارد مراحل اجرای برنامه خودش می شود.

 

- ارزیابی پیامد های واقعی اجرا یا انجام تصمیم: فرد به بررسی و ارزیابی تصمیم می پردازدكه یا ناموفق بوده یا موفقیت كاملی را به دست نیاورده است. در اینجا فرد مراحلی را كه پشت سر گذاشته مورد بررسی قرار می دهد.

 

مهارت همدلی

همدلی به معنی توانایی درك و فهم احساسات دیگران است. به طوری كه فرد بتواند خود را به جای دیگران بگذارد، از دید او به موضوع نگاه كند و احساسات او را درك كند. همدلی به معنی تایید رفتارهای فرد مقابل نیست بلكه فقط به این معنی است كه او و شرایط او را درك می كنیم.

 

ناتوانی در بیان همدلی یعنی شما در مواجهه با فرد مقابل شروع به نصیحت، راهنمایی و ارائه راه حل، سرزنش، به رخ كشیدن و مقایسه، بی اهمیت و كوچك كردن مشكل، اغراق آمیز یا بزرگ كردن مشكل، تعریف و تحسین و کارهایی از این دست کنید.

 

برای آنکه همدلی به بهترین شکل صورت گیرد باید بتوانید به احساسات و هیجانات همسرتان توجه كنید. از دید او به صحبت هایش خوب گوش دهید. در حالی که به صورتش نگاه می کنید و احساساتتان را به او انعکاس می دهید. سعی كنید با احساس طرف مقابلتان همراه و همرنگ شوید و خلاصه ای از احساسات فرد مقابل را به او برگردانید.

برگرفته از: برنا، خراسان، ساج