سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

شامپوهای مناسب پوست و موی كودكان



 

شامپو بچه

 

استفاده از صابون برای شستشوی مو و بدن، مدت‌ها است منسوخ شده و تولیدکنندگان برای هر سن و هر نوع مویی، شامپوی مخصوصی تهیه می‌کنند. به همین دلیل، این روزها بیشتر والدین از محصولات مخصوص کودکان برای شستشوی سر و بدن کودک خود استفاده می‌کنند. حال آنكه چه شامپوهایی مناسب كودك است شاید برای خیلی از مادران سئوال باشد كه در اینجا می‌تواند پاسخ سئوالات خود را بگیرند.


شامپوهای مناسب پوست و موی كودكان


شامپوهای مخصوص کودکان، چون قدرت شویندگی کمتری دارند،PH آنها خیلی قلیایی نیست؛ پوست سر کودکان قدرت چربی‌سازی زیادی ندارد و نیازی به استفاده از شامپوهای قوی و قلیایی برای موی آنها نیست. باید از شامپوهای ضعیف‌تر که PH قلیایی آنها نزدیک به 7، یعنی خنثی است استفاده شود. یکی از ویژگی‌های شامپوبچه‌ها این است که چشم را نمی‌سوزاند. هر چه قدرت قلیایی شامپوها بیشتر باشد، قدرت سوزانندگی چشم در آنها بیشتر است. قدرت قلیایی صابون، نزدیک 9 است. مایع دستشویی هم 10 تا 5/10 است. به همین دلیل چشم را می‌سوزانند، اما قدرت قلیایی شامپوبچه خنثی یا 7 است. به همین دلیل قدرت سوزانندگی چشم پایین می‌آید.

 


عوارض استفاده از شامپوهای معمولی برای پوست و موی كودكان


این شامپوها سبب خشکی بیش از اندازه پوست و موی کودکان می‌شوند؛ چون چربی‌زدایی این شامپوها بسیار بالاتر از شامپوهای مخصوص کودکان و PH آن نیز حدود 8 است. چون در کودکان چربی‌سازی در پوست سر و ریشه مو کم است، شامپوهای معمولی سبب خشکی بیش از حد مو شده و باعث شکنندگی، تار شدن، کدر و خشک شدن موها می‌شود. ‌

 

 

استفاده از شامپوبچه


تا سن بلوغ توصیه می‌شود. وقتی اولین علایم هورمون‌های جنسی در 12 تا 13 سالگی نمایان شد، دیگر می‌توان از شامپوهای افراد بالغ استفاده کرد.

 

اکثر افرادی که ریزش مو دارند، می‌گویند استفاده از شامپوبچه جلوی ریزش مو را می‌گیرد این حرف علمی نیست. تنها در صورتی که موی فردی خشک باشد، استفاده از شامپوبچه توصیه می‌شود. کسانی که موی نرمال دارند و از شامپو بچه استفاده می‌کنند، موهایشان تمیز نمی‌شود و بعد از آنکه از حمام بیرون می‌آیند، موهایشان هنوز چرب و کدر است.

 


در هفته چند مرتبه باید سر کودک را با شامپو شست؟


کودکی را که بازی زیاد می‌کند و بدنش تعریق بالایی دارد، باید هر روز به حمام برد؛ اما آ‌نهایی که فعالیت جسمی کمتری دارند را می‌توان یک روز در میان یا دو روز در میان به حمام برد. به‌طور کل شستشوی روزانه را برای همه توصیه می‌کنیم مگر آنکه پوست خیلی خشک باشد.

 


میزان مصرف شامپو برای كودك


اگر هر روز بچه‌ را به حمام می‌برید، یک دست شامپو کافی است. اگر یک روز در میان این کار را انجام می‌دهید، دو دست شامپو و اگر سه روز یک‌ بار شامپو می‌زنید، سه دست شامپو لازم است. هرچه مو زودتر و با شامپوی کمتر شسته شود، بهتر است تا اینکه دیرتر و با شامپوی‌ بیشتری شسته شود.

 


نحوه صحیح شامپو زدن


بعد از آنکه موها خیس شد، مقداری از شامپو را به موها زده و مو را کمی چنگ بزنید تا شامپو کف کند. این موضوع در رابطه با بچه‌هایی که موهای کوتاهی دارند یا آقایان صدق می‌کند. در مورد دختربچه‌ها یا خانم‌هایی که موهای بلند دارند، لازم نیست تمام ساقه مو را شامپو بزنند. شامپو را تنها باید به مغز سر که محل تجمع چربی است زد. وقتی آب‌کشی می‌کنید کف شامپوی زده شده به مغز سر، به ساقه موها می‌رسد و گرد و غبار نشسته روی آن را از بین می‌برد. شامپو زدن ساقه مو مخصوصا هر روز، می‌تواند سبب خشکی و شکنندگی مو شود؛ چون ساقه مو چربی‌سازی ندارد.

 


توصیه ایمنی برای خرید شامپوبچه


1- حتما توجه کنید که شامپو گوشه‌های تیز و برنده نداشته باشد. اکثر شامپوهای موجود در بازار بدون زاویه و بی‌خطر هستند؛ اما اگر به‌ طور اتفاقی شامپویی خریدید که کناره‌های تیز داشت، حتما آن را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

 

2- شامپو نباید قطعات ریز جداشونده داشته باشد. اگر شامپوی عروسکی می‌خرید، به این نکته توجه کنید که در آن خیلی کوچک و قابل جدا شدن نباشد.

 

3- داخل برخی شامپوها تیله‌های رنگی وجود دارد که برای بچه‌ها جذاب است. مراقب باشید، اگر در این نوع شامپوها قابلیت باز شدن داشته باشد، ممکن است بچه‌ها این تیله‌ها را ببلعند که موجب خفگی در آنها شود.

 

4- موقع حمام کردن کودک، در شامپو را حتما محکم ببندید و اگر شامپو عروسکی است پس از بستن در آن ابتدا خوب بیرون آن را بشویید و بعد به دست کودک بدهید. تا حد ممکن، از اینکه کودکان شامپو را به دهان ببرند، جلوگیری کنید!

 


ویدیو مرتبط :
تربیت كودكان و الگو مناسب.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه رنگ موی مناسب پوست مان را انتخاب کنیم؟



رنگ مو,رنگ موی مناسب پوست,انتخاب رنگ مو

اگر رنگ پوستتان متمایل به زرد است، باید به سراغ رنگ‌های گرم بروید و درصورتیکه رنگ پوستتان متمایل به صورتی است، رنگ‌های سرد بیشتر مناسب شماست

رنگ مویی به شما می آید که مکمل ته رنگ پوست شما باشد. چند شیوه آسان  زیر را برای پیدا کردن رنگ موی مناسب پوست خود بکار ببرید.

ته رنگ پوستتان را در نظر بگیرید
اگر رنگ پوستتان متمایل به زرد است، باید به سراغ رنگ‌های گرم بروید و درصورتیکه رنگ پوستتان متمایل به صورتی است، رنگ‌های سرد بیشتر مناسب شماست. تقریبا همه‌ی ما این قانون کلی را بارها و بارها شنیده‌ایم اما معنای دقیق این قانون چیست؟
مثلاً اگر یک لیوان آب پرتقال بنوشیم پوستمان زرد رنگ می‌شود؟ یا با یک نرمش صبحگاهی صورتی می‌شود و هرچه زمان بیشتری در آفتاب باشیم پوستمان تیره تر می‌شود؟ واقعا چگونه بفهمیم؟ پاسخ دقیق به این پرسش، چرایی نامناسب بودن رنگ موی برخی افراد را توضیح می‌دهد.

اینجا به ترفندی اشاره می‌کنیم که به محدود شدن انتخاب‌ها کمک می‌کند: به مچ دستتان نگاه کنید! اگر رگ‌های شما آبی رنگ بود، ته رنگ پوستتان سرد است و رنگ‌های سرد به شما بیشتر می‌آید. اگر رگ‌ها متمایل به سبز بود، رنگ‌های گرم بیشتر مناسب شماست. اگر هم رگ‌هایتان سیاه بود هرچه زودتر به بیمارستان مراجعه کنید!

رنگ های سرد در مقابل رنگ‌های گرم
حالا که ته رنگ پوستتان را فهمیدید، باید بدانید چه رنگ موهایی گرم و کدام سرد هستند. توصیه‌ی ما مشورت با متخصصان است اما همین الان هم نکات مفید زیادی در دسترس شماست. وب‌سایت‌های زیادی وجود دارند که با آپلود کردن عکس خود می‌توانید تاثیر رنگ موهای مختلف را بر روی چهره‌تان ببینید.
حتی می‌توانید کلاه گیسی به رنگ موردنظرتان را امتحان کرده و ببینید آیا این رنگ به شما می‌آید یا نه و واکنش دوستانتان را ارزیابی کنید.

تصمیم‌گیری برای انتخاب رنگ مو
رنگ مویی را انتخاب کنید که صورتتان را خیلی بی روح نکند. به میزان ماندگاری رنگ مو هم توجه داشته باشید. آیا توانایی رنگ کردن موهایتان هر ۴ تا ۶ هفته یکبار را دارید؟ انتخاب رنگ مویی که با رنگ موی طبیعیتان تفاوت زیادی دارد نیاز به سعی و کوشش بیشتری از جانب شما دارد. چون هنگامی که ریشه‌ی موها شروع به درآمدن می‌کند، تفاوت رنگ زیاد بین رنگ طبیعی موها و رنگ مورد استفاده، خیلی به چشم می‌آید.

گاهی شکستن قانون اشکالی ندارد!
ما از نژادهای مختلفی هستیم. کلا قانون سرد و گرم بیشتر شبیه یک راهنماست. کیت لینینگتون که از کارمندان شرکت آناستازیا بورلی هیلز است می‌گوید: «در واقع همه‌ی خانم‌ها می‌توانند از همه‌ی رنگ‌ها استفاده کنند. قوانین، برای شکستن وضع شده‌اند!»
ما عاشق چنین نگرش‌هایی هستیم! اگر رنگ موی فوق العاده‌ای را انتخاب کردید و روی موهای شما بد از آب درآمد، می‌توانید رنگ موی دیگری را امتحان کنید یا اصلا موهایتان را کوتاه کنید.
دوباره به عقب برگردید و دوباره امتحان کنید. این یکی از همان ویژگی‌های جالب است که فقط مخصوص خانم‌هاست!
منبع : سرخاب سفیداب