سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

سرطان دهان، خطرات و نشانه هایش



 

 

سرطان دهان، خطرات و نشانه هایش

 

بیش از ۹۰ درصد مبتلایان به سرطان های دهانی (دهان، زبان، بخش هایی از بینی، گلو، لبها و حنجره) همگی کسانی هستند که از تنباکو استفاده می کنند.

 

● فاکتور های خطر زا برای سرطان دهان چیست؟

▪ مصرف کنندگان تنباکو

اکثر استفاده کنندگان هرگونه توتون مبتلا به سرطان دهان می شوند. در حقیقت کسانی که سیگار می کشن ۶ برابر بیش از کسانی که سیگار نمی کشند به این سرطان دچار می شوند.

 

▪ مشروبات الکلی

الکل مداوم و سنگین یکی از موارد بسیار مهم ابتلا به سرطان دهان است. تقریبا می گویند که ۷۰ تا ۸۰ درصد کسانی که سرطان دهان دارد اغلب به صورت تفریحی حتی مشروب می خوردند. دقیقا مثل افرادی که سیگار می کشند کسانی که الکل می خورند نیز ۶ برابر کسانی که الکل نمی خورند در معرض سرطان دهان هستند.

 

▪ مشروبات الکلی و سیگار

استفاده همزمان از این دو ماده خطر ابتلا به سرطان دهان را دقیقا دو برابر می کند.

 

▪ جنس

تحقیقات نشان داده که مرد ها دو برابر زن ها دچار این سرطان می شوند. شاید به دلیل این باشد که آنها به مقدار زیاد تری از سیگار و مشروبات الکلی نسبت به خانم ها استفاده می کنند.

 

▪ سن

بعد از سن ۴۰ سالگی خطر ابتلا به این سرطان افزایش می یابد و میانگین سن ابتلا به این بیماری ۶۰ سال است.

 

● فاکتور های خطرناک دیگر

▪ عفونت های ویرووسی

▪ عدم داشتن ایمنی کافی بدن

▪ قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش

▪ اشعه های مربوط به محیط کار

توجه داشته باشید که بعد از ۵ سال از شناسایی بیماری تنها ۵۰ درصد از مبتلایان بهبود پیدا می کنند. هرچه زودتر بیماری شناخته شود امکان بهبود نیز سریعتر رخ می دهد.

 

● علائم و نشانه های سرطان دهان

▪ درد و یا زخم های روی لب که به راحتی خوب نمی شود و یا اینکه به آسانی خونریزی می کند.

▪ یک تکه گوشت اضافه سفید و یا قرمز در زیر زبان که از بین نمی رود.

▪ برآمدگی در زبان، گلو و دهان

▪ گلو دردی که در طول یک دوره خاص از بین نرود.

▪ قورت دادن و جویدن همراه با دردسر و درد باشد.

اگر شما هر کدام از این علائم را دارید سریعا به دکترتان مراجعه کنید. مشاهده و چک کردن سرطان دهان یکی از کار های عادی در زمان دندان پزشکی است به همین دلیل کار بسیار ساده ای است که زمانی که برای تمیز کردن دندانهایتان می روید این موضوع را نیز پیگیری کنید.

منبع:quitsmoking.about.com


ویدیو مرتبط :
نشانه های توبه حقیقی - خدا را از نشانه هایش می شناسیم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شناسایی سرطان دهان با نانوزیست تراشه



 

 

 

سرطان دهان

 

 

مطابق گزارش دانشگاه رایس، پس از این با یك برس كشیدن ساده روی زبان یا دیواره ی درونی دهان می توان سرطان دهان را براحتی شناسایی كرد.

احتمال شناسایی بیماری در این روش بسیار بیشتر از روش های مخرب پیشین مانند نمونه برداری است.

نتایج تست های انجام شده محققان دانشگاه رایس روی نانوزیست تراشه، نشان می دهد كه این تراشه مشكل بیماران دارای سلول های سرطانی یا مستعد سرطانی شدن را با حساسیت ۹۷ درصد و دقت ۹۳ درصد بیشتر از روش های قدیمی شناسایی می كند.

نتایج تحقیقات جان مك دویت كه در Cancer Prevention Research به چاپ رسیده، نشان می دهد كه تراشه آنها نسبت به روش های رایج، سریع تر و دقیق تر سرطان های دهان را شناسایی می كند.

سالانه بیش از ۳۰۰ هزار نفر در جهان و ۳۵ هزار نفر در آمریكا از سرطان دهان رنج می برند.

شانس ۵ سال زنده ماندن برای آنها تنها ۶۰ درصد است؛ اما اگر این بیماری زود تشخیص داده شود این شانس تا ۹۰ درصد افزایش می یابد.

یكی از كلید های اصلی پروژه این است كه روش غیرمخربی ارائه شده است كه می تواند نتایج كاملا مشابه با روش های پاتولوژی داشته باشد.

این تراشه می تواند سلول های مستعد سرطانی شدن را از میان ۹۵ درصد سلول ها كه سرطانی نخواهند شد تشخیص دهد. علاوه بر این، فرآیند تشخیص از چند روز به ۱۵ دقیقه كاهش می یابد.

برخلاف مشكلات موجود در روش هایی نظیر نمونه برداری كه بسیار دردناك است، در این روش تنها كشیدن چیزی شبیه یك مسواك روی زبان یا دیواره دهان لازم است تا فرآیند شناسایی انجام گردد.

مك دویت معتقد است به دلیل نبود ابزار مناسب، هم اكنون جامعه پزشكی و علمی با چالشی بزرگ در برابر این بیماری روبه روست.

بیشتر موارد شناسایی این بیماری بر عهده دندانپزشكان است كه نهایت منجر به نمونه برداری كه فرآیندی دردناك است، می شود. این پروژه به دنبال مسیر آسان و كم دردتر برای شناسایی این بیماری است.

نانوزیست تراشه، ادوات نیمه هادی ای هستند كه قادرند عوامل بیماری زا را به دام انداخته، شناسایی و آنالیز كنند.

دانشمندان امیدوارند كه توسعه این نانوزیست تراشه به جایی برسد كه بتوان تراشه های ارزان تر را به تولید رساند و آنها را به بازار عرضه كرد.

این تراشه باید قادر باشد پزشكان را زمانی كه یك سلول غیرنرمال به سوی سرطانی شدن می رود، آگاه كند.

در این صورت شناسایی در مرحله اول انجام می شود؛ در حالی كه هم اكنون شناسایی در مرحله سوم انجام می شود كه شانس زنده ماندن در این مرحله بسیار اندك است..../تحلیل:جام جم