سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

سرآشپز اختصاصی فرزندتان نباشید!



 

 

تغذیه کودک

 

 

روالدین و به خصوص مادران همیشه به خاطر علاقه زیادی که به کودکان خود دارند زیاده روی می کنند. به خصوص در سال هایاول زندگی که کودکان نوپا در حال تجربه زندگی و یادگیری مهارت های فردی هستند مادران با وسواس زیاد سعی می کنند مبادا برنامه غذایی روزانه کودک را از یاد ببرند و یا برای آموزش مهارت های بهداشت فردی کودک خود کم بگذارند. اما این افراط هیچ کمکی به فرزند شما و خود شما نخواهد کرد. در این مطلب به نقل از وب ام دی به اشتباهاتی که ممکن است والدین در برخورد با کودکان نوپای خود انجام دهند، اشاره می کنیم. به شما والدین عزیز پیشنهاد می کنیم این مطلب را بخوانید تا از اشتباهات احتمالی خود آگاه شوید.


فقط غذاهای مورد علاقه بچه ها را می پزید:

درست است که باید در برنامه غذایی، غذاها و خوراکی های مورد علاقه آن ها را قرار دهید اما بهتر است غذاهای جدید هم درست کنید. اکثر بچه ها از این که پدر و مادر غذاهای جدید را با لذت می خورند، تقلید کرده و تشویق به خوردن مواد غذایی سالم می شوند. اگر استقبال نکردند، غذای آن ها را با کمال میل بخورید و اگر این کار تکرار شد، نگران نباشید.

 

بچه ها ممکن است ده ها بار یک غذا را پس بزنند و سپس به خوردن آن تمایل پیدا کنند. اگر عادت دارند ذره ذره غذا بخورند هم جای نگرانی نیست زیرا بیشتر بچه ها این طور هستند. نکته این جاست که تا زمانی که چیزی برای خوردن وجود دارد، نگران نباشید.

 

گهواره را رها کردن:

گهواره فقط برای امنیت کودک نیست بلکه عادت خوب خوابیدن را به کودک یاد می دهد. زمانی که کودک به موقع به تخت منتقل نشود ممکن است در خوابیدن دچار مشکل شود و به تخت شما پناه بیاورد.

 

والدینی که خود را مجبور می کنند کنار تخت کودک بمانند تا وی به خواب برود فقط خود را اذیت می کنند زیرا نمی دانند الگوی نادرست خواب را خودشان به وجود آورده اند. بنابراین دقت کنید زمانی که کودک توانست خودش را از گهواره بیرون بکشد، او را به تخت منتقل کنید برای اکثر کودکان دو تا سه سالگی بهترین زمان است.

 

عجله برای آموزش استفاده از سرویس بهداشتی:

بعضی از والدین برای این کار عجله می کنند، زیرا فکر می کنند وقتش رسیده است و بعد از موفق نشدن کودک تنبیه های خشنی در نظر می گیرند. کارشناسان می گویند کودکان سرانجام دست شویی رفتن را یاد می گیرند فقط نباید عجله کرد. بهتر است چند ماه اول فقط به نحوه استفاده از آن و استفاده پدر و مادر از آن بسنده شود. اندک اندک به او کمک کنید از آن استفاده کند.

 

منبع:روزنامه خراسان

 


ویدیو مرتبط :
چگونه از سمعک فرزندتان نگهداری کنید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اگر فرزندتان صبحانه نمي خورد!!!



اگر فرزندتان صبحانه نمی خورد

 

كودك شما هم جزو آن دسته از كودكاني است كه هنگام خوردن صبحانه بهانه مي‌گيرد و به اصطلاح جيم م د؟ نگران نباشيد. توصيه‌هاي زير را بخوانيد و به كار ببنديد. اميدواريم صبحانه‌خور حرفه‌اي شويد .



ميز را بچينيد:

به همراه فرزند خود، از شب قبل، ميز صبحانه فردا را بچينيد. البته هنگامي كه كودك‌تان خوابيد، مواد فاسدشدني را دوباره در يخچال قرار دهيد. صبح هنگام، كودك‌تان را 15 تا 20 دقيقه زودتر بيدار كنيد تا دستگاه گوارشي او كم‌كم شروع به كار كند

.

نوشيدني‌هاي اشتهاآور

پيشنهاد مي‌شود وقتي كودك‌تان از خواب برخاست، به او يك ليوان بزرگ آب يا آب‌پرتقال بدهيد. به اين ترتيب او به اشتها مي‌آيد. مطمئن باشيد پس از چند دقيقه شتابان به سمت ميز صبحانه خواهد آمد .



با بوفه موافق‌ايد؟

كوچولوها هميشه دوست دارند اداي بزرگ‌ترها را در بياورند. آنها عاشق بوفه‌اند و دوست دارند غذاها روي ميز چيده شده باشد تا آنها هر آنچه را مي‌خواهند، بخورند. آب‌پرتقال، نان، بيسكويت، شكلات صبحانه، شير، پنير و... را روي ميز بچيند و مطمئن باشيد چشمان كودك بزرگ‌تر از معده‌اش خواهد شد و از تمام غذاهاي روي ميز تا جايي كه بتواند مي‌خور

.

يك نمونه جالب:

فراموش نكنيد كه بهترين راه يادگيري، مثال زدن است. شما نيز همراه كودك‌تان بنشينيد و صبحانه كامل بخوريد. كودك‌تان از شما الگو مي‌گيرد و كارهاي شما را تقليد مي‌كند. وقتي چند لقمه خورديد، تازه اشتهاي‌تان باز مي‌شود، به‌خصوص اگر يك همراه داشته باشيد .

 

نان تازه، عالي است! آمار نشان داده كه از هر 10 نفر، 4 نفر تنها به دليل نبودن نان تازه سر ميز صبحانه، رقبتي به خوردن ندارند. در صورتي كه كودك‌تان نسبت به خوردن صبحانه بي‌ميل است، نان تازه را امتحان كنيد. بوي نان تازه همه را به اشتها مي‌آورد. اگر وقت خريد نان تازه را نداريد، به شما پيشنهاد مي‌كنيم مقداري شير و شكر روي نان مانده بماليد، آن را پنج دقيقه در ماكروفر قرار دهيد تا بوي نان تازه را به خود بگيرد .

 

از داستان‌هاي زيبا كمك بگيريد: سعي كنيد سر ميز صبحانه وقت را غنيمت شمرده و كتاب داستاني درباره صبحانه خوردن براي كودك‌تان بخوانيد. كاري كنيد كه آب از لب و لوچه او آويزان شود !

 

اصرار نكنيد: در صورتي كه با وجود انجام تمامي اين كارها باز هم كودك شما صبح از خواب برخاست و ميلي به خوردن صبحانه نشان نداد، به او فشار نياوريد و اصرار نكنيد. يك ليوان آب‌پرتقال يا شير به او بنوشانيد و تا ساعت ناهار در صورت تمايل به او ميوه بدهيد. مطمئن باشيد كه فردا صبح بهتر از امروز صبحانه خواهد خورد.