سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

رژیم غذایی مناسب در دوران بارداری



اغذیه دوران بارداری,غذای زن حامله

در دوره‌ بارداری مادران باید دقت بیشتری در تغذیه خود داشته باشند

 

یک متخصص تغذیه بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در دوران بارداری را تشریح کرد. دکتر غیبی ، اظهار کرد: دوره‌ بارداری دوره‌ ویژه‌ای برای مادران است و مادران باید دقت بیشتری در تغذیه خود داشته باشند. مادران بطور معمول مرتب توسط پزشک زنان ویزیت می‌شوند، ولی متأسفانه مادران باردار اطلاعاتی راجع به این مطلب ندارند که باید در دوران بارداری، تحت ویزیت دوره‌ای تغذیه نیز باشند و در ارتباط با متخصص تغذیه، برنامه‌ غذایی مخصوص بارداری را دریافت کنند.


وی افزود: متاسفانه هنوز این تفکر غلط که مادر باردار باید دو برابر معمول غذا بخورد؛ چرا که هم اکنون دو نفر است، در جامعه‌ ما وجود دارد در حالیکه ما معتقدیم که یک مادر باردار در سه ماه اول بارداری به علت رشد ناچیز جنین، به کالری خیلی زیادی نیاز ندارد و در طول بارداری نیز فقط یک واحد غذایی از گروه‌های هرم تغذیه‌ای به رژیم غذایی فرد باید افزوده شود.

وی با بیان اینکه افراد در طول بارداری فکر کاهش وزن را از خود دور کنند، گفت: یک مادر باردار اگر با وزن نرمال وارد دوران بارداری شود، می‌تواند 11 تا 16.5 کیلوگرم بر وزن خود اضافه کند.

غیبی گفت:‌ بایدها و نبایدهایی در رابطه با تغذیه مادران باردار وجود دارد. تغذیه مناسب از بسیاری از عوارض بارداری که در بین عموم مردم به ویار حاملگی معروف است، می‌کاهد. مادران باردار همه روزه باید از خانواده‌ نان و غلات، لبنیات، سبزیجات،‌ میوه‌ها و گروه پروتئین‌ها استفاده کنند. بنابراین اگر مادر بخواهد که بارداری مناسبی را پشت سر بگذارد باید از رژیم‌های نادرست غذایی خودداری کند و در این دوران ما کاهش وزن را حتی برای مادران چاق، قائل نیستیم.

وی سلامتی افراد بعد از زایمان را متاثر از کمبودهای تغذیه‌ای دوران بارداری عنوان کرد و گفت: افرادی که تصمیم بگیرند حامله شوند باید یک سری مشکلات جدی همچون سوء تغذیه را درمان کنند. مراقبت‌های دوران بارداری از سه ماه قبل از بارداری شروع می‌شود.

این متخصص تغذیه توصیه کرد: زنانی که تمایل به بارداری داشته باشند از چند ماه قبل از بارداری روزانه 400 میکروگرم مکمل اسید فولیک یا ویتامین B9 استفاده کنند.

اغذیه دوران بارداری,غذای زن حامله

مادران باردار همه روزه باید از  لبنیات، سبزیجات،‌ میوه‌ها و ... استفاده کنند

 

  وی بر رعایت رژیم غذایی مناسب در مردان نیز اشاره کرد و گفت: مردان نیز برای اینکه سلامت جنین را تضمین کنند، لازم است قبل از تصمیم به فرزندآوری عادت‌های نامناسب تغذیه‌ای خود را کنار بگذارند.

وی همچنین افزود: در سه ماهه اول بارداری افزایش وزن نیم تا دو کیلوگرم در زن حامله عادی است، ولی بعد از آن افزایش وزن در افراد چاق با افراد لاغر متفاوت است. افرادی که وزن کمتری دارند در هفته نیم کیلوگرم، افرادی که BMI نرمالی دارند در هفته 400 گرم و خانم‌هایی که اضافه وزن دارند در هفته 300 گرم باید افزایش وزن داشته باشند.

این متخصص تغذیه خاطر نشان کرد: اگر BMI فردی بالای عدد 30 باشد، تنها مجاز است در طول بارداری پنج تا 9 کیلوگرم و فردی که لاغر محسوب می‌شود و BMI وی کمتر از 18.5 است، 12.5 تا 18 کیلوگرم می‌تواند بر وزن خود اضافه کند.

 

 منبع:isna.ir


ویدیو مرتبط :
رژیم غذایی مناسب کودکان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رژیم غذایی در دوران بارداری


حتی اگر تا به حال نسبت به رژیم غذایی‌تان بی‌تفاوت بوده‌اید، وقتی خبر بارداری‌تان را می‌شنوید تازه حساسیت‌تان عود می‌كند و با خودتان مدام فكر می‌كنید چه خوراكی‌هایی را باید بخورید و از كدام خوراكی‌ها باید دوری كنید.


مجله سیب سبز - نسرین خسروشاهی: حتی اگر تا به حال نسبت به رژیم غذایی‌تان بی‌تفاوت بوده‌اید، وقتی خبر بارداری‌تان را می‌شنوید تازه حساسیت‌تان عود می‌كند و با خودتان مدام فكر می‌كنید چه خوراكی‌هایی را باید بخورید و از كدام خوراكی‌ها باید دوری كنید. تا می‌خواهید چیزی را در دهان‌تان بگذارید از دور و بری‌ها سوال می‌كنید كه این برای وضعیت شما و فرزندتان مناسب است یا نه؟

شاید این‌طور به نظر برسد كه هر چیزی كه می‌خورید می‌تواند برای فرزندتان مضر باشد اما این درست نیست. اینكه در حال حاضر شرایط‌تان به گونه‌ای است كه نسبت به آنچه می‌خورید حساس شده‌اید، خیلی هم خوب است. حالا كه این‌قدر حواس‌تان جمع است ما به شما می‌گوییم چه چیزهایی را می‌توانید بخورید و دور چه چیزهایی را بهتر است خط بكشید.

قبل از بارداری رژیم می‌گرفتم، آیا می‌توانم در طول بارداری هم رژیمم را ادامه دهم؟

نه! الان وقت رژیم گرفتن نیست. اگر گرسنگی بكشید، فرزندتان هم گرسنه خواهد ماند. به این ترتیب شما مواد مغذی لازم را به جنین‌تان نمی‌رسانید. نگران اضافه وزن نباشید این كاملا طبیعی است اما فكر نكنید هرچیزی كه دل‌تان بخواهد می‌توانید بخورید. شما باید به‌طور معمول 9 تا 12 كیلوگرم در طول دوران بارداری وزن اضافه کنید.

خوردن همه چیز  ممنوع!

آیا خوردن غذاهای تند و ادویه‌هایی مانند فلفل بچه را اذیت می‌كند؟

نه! فلفل و غذاهای تند هیچ تاثیر بدی روی جنین شما ندارد. شما همچنان می‌توانید از فلفل‌های تند استفاده كنید چون هیچ خطری برای بارداری شما محسوب نمی‌شود. هرچند این ادویه‌ها و البته غذاهای تند نمی‌تواند جنین شما را ناراحت كند اما  روی هضم و البته ضربان قلب شما تاثیر بد می‌گذارد بنابراین در خوردن آن احتیاط كنید.

شنیده‌ام كه در دوره بارداری نباید موس شكلات بخورم. چرا؟

نه، نمی‌توانید!موس شکلات تخم مرغ خام دارد. تخم‌مرغ معمولا حاوی باكتری سالمونلاست كه می‌تواند در تازه متولدها مننژیت ایجاد كند. شما می‌توانید از تخم‌مرغ پخته استفاده كنید.

حوصله ندارم برای هر وعده غذای تازه بپزم. فكر می‌كنید بتوانم غذای مانده بخورم؟

بله. اگر دقت داشته باشید می‌توانید غذایی كه از وعده‌های قبلی مانده استفاده كنید. قانون این است كه غذای گرم را باید حتما گرم كنید و غذای سرد را هم سرد میل كنید. غذایی كه می‌ماند باید فوری در یخچال قرار داده شود و برای دوباره استفاده كردن گرم شود. غذایی كه بیش از دو ساعت بیرون از یخچال قرار داشته باشد دیگر قابل استفاده نیست.

خیلی از اطرافیانم می‌گویند نباید در دوران بارداری عسل بخورم. آیا این درست است؟

نه. هرچند خوردن عسل برای نوزادان تا یك سالگی ممنوع است و به نوعی خطرناك محسوب می‌شود اما این ماده غذایی برای مادر باردار مفید است ولی باید نسبت به پاستوریزه بودن آن مطمئن باشید.

فكر می‌كنید بتوانم كره بادام‌زمینی بخورم؟

اگر می‌ترسید كه با خوردن كره بادام‌زمینی كودك‌تان دچار حساسیت شود، بی‌خود نگرانید چون تا زمانی كه شما یا همسرتان مشكل حساسیت آسم، حساسیت غذایی یا اگزما نداشته باشید می‌توانید از این ماده غذایی استفاده كنید. هرچند هیچ مدركی مبنی بر اینكه خوردن كره بادام زمینی باعث آلرژی نوزاد شود وجود ندارد اما بهتر است كمتر این ماده را مصرف كنید.

معمولا در دوران بارداری خوردن گوشت توصیه می‌شود. آیا می‌توانم در طول بارداری استیك نیمه پخته شده بخورم؟

نه، بهتر است خطر نكنید. گوشت‌های نپخته و خام می‌توانند حامل انگل توكسوپلاسموز باشند كه می‌توانند از جفت عبور كنند و جنین را تحت تاثیر قرار دهند. نگران نباشید، می‌توانید همچنان استیك بخورید ولی بهتر است از پخته بودن آن مطمئن شوید.

قهوه صبحانه‌ام را باید حذف كنم؟

نه، اگر در حد تعادل مصرف شود می‌توانید استفاده كنید. كافئین یك محرك است كه می‌تواند از جفت عبور كند و ضربان قلب و تنفس جنین را تحت تاثیر قرار دهد. توصیه كلی این است كه بیشتر از دو فنجان در روز قهوه مصرف نكنید اما حواس‌تان باشد كافئین در دیگر محصولات غذایی مانند چای یخ و نوشیدنی‌های دیگر هم وجود دارد.

 وقتی حوصله پخته و پز ندارم، می‌توانم سوسیس و كالباس بخورم؟

نه، به هیچ عنوان. سوسیس و كالباس آلوده به باكتری لیستریاست كه می‌تواند باعث سقط جنین شود. لیستریا می‌تواند از جفت عبور كند و باعث ایجاد عفونت در جنین شده و به آلوده شدن خون بینجامد بنابراین بهتر است از خوردن آن صرف‌نظر كنید یا همه انواع سوسیس و كالباس را گرم كرده و بخورید.

آیا خوردن غذاهای دریایی محدودیتی دارد؟

بله. ماهی یك منبع غنی از پروتئین، امگا 3 و اسیدهای چرب است كه باعث رشد مغز جنین شما می‌شود، اما برخی از انواع ماهی‌ها حاوی جیوه بیشتری نسبت به بقیه هستند و جیوه زیاد می‌تواند مانع از رشد كامل سیستم عصبی جنین شود. از خوردن اره ماهی و تن ماهی اجتناب كنید. حواس‌تان باشد غذاهای دریایی را خوب بپزید و بعد بخورید.

خوردن پنیر مشكلی برای بارداری من ایجاد نمی‌كند؟

نه همه انواع آن. قبل از آنكه پنیر را گاز بزنید خوب فكر كنید. انواع پنیر اغلب از شیر‌هایی كه پاستوریزه نشده‌اند تهیه می‌شوند كه می‌توانند حاوی لیستریا باشند. برای اطمینان برچسب آن را بخوانید. برخی انواع آن مانند مازارلا می‌توانند بی‌خطر باشند اما به‌طور مثال هیچ وقت سراغ پنیر فتا نروید.

خوردن پنیر مشكلی برای بارداری من ایجاد نمی‌كند؟

نه همه انواع آن. قبل از آنكه پنیر را گاز بزنید خوب فكر كنید. انواع پنیر اغلب از شیر‌هایی كه پاستوریزه نشده‌اند تهیه می‌شوند كه می‌توانند حاوی لیستریا باشند. برای اطمینان برچسب آن را بخوانید. برخی انواع آن مانند مازارلا می‌توانند بی‌خطر باشند اما به‌طور مثال هیچ وقت سراغ پنیر فتا نروید.

مادرم معتقد است زن باردار باید خودش را ببندد به جگر. آیا خوردن جگر می‌تواند خطرناك باشد؟

بله. خیلی‌ها فكر می‌كنند خوردن جگر از ضروریات تغذیه دوران بارداری است اما جگر ویتامین A زیادی دارد كه اگر زیاد دریافت شود و از بدن خوب دفع نشود می‌تواند برای جنین خطرناك باشد.

خوردن همه چیز  ممنوع!

 من ویار شكلات دارم. خوردن شكلات در دوران بارداری چقدر می‌تواند خطرناك باشد؟

خوردن شكلات مشكلی ایجاد نمی‌كند به شرط آنكه مقدار آن زیاد نباشد چون شكلات هم حاوی كافئین است و برای كمر شما خوب نیست. بهتر است بروید سراغ شكلات‌های تلخ كه بیشتر شكلات دارند كه نوعی آنتی‌اكسیدان طبیعی است.

من خیلی سیب دوست ندارم اما همه می‌گویند خوردن سیب می‌تواند در سلامت فرزندم موثر باشد. این موضوع درست است؟

بله. خوردن روزانه یك عدد‌سیب در زنان باردار باعث می‌شود نوزاد كمتر دچار حساسیت و آسم شود. این به خاطر وجود فلاونوئید در سیب است كه می‌تواند خطر آسم و خس‌خس سینه را از كودك دور كند.

سؤال‌های خاص

فكر می‌كنید بتوانم هرقدر دلم خواست آجیل بخورم؟

خوردن آجیل می‌تواند در رشد مغزی جنین بسیار موثر باشد. ضمن آنكه تحقیقات جدید نشان داده است كه مصرف آجیل در دوران بارداری می‌تواند از ابتلای كودك به آلرژی جلوگیری كند. اما شاید بد نباشد مقدار خوردن آن را با پزشك‌تان چك كنید چون  مصرف برخی انواع آجیل می‌تواند در مقدار زیاد مضر باشد.

من عاشق سوشی هستم. آیا واقعا نمی‌توانم در طول بارداری سوشی مصرف كنم؟

درست است كه با خودتان می‌گویید كاش بتوانید اما واقعا نمی‌توانید. ماهی خام می‌تواند حاوی انگل و باكتری‌هایی باشد كه جنین شما را به خطر بیندازد بنابراین سوشی در دوره بارداری ممنوع است. خیلی هم ناامید نشوید چون برخی از انواع سوشی وجود دارد كه می‌توانید از آنها استفاده كنید؛ البته اگر ویار سوشی كرده باشید. بهتر است برای خوردن سوشی سراغ ماهی سالمون بروید.

آیا خوردن كیك و شیرینی می‌تواند مرا دچار دیابت دوران بارداری كند؟

بله می‌تواند. خوردن بیش از اندازه شیرینی و قرار دادن شكر اضافی در رژیم غذایی‌ می‌تواند خطرناك باشد زیرا خانم‌های باردار در این دوران هورمون‌هایی ترشح می‌كنند كه می‌تواند آنها را در معرض ابتلا به دیابت قرار دهد بنابراین توصیه این است كه خوردن شیرینی‌ها و كیك‌ها و البته مواد غذایی كه شیرینی زیادی دارند را محدود كنید.