سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

روده تان عصبی است؟ فالوده سیب بخورید!


گاهی بعد از انجام اندوسکوپی، آزمایش های مکرر خون، عکس از دستگاه گوارش و پیگیری های مکرر بیماران، هیچ دلیل خاصی برای درد، سوء هاضمه، نفخ، اسهال و یبوست و... یافت نمی شود و در نهایت چنین بیمارانی یک جواب دریافت می کنند: «مشکل شما عصبی است!»





هفته نامه سلامت:


دکتر علی اکبر حاج آقا محمدی، فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین: گاهی بعد از انجام اندوسکوپی، آزمایش های مکرر خون، عکس از دستگاه گوارش و پیگیری های مکرر بیماران، هیچ دلیل خاصی برای درد، سوء هاضمه، نفخ، اسهال و یبوست و... یافت نمی شود و در نهایت چنین بیمارانی یک جواب دریافت می کنند: «مشکل شما عصبی است!»

این جواب برای بسیاری از بیماران قانع کننده نیست ولی واقعیت را باید پذیرفت چون بیشتر اختلال ها و حتی بیماری های گوارشی، ریشه در اعصاب و روان انسان ها دارند. واقعیت این است که مشکلات عصبی- گوارشی متعددند و در این مطلب، به 8 نمونه از آنها اشاره می شود.

مشکل شایع عصبی - گوارشی

کولیت اولسروز


علت بیماری کولیت اولسروز ناشناخته است. این بیماری معمولا برای اولین بار با علائم اضطراب و استرس بروز می کند و از آن به بعد مشکلات بیمار شعله ور می شود. در روده این بیماران زخم های متعددی وجود دارد. بیماران از درد شکمی و اسهال خونی شکایت دارند. بیماری درمان قطعی ندارد ولی قابل کنترل است. کاهش اضطراب و استرس نقش مهمی در کنترل بیماری دارد.

درد قفسه سینه

گروهی از بیماری های گوارشی که با مشکلات روحی- روانی فرد مرتبطند، دردهای قفسه سینه هستند که اغلب با دردهای قلبی اشتباه گرفته می شوند. در بررسی های بیشتر و بعد از ردشدن مشکلات قلبی و ریوی معلوم می شود منشاء آن استرس است که باعث انقباضات قوی در مری و درد قفسه سینه شده است.

گیرکردن لقمه

مشکلات روحی- روانی، باعث اختلال در حرکت مری نیز می شوند. اختلال حرکتی مری باعث می شود فرد موقع بلع غذا احساس کند لقمه در آن ناحیه گیر کرده است. البته در این مواقع، حتما باید مری از نظر وجود زخم و تومور بررسی شود.

گلوبوس

فرد با شکایت چیزی در گلو به پزشک مراجعه می کند. این افراد موقع غذاخوردن مشکلی ندارند ولی همیشه حس می کنند چیزی در گلویشان وجود دارد. این حالت را بیشتر در افرادی که اضطراب و استرس شدید دارند، مشاهده می کنیم.

سوءهاضمه

اختلال شایع گوارشی دیگری که می توان عنوان کرد؛ سوءهاضمه است. حدود 10 درصد از افراد جامعه از این اختلال رنج می برند. افراد متبلا به سوءهاضمه دچار درد مبهم در قسمت فوقانی شکم، سیری زودرس، تهوع و بی اشتهایی هستند. این علائم مهم اند و بیمار باید اندوسکوپی و از نظر میکروب هلیکوباکتر پیلوری بررسی شود، چون بیماری هایی مانند زخم و سرطان معده همین علائم را ایجاد می کنند. وقتی بیمار به طور کامل بررسی شد و مشکلی نبود تشخیص سوءهاضمه مطرح می شود.

زخم معده


شاید مشکلات روحی- روانی مستقیما باعث زخم های  دستگاه گوارشی نشوند ولی علائم آن را تشدید می کنند پس برطرف کردن اضطراب و استرس به بهبود علائم کمک بیشتری می کند.

لرزش تا تپش سر معده

اگر بیماری با این شکایت به پزشک مراجعه کند، باید به ضربان رگ آئورت شک کرد. این نوع از تپش اغلب ریشه در اضطراب و استرس بیماران دارد. حتی افرادی که خیلی لاغر هستند، اگر به همان ناحیه دست بزنند ضربان را کاملا لمس می کنند.

نشانگان روده تحریک پذیر

این افراد در ناحیه زیرشکم و پهلو درد دارند که با غذاخوردن و مشکلات عصبی تشدید و با دستشویی رفتن بهتر می شود. احساس نفخ و وجود اسهال و یبوست در بیماران نیز به طور شایع دیده می شود. نشانگان روده تحریک پذیر، صرفا یک بیماری روده ای- عصبی است و خطری بیمار را تهدید نمی کند. ولی باعث آزار بیمار می شود.

مشکل شایع عصبی - گوارشی

•    سلامت روده مستلزم سلامت روان است


کم کردن اضطراب و استرس نیاز به تغییرهای اساسی در دیدگاه انسان ها دارد. اغلب چنین بیمارانی شخصیت های خاص و حساسی دارند. باید وسواس های شخصیتی کنار گذاشته شود. ثابت شده تغییر دیدگاه به سوی مثبت نگریستن، ورزش، فعالیت های تفریحی، رفتن به طبیعت، مشغول شدن به کارهایی که به آنها علاقه داریم، تغذیه سالم، استفاده از غذاهای طبیعی و خواب کافی، انجام ورزش های آبی و گرفتن دوش ولرم کمک زیادی به کاهش اضطراب و استرس می کند.

نگاه متخصص طب سنتی

روده تان عصبی است؟
فالوده سیب بخورید

دکتر لیلا شیربیگی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران: کافی است فردی که با اشتها در حال خوردن غذاست خبر ناگهانی و بدی بشنود یا به هر دلیلی عصبانی شود، این وضعیت به سرعت باعث می شود از اشتها افتاده و حتی دچار تهوع و استفراغ شود پس به راحتی می توان پی برد این دو سیستم چقدر به هم نزدیک اند و چقدر زود از یکدیگر تاثیر می پذیرند به همین دلیل است که وقتی بیماری با مشکل گوارشی به ما مراجعه کند حتما شرایط روحی و روانی او را جویا می شویم و وقتی هم ثابت شود فرد مضطرب یا پراسترس باشد، بخشی از درمان را به کنترل تنش عصبی اختصاص می دهم، اما تصویه مفید، عملی و ساده ای که تقریبا برای تمام مبتلایان به بیماری گوارشی عصبی وجود دارد، خوردن فالوده سیب است.

سیب باعث تقویت دستگاه گوارش می شود ولی بعضی از افراد با خوردن سیب دچار نفخ می شوند، برای جلوگیری از نفخ توصیه می کنیم سیب زرد بزرگی را پوست بگیرید، رنده و با 2 قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کنید تا خاصیت نفاخی آن از بین برود. فالوده سیب باید قبل از خواب میل شود. اثر فالوده سیب روی سیستم گوارشی یک شبه ایجاد نمی شود و بیماران باید حداقل 2 هفته به طور مداوم از آن استفاده کنند. نکته دیگری که طب سنتی به آن اعتقاد دارد، بوییدن سیب خوشبو است. ثابت شده رایحه سیب در انسان ها آرامش ایجاد می کند. اگر فردی فالوده سیب دوست ندارد، می تواند خورش سیب یا به درست کند.


ویدیو مرتبط :
مزیتهای سیب - تا می تونید سیب بخورید و گرانفروشی را تحم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سیب را با پوست بخورید تا...



 

سیب را با پوست بخورید تا دچار یبوست نشوید

 

 

سیب را با پوست بخورید تا دچار یبوست نشوید

 

 

مسافرت زمان مناسبی برای استراحت و گذراندن تعطیلاتی به یاد ماندنی است اما در خیلی از موارد به دلیل رعایت نشدن نكات بهداشتی و مصرف مواد غذایی فاسد ، افراد دچار مسمومیت می‌شوند؛ این در حالی است كه با رعایت نكاتی ساده می‌توان از مسمومیت غذایی در سفر جلوگیری كرد.


دكتر سید محمود اسحاق حسینی فوق تخصص بیماریهای گوارشی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا در زمینه بیماریهای شایع حین مسافرت‌های نوروزی گفت:‌ افرادی كه از منطقه‌ای به منطقه دیگر سفر می‌كنند،‌ می‌توانند میكروب‌های عامل اسهال یا اسهال مسافرتی را با خود حمل كنند كه شامل یك سری بیماری‌هایی است كه از میكروب‌ها و ویروس‌های متعددی تشكیل شده‌اند.


وی در ادامه افزود: مهمترین این میكروب‌ها و ویروس‌ها، باكتری نیكولای است كه می‌تواند سبب اسهال شود و افرادی كه مبتلا به این باكتری می‌شوند چون بیماری آنها اسهال است باید سعی كنند آب و الكترولیت‌های از دست رفته را جایگزین كنند،‌ زیرا در صورت جایگزین نشدن آب از دست رفته ممكن است جان فرد به خطر بیفتد و منجر به مرگ وی شود.


اسحاق حسینی ادامه داد: گروه‌های سنی خردسالان و میانسالان بیشتر در معرض ابتلا به این باكتری‌ها قرار دارند. چنانچه آب و الكترولیت‌های بدن این دو گروه سنی جایگزین نشود با خطر مواجه خواهند شد.


این فوق تخصص بیماری‌های گوارشی تاكید كرد: اسهال‌هایی كه ناشی از این باكتری است یك یا دو روز طول می‌كشد تا به بهبودی كامل برسند و اگر اسهال آنها ادامه داشت باید هرچه سریعتر به پزشك متخصص مراجعه و تحت درمان قرار بگیرند. بهتر است حتی الامكان از خوردن غذاهای بین راهی و پخته خودداری كنند.


اسحاق حسینی درباره مسمومیت‌های غذایی در مسافرت‌های طولانی مدت و نوروزی اظهار كرد: افراد از خوردن غذاهای بین راهی یا غذاهای پخته كه ساعت‌های طولانی در معرض آفتاب یا در داخل ماشین قرار دارند، بپرهیزند. زیرا می‌توانند زمینه‌ساز مسمومیت غذایی در افراد شوند.


وی همچنین تصریح كرد: دوره‌های مسمومیت غذایی بسیار كوتاه و بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت است كه در اكثر موارد با تهوع و استفراغ و یا اسهال شروع و از آب بدن این افراد كاسته می‌شود كه باید این آب از دست رفته جبران شود.


این فوق تخصص بیماریهای گوارشی در خصوص مصرف غذاها و مواد چربی گفت: غذاهایی كه مواد چربی یا سس بیشتر دارند، احتمال فاسد شدن آنها بسیار زیاد است و منجر به مسمومیت غذایی می‌شوند. بهتر است این افراد در صورت مسمومیت از پودرهای ORS‌ استفاده كرده و از مصرف آنتی بیوتیك‌ها بپرهیزند.


رییس بخش داخلی بیمارستان امیراعلم به ایسنا گفت: علی رغم اینكه افراد دچار مسمومیت باكتری اسهال می‌شوند اما نیاز به درمان آنتی بیوتیكی ندارند، زیرا مصرف آنتی بیوتیك‌ها می‌تواند سبب اسهال شده و حتی حال عمومی بیمار را بدتر كند. ‌


این فوق تخصص بیماریهای گوارشی افزود: یبوست یكی از عوارض مسافرت‌های نوروزی است، مصرف میوه‌ها یكی از عوامل خوبی است كه برای حركت دستگاه گوارشی به سادگی صورت می‌گیرد. اما از جایگزینی آب میوه‌ها به جای خود میوه‌ها پرهیز كنید. زیرا در اثر آب گرفتن میوه‌ها، بسیاری از ویتامین‌ها و كلسیم‌های موجود در آنها از بین می‌رود.


رییس بخش داخلی بیمارستان امیراعلم همچنین تصریح كرد: میوه‌هایی نظیر آلو، انجیر، انگور، گلابی به حركت طبیعی دستگاه گوارش بسیار كمك می‌كنند. بهتر است در سبد میوه‌ای عید نوروز از این میوه‌ها استفاده كنیم اما تا حد ممكن از خوردن سیب خودداری كنید.


زیرا سیب از جمله میوه‌هایی است كه باعث یبوست می‌شود. در صورت استفاده بهتر است از سیب تمیز و سالم و با پوست استفاده شود چون پوست سیب باعث كاهش یبوست می‌شود.


این فوق تخصص بیماریهای گوارشی تاكید كرد: متاسفانه افراد در مسافرت‌ كمتر میوه و آب مصرف می‌كنند و چون تحرك كمتری دارند این امر باعث یبوست آنها می‌شود كه بهتر است از مصرف چای پررنگ خودداری كنند. زیرا عامل مهمی در ایجاد یبوست بوده و افراد را دچار مشكل می‌كند.


اسحاق حسینی در پایان به كسانی كه قصد مسافرت دارند، یادآور شد: آب یكی از مهمترین و مفیدترین موادیست كه از بروز یبوست جلوگیری می‌كند.


همچنین مسافران باید از مصرف آب آشامیدنی بین راهی كه هیچ كنترلی بر آنها نیست پرهیز كرده و از بطری‌های آب آشامیدنی استفاده كنند.