سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

روانشناسی جوانمردی و جوانمردان!


همه ما از کودکی در مورد جوانمردی و جوانمردان داستان ها و حکایت هایی را شنیده و خوانده ایم اما شاید ندانیم که این صفت در روان شناسی به ویژه رویکرد جدید آن یعنی روان شناسی مثبت گرا به صورت علمی تعریف و تبیین شده است.

صبح بخیر: همه ما از کودکی در مورد جوانمردی و جوانمردان داستان ها و حکایت هایی را شنیده و خوانده ایم اما شاید ندانیم که این صفت در روان شناسی به ویژه رویکرد جدید آن یعنی روان شناسی مثبت گرا به صورت علمی تعریف و تبیین شده است.

در علم روان شناسی، جوانمردی را مجموعه ای از دو فضیلت انسانیت (شفقت) و اعتدال دانسته اند. فضیلت انسانیت که به معنای توجه به دیگران و دوستانه رفتار کردن با آنان است، خود از سه ویژگی عشق، مهربانی و هوش عاطفی و فضیلت اعتدال یا میانه روی که مانع افراط و تفریط در امور می شود و از این طریق، ما را در برابر تنفر، تکبر، پیامدهای نامطلوب، خوشی های ناپایدار و بی ثباتی های هیجانی محافظت می کند نیز از چهار ویژگی عفو و گذشت. فروتنی، آینده نگری و کنترل خود تشکیل شده است که در ذیل به تفصیلبه آنها اشاره می شود.

عشق

افرادی که به دیگران عشق می ورزند برای روابط صمیمانه ارزش زیادی قائلند و می کوشند چنین روابطی را ایجاد و حفظ کنند ما ممکنا ست به کسانی که به آنها وابسته ایم. به کسانی که به ما وابسته اند یا به کسانی که از نظر عاطی و احساسی برایمان جذابند. احساس عشق و علاقه کنیم. این ویژگی سبب می شود که فرد به دیگران اعتماد کند و در تصمیم گیری هایش دیگران را بر خود مقدم دارد.

مهربانی

روان شناسان، مهربانی را مجموعه ای از احساسات مرتبط با نوع دوستی، همیاری، سخاوت و تمایل کلی برای کمک به دیگران می دانند. افراد مهربان معتقدند که دیگران نیز به اندازه آنها اهمیت دارند. همچنین، از نظر آنها دادن باارزش تر از گرفتن است. نتایج پژوهش ها نشان داده اهست که اعمال خیرخواهانه و کمک به دیگران سبب افزایش بهزیستی روانی و جسمانی افراد می شود.

هوش عاطفی

افرادی که از هوش عاطفی بهره برده اند. به احساسات و نیات خود و دیگران آگاهی دارند. همین امر به آنها کمک می کند در موقعیت های گوناگون به بهترین نحو ممکن واکنش نشان دهند و در مواقع لزوم، با دیگران همدردی کنند. اصولا افراد دارای هوش عاطفی به دلیل توانایی قراردادن خود در جای دیگران، راحت تر دیگران را می بخشند و به آنها اعتماد می کنند. به دلیل داشتن این ویژگی ها دیگران نیز خواهان دوستی با این افراد هستند.



عفو و گذشت

نتایج مطالعات دکتر انرایت و همکارانش درباره بخشش در دانشگاه ویسکانسین نشان داده است که درمان عفونت های جسمانی با پنی سیلین و دیگر داروها اهمیت د ارد. این پژوهشگر بخشش را فرآیندی چند مرحله ای می داند که عبور از همه آنها مستلزم یادگیری مهارت ها و صرف زمان کافی است. این مراحل عبارتند از:

1. مرحله کشف: در این مرحله، فرد قربانی از درد عاطفی که در نتیجه رنجش به وجود می آید آگاه می شود و در خود نیاز به تلافی و غیرعادلانه بودن رنجش را احساس می کند. بنابراین، ممکن است احساساتی مانند خشم یا حتی تنفر را تجربه کند. به دلیل تجربه این احساسات منفی و همچنین، آگاهی کامل از ظلمی که بر فرد قربانی رفته است. وی درد زیادی تحمل می کند و دچار آشفتگی روانی می شود. مهم ترین مسئله در این مرحله اختصاص دادن میزان انرژی مناسب برای غلبه بر درد و حفظ عملکرد مطلوب در حیطه های ارتباطی، شغلی و تحصیلی است. همچنین، در این مرحله، شخص تصمیم به تلافی جویی و انتقام گرفتن از فرد متخاصم می گیرد.

2. مرحله تصمیم گیری: در این مرحله، فرد قربانی به این نتیجه می رسد که فرد خاطی تنها سبب رنج بیشتر وی می شود و به این بینش دست می یابد که برای تسیهل فرایند التیام لازم است بعضی نگرش های خود را تغییر دهد. همچنین ممکن است وی گاهی به بخشودن شخص خاطی فکر کند. نکته مهم در این مرحله غلبه بر احساسات، افکار و اعمالی است که حول انتقام گرفتن وجود دارد.

3. مرحله عملی: در این مرحله، فرد آسیب دیده به صورت عمل یبخشودن فرد خاطی را آغاز می کند. قربانی به بررسی زوایای زندگی فرد خاطی می پردازد و سعی می کند خودش را جای وی بگذارد. ممکن است به این نتیجه برسد که شرایط نابهنجار دوران کودکی فرد متخاصم، وضعیت اقتصادی نامطلوب او یا فقر فرهنگی اش باعث چنین رویدادی شده است. همچنین، احتمال دارد که اگر خود او نیز در چنین موقعیتی قرار می گرفت، قادر به کنترل رفتار و کردارش نبود. این افکار سبب ایجاد حس دلسوزی نسبت به فرد خاطی می شود و از سر گرفتن دوباره روابط را ممکن می سازد.

4. مرحله نتیجه: در این مرحله فرد بخشایشگر درمی یابد که بر اثر بخشش فرد خاطی از افکار و احساسات منفی رها شده است. همچنین، وی به این نتیجه می رسد که این مسئله باعث رشد فردی وی و افزایش آگاهی او درباره خودش و دیگران شده است.



فروتنی

افراد فروتن بهتر می دانند که به جای صحبت کردن درباره فضائل و کمالات خود، با رفتار و کردارشان دیگران را متوجه قابلیت هایشان سازند. این افراد از خود شناخت صحیحی دارن دو می دانند که قادر نیستند هر کاری را انجام دهند. بنابراین، از کمک های دیگران بهره می جویند. آنها با دیگران صرف نظر از رتبه و مقام اجتماعی برخورد مناسبی دارند.

آینده نگری

این ویژگی به معنای جهت گیری عملی درمورد اهداف آینده است. وجود این خصیصه در فرد سبب می شود که وی در قبال تصمیماتی که اتخاذ می کند محتاط باشد. از ریسک های بی مورد بپرهیزد، همیشه اهداف اصلی خود را به خاطر داشته باشد و بر مبنای آنها تصمیم گیری کند. افراد آینده نگر رفتار تکانشی خود را بررسی و پیامدهای اعمالشان را پیش بینی می کنند. باید در نظر داشته باشیم که این ویژگی مترادف کوته بینی و احتیاط یبش از حد نیست. بلکه به معنای هوشمندی و توانایی برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف مهم زندگی است.

کنترل خود

کنترل خود به فرایند اعمال کنترل بر اعمال خود به منظور دستیابی به اهداف یا عمل بر طبق هنجارهای جامعه اطلاق می شود. این توانایی هم در مورد مقاومت در برابر وسوسه ها (پرهیز از بدگویی و دروغ گفتن) و هم در مورد شروع فعالیت های مطلوب (مانند کمک کردن به دیگران) کاربرد دارد.

منبع: هفت صبح


ویدیو مرتبط :
جوانمردان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روانشناسی رنگها



رنگها مثل مرگ و ماليات گزیر ناپذیرند. در همه جا هستند. این به چه معنی است؟ چرا مردم در اتاقهای سبز بيشتر احساس آرامش می کنند؟ چرا وزنه برداران در سالنهای ورزشی آبی رنگ نهایت تلاش خود را می کنند؟رنگها در فرهنگهای مختلف اغلب معانی متفاوتی دارند و حتی در جوامع غربی معانی رنگهای مختلف پس ازسالها تغيير کرده است. ولی امروزه در آمریکا، محققان دریافته اند که موارد زیر بطور عام درست می باشند.

 


مشکی


مشکی رنگ سلطه و قدرت است. این رنگ برای مد پرطرفدار است چون شخص را لاغرتر نشان می دهد.همچنين شيک و بادوام است.رنگ مشکی همچنين نشان دهنده اطاعت و فرمانبرداری است ،کشيشها رنگ مشکی می پوشند تا اطاعت خود را از خداوند نشان دهند.بعضی از کارشناسان مد می گویند لباس مشکی پوشيدن برای زن به معنی فرمانبرداری از مرد است. لباس مشکی می تواند مقهور کننده باشد، یعنی کسی که لباس مشکی می پوشد منزوی یا شریر به نظر می رسد.شخصيتهای منفی، مانند دراکولاهم، اغلب لباس مشکی می پوشند.

 


سفيد


تازه عروسان سفيد می پوشند تا مظهر معصوميت و پاکی باشند. رنگ سفيد نور را منعکس می کند و رنگ تابستانی محسوب می شود.رنگ سفيد برای دکوراسيون و مد پرطرفدار است چون یک رنگ روشن و ملایم است، و با همه چيز تناسب دارد. با وجود این، آلودگی روی رنگ سفيد سریع مشخص می شود و به همين دليل پاکيزه نگاهداشتن آن دشوارتر از سایر رنگهاست. پزشکان و پرستاران لباس سفيد می پوشند که نشان دهنده استریل بودن( ضدعفونی شدگی) است.

 

رنگها

 

قرمز


قرمز، پرشورترین و تندترین رنگ است که سبب سریعتر شدن ضربان قلب و تنفس می شود. قرمز همچنين رنگ عشق است. رنگ قرمز جلب توجه می کند و کسی که قرمز می پوشد مليح تر به چشم می آید. چون قرمز رنگ تندی است، در مذاکرات و درگيریها نمی تواند کمکی به مردم بکند. ماشينهای قرمز اهداف مورد نظردزدها می باشند.معمولاً رنگ قرمز در دکوراسيون برای تاکيد مورد استفاده قرار می گيرد. دکوراتورها بر این ایده اند که مبلمان قرمز محشر است چون جلب توجه می کند.

 

 

صورتی


صورتی که رویایی ترین رنگ است، آرامش بخش تر است. تيمهای ورزشی گاهی اوقات رختکن تيمهای رقيب را صورتی رنگ می کنند چون تيم های رقيب روحيه شان تضعيف می شود.

 

 

آبی


آبی، رنگ آسمان و اقيانوس یکی از پرطرفدارترین رنگهاست. این رنگ مانند رنگ قرمز سبب عکس العمل متضاد می شود. آبی، رنگ صلح و آرامش است و سبب می شود بدن مواد شيميایی آرامش بخش توليد کند،پس اغلب در اتاق خواب از این رنگ استفاده می شود. رنگ آبی می تواند سرد و یأس آور هم باشد. مشاوران مد توصيه می کنند در مصاحبه های شغلی رنگ آبی بپوشيد چون رنگ آبی نشان دهنده وفاداری است.افراد در اتاقهای آبی فعال ترند. بررسيها حاکی از آن است که وزنه برداران در سالنهای ورزشی آبی رنگ قادرند وزنه های سنگين تری را بلند کنند.

 

 

سبز


در حال حاضر پر طرفدارترین رنگ برای دکوراسيون سبز است که مظهر طبيعت است. برای چشم، سبز ملایم ترین رنگ است و می تواند قدرت دید را افزایش دهد. رنگ سبز نشاط آور و آرامش بخش است. مردم انتظاردارند افرادی که در تلویزون ظاهر می شوند در " اتاقهای سبز رنگ" باشند تا آرامش یابند. بيمارستانها اغلب ازرنگ سبز استفاده می کنند چون این رنگ به بيماران آرامش می دهد.در قرون وسطی پرندگان سبز رنگ بودند که مظهر باروری است سبز تيره مربوط به مردان و محافظه کارانه است و نشان دهنده ثروت است.

 

رنگها


زرد


زرد آفتابی شاد جلب توجه می کند. با وجود اینکه یک رنگ خوش بينانه به حساب می آید، مردم در اتاقهای زردرنگ بيشتر عصبانی می شوند و کودکان بيشتر گریه م یکنند. رنگی که کمتر از سایر رنگها چشم را جذب می کند زرد است که اگر زیاد مورد استفاده قرار گيرد م یتواند مقهور کننده باشد، رنگ زرد تمرکز را افزایش می دهد، بنابراین برای دفترچ ههای حقوقی مورد استفاده قرار م یگيرد.همچنين متابوليسم ( سوخت و ساز) راتسریع می کند.

 

 

ارغوانی


ارغوانی، رنگ سلطنتی نشانگر تجمل، ثروت و ظرافت است. این رنگ همچنين زنانه و رویایی است. با وجوداین چون رنگ ارغوانی در طبيعت نادر است تصنعی به نظر می آید.قهوه ای قهوه ای یکدست، رنگ خاک است و در طبيعت فراوان است. هوه ای روشن نشان دهنده صداقت است درحالی که قهوه ای تيره شبيه چوب یا چرم است. قهوه ای همچنين می تواند غم انگيز و یأس آور باشد . مردان بيشتر تمایل دارند بگویند که قهوه ای یکی از رنگهای مورد علاقه آنها ست.

 

 

غذای فکری


با وجود اینکه آبی یکی از پرطرفدارترین رنگهاست کمتر از سایر رنگها اشتها آور است. غذای آبی در طبيعت نادر است محققان تغذیه می گویند هنگاميکه انسانها در جستجوی غذا بودند، دریافتند که از چيزهای فاسد وسمی دوری کنند،که اغلب به رنگ آبی، مشکی،یا ارغوانی هستند.غذای آبی رنگ برای بررسی چيزهای مورد آزمایش بکار می روند، که سبب کم اشتهایی می شوند. برای غذاسبز، قهوه ای و قرمز پرطرفدارترین رنگها هستند. رنگ قرمز اغلب برای دکوراسيون رستوران مورد استفاده قرارمی گيرد. چون اشتها آور است.