سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

راه و رسم قد کشیدن


«امتحانش که ضرر ندارد!» همین جمله خیلی ها را وسوسه می کند تا برای آنکه قامت بلندتری داشته باشند، انواع قرص ها، ژل، صندل، برچسب، کفش و گوشواره افزایش قد را تجربه کنند.

تب زیبایی خیلی وقت است که دیگر فروکش نمی کند و روز به روز هم بالاتر می رود. صفحات مجله ها و روزنامه ها پر شده از تبلیغات جورواجوری که هرکدام سودای زیباترشدن را در سر خواننده می پرورانند. تب زیبایی برخی را آنقدر دچار کرده که برای چند سانت بلندقدترشدن، در دام سودجویان می افتند. «امتحانش که ضرر ندارد!» همین جمله خیلی ها را وسوسه می کند تا برای آنکه قامت بلندتری داشته باشند، انواع قرص ها، ژل، صندل، برچسب، کفش و گوشواره افزایش قد را تجربه کنند.

«ژل افزایش قد تا 5 سانتی متر، بددون کوچک ترین عوارض... کامل ترین و جدیدترین روش آموزش تضمینی افزایش قد بدون استفاده از داروهای شیمیایی و هورمونی زیان آور... دستگاه افزایش قد اورجینال که به صورت صندل تا 15 سانتی متر در سنین کمتر از 35 سال باعث افزایش قد می شود...» اینها فقط برخی از آگهی هایی است که در این زمینه وجود دارد، در توضیح روش کار دستگاه افزایش قد اورجینال آمده است: «این دستگاه با ایجاد پالس های الکتریکی ضعیفی، مانند طب سوزنی، اقدام به تحریک اعصاب حساس و موردنظر محل قرارگرفتن آن (کف پا) می کند و به این ترتیب باعث افزایش قد کاربر تا حداکثر 12 تا 15 سانتی متر می شود. شیوه کار این دستگاه نوعی فیزیوتراپی برای استخوان هاست و با تحریک اعصاب بدن، از تنبلی عضلات جلوگیری می کند و با تحریک عصبی باعث افزایش قد طبیعی می شود قیمت این دستگاه 57 هزار تومان است و هیچ گونه عارضه ای ندارد.»

این دستگاه ها و صندل ها و... به ظاهر هیچ عارضه و مشکلی ندارند و می توانند آرزوی بلندقدترشدن خیلی ها را برآورده کنند، قیمتشان هم آنقدر گران نیست که فقط افراد متمول بتوانند آنها را تهیه کنند اما آیا فقط با تحریک اعصاب بدن، می توان چند سانت بلندتر شد؟


ویدیو مرتبط :
کشیدن قد بصورت طبیعی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عامل قد کشیدن در کودکان چیست؟




کمبود چه موادی در کودکان باعث می شود که فرزندانی کوتاه قد داشته باشیم ؟عنصر روی اساساً به سوخت و ساز مرتبط است. دیده شده است كه مكمل روی تأثیر مثبتی بر رشد كودكان دچار كوتاه قدی تغذیه ای داشته است.


اولین تحقیقات كمبود روی در انسان مربوط به اواخر دهه 1950است كه نشان داد تأخیر در رشد، ضایعات پوستی و نارسایی بلوغ در نوجوانان پسر ایرانی و مصری مربوط به كمبود روی است.


مقدار روی در بدن 5/1 تا 5/2 گرم است كه بیشتر آن در عضلات، استخوان ها و كبد جمع می شود و مقداری هم در ناخن و پوست و مو یافت می شود.

عنصر روی اساساً به سوخت و ساز مرتبط است. دیده شده است كه مكمل روی تأثیر مثبتی بر رشد كودكان دچار كوتاه قدی تغذیه ای داشته است. كمبود روی یك از مشكلات تغذیه ای شایع در كشور ما به شمار می رود.

تمام گروه های سنی از جمله كودكان زیر شش سال، نوجوانان دختر و پسر 20-14 ساله و همچنین زنان باردار از كمبود «روی» رنج می برند. كمبود روی علاوه بر كاهش سرعت رشد در كودكان با تغییراتی در حس بویایی و چشایی همراه است و سبب بی اشتهایی و كاهش وزن می شود.

تأخیر در بلوغ جنسی از دیگر عوارض كمبود روی به شمار می رود. كمبود روی در دوران بارداری می تواند عوارضی همچون سقط جنین، نقص عضو مادرزادی، وزن كم در زمان تولد و زایمان دیر یا زودهنگام را در پی داشته باشد.

منابع غذایی روی


سازمان بهداشت جهانی و سازمان خواربار و كشاورزی میزان نیاز روزانه روی هر فرد را5 /5 گرم اعلام كرده است. اكنون ببینیم روی در كجاها یافت می شود: «روی» در تمام مواد غذایی حیوانی و گیاهی كه منبع خوب پروتئین هستند، وجود دارد.

گوشت قرمز

منابع غنی روی عبارتند از:


صدف، جگر و انواع گوشت ها به ویژه گوشت قرمز (گوشت مرغ و ماهی هم حاوی روی هستند، اما میزان روی در گوشت قرمز بیشتر است) و تخم مرغ، اما حبوباتی مانند لوبیا و عدس، غلات سبوس دار، شیر و مواد لبنی و انواع مغزها نظیر بادام زمینی، گردو، بادام و فندق نیز حاوی عنصر روی هستند، اما به طور كلی قابلیت جذب روی از منابع حیوانی بیشتر از منابع گیاهی است. گفته می شود قابلیت جذب روی از گوشت چهار برابر غلات است. میزان جذب روی بسته به وضعیت روی فرد از 15 تا 40 درصد متفاوت است.



عوامل كاهش دهنده جذب روی


اگر مس و كادمیوم رقیب اصلی جذب روی به حساب می آیند ولو این كه اثر خود روی را دارند، دریافت بالای آهن و كلسیم جذب روی را كاهش می دهد.جذب روی ممكن است توسط گلوكز، لاكتوز و یا پروتئین سویا كه به تنهایی و یا همراه با گوشت مصرف شود، افزایش یابد.

روی موجود در شیر مادر مانند آهن در مقایسه با شیر گاو از قابلیت جذب بالاتری برخوردار است و این هم شاید خبر خوشی باشد برای مادرانی كه فرزندشان شیر آن ها را می خورد!

روی برای بزرگسالان نیز توصیه شده است به طوری كه گفته می شود مصرف طولانی مدت مكمل روی به مقدار بیشتر از15 میلی گرم در روز توصیه می شود.


مطالب پیشنهادی:

بچه،چرا قد نمی کشی؟!

نقش تغذيه در افزايش قد

چرا کوتاهید؟

رابطه ی بین قد و موفقیت

چگونه می توانم قد بلندی داشته باشم؟