سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

راه های فاصله گرفتن سالمندان از افسردگی



افسردگی سالمندان

این مدعا که افسردگی بخشی از سالمندی طبیعی است مدت هاست رد شده است

 

- پدرم خیلی بی حوصله است. هرچه به او اصرار می کنیم حداقل روزی یک بار برای پیاده روی از منزل خارج شود اعتنایی نمی کند...

- وقتی می خواهیم جایی مثلا میهمانی برویم، مادرم می گوید من نمی آیم، شما بروید. ما می مانیم که چه کنیم. از یک طرف دلمان می خواهد برویم یا اساس مجبوریم که برویم و از طرف دیگر دلمان پیش او می ماند. همه اش می ترسیم برایش اتفاقی بیفتد. مجبور می شویم رسیده یا نرسیده خداحافظی کنیم و برگردیم...

اینها نمونه هایی از گلایه هایی است که گاه و بیگاه از زبان خانواده های سالمندان این مرز و بوم شنیده می شود. به راستی سالمندان ما تا این حد مردم گریز و انزواطلب هستند؟ چرا از فرصتی که دارند استفاده نمی کنند؟ چرا به دامان بی عملی افتاده اند؟ آیا پیری و سالخوردگی آنها را چنین می کند یا باید جای دیگری دنبال علت گشت؟ حقیقت این است که پاسخ این سوال های آنقدرها ساده نیست یا بهتر بگوییم تنها یک پاسخ برای آنها نمی توان یافت.

این مدعا که سالمندی و افسردگی عجین هستند و افسردگی بخشی از سالمندی طبیعی است مدت هاست رد شده و بی اساس بودن آن در پژوهش های مختلف به اثبات رسیده است. برعکس، بسیاری از مطالعه ها نشان داده اند گرچه سالمندان با بیماری های مزمن متعدد و گاهی معلولیت هایی دست به گریبانند، وقتی شرایط مناسبی برایشان مهیاست، از روحیه بالایی برخوردارند و حتی در مقایسه با افرادی که وضعیت آنها را از بیرون ارزیابی می کنند، مانند اعضای خانواده یا پزشکشان، دید مثبت تری نسبت به وضعیت خود و آینده دارند.

بدیهی است سالمندانی که از قدیم خویی افسرده و مضطرب داشته اند، وقتی به دوران سالمندی می رسند کماکان این خصلت خود را حفظ می کنند، ولی این موضوع در مورد بیشتر سالمندان صادق نیست.

نتایج مطالعه هایی که در سال های اخیر روی سالمندان کشور ما انجام شده نشان می دهد علائم افسردگی در آنها، در مقایسه با بسیاری از دیگر کشورهای جهان شایع تر است (20 تا 30 درصد در مقایسه با 8 تا 15 درصد در مطالعه های انجام شده در کشورهای غربی). این تفاوت را چگونه می توان توجیه کرد؟

پیرشدن جمعیت در کشور ما پدیده ای تازه و شاید بتوان گفت تا حدودی غافلگیرکننده است. هنوز زیرساخت های لازم برای اینکه سالمندان بتوانند از اوقات فراغتشان لذت ببرند به اندازه کافی وجود ندارد.

باید باشگاه هایی مختص سالمندان احداث کنیم
در برخی از نقاط دنیا این مشکل را با ایجاد باشگاه های سالمندان در محله ها تا حدودی حل کرده اند. باشگاه سالمندان محلی است با امکانات فرهنگی، ورزشی و تفریحی نه چندان گسترده که خود سالمندان در برنامه ریزی و مدیریت آن سهم دارند.

چنین مکانی امکان آن را فراهم می کند که سالمندان دور هم جمع شوند و از مصاحبت یکدیگر لذت ببرند و کنار آن با شرکت در فعالیت های آموزشی، فرهنگی و گردشگری اوقات خود را به گونه ای ارزشمند پرکنند. در برخی از شهرهای کشور ما نیز رفته رفته این گونه مراکز راه اندازی شده است (بیشتر زیر نظر شهرداری ها) ولی دامنه آنها محدود است و به دلیل تبلیغات ناکافی اغلب سالمندان امکان حضور در آنها را ندارند.

در نتیجه، تنها امکاناتی که برای بیشتر سالمندان مهیاست، پارک ها هستند. بسیاری از سالمندان به دلایل مختلف رفتن به پارک را دوست ندارند، یکی از آنها مساله آلودگی هوا و دیگری عدم مناسب سازی پارک هاست که باعث می شود سالمندان برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و تنفسی یا زمین خوردن از رفتن به پارک صرف نظر کنند.

از سوی دیگر، مشارکت اجتماعی در سلامت سالمندان خصوصا سلامت روان آنها نقش عمده ای دارد.

سلامت سالمندان

روابط اجتماعی کم سالمندان را منزوی می کند

 

روابط اجتماعی کم سالمندان را منزوی می کند
باید به این نکته نیز توجه کنیم که کاهش ارتباط با دوستان به دلیل بازنشستگی، بیماری یا از دست دادن آنها، جدا شدن فرزندان به دلیل تحصیل، ازدواج یا مهاجرت و... شبکه اجتماعی سالمند یا مهاجرت و... شبکه اجتماعی سالمند را محدود و او را به تنهایی و انزوا تهدید می کند، بنابراین سازمان ها و نهادهای مسئول ارائه خدمت به سالمندان باید هرچه زودتر درصدد برنامه ریزی برای اوقات فراغت آنها برایند تا سالمندان سالم تر و شادتر بمانند. این کار مقرون به صرفه نیز هست چون با پیشگیری از ابتلا به بیماری های روانی از هزینه های درمان سالمندان به میزان قابل توجهی می کاهد.

شیوه زندگی تان را تغییر دهید
اگرچه تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی سالمندان مسئولیتی جمعی است، ولی نباید در این میان مسئولیت فردی خود سالمندان را نادیده گرفت. ماندن در خانه، روی گرداندن از فعالیت های ارزشمند و لذت بخش، انتخاب شیوه زندگی غیرفعال و... باعث می شود روحیه سالمندان به سمت افسردگی برود. هر فردی وقتی از دنیای بیرون می بُرد و به درون خود پناه می برد، خود را عملا در معرض انواع بیماری ها قرار داده است.

وقتی رویداد بیرونی جالبی را تجربه نکرده ایم که به آن فکر کنیم به کند و کاو در وضعیت خودمان می پردازیم و از آنجا که سالمندی با دشواری ها و استرس هایی همراه است دنیا را تیره و تار می بینیم. هرچه دلتنگ تر و بی حوصله تر شویم، آستانه تحملمان پایین تر می آید، درد بیشتری حس می کنیم و خود را ناتوان تر می بینیم. به عبارت دیگر، در چرخه معیوبی می افتیم که روز به روز بیشتر ما را به سوی ناامیدی می برد. برای شکستن این چرخه معیوب باید فعالانه برخورد کنیم.

منبع:هفته نامه سلامت

 

 


ویدیو مرتبط :
پیام های فاصله گرفتن افراد در کنار هم (2)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قالیباف: بداخلاقی ها و ریاكاری ها نتیجه فاصله گرفتن از قرآن است



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

قالیباف: بداخلاقی ها و ریاكاری ها نتیجه فاصله گرفتن از قرآن است

اختتامیه جشنواره آئینی شمسه در بخش قرآن، نهج البلاغه و دعا و نیایش با حضور، شهردار تهران، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، برگزیدگان این جشنواره و جمعی از مدیران ارشد شهری برگزار شد.

شفاف: محمدباقر قالیباف، شهردار تهران که عصر روز گذشته، 30 فروردین ماه، در مراسم اختتامیه شمسه آیینی شرکت کرده بود، با تبریک سال نو اظهار کرد: امسال را با یاد حضرت زهرا (س) آغاز کردیم و در عزاداری ها برای مظلومیت آن حضرت اشک ریختیم و امیدوارم که مورد شفاعت آن حضرت قرار بگیریم. 

وی با تشکر از دست اندرکاران و شرکت کنندگان در جشنواره شمسه اظهار کرد : این حرکت عظیم و اداره آن به دست مردم صورت گرفت و این حضور بزرگ ترین لطف به مدیریت شهری بود که صدای ما را شنیدید و در آن شرکت کردید. این حضور فعال مردمی، انگیزه خدمت دست اندرکاران شد. 

قالیباف با بیان اینکه به دلیل فشار کاری، نخستین بار است می تواند در مراسم شمسه حضورداشته باشد، گفت: تمام آنچه در جریان این حرکت فرهنگی بر آن تاکید داشتیم، جوهره دینی بود و امیدواریم که شمسه توانسته باشد به این مهم دست پیدا کند. شهردار تهران با اشاره به اینکه در مدیریت شهری نظام اسلامی باورمان بر این است که مهم ترین وجه تمایز مدیریت جامعه اسلامی و غیراسلامی ارزشیابی هاست، گفت: در محیط غیراسلامی مبنا بر این است که تنها به نیازهای جامعه در حوزه های رفاهی، عمرانی، خدماتی و گسترش فضای سبز و حمل و نقل و... پاسخ داده شود، اما در نظام اسلامی و مدیریت اسلامی کار به اینجا ختم نمی شود

. قالیباف تاکید کرد: در نظام اسلامی کار و فعالیت عمرانی باید صورت پذیرد و مردم از وجود پارک لذت ببرند و یا تونل سازی و حمل و نقل و مترو نیازهای شهری را پاسخ دهد، اما در نهایت آنچه اهمیت دارد این است که کار در جامعه نباید منتج به آن شود که شهروندان عبادت خدا را نکنند و به رشد و تعالی و به اهداف عالی نظام اسلامی نرسند.

وی با اعلام این که ارزیابی مدیران شهری در نظام اسلامی در گرو رسیدن به هدف نهایی است، اظهار کرد: اگر رفاه را فراهم نکنیم به نقطه نهایی نمی رسیم اما باید مراقب باشیم مسائل مادی ما را از رشد در حوزه های دینی باز ندارد، چرا که در این صورت جامعه موفق نخواهد شد. شهردار تهران یادآور شد: ما در کنار فعالیت های عمرانی و رفاهی باید توجه ویژه ای به حوزه تربیت و آموزش نیز داشته باشیم .

 قالیباف با اشاره به برگزاری اختتامیه جشنواره قرآن اعلام کرد: در جامعه ای که قرآن کتاب انسان ساز و جامعه ساز است این کتاب نباید در قبرستان ها و بر بالای سر اموات خوانده شود بلکه باید با آن زندگی کنیم و بدانیم کلید زندگی ما در قرآن است. شهردار تهران اذعان کرد: زمانی که خداوند ما را آفرید و بر این آفرینش روح دمید انسانیت و آزادی را به همه انسان ها عطا کرد و قرآن را به ما یاد داد چرا که این دو در گرو هدایت قدسی در انسان باقی می ماند و این هدایت جز در سایه قرآن و عترت امکان پذیر نیست.

 وی با تاکید بر این که وظیفه ماست که جامعه و شهر را بر این مبنا بسازیم تصریح کرد : امروز وجود مشکلات، آسیب ها، بداخلاقی ها، ریاکاری ها و خلف وعده ها، نتیجه آن است که از قرآن و زندگی قرآنی فاصله گرفته ایم. بنابراین مهم ترین کار در برنامه های آموزشی و فرهنگی آن است که تلاش کنیم شهروندان خوب فکر کنند و خوب فکر کردن را به آن ها بیاموزیم .

 شهردار تهران همچنین بیان کرد اگر فلسفه دولت غربی تاکیدش بر امنیت است، فلسفه نظام اسلامی بر خوب فکر کردن است و بر این پایه است که می توانیم به رشد رسیده و تعالی پیدا کنیم؛ یعنی تنها زمانی که در مسیر قرآن حرکت کنیم.

 وی افزود: امیدوارم با همت اندیشمندان، فرزندان و جوانان، شهری بهتر ساخته و جوانانی بهتر تربیت کنیم، تا اسلامی بودن نظام تبلور پیدا کند. قالیباف خاطر نشان کرد: هر جامعه مسلمانی که در آن اسلامیت وجود دارد، وقتی به تعالی می رسد که روابط افراد آن جامعه، در مسیر قرآن و عترت حرکت کند.

 شهردار تهران در اختتامیه دومین جشنواره آیینی شمسه چهار جایزه ویژه را به برگزیدگان نخست تقدیم کرد.   بر اساس این گزارش جایزه ویژه شهردار تهران در بخش قرآن به استاد علی اکبر ملک شاهی، در بخش نهج البلاغه به خانواده دادگستر (سیدعلی دادگستر، ام البنین رمضانی) و در حوزه دعا و نیایش به دکتر فریده مهدوی و دکتر سید جمال قیومی اهدا شد./شفاف