سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

راه‌های مقابله با ترس كودكان از دندانپزشكی



 

راه های مقابله با ترس کودکان از دندانپزشکی

 

دندانپزشك «لولو» نیست

 

از لحظه‌ای که داشت روی یونیت دندانپزشکی می‌نشست، جیغ می‌کشید و داد و فریاد می‌کرد. کار وقتی بدتر شد که چشمش به سرنگ تزریق افتاد و پدر و مادرش را مجبور کرد او را با خود از اتاق معاینه بیرون ببرند. این سناریویی است که احتمالا برای شما هم وقتی که کودکتان را به مطب دندانپزشکی می‌برید، تکرار می‌شود. ولی واقعا چه کارهایی می‌شود کرد تا کودک از مطب دندانپزشکی خاطره خوبی پیدا کند؟

 

قدم اول

 

اولین قدم این است که پیش از رفتن به مطب با او صحبت کنید و تلاش کنید تا به او فرصت دهید ترس‌هایش را بیان کند. می‌توانید او را همراه خود به مطب ببرید و اجازه دهید هنگامی که دندانپزشک روی دندان‌های شما کار می‌کند، کودکتان نیز شما را تماشا کند. تماشا کردن کودکان دیگر که به آرامی نشسته‌اند و دندانپزشک مشغول درمان دندان‌های آنها است، الگوی خوبی برای کودکان به شمار می‌رود. قدم بعدی آن است که او را هیچ وقت از دندانپزشک و آمپول نترسانید! چرا که این ترس برای همیشه در وجود او باقی خواهد ماند. کودکان عادت دارند هنگامی که پدر یا مادرشان همراه آنها وارد مطب شده و در کنار صندلی دندانپزشکی می‌ایستد، داد و فریاد کنند و آرام نگیرند. بنابراین در مقابل در اتاق معاینه یا درمان، کودکتان را به دندانپزشک و دستیار او بسپارید و اجازه دهید دندانپزشک بتواند با روش‌های کنترل رفتاری که آموخته است، کنترل کودک شما را در حین درمان برعهده گیرد. اگر در شرایطی لازم شد‌ شما وارد اتاق شوید، تلاش نکنید دستورات دندانپزشک به کودکتان را برایش تکرار کنید زیرا کودک در یک زمان فقط می‌تواند به یک منبع توجه داشته باشد و در غیر این صورت دچار سردرگمی خواهد شد. شما می‌توانید برای القای حس آرامش به او دستش را بگیرید.

 

به او جایزه بدهید


این مهم است که کودک تصور نکند برای اینکه در مطب دندانپزشکی همکاری کند، به او رشوه می‌دهید؛ چرا که این یک تقویت مثبت به شمار نمی‌آید. تقویت مثبت برای کودک در صورتی اتفاق خواهد افتاد که وقتی او رفتار مطلوبی را از خود نشان داد، این رفتار او را تشویق کرده و مورد ستایش و تقدیر قرار دهید.

 

نامه‌ای برای والدین

 

برخی از دندانپزشکان به ویژه متخصصان دندانپزشکی کودکان عادت دارند پیش از اولین جلسه حضور کودک شما در مطب، نامه‌ای برای شما ارسال کنند که در آن نکات ظریفی برای کنترل رفتاری کودکان در مطب درج شده است. مطالعه این نامه و دفترچه راهنما می‌تواند در اولین جلسه حضور کودک شما در مطب مفید باشد.

 

صداقت با دندانپزشک

 

در صورتی که کودک شما، بیماری خاصی مانند صرع، دیابت، عقب‌ماندگی ذهنی و... دارد، تلاش نکنید آن را از دندانپزشک پنهان نگه دارید؛ چون ممکن است در روند درمان کودک شما روی صندلی دندانپزشکی اختلالاتی رخ دهد که لازم است دندانپزشک و دستیاران مطب، آمادگی‌های لازم را از قبل برای مقابله با این شرایط داشته باشند. داروهایی را که نیز کودک شما در طول روز میل می‌کند، به طور دقیق برای دندانپزشک بیان کنید تا شرایطی پیش نیاید که خود شما و کودکتان را برای همیشه از خاطره ملاقات با دندانپزشک هراسناک سازد.

 



ویدیو مرتبط :
نحوه آموزش مسواك زدن كودكان-دندانپزشكی لبخند كودك من

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مقابله با ترس بچه ها



ترس در کودکان,ترسیدن کودک

در یکی از شب ها ، کودک وحشت زده از خواب بیدار می شود و اصرار می کند ، که یک هیولا دیده است و گریه سر می دهد. شما ممکن است مانند بسیاری از پدر و مادرها منکر هیولا شوید و بگویید که هیولا واقعیت ندارد ! و سپس سعی کنید آنها را بغل کرده و آرام سازید تا دوباره بخوابند. اما اگر کودک شما کمتر از 4 سال داشته باشد ، بر اساس تحقیقات تازه ، بهتر است که او را در خیالاتش رها کنید و راحتش بگذارید . در عوض ، به او کمک کنید که با هیولا جنگ کند . مثلا با یک تفنگ اسباب بازی به سمتش شلیک کند . و یا به او بگویید که این یک هیولای دوست است !

ماندن کودکان در اوهام و خیالات خودشان ، در مهار ترس به آنها کمک زیادی می کند . قوه خیال پردازی آنها را تقویت می سازد و اگر سعی کنید که این خیالات به سمت مثبت سوق داده شوند بیشتر موثر خواهد بود .

بر اساس یک سری آزمایش ها ، کودکان پسر ، مایل به جنگ با موجودات ترسناک دنیای خیالی خود هستند . اما دختران بیشتر به دوری جستن و پنهان شدن تمایل دارند . در نیمه شب با کودک خود درباره واقعی بودن هیولا به بحث و مجادله نپردازید. وقتی صبح شد می توانید در این باره با وی صحبت کنید . بدانید که برای یک کودک خواب آلوده و زیر 4 سال ، تنظیم توجه از واقعی به خیالی یا بر عکس در نیمه شب دشوار است .

به هر حال ، حفظ دنیای خیالی کودکان ، به والدین کمک می کند که آنها را با داستان ها و قصه ها بهتر آموزش داده و تربیت کنند.

 

منبع: webmd.com