سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

راه‌هایی ساده برای پیشگیری از یبوست



 

 

راه‌هایی ساده برای پیشگیری از یبوست

 


یبوست یكی از مشكلات شایع و ناراحت‌كننده است كه افراد در هر شرایطی ممكن است با آن درگیر شوند و به طور حتم كسی هم دوست ندارد این شرایط را تجربه كند اما متخصصان می‌گویند می‌توان با تغییراتی ساده در زندگی از بروز این مشكل جلوگیری كرد.

 


یبوست چیست؟

یبوست یا خشكی مزاج مشكلی است كه به واسطه آن دفع مدفوع با سختی و درد همراه می‌شود. به طور كلی، اگر كمتر از 3 بار در هفته دفع انجام شود و مدفوع سفت و خشك باشد، نشانه یبوست است.

خوشبختانه اكثر موارد یبوست موقتی است. به این معنی كه با ایجاد تغییراتی ساده در شیوه زندگی مانند انجام ورزش منظم و بیشتر و گنجاندن رژیم غذایی سرشار از فیبر، می‌توان علائم ناشی از یبوست را كاهش دهد.

 

 

علائم

این‌كه فردی هر روز دفع مدفوع نداشته باشد، لزوما به معنای یبوست نیست. اما اگر 2 مورد یا بیشتر از شرایط زیر را تجربه كنید، نشانه‌ای از بروز این مشكل است. اگر دفع كمتر از 3 بار در هفته دارید، یا مدفوع شما سفت و خشك است، نشانه‌هایی از بروز این مشكل وجود دارد. همچنین مجبور بودن برای زور زدن بیش از حد در حین اجابت مزاج و احساس تخلیه ناكامل نیز می‌تواند از دیگر علائم یبوست باشد.

 


مراجعه به پزشك

با این‌كه یبوست اغلب آزاردهنده و ناراحت‌كننده است، اما اغلب افرادی كه با این مشكل روبه‌رو هستند به پزشك مراجعه نمی‌كنند. باید توجه داشت یبوست مزمن ممكن است منجر به بروز عوارضی شود یا نشانه‌ای از اختلالی جدی باشد كه نیاز به درمان و رسیدگی جدی‌تری دارد.

پس اگر عوارض و علائمی كه بیان شد بیش از 3 هفته طول بكشد یا شدید باشد و یا این حالات به یكباره و بی‌دلیل شروع شده است، مراجعه به پزشك را فراموش نكنید.

افراد مسن، كسانی كه زندگی بی‌تحرك یا كم‌تحركی دارند، افرادی كه به هر دلیلی محدود به رختخواب هستند، كسانی كه رژیم غذایی‌شان فیبر كمی دارد و مایعات كافی مصرف نمی‌كنند، بیشتر در معرض این مشكل قرار خواهند داشت. همچنین مصرف برخی داروها نیز موجب بروز این مشكل می‌شود.

 

 

پیشگیری

همیشه پیشگیری مقدم بر درمان است و بدانید بسیار راحت‌تر خواهید بود اگر از بروز این مشكل در همان ابتدا پیشگیری كنید. برای این كار رعایت نكات زیر می‌تواند به شما كمك كند:

رژیم غذایی سرشار از فیبر: رژیمی سرشار از مواد غذایی حاوی فیبر مانند میوه و سبزیجات در رفع این مشكل بسیار مفید است. برای جلوگیری از بروز برخی مشكلات، فیبر را به تدریج به رژیم غذایی خود اضافه كنید.

میوه و سبزیجاتی مانند سیب، هویج، كاهو، آلو، گلابی و برخی نان‌های سبوس‌دار برای كاهش و درمان یبوست مفید است.

همچنین غذاهای سرشار از چربی و قند و موادی كه فیبر كمی دارند ممكن است موجب بروز یا وخامت یبوست شوند. پس خوردن این‌گونه مواد را محدود كنید.

مصرف كافی مایعات: مصرف مناسب مایعات در پیشگیری از این بیماری نقش مهمی دارد، اما مقدار دقیق مصرف آب و سایر مایعاتی كه انسان باید هر روز مصرف كند، برای هر فرد متفاوت است و به عواملی از جمله سن، جنسیت، سلامت و میزان فعالیت شما بستگی دارد. همچنین یادتان باشد مصرف مواد حاوی كافئین مانند قهوه را كاهش دهید زیرا آب بدن را كم می‌كنند.

ورزش و فعالیت بدنی منظم: فعالیت و انجام منظم برنامه‌ای ورزشی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا شنا برای كمك به تحریك عملكرد روده مهم و مفید است. حداقل 30 دقیقه ورزش در اغلب روزهای هفته توصیه می‌شود.

توجه به دفع: به دفع مدفوع بی‌توجهی نكنید. هر چه زمان طولانی‌تر شود، آب بیشتری از مدفوع جذب شده و دفع آن سخت‌تر می‌شود.

و باز هم فراموش نكنید كه در صورت بروز مشكل مراجعه به پزشك و رعایت نكات و توصیه‌های وی ضروری است. در ضمن هنگام مواجهه با این مشكل هرگز به صورت خودسرانه دارو مصرف نكنید.

 

منبع:jamejam.ir



ویدیو مرتبط :
راههای ساده پیشگیری از سرطان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ساده ترین راه برای پیشگیری از ترک کف پا



 

 

ساده ترین راه برای پیشگیری از ترک کف پا

 

دبیر انجمن متخصصین پوست ایران با بیان اینکه« ساده ترین راه برای پیشگیری از ترک خوردن کف پاو بین انگشتان پا چرب کردن دائمی آن با وازلین و اوسرین است» گفت:« برای جلوگیری از انتقال قارچ ها در استخر و سونا از افراد به یکدیگر نباید از کفش و دمپایی مشترک که مهم ترین عامل انتقال قارچ ها مثل زگیل هستند استفاده شود»

 

دکتر محمد گلشنی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:«بافت شاخی کف پا به دلیل اینکه خارجی ترین قسمت پوست را تشکیل می دهد و قطر زیادی دارد و به خصوص به دلیل اینکه تمام وزن بدن بر روی پای فرد است ممکن است که ترک بخورد و این مشکل بیشتر در افرادی که وزن زیادی دارند بروز می کند.»

 

وی در ادامه گفت:«ساده ترین راه برای پیشگیری از ترک خوردن کف پا و بین انگشتان پا چرب کردن دائمی آن با وازلین و اوسرین است و اگر این کار به صورت روزانه انجام شود از بروز این مشکل جلوگیری می شود و همچنین افراد نباید از کفش های دارای پاشنه بلند و یا کفش های تنگ که امکان تنفس را برای پا مشکل می کند استفاده کنند. »

 

دبیر انجمن متخصصین پوست ایران در ادامه اظهار داشت:« برای جلوگیری از تعریق زیاد پا، بایستی از پوشیدن کفش هایی که کف پلاستیکی دارند خودداری شود چرا که مانع از تبخیر عرق کف پا شده و محلی مناسب برای رشد انواع باکتری و میکروب و قارچ بوجود می آورد، استفاده از کفش هایی که از چرم طبیعی ساخته شده اند به افراد توصیه می شود و در حال حاضر هم کفش هایی وارد بازار شده است که امکان تنفس برای کف پای فرد وجود دارد.»

 

دکتر گلشنی توصیه کرد:«افراد باید توجه داشته باشند که نباید پا به مدت طولانی در کفش باشد و حتما از جوراب نخی استفاده کنند چرا که جوراب های پلاستیکی مشکلات بسیاری را ایجاد می کند و همچنین بعد از تمام شدن ساعت کاری شستشوی روزانه پا با آب سرد و یا ولرم و صابون، فراموش نشود و چیزی که در این میان بسیار مهم است این است که حتما بعد از شستشوی پا آن را با حوله جداگانه ای خشک کنند و شستن پا به تنهایی کفایت نمی کند و به خصوص بایستی بین انگشتان پا به خاطر محیط گرم و مرطوب که مستعد رشد قارچ ها در کناره های ناخن هستند شستشو داده شود.»

 

وی تاکید کرد:«برای جلوگیری از انتقال قارچ ها در استخر و سونا از افراد به یکدیگر نباید از کفش و دمپایی مشترک که بهترین عامل انتقال قارچ ها مثل زگیل هستند استفاده شود و حالت فرورفتگی در کف پا از علائم رشد برخی باکتری ها در شخص است و همچنین پوسته ریزی، قرمزی و خارش و تغییر رنگ و یا تغییر فرم ناخن ها و بوی بد پا از علائم ابتلای شخص به قارچ است.»

منبع:سلامت نیوز