سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

راهكارهایی برای بازگرداندن آرامش به خانه



استرس

 

در گذشته مرز میان كار و زندگی شخصی تا حد زیادی مشخص بود، اما امروز گویا كار بر زندگی شخصی ما حمله‌ور شده و دیگر حفظ تعادل میان كار بیرون از خانه و زندگی شخصی براحتی امكان‌پذیر نیست.

 


تعادل میان‌كار ‌و ‌زندگی


در گذشته مرز میان كار و زندگی شخصی تا حد زیادی مشخص بود، اما امروز گویا كار بر زندگی شخصی ما حمله‌ور شده و دیگر حفظ تعادل میان كار بیرون از خانه و زندگی شخصی براحتی امكان‌پذیر نیست.

 

در نگاه اول شاید این مساله مهم به نظر نرسد اما باید بدانیم زمانی كه تعادل میان زندگی كاری و شخصی به‌هم می‌ریزد، سطح استرس ما افزایش می‌یابد. یعنی هم كار و هم زندگی صدمه می‌بینند. پس باید به نحوی كنترل و آرامش خودمان را حفظ كنیم.

 

همه ما می‌دانیم دست یافتن به تعادلی میان كار و زندگی در دنیای پرسرعت و آشفته امروز كار ساده‌ای نخواهد بود، اما هنوز هم ایجاد چنین تعادلی امری دست یافتنی است.

 

 

با كار خود ازدواج كرده‌اید؟

 

شاید گذراندن ساعاتی طولانی در محل كار بخصوص زمانی كه دنبال كسب ارتقای شغلی هستید برای شما وسوسه‌انگیز باشد. گاهی اوقات نیز اضافه كاری برای مخارج ضروری زندگی لازم است.

 

اما اگر شما بیشتر اوقات در حال كار كردن هستید، خوب است آگاه باشید كه زندگی خانوادگی خود را در معرض خطری جدی قرار خواهید داد، چرا كه صرف زمان زیاد در محل كار به جای خانه، موجب دلتنگی و ناراحتی اهل خانه و اوضاع آن می‌شود.

 

بد نیست عواقب عدم تعادل مناسب در زندگی و كار را بدانیم و نسبت به آن آگاه باشیم.

 

یكی از اولین اثرات مخرب این عدم تعادل، احساس خستگی است. زمانی كه شما خسته هستید به طور قطع نمی‌توانید كارآمد باشید و به نحو عالی كار خود را انجام دهید، همین نكته ممكن است منجر به‌لطمات و خسارات جبران‌ناپذیری به كار و موقعیت شغلی شما نیز بشود.

 

همچنین در این شرایط زمان‌هایی را هم از دست خواهید داد؛ آن زمان‌هایی كه باید با خانواده، عزیزان و دوستان خود بگذرانید. وقتی شما بیش از حد درگیر كار و مسائل كاری می‌شوید، به طور حتم وقایع و اتفاقات زندگی خانوادگی را فراموش می‌كنید و به تعبیری آنها را از دست خواهید داد. البته این مشكل به همین جا ختم نمی‌شود، بلكه بتدریج منجر به آسیب دیدن احساسات شما شده و حتی ممكن است روابط شما با عزیزانتان را نیز تحت تاثیر قرار داده و به آن لطمه وارد كند. خوب است بدانید كه اگر همیشه به فكر خود باشید، ایجاد و حفظ روابط دوستانه هم بسیار سخت خواهد بود.

 

و اما یكی دیگر از آثار منفی پذیرفتن مسوولیت‌های كاری زیاد، می‌تواند انتظارات بیش از حد دیگران باشد. اگر شما همیشه ساعات اضافه كاری داشته باشید، به طور حتم مسوولیت‌های بیشتری نیز به شما داده خواهد شد كه این مطلب خود منجر به نگرانی‌ها و چالش‌های بیشتر در زندگی كاری شما می‌شود.

 

تا زمانی كه كار كردن ادامه دارد و باید شرایط و نیازهای كاری را در نظر گرفت و در كنار آن به زندگی شخصی خود نیز رسید، این چالش‌ها ادامه خواهد داشت. پس بد نیست نكاتی كلی را برای بهبود تعادل میان كار و زندگی خود در نظر بگیریم.

 

*‌ فرصت‌های خود را بررسی كنید و زمانبندی مناسبی برای كار‌های مختلف در نظر بگیرید. برای این منظور یك هفته هر كاری را كه انجام می‌دهید ـ چه كارهای مربوط به محیط شغلی و چه مسائل شخصی خودتان ـ بررسی كرده و در نظر بگیرید. پس از این مرحله خواهید توانست مسائل مهم و ضروری و مواردی را كه موجب رضایت شما می‌شوند، تعیین كنید. در این موقعیت شاید بد نباشد اگر كارهایی كه نمی‌توانید براحتی انجام دهید یا از انجام آنها لذتی نمی‌برید را از برنامه حذف كرده یا برای انجامشان از دوستان و همكاران خود كمك بگیرید.

 

*‌ شاید بد نباشد با كارفرمای خود صحبت كنید و درباره انعطاف‌پذیری ساعات كاری پیشنهادهایی بدهید. همه ما اگر بتوانیم كنترل بیشتری بر ساعات خود داشته باشیم، استرسمان كمتر خواهد شد.

 

 

*‌ باز هم فایده قدرت «نه» گفتن را مطرح كنیم. چه همكارتان از شما تقاضای انجام كاری اضافه را داشته باشد، چه معلم كودكتان از شما كاری بخواهد، به یاد داشته باشید كه كاملا طبیعی خواهد بود اگر با احترام به او نه بگویید.

شما وقتی انجام این‌گونه كارها را ـ كه فقط به خاطر احساس گناه یا اجبار انجام می‌دهید ـ رها می‌كنید، فضا و زمان بیشتری برای فعالیت‌های معنی‌دار و ارضاكننده خود پیدا خواهید كرد.

 

*‌ كار را برای محل كار بگذارید. با وجود انواع فناوری‌های مدرن و پیشرفته امروزی كه می‌توان هر لحظه با هر كسی و تقریبا از هر مكانی ارتباط برقرار كرد، ممكن است هیچ مرزی میان كار با خانه و خانواده وجود نداشته باشد، مگر این‌كه خودتان آن را ایجاد كنید.

پس خوب است آگاهانه تصمیم‌گیری كنید كه زمان كار را از فرصت‌های شخصی خود جدا كنید. به عنوان مثال می‌توانید وقتی كه در كنار خانواده هستید، تلفن همراه را خاموش كرده و رایانه شخصی خود را كنار بگذارید.

 

*‌ زمان خود را مدیریت كرده و وظایف كاری و خانوادگی خود را كارآمد و برنامه‌ریزی مفید كنید.

یك برنامه روزانه از كارهایی كه قرار است انجام دهید، آماده كنید. در نهایت كارهایی كه باید انجام شود را انجام داده و سایر كارها را رها كنید.

 

*‌ از پشتیبانی و حمایت كافی و لازم برخوردار باشید. در محل كار با همكارانی كه می‌توانند به شما كمك كنند، همراه شوید.

بر عكس این مطلب نیز درست است، هنگامی كه در سفرهای كاری هستید یا مجبور به اضافه كاری می‌شوید از دوستان و اقوام مورد اعتماد بخواهید تا در امور خانه به شما كمك كنند.

 

*‌ خودتان را فراموش نكنید. غذاهای سالم و مقوی خورده و ورزش مرتب و خواب كافی را نیز از یاد نبرید. هر روز زمانی خاص را برای انجام فعالیتی كه از آن لذت می‌برید اختصاص دهید؛ كاری مانند كتاب خواندن و حتی بهتر از این، فعالیت‌هایی را برگزینید كه می‌توانید با همسر، خانواده یا دوستان خود انجام دهید، مانند پیاده‌روی و...

به هر حال باید بتوان تعادلی میان كار و زندگی شخصی ایجاد كرد تا سلامت روحی و جسمی ما هم تامین شود.


ویدیو مرتبط :
راهكارهایی برای تقویت حافظه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آرامش در خانه‌های پر نور



 

اوضاع تولید پس‌از یارانه‌ها

 

 

چرا بعضی می‌گویند پرده‌ها را كنار بزن تا دلت باز شود؟ چند ساعت می‌توانید در خانه‌ای تاریك دوام بیاورید؟ اگر تاریكی تمام نشود چه حالی پیدا می‌كنید؟ غمگین می‌شوید؟ می‌گریید؟ بعد چی؟ روان‌شناسان می‌گویند: «زندگی در خانه‌های كوچك و كم‌نور نه‌تنها تنش‌های خانوادگی را افزایش می‌دهد بلكه حتی میل به جنایت و پرخاشگری را نیز افزایش می‌دهد.»

 


شاید فكر می‌كنید مساله ارتباط بین نور و حالات روانی انسان‌ها بیشتر به باوری عامه شبیه است تا حقیقتی علمی، اما واقعیت این است كه روانپزشكان سال‌هاست این ماجرا را دریافته‌اند و حتی معتقدند برخی انواع افسردگی مثل افسردگی فصلی در فصل‌های پاییز و زمستان به دلیل كاهش نور دریافتی بدن و در پی آن كاهش هورمون ملاتونین مغز رخ می‌دهند و بر همین اساس هم آنها شیوه درمانی با نور را برای درمان این گروه از بیماران ابداع كرده‌اند.

 

 


جنایت و خانه

 


دكتر سید هادی معتمدی، روانپزشك در گفتگو با «جام‌جم» درباره زندگی در خانه‌های تنگ و تاریك اظهار می‌كند: گاهی زندگی در چنین خانه‌هایی فرد را پرخاشگر و به انجام جرایم خشن ترغیب می‌كند.

 


به گفته این پژوهشگر اجتماعی، ساكنان این قبیل منازل، خانه را محیطی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت نمی‌دانند و از محیط خانه دلزده می‌شوند و تغییر در روحیاتشان در كنار عوامل دیگری مثل فقر، نبود امكانات تفریحی در محیط زندگی، عدم بازدارندگی قوانین، تربیت نادرست و ناتوانی در كنترل نفس باعث می‌شود برای تفریح به جرایمی خشن مانند تجاوز و... دست بزنند.

 

 


مشاجره و خانه

 


همیشه مضرات زندگی در خانه‌های كوچك و بی نور به اندازه روی آوردن به بزهكاری بزرگ نیست و در برخی موارد به پایین آمدن آستانه تحمل افراد و مشاجره‌های خانوادگی می‌انجامد.

 


در همین زمینه دكتر عارفه مبشر، روانپزشك به ایسنا می‌گوید: هرچه خانه‌ها كوچك‌تر و تاریك‌تر باشند، تنش‌های خانوادگی نیز افزایش می‌یابد و موجب تاثیر استرس‌های محیطی بر روابط خانوادگی می‌شود.

 


به گفته این متخصص خانه‌هایی كه در گذشته وجود داشتند دارای فضای بزرگ‌تر، حیاط، باغچه، حوض و معماری زیبا و دلنشین بودند و از شیشه‌های رنگی و نور در خانه‌های قدیمی بسیار استفاده می‌شد اما در زندگی آپارتمانی كنونی، خانه‌ها كوچك و تاریك شده‌اند و سر و صدای خیابان‌های اطراف وارد خانه می‌شود كه این عوامل استرس‌زای زندگی آپارتمانی موجب تنش میان خانواده می‌شود.

 


مبشر تصریح كرد: نور نقش بسیار مهمی در آرامش افراد دارد و در زندگی آپارتمانی این نعمت تا حدود زیادی گرفته شده است.

 


این روانپزشك اظهار كرد: كوچك شدن خانه‌های امروزی در ایجاد تنش در خانواده بسیار موثر است.

 


زمانی كه خانه كوچك باشد كودك نمی‌تواند انرژی خود را تخلیه كند و دچار افسردگی یا لجبازی می‌شود كه تنش در كودك به مادر و دیگر اعضای خانواده نیز منتقل می‌شود.

 

 


از خانه بیرون بزنید

 


از سوی دیگر ساكنان آپارتمان‌های تاریك ناچارند به استفاده از نورهای مصنوعی در طول روز روی آورند كه سبب ساز بیماری‌هایی چون انواع سرطان‌ها، بهم خوردن ساعت درونی بدن و ریتم‌های رفتاری مثل ساعات خواب و بیداری، نامتوازن شدن حرارت بدن، بیماری‌های روانی، تضعیف دستگاه ایمنی و حتی كاهش قدرت دید می‌شود.

 


همه اینها را گفتیم كه بگوییم، پرده‌ها را كنار بزنید و بگذارید نور پوست‌تان را نوازش كند و اگر مثل ما آپارتمان‌نشین هستید و ساختمان‌های بلند راه نور را به خانه بسته‌اند، همین حالا شال و كلاه كنید و از خانه برای پیاده‌روی كوتاه بیرون بزنید، هیچ‌كس و هیچ‌چیز نمی‌تواند خورشید را از ما بگیرد!