سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

رازهای افزایش هورمون تستوسترون شوهرتان


«بی‌حوصله و بدعنق شده. از وقتی از سر كار می‌‌آید ساكت است و هر چه می‌پرسم با بی‌میلی جواب می‌دهد. وقتی می‌گویم حالا كه هوا خوب است بیا برویم بیرون و كمی پیاده‌روی كنیم، می‌گوید خسته است و نمی‌تواند از جایش تكان بخورد.


مجله سیب سبز: «بی‌حوصله و بدعنق شده. از وقتی از سر كار می‌‌آید ساكت است و هر چه می‌پرسم با بی‌میلی جواب می‌دهد. وقتی می‌گویم حالا كه هوا خوب است بیا برویم بیرون و كمی پیاده‌روی كنیم، می‌گوید خسته است و نمی‌تواند از جایش تكان بخورد. حالا همه اینها به كنار، فكر می‌كنم حواسش جای دیگری است و اصلا تمركز ندارد. این مورد آخر حسابی من را مشكوك كرده است. كلی زحمت می‌كشم و غذا درست می‌كنم اما به غذا بی‌میل است و خورده و نخورده راهی تختخواب می‌شود.

خوابش هم زیاد شده و اغلب صبح‌ها دیر به سر كار می‌رسد. با خودم هزار و یك فكر كرده ام كه چه بلایی سر مرد زندگی‌ام آمده كه این‌طور شده، اما به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ام.» اگر شما هم با تغییرات مشابهی در رفتار همسرتان مواجه شده‌اید باید بدانید كه گاهی فقط و فقط پای یك هورمون در میان است. كاهش تستوسترون یا همان هورمون مردانه می‌تواند عامل اصلی تمام این مشكلات باشد. برای پیشگیری از این همه اتفاقی كه ممكن است در رفتار آقای همسر به دلیل تستوسترون پایین روی دهد، بهتر است از شم زنانه و كدبانوگری‌تان استفاده كنید.

از او یک «مرد» بسازید

قورمه سبزی با روغن زیاد، ممنوع

بدن برای تولید تستوسترون به كالری نیاز دارد. اگر می‌خواهید كالری دریافتی همسرتان به اندازه‌ای باشد كه در تولید تستوسترون اختلالی ایجاد نشود، نباید قورمه سبزی كه درست می‌كنید، در روغن شناور باشد. چربی زیاد یكی از عواملی است كه نمی‌گذارد این هورمون به اندازه استاندارد به بدن برسد. وقتی می‌خواهید  میزان  تستوسترون همسرتان را بالا ببرید باید از رژیم‌های غذایی پرچرب پرهیز كنید. یادتان باشد اگر به اندازه كافی انرژی برای سوخت و ساز آقای همسر فراهم نكنید تنها ظرف مدت چند روز میزان تستوسترون بدن كاسته خواهد شد.

چربی اشباع نشده یادتان نرود

واقعیت این است كه 20 تا 30 درصد از كالری روزانه از طریق چربی‌ها تامین می‌شود اما چربی‌های اشباع نشده یك پیش‌ساز مهم تولید تستوسترون هستند. بنابراین باید مطمئن باشید كه 5 تا 10 درصد از كالری روزانه‌تان‌ از طریق همین چربی‌ها تامین می‌شود. مغزهای روغنی حاوی چربی‌های اشباع نشده‌ای هستند كه اسیدهای چرب ضروری‌شان تستوسترون تولید می‌كند.

نوشابه را فراموش كنید

اگر قصدتان افزایش تستوسترون باشد باید قند دریافتی‌ را كاهش دهید. دانشمندان دریافته‌اند مردان چاق 2/4 برابر بیشتر به كاهش تستوسترون دچار می‌شوند. بنابراین مهم است كه میزان قند دریافتی‌ را كاهش دهید. اولین كار این است كه نوشابه را از میز غذا حذف كنید. فروكتوز موجود در غذاهای فرآوری شده و آبمیوه‌ای صنعتی هم یكی از عوامل اصلی بروز چاقی است كه با دقت می‌توان آن را از رژیم غذایی روزانه حذف كرد. به جایش نوشیدنی‌های مناسبی مانند آبمیوه طبیعی یا دوغ را می‌توانید جایگزین كنید.

برای مكمل‌ها فكری بكنید

بدون شك باید ویتامین D3 را در رژیم غذایی همسرتان قرار دهید. مطالعات نشان داده افرادی كه به‌طور منظم مكمل D3 دریافت می‌كنند از سطح تستوسترون بالاتری برخوردارند.

حواس‌تان باشد كه از مكمل‌هایی كه از نظر علمی تایید نشده‌اند، استفاده نكنید. «ZMA» تركیب مكمل روی، منیزیم و ویتامینB6 است كه مطالعات اخیر نشان داده مطلقا هیچ تاثیری در تولید تستوسترون در مردان ندارد. مكمل‌هایی مانند اندرستاندوین احتمال بروز سرطان پروستات و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند. بنابراین نگذارید همسرتان سر خود مكمل بخورد.

ورزش پرس سینه بهتر از پشت بازوست

اگر می‌خواهید تستوسترون‌ همسرتان را افزایش دهید فقط رژیم غذایی نیست كه می‌تواند كمك كند. ورزش هم به اندازه رژیم غذایی اهمیت دارد به همین دلیل است كه باید یك برنامه تناسب اندام پایدار و موثر برای به حداكثر رساندن تولید تستوسترون داشته باشید. برخی ورزش‌ها مانند پرس سینه بیشتر از حركات جلو یا پشت بازو می‌تواند در ترشح تستوسترون كمك كند.

برایش وزنه بخرید

انواع خاصی از ورزش مانند بلند كردن وزنه باعث تولید تستوسترون می‌شود. موثرترین ورزش برای تولید هورمون تستوسترون بلند كردن وزنه است. با این حال برای گرفتن نتیجه بهتر نیاز به وزنه‌های سنگین با تكرار كمتر است. به او توصیه كنید وزنه‌ای را انتخاب كند كه بتواند در هر ست حداكثر آن را 5 بار تكرار كند.

ورزش هوازی كنید

با اینكه ورزش‌های هوازی تاثیر بسیار زیادی بر تولید تستوسترون ندارد، هنوز هم می‌تواند تاثیر مثبتی بر سطح كلی تستوسترون داشته باشد. بنابراین ورزشی مانند شنا را باید در برنامه تناسب اندام قرار دهید. قلب برای سوزاندن چربی عضو مهمی است و ورزش‌های هوازی سطح استرس را كاهش داده و كورتیزول را كم می‌کند؛ در نتیجه باعث افزایش تستوسترون می‌شود.

بیشتر از ورزش، استراحت مهم است

با وجود اهمیت ورزش ضروری است بدن بین تمرینات خود را بازیابی كند؛ در غیر این صورت ممكن است اثر منفی بر سطح تستوسترون داشته باشد. مطالعه انجام شده نشان می‌دهد ورزش بیش از حد می‌تواند تا 40 درصد سطح تستوسترون را كاهش دهد. بنابراین بسیار مهم است كه ورزش متوالی انجام نشود. اما روزهایی كه همسرتان ورزش نمی‌كند او را مجاب كنید دست كم فعال باشد مثلا به جای آسانسور از پله‌ها استفاده كند، با دوچرخه سركار برود و گاهی از پشت میزش بلند شود.

كمك كنید خوب بخوابد

خواب عامل بسیار مهمی است و به سطح تستوسترون كمك می‌كند؛ دلیلش هم خیلی واضح است چون بدن زمانی كه در خواب است، تستوسترون تولید می‌كند. بنابراین بهترین كار این است كه فرد هفت تا هشت ساعت خواب شبانه داشته باشد. مطالعات دانشگاه شیكاگو نشان داد مردانی كه هفت شب متوالی كمتر از پنج ساعت می‌خوابند 10 تا 15 درصد كمتر تستوسترون تولید می‌كنند. علاوه بر كاهش تستوسترون با كمبود خواب، كورتیزول یا همان هورمون استرس هم افزایش پیدا می‌كند. نداشتن خواب كافی با هورمون رشد تداخل ایجاد می‌كند و می‌تواند مانع عضله‌سازی شود.

این غذاها را بخورید

گروه‌های غذایی مختلف را در ساعات متفاوت روز به بدن‌ برسانید تا خیال‌تان از بابت این هورمون راحت باشد

برای صبحانه تخم‌مرغ بزنید

باید بدانید كه تستوسترون از كلسترول ساخته می‌شود و از قضا تخم‌مرغ حاوی مقداری زیادی كلسترول خوب است. پس برای صبحانه فردا می‌توانید املت به همراه گوجه فرنگی و فلفل قرمز كه منبع غنی ویتامین A بوده و تولیدكننده تستوسترون هستند برای همسر تهیه كنید.

با جو یك غذای خوشمزه درست كنید

بلغور فیبر بالا و چربی پایین دارد. این خوراكی باعث بهبود عملكرد جنسی شده و به استراحت رگ‌های خونی كمك می‌كند. با گسترش رگ‌های خونی جریان خون شدت پیدا می‌کند. برای ناهار یا شام همسر می‌توانید جو را با گوشت قرمز بپزید و با بعضی از سبزی‌ها مانند آووكادو و كلم مخلوط كنید.

برای میان‌وعده آجیل بخورید

قرار دادن یك تا دو مشت گردو یا بادام در رژیم غذایی روزانه یك میانبر برای افزایش تستوسترون است. دانه‌هایی مانند آفتابگردان و كنجد علاوه بر پروتئین و ویتامین E چربی‌های اشباع تستوسترون را هم بالا می‌برند. برای سالم خوردن بهتر است آجیل و دانه‌ها را بدون نمك میل كنید.

از او یک «مرد» بسازید

برای ناهار گوشت بخورید

روی یكی از مهم‌ترین مواد معدنی بدن برای تولید تستوسترون است. میگو یک منبع غنی روی است اما اگر همسرتان میگو دوست ندارد می‌توانید با افزایش مصرف گوشت غنی از پروتئین و ماهی یا محصولات لبنی مانند شیر و پنیر سطوح بالایی از روی را دریافت كنید.

سالاد كاهو و كلم برای شب

خوردن كاهو و كلم پیچ سطح تستوسترون‌ را بالا می‌برد. كاهو حاوی فیتوكمیكال‌هایی است كه هورمون‌های مردانه را افزایش می‌دهد. یك مطالعه نشان داده افرادی كه 500 میلی‌گرم در روز فیتوكمیكال دریافت می‌كنند، 50 درصد استروژن كمتری دریافت‌می‌كنند.  

غر می‌زنید؟

محققان بر این باورند كه استرس و فشار روانی یكی از عوامل عمده در سقوط سطح تستوسترون در مردان امروزی است كه دلیل آن هم ترشح هورمون كورتیزول یا همان هورمون استرس است كه تستوسترون پایین می‌آورد. اگر می‌خواهید همسرتان همان مرد رویای‌تان باقی بماند بهتر است سطح استرسش را با غر زدن و گلایه و دعوا بالا نبرید.

ظرف غذایش را عوض كنید

ظرف غذای همسرتان را پلاستیكی انتخاب نكنید. بیشتر ظروف پلاستیكی حاوی فتالات هستند كه می‌تواند از طریق پلاستیك به غذا منتقل شود. او را از قرار گرفتن در معرض آفت‌كش‌ها و بنزین دور كنید و در صورت تماس با این مواد توصیه كنید دست‌هایش را بشوید.

میوه بخورید

میوه‌هایی مانند موز، بلوبری و هندوانه می‌توانند به افزایش هورمون تستوسترون كمك كنند. هندوانه تركیبی به نام سیترولین دارد كه به افزایش جریان خون و نعوظ كمك می‌كند. موز هم یك میوه تقویت‌كننده قوای جنسی است. موز دارای مقدار قابل توجهی از آنزیم بروملین است و آنزیم بروملین نیز باعث افزایش تستوسترون و در نتیجه بالا رفتن قوای جنسی می‌شود.


ویدیو مرتبط :
درمان کمبود هورمون تستوسترون

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مواد غذایی برای افزایش هورمون تستوسترون


همه می دانیم که برنامه غذایی مهمترین بخش سالم ماندن و کنترل وزن است، اما غذاهایی که می خوریم روی هورمون هایی که بدنمان تولید می کند نیز تاثیر دارد. یکی از این هورمون ها که غذاها روی آن تاثیر می گذارند تستوسترون است.

وب سایت دکتر کرمانی: همه می دانیم که برنامه غذایی مهمترین بخش سالم ماندن و کنترل وزن است، اما غذاهایی که می خوریم روی هورمون هایی که بدنمان تولید می کند نیز تاثیر دارد. یکی از این هورمون ها که غذاها روی آن تاثیر می گذارند تستوسترون است.

تستوسترون هورمونی است که به حفظ تراکم استخوان، توزیع چربی، عضلات، موی بدن و صورت، تولید سلول های خونی، میل جنسی و تولید اسپرم کمک می کند. به همین دلیل بسیاری از مردان به دنبال بالا بردن سطح تستوسترون بدنشان هستند. این کار با ورزش و کمک گرفتن از مواد مغذی طبیعی به سادگی امکان پذیر است.

با این غذاها به صورت طبیعی تستوسترون و میل جنسی خود را افزایش دهید

فقط به خاطر اینکه تستوسترون به عنوان هورمونی مردانه شناخته می شود نمی توان گفت دیگر برای زنان مهم نیست. هم مردان هم زنان هر دو تستوسترون تولید می کنند، فقط در مقادیر متفاوت.

زنان در مقایسه با مردان کمتر تستوسترون تولید می کنند، اما همان مقدار هم به خاطر مواردی که به آن اشاره شد تولید می شود، از جمله حفظ تراکم استخوان و بافت عضلانی، کاهش چربی و میل جنسی. با اینکه استروژن برای خانم ها بیشتر مورد توجه است، نباید تولید تستوسترون را فراموش کرد.

در ادامه غذاهایی را به شما معرفی می کنیم که با خوردنشان سطح تستوسترون بدنتان به صورت طبیعی تقویت می شود:

انار

در طول تاریخ، همیشه انار را نشانه ای از باروری می دانستند. امروزه تحقیقات نشان داده خوردن انار باعث بالا رفتن میل جنسی می شود. آب انار سطح تستوسترون بزاق را به طور متوسط 24 درصد افزایش می دهد، همچنین فشار خون و اضطراب را نیز کاهش می دهد و می تواند تاثیری مثبت روی خلق و خو داشته باشد.

اسفناج


کارتون معروف و نوستالوژیک ملوان زبل را یادتان می آید؟ وقتی اسفناج می خورد خیلی حالش بهتر بود! حالا می فهمم چرا! اسفناج ثابت کرده که نه تنها عضلات را قوی تر می کند، بلکه به صورت طبیعی سطح تستوسترون  را نیز افزایش می دهد چون سرشار از منیزیم است. کسانی که هم منیزیم استفاده می کنند هم ورزش می کنند به خوبی تاثیرش را حس می کنند.

تخم مرغ

زرده تخم مرغ، مخصوصا راهی طبیعی برای تقویت سطح تستوسترون است. زرده تخم مرغ حاوی ویتامین D است که می تواند سطح تولید تستوسترون را افزایش دهد.

با این غذاها به صورت طبیعی تستوسترون و میل جنسی خود را افزایش دهید

قارچ

تحقیقات اخیر محققان نشان داده است که قارچ ها می توانند سطح تستوسترون را دو برابر کنند، همچنین به فعالیت فیزیکی نیز کمک می کنند. چه خانم باشید چه آقا، تستوسترون هورمونی است بسیار مهم که بدنتان تولید می کند، اما با بالا رفتن سنتان شروع به کم شدن می کند.

تاثیر فوق العاده تستوسترون را در سلامت و میل جنسی خود از دست ندهید. با اضافه کردن این غذاها به برنامه غذایی خود می توانید به سادگی سطح این هورمون را افزایش دهید و از زندگی بیشتر لذت ببرید.