سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

دو دشمن کلیه آدم ها



    

 

دو دشمن کلیه آدم ها

 

یکی از وظایف مهم و اصلی کلیه، تنظیم تعادل مایعات و املاح بدن است. برای آنکه عملکرد کلیه ها به درستی انجام شود، باید خون کافی وارد آنها شود و به شبکه پیچیده مویرگی شان برسد...

کلیه ها علاوه بر تنظیم آب و املاح بدن، وظیفه تولید هورمون اصلی خونساز بدن (اریتروپوئتین) را هم بر عهده دارند. یکی دیگر از وظایف کلیه، دفع سموم بدن با آب به صورت ادرار است. از آنجا که سلامت کلیه ارتباط محکمی با عملکرد صحیح دیگر اعضای بدن از جمله کبد، قلب، چشم و مغز دارد، مراقبت از این عضو اهمیت بیشتری پیدا می کند. پرهیز از مصرف برخی موادغذایی مضر، نوشیدن مایعات کافی و در کل تغییر شیوه زندگی، نه تنها عملکرد کلیه ها را بهبود می بخشد بلکه بر دیگر اعضای بدن نیز تاثیر مثبتی دارد.

یکی از ارکان حفظ سلامت انسان، محافظت از کلیه در برابر آسیب هاست. بیماری های کلیوی در مراحل اولیه، کاملا بی علامت هستند و ممکن است قبل از ایجاد هرگونه شکایت باعث تخریب قسمت عمده ای از فعالیت و عملکرد کلیه شود. تنها راه اطلاع از ابتلا به بیماری های کلیوی در مراحل ابتدایی، انجام آزمایش های خون و ادرار است. ابتلا به بیماری مزمن کلیوی شیوع بالایی دارد و طبق آمار ارائه شده از هر ۸ نفر یک نفر به بیماری مزمن کلیه مبتلا هستند. تغییر در تعداد دفعات ادرار یا حجم ادرار در شبانه روز، شب ادراری، تغییر رنگ ادرار، ورم صورت یا ورم پاها و درد یا سوزش حین دفع ادرار، بی اشتهایی (سوءتغذیه)، کاهش وزن بیش ازحد، تهوع و استفراغ، تنگی نفس و کم خونی از علایم ابتلا به بیماری کلیوی است. در صورت وجود هر یک از آنها حتما باید به پزشک مراجعه کرد تا آزمایش های لازم را برایتان تجویز کند.

 

● تغذیه و نارسایی کلیوی

نوع تغذیه، انجام فعالیت های ورزشی و مصرف داروها نقش موثری در بهبود عملکرد کلیه و سالم ماندن آن دارد. چاقی شکمی یکی از موارد مهمی است که باعث می شود تا افراد دچار نارسایی کلیه شوند ولی می توان با تغذیه صحیح از آن پیشگیری کرد. به گفته متخصصان تغذیه، مصرف موادغذایی پرپروتئین، روغن حیوانی و لبنیات پرچرب باعث ابتلا به بیماری های کلیوی می شود. بنابراین توصیه می شود مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید و روزانه کمتر از ۳ تا ۵/۳ گرم نمک مصرف کنید و دوغ و پنیرهایی که نمک کمتری دارند، بخورید. رژیم های غذایی پرنمک، باعث بالارفتن فشارخون و آسیب کلیه می شود. اگرچه نباید مصرف لبنیات از برنامه غذایی حذف یا محدود شود اما بهتر است نوع کم چرب آن را انتخاب و مصرف کرد. توصیه می شود، روغن های جامد را حذف و از روغن زیتون در تهیه غذاها استفاده کنید. نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب، باعث سالم ماندن کلیه ها می شود. در برنامه غذایی خود حتما میوه و سبزی را بگنجانید و در طول روز ۳ تا ۴ عدد میوه بخورید.

کسانی که BMI بالایی دارند، حتما باید وزنشان را کم کنند زیرا کاهش وزن در کنترل فشارخون و عوارض کلیوی موثر است. پس روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش های نرمشی مانند پیاده روی و دویدن انجام دهید. بهترین نوع فعالیت ورزشی، ورزش های هوازی ایروبیک است. فعالیت های ورزشی، باعث تنظیم جریان خون و کاهش فشارخون می شود. البته فعالیت ورزشی سنگین مانند وزنه برداری و بدنسازی با وزنه های سنگین به دلیل اینکه تاثیر منفی روی قلب می گذارند، توصیه نمی شود.

 

● فشارخون و نارسایی کلیه

در صورتی که کسی به بیماری قند (دیابت)، پرفشاری خون یا چاقی دچار باشد یا یک یا چند نفر از اعضای خانواده بیماری کلیوی داشته باشند، سیگار مصرف کنند، یا سنشان بالاتر از ۵۰ سال باشد بیش از سایرین در معرض خطر است. شایع ترین علل ابتلا به بیماری های کلیه در دنیا، دیابت و پرفشاری خون است. حدود ۸۰ درصد نارسایی های کلیه به این دو علت مربوط می شود. کنترل فشارخون در بیماران مبتلا به پرفشاری خون و دیابت، در پیشگیری از آسیب به کلیه موثر است. دیابت می تواند باعث از کارافتادن آنها و در نهایت همودیالیز شود. ۳۵درصد مبتلایان به دیابت به بیماری کلیه مبتلا می شوند.

پس فشارخونتان را به طور منظم کنترل و اگر نیاز به مصرف دارو است، حتما به طور منظم آن را مصرف کنید. در صورتی که فشارخون خیلی بالا نباشد، می توان با تغذیه مناسب آن را کنترل کرد اما اگر بیش از ۱۴۰ بر ۹۰ میلی جیوه باشد باید حتما دارو مصرف شود. کنترل منظم قندخون به خصوص در کسانی که به دیابت مبتلا هستند یا قند پنهان دارند (یعنی قندخون در حالت ناشتا متعادل است) توصیه می شود. اگر اسیداوریک شما بالاست یا سابقه ابتلا به نقرس در خانواده تان ارثی است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

● از لوپوس تا آسیب کلیه

برخی از علت های بیماری های کلیوی ناشناخته اند. عوارض دارویی و سنگ های کلیه از دیگر علت های آسیب کلیه ها هستند. مشکل سنگ کلیه تان را جدی بگیرید و درمان را منحصر به زمانی که سنگ کلیه ساخته شده است، نکنید. اگرچه سنگ سازی کلیه، بیماری عودکننده ای است اما با رژیم غذایی مناسب، نوشیدن مایعات و تحرک کافی قابل پیشگیری است. اگر سنگ کلیه با اقدام های درمانی به موقع رفع نشود ممکن است باعث سنگ سازی بیشتر شود. در این صورت ممکن است با جراحی یا سنگ شکنی، مشکل را برطرف کرد. انجام جراحی مکرر و سنگ شکنی می تواند به بافت کلیه آسیب برساند و در نهایت به نارسایی کلیوی بینجامد. در صورتی که مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت، فشارخون، کلیه پلی کیستیک و بیماری?های روماتیسمی مثل لوپوس یا آرتریت روماتویید هستید حتما به پزشک مراجعه کنید تا کلیه هایتان مورد بررسی قرار گیرد.

معمولا بسیاری از افراد برای کاهش دردهای خفیف بدنی یا درمان عفونت حتی عفونت ساده ای که ممکن است ویروسی باشد از مسکن ها یا آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند. اگرچه مصرف مسکن ها تحت نظر پزشک و در مقاطع زمانی کوتاه اشکالی ندارد اما مصرف خودسرانه داروهای مسکن و آنتی بیوتیک ها، می تواند به کلیه ها آسیب برساند. پس دارو را در موارد ضروری و تحت نظر پزشک مصرف کنید. سایر داروهای خاص و بعضی سموم، آفت کش ها و موادمخدر و... هم می توانند به آسیب کلیه منجر شوند. مصرف مکمل های غذایی به خصوص در ورزشکاران نیز باید تحت نظر متخصص پزشکی ورزشی باشد زیرا ترکیب های موجود در مکمل ها می تواند با تاثیر بر نفرون ها باعث آسیب کلیه شود.

منبع:salamat.ir


ویدیو مرتبط :
‫7 دشمن کلیه گرده‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاسخ قلعه نویی به 20:30؛ خدا کند دشمن آدم نادان باشد



اخبار,اخبار ورزشی, تیم ملی


 اخبار ورزشی - پاسخ قلعه نویی به 20:30؛ خدا کند دشمن آدم نادان باشد

سرمربی استقلال صعود تیم ملی از گروهش در جام جهانی را غیر منطقی دانست.

 امیر قلعه نویی در حاشیه نشست دانش افزایی مربیان مربیان در مورد اینکه حضور در این جلسه احباری بوده یا نه، اظهار داشت: «به هیچ عنوان این جلسه اجباری نبود و به نظرم صحبت های خوبی انجام شد. کاش کسانی که مسئولیت دارند در این جلسه بودند و مشکلات فوتبال ایران را از نزدیک می دیدند. نسل‌های مختلف فوتبال ایران در این جلسه حضور دارند و به نظرم مهمترین مسئله دید و بازدیدهایی بود که در این نشست انجام شد.»

 وی با گلایه از یک برنامه خبری 20:30، تصریح کرد: «خدا کند دشمن آدم نادان باشد، یک برنامه خبری گزارشی تهیه کرده بود و می خواست ما را تخریب کند. موضوعی که برای 7 سال پیش بود در این برنامه مطرح شده بود و آن را به ملوان ارتباط داده بودند که هیچ ربطی نداشت.»

سرمربی استقلال در مورد انتخاب اعضای هیئت مدیره خاطرنشان کرد: «در خصوص هیئت مدیره کسانی که تصمیم می گیرند باید پاسخ دهند و من نقشی در این موضوع ندارم اما استقلال فصل مهمی پیش رو دارد و نباید فرصت از تیم ما گرفته شود. البته افرادی که تصمیم گیرنده هستند این موضوع را در دست بررسی قرار دادند و مطالعه می کنند تا هیئت مدیره استقلال معرفی شود.»

 قلعه نویی با اشاره به انتخاب اعضای هیئت مدیره پرسپولیس که فقط دو عضو آن فوتبالی هستند، گفت: «فوتبالی یا نبودن اعضای هیئت مدیره چندان فرقی ندارد البته این سوال را هم باید از کسانی بپرسید که سیاست گذار هستند و تصمیم گیری می کنند. آنها تصمیم گرفتند دو عضو فوتبالی، همچنین اعضای اقتصادی و اجرایی در هیئت مدیره باشند. همه جا دنیا به همین شکل است، مهم این نیست که مدیر فوتبالی باشد بلکه باید مدیر باشد.»

 وی با اشاره به صحبت های علی فتح الله زاده مبنی بر اینکه از استقلال می رود، خاطرنشان کرد: «فتح الله زاده غنیمتی برای این فوتبال است و یک سرمایه بزرگ محسوب می شود. ما باید قدر سرمایه های خود را بدانیم.»

 سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال درباره شرایط فعلی تیم ایران گفت: «دین ما، دین اعتدال است و افراط و تفریط نباید در آن دیده شود. در این 3-4 سال افراط و تفریط زیادی داشتیم که من با آن مخالفم. نه به آن انتقادهایی که پیش از این می شد و نه به حمایت هایی که اکنون صورت می گیرد. نباید بگوییم که تیم ملی باید از گروه خود صعود کند و کار را سخت کنیم. ما تیم ملی خوبی داریم اما نباید از آن طرف بام هم بیفتیم.»

قلعه نویی صعود تیم ملی از گروهش در جام جهانی را غیر منطقی دانست و گفت: «به نظرم انجام بازی‌های معقول در جام جهانی برای تیم ملی ما بسیار خوب است. نباید توقع را از تیم ملی بالا ببریم تا در صورت رقم خوردن نتیجه دیگری شرایط برای تیم ملی سخت شود.»

وی در مورد تمایل زرینچه برای همکاری با او در تیم ملی هم خاطرنشان کرد: «جواد از دوستان و بچه محل های قدیمی من است که به او علاقه دارم. زرینچه سرمایه فوتبالی ما و از نظر فنی بسیار وارد است. به همکاری با او تمایل دارم اما باید دید چه اتفاقی در آینده رخ می‌دهد.»
 اخبار ورزشی - تسنیم