سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

دندان های شیری پوسیده



 

دندان های شیری پوسیده

 

اگرچه این مساله از نظر برخی افراد غیرممکن به نظر می آید ولی حتی دندان های شیری کودکان با سن زیریک سال هم در معرض پوسیدگی بوده و می توانند پوسیده شوند. به همین دلیل هر ساله تعداد زیادی از این کودکان به علت مشکلات بوجودآمده برای درمان دندان شیری یا رفع مشکلات ناشی از آن به مراکز درمانی مراجعه می کنند.

 

اگر دندان های شیری این کودکان درمان نشود این مساله می تواند مشکلات متعددی را برای سلامت دهانی، دندانی وکلی کودک به همراه داشته باشد. والدین بایستی به این نکته به عنوان یکی از وظایف اصلی توجه داشته باشند و برای پیشگیری از ایجاد این مشکلات آموزش لازم را فرا بگیرند تا در هنگام رویش دندان ها به شروع مراقبت های اولیه مبادرت ورزیده و در دوره های زمانی مشخص برای کنترل این بیماری ها به دندانپزشک مراجعه کنند.

 

اولین دندان شیری در کودکان در حالت طبیعی در فاصله بین ۳ تا ۸ ماهگی در دهان نوزاد آشکار می شود. به محض آشکارشدن دندان در محیط دهان، باکتری های ایجادکننده پوسیدگی روی آن قرار می گیرند. تعداد این باکتری ها با رژیم غذایی کودک و مراقبت های مربوط به تمیز کردن دندان افزایش یا کاهش پیدا می کنند. بخش عمده تغذیه نوزادان با شیر است که حاوی مقادیر زیادی مواد قندی بوده برای فعالیت میکروب ها مفید است.

 

اگر این ماده بطور طولانی روی دندان های شیری باقی بماند، نتیجه آن فعالیت بیشتر باکتری ها و صدمه بیشتر به دندان خواهد بود. اگر اقدامات پاک کننده اولیه، مثل استفاده از دستمال مرطوب برای پاک کردن سطح دندان به کار گرفته شود علاوه بر کاهش تعداد باکتری ها به تمیزشدن سطح دندان از مواد قندی کمک کرده و خطر بروز پوسیدگی را کاهش می دهد. این اقدامات با خوردن مقداری آب بعد از هر وعده غذایی می تواند تکمیل شود.

 

شروع پوسیدگی روی دندان ها همراه با آشکارشدن لکه های سفید است. اگر علائمی از این نوع مشاهده می کنید لازم است هرچه سریع تر برای بررسی وضعیت موجود به دندانپزشک مراجعه کنید. این تصور که دندان های شیری اهمیتی ندارند به دلیل این که دندان های دائمی به جای آنها رویش پیدا می کنند، تصور غلطی است چون که حفظ دندان های شیری در تامین زیبایی، کارایی و سلامت دندان های دائمی نقش بسیار مهمی دارند. علاوه بر این با توجه به شرایط رشدی بیمار، نیازهای تغذیه ای مناسب با وجود دندان های سالم تامین می شود. بنابراین با این اقدام به سلامت کلی بیمار هم رسیدگی شده است.

 

با از دست رفتن دندان های شیری، جابجا شدن دندان های دائمی اجتناب ناپذیر بوده خطرات مرتبط با مشکلات جویدن، تکلم و گوارشی بیمار را تهدید خواهد کرد.

 

مهم ترین عاملی که باعث از دست رفتن زودهنگام دندان شیری می شود استفاده شبانه از شیشه شیر است. هرگاه به آرامشی که با فرستادن کودک به تختخواب با شیشه شیر فکر می کنید به خطرات مرتبط با پوسیده شدن دندان ها و عواقب بعدی آن هم نیم نگاهی داشته باشید.در این موارد، استفاده از بطری حاوی آب خطرات مرتبط با صدمه دیدن دندان ها را کاهش می دهد.


منبع:روزنامه جام جم


ویدیو مرتبط :
‫جلوگیری از پوسیده گی دندان‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افتادن و رویش دندان های شیری



 

فتادن و رویش دندان های شیری

 

وجود دندان ها در دهان تأثیر چشمگیری در زیبایی فرد دارد. دندان هایی که در موقعیت مناسب قرار گرفته و به درستی روی همدیگر جفت می شوند، باعث آشکار شدن هماهنگی و قرینگی نمای صورت شده و جنبه مهمی ازبیان احساس و شخصیت فرد را در معرض نمایش قرار می دهند.


دندان ها امکان گاز گرفتن و جویدن را نیز فراهم می کنند و در نهایت با بودن دندان هاست که امکان تکلم صحیح فراهم می شود. 

 

رویش دندان ها از سن تقریبی ۶ ماهگی در نوزادان شروع می شود. این گروه از دندان ها، شیری هستند که بعدا با بزرگ تر شدن کودک جای خود را به دندان های دائمی می دهند. دندان های شیری ۲۰ عدد هستند که ۱۰ تا در فک بالاو ۱۰ تا در فک پایین قرار دارند. گاهی بندرت امکان عدم وجود یک یا چند دندان شیری وجود دارد که در این موارد لازم است با دندانپزشک مشورت شود. دندان های شیری در دندانپزشکی با حروف انگلیسی A تا E مشخص می شوند.


وظیفه دندان های شیری علاوه بر وظایف گفته شده در این مقدمه، حفظ فضا و هدایت جهت حرکت دندان های دائمی زیرین و همچنین در بعضی نواحی تحریک مخاط برای تبدیل شدن به دندان دائمی است.


دندان های شیری کودکان به دندان های پیشین، نیش و دندان های آسیاب شیری تقسیم می شوند.

 

دندان های شیری پیشین از ۶ ماهگی شروع به رویش کرده و حدود ۷ـ۶ سالگی شروع به افتادن می کنند. تأخیر در رویش یا افتادن دندان های شیری در حدود ۶ ماه طبیعی است و در موارد تأخیر زیادتر لازم است با دندانپزشک مشاوره انجام شود.


دندان نیش شیری در سن تقریبی ۱۸ ماهگی می رویند ولی افتادن دندان شیری نیش در فک بالا و پایین در سنین متفاوتی رخ می دهد، به طوری که در فک بالا در سن تقریبی ۱۲ ـ ۱۱ سالگی و در فک پایین در سن تقریبی ۹ سالگی اتفاق می افتد و دندان نیش دائمی جایگزین می شود.

 

دندان های آسیاب شیری نیز در سن حدود ۲۶ ـ ۱۶ ماهگی به تدریج در دهان ظهور پیدا کرده و دندان های دائمی جانشین آنها که دندان های آسیاب دائمی کوچک هستند در سنین ۱۱ ـ ۹ سال جایگزین آنها می شوند.


قبل از رویش دندان های دائمی، ریشه دندان های شیری دچار خوردگی می شوند و متعاقب آن حرکت تاج دندان دائمی به طرف محیط دهان انجام می شود. از دست رفتن زودهنگام یا تأخیر در افتادن دندان شیری می تواند باعث صدمه به دندان دائمی جایگزین شونده شود و ناهنجاری هایی مثل اختلالات تکلمی، نامرتبی دندان ها، نمای صورت نامناسب، مشکلات جویدن، مشکلات لثه ای و افزایش هزینه های درمانی در آینده شود که مشکلات گفته شده درمان های متعددی مثل ارتودنسی، گفتارـ درمانی، درمان های لثه ای و... را توسط متخصصان مربوطه طلب خواهد کرد. در موارد از دست رفتن زودهنگام دندان های شیری دندانپزشک قادر است فضای آن را توسط فضای نگهدارنده حفظ کرده و اقدامات درمانی مورد نیاز را انجام دهد یا آن را تحت معاینات مجدد دوره ای قرار دهد.


البته صرفاً افتادن زودرس دندان شیری باعث ایجاد این مشکلات نمی شود. به طوری که با پوسیده شدن دندان شیری، این چرخه با شدت کمتری شروع می شود یعنی وقتی یک دندان شیری پوسیده می شود، امکان از دست رفتن فضای دندان دائمی به مقدار پوسیدگی ایجاد شده فراهم می شود بنابراین ترمیم زودهنگام دندان شیری باعث جلوگیری از ایجاد حتی کوچک ترین مشکلات شده و خطر از دست دادن دندان شیری و بروز ناهنجاری های بزرگ تر را کم می کند.


منبع:روزنامه جام جم