سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

دندان فتق بر گلوی روده



فتق, دستگاه گوارش, آندوسکوپی

 

فتق به طور کلی برجستگی و جابه جایی ارگان های بدن است و اگرچه مختص مردان نیست ولی نوع شکمی آن بین مردها شیوع بیشتری دارد.

دیواره شکم که خود لایه ای محافظ در برابر روده و بافت داخلی ا ست خاصیت نگه دارندگی خود را در برابر فشار احشاء از دست می دهد و روده های دستگاه گوارش از قسمت ضعیف تر به زیر چربی ها و عضلات پشت پوست راه می یابد.

 

ممکن است با احساس درد و تیر کشیدن های گهگاه نیز همراه باشد. برآمدگی فتق، انواع مختلفی را شامل می شود: از فتق مغبنی که گسترده ترین نوع فتق در بین مردان است و اغلب به سبب برداشتن اجسام سنگین یا فشار زیاد حین اجابت مزاج بروز می کند، تا فتق رانی که کوچک تر بوده، اغلب بین زنان شیوع دارد؛ و حتی فتق نافی که از هنگام تولد در ناحیه ناف نوزادان یا اطراف آن وجود دارد؛ کوچک و بزرگ یا زن و مرد ممکن است به آن مبتلا شوند.

 

مردها به سبب فیزیک قسمت های ارولوژ بیشتر با خطرات فتق درگیرند. ممکن است توده ای که در این ناحیه خود را از شکاف پدید آمده بیرون می اندازد بزرگ و بزرگ تر شود و حتی به شکلی درآید که به داخل اسکروتوم افتد.

حبس احشاء منجر به نارسایی خونی در قسمت بیرون افتاده می شود و مشکلات بیشتری چون سیاه شدگی، سوراخ یا چرکین شدن روده و... پدید می آورد. هرچند با دراز کشیدن یا فشردن ناحیه بیرون زده بتوان برجستگی فتق را نادیده گرفت، هر چه زمان بیشتری طی شود درمان آن سخت تر، هزینه ها بیشتر و بهبودی دیرتر حاصل خواهد شد.

 

علاج فتق به اندازه و نوع آن وابسته است: بستری در بیمارستان، ترمیم و بخیه زدن عضله شکافته شده، یا جراحی سرپایی که با بی حسی موضعی همراه است و معمولا در درمان فتق های کوچک کاربرد دارد.

جراح بسته به تشخیص ممکن است شکاف کوچکی یک یا دو بند انگشتی در ناحیه مورد نظر پدید آورد و از طریق دستگاه آندوسکوپی غلافی باریک به نام مش را به محل بیرون زدگی احشاء وارد کرده، یا با بخیه زدن آن را ترمیم کند. مش مقاوم تر از بخیه است و نه تنها دوران استراحت را کوتاه تر می کند، بلکه با چسبیدن به محل احتمال بازگشت فتق را کاهش می دهد.

در این صورت حتی کسانی که کارهای سنگین می کنند هم معمولا می توانند در پی عملی موفقیت آمیز پس از دو یا سه هفته کار خود را از سر گیرند.

منبع:jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
فتق دیسک گردن , فتق دیسک کمر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آبسه دندان،یکی از بیماری های شایع در کودکان



علائم :برآمدگي قرمز و متورم در يك طرف دندان در لثه - درد زق زق كننده - حساسيت و تورم در همانطرف صورت - ورم غده‌هاي گردن - درد زيرگوش در همانطرف پيله دندان، يا آبسه دندان، يك حفره پر از چرك است كه در ريشه دندان پوسيده بوجود مي‌آيد.

در دندانهاي شيري پيله دندان در صورتيكه درمان نشود ميتواند بر دندان دائمي كه بعداً بايد در بيايد. آسيب برساند. پيله دندان بسيار دردناك است زيرا در يك محيطي بسته و محصور قرار دارد و مسكن‌ها هم بر روي آن تأثير نمي‌گذارند.

پیله دندان

آيا خطرناك است؟

پيله دندان بايد فوراً درمان شود زيرا ناراحتي زيادي توليد مي‌كند و ميتواند منجر به از دست دادن دندان شود.


ابتدا چه كار بايد بكنيد؟


1- لثه اطراف دندان را بررسي كنيد و اگر متوجه يك برآمدگي قرمز شديد بآرامي آنرا با نوك انگشت خود لمس كنيد. چيزي نرم و اسفنجي را احساس خواهيد كرد كه در حقيقت انبوهي از چرك جمع شده است.

2- براي تسكين دادن درد به كودك خود آسپرين بچه يا شربت استامينوفن بدهيد. از بيحس كننده‌هاي موضعي مانند دانه ميخك استفاده نكنيد. زيرا ممكن است به حاشيه لثه لطمه بزند و مشكلات دنداني بيشتري بوجود آورد.

شربت استامینوفن

3- دهان كودك خود را با يك محلول آب نمك ضعيف شستشو دهيد تا دمل را زودتر بتركاند و هرگونه چرك را كه از آن خارج شده است بشويد.

4- از يك كيسه يا بطري آب گرم براي آرام كردن درد استفاده كنيد.

5-بلافاصله به دندانپزشك يا نزديكترين مركز اورژانس مراجعه نمائيد.

دكتر چه اقدامي انجام خواهد داد؟


دكتر ي دندانپزشك يا از طريق شكافتن لثه و يا كشيدن دندان (در صورتيكه راهي براي حفظ آن وجود نداشته باشد).چرك را خارج مي‌سازد. هر دو روش تحت بيحسي انجام ميشوند.

دندان درذ

براي ريشه كني عفونت، دكتر يا دندانپزشك يك دور آنتي بيوتيك را تجويز مي‌كند. ممكن است يك دهان شويه نيز براي مصرف سه يا چهار بار در روز تا بهبودي زخم توصيه نمايد.

شما چه كمكي مي‌توانيد بكنيد؟


براي به حداقل رساندن فساد دندان، مرتباً براي كودك مسواك بزنيد.

مسواک زدن

از سن سه سالگي به بعد، كودك خود را بطور مرتب نزد دندانپزشك ببريد.

شيريني جات و مواد قندي را از غذاهاي كودك خود كمتر كنيد.