سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

دم کرده چاي سيب و شاتوت مفید برای سلامتی



 

 

چای سیب و شاتوت برای سلامتی مفید است

 

 

مواد لازم براي 3 نفر:سيب، 1 عدد-آب، يک و سه چهارم پيمانه-برگ هاي شاتوت، 2 قاشق -ايخوري-انرژي کل: 70 کيلو کالري


روش تهيه:


سيب را بدون پوست گرفتن و خارج کردن هسته، به صورت خيلي نازک، حلقه حلقه کنيد و در قابلمه اي بريزيد. سپس آب را بيفزائيد و آن را به جوش آوريد. حرارت را کم کنيد و برگ هاي شاتوت را اضافه نماييد. آنگاه بگذاريد براي 5 دقيقه به آرامي بجوشد. اکنون چاي را از روي حرارت برداريد و حلقه هاي سيب را به وسيله يک چنگال پوره کنيد. چاي را از صافي عبور دهيد و در يک قوري داغ بريزيد.

 


توجه: اين نوشيدني براي سلامتي بدن مفيد است.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
روغن های مفید برای سلامتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گوشتی کم چرب و مفید برای سلامتی



 

 

گوشتی کم چرب و مفید برای سلامتی

 


اخیرا، بوقلمون به ذخایر غذایی مردم اضافه شده تا این که فقط غذای روزهای تعطیل آنان باشد. اکنون به عنوان یک غذای خوشمزه و با ارزش گوشتی بالا که می‌تواند در هر روز از سال لذت بخش باشد تلقی می‌شود. با افزایش علاقه به گوشت کم چربی، دسترسی به قسمت‌های مختلف بوقلمون، مانند گوشت سینه، مغز ران، کتلت و گوشت چرخ کرده بوقلمون هم افزایش یافته است. این نوع جدید استفاده از قسمت‌های بوقلمون، آن را قابل دسترس‌تر کرده و باعث شده مردم آن را راحت‌تر به رژیم‌های غذایی خودشان اضافه کنند.

 

 

تاریخچه

 

بوقلمون، غذای بومی ‌ایالات متحده و مکزیک است، غذایی که بخشی از فرهنگ سنتی آمریکایی‌های بومی ‌بود. کریستف کلمب، بوقلمون را طی برگشتن از سفر سرزمین‌های تازه کشف شده در قرن شانزدهم به اروپا آورد. بوقلمون به طور محلی به ایتالیا، فرانسه و انگلستان رسید. ابتدا، برای میزهای ضیافت سلطنتی رزرو می‌شد، اما به زودی بین جامعه رواج پیدا کرد. بوقلمون، به تاریخ آمریکا مربوط می‌شود. تصورکنید، بوقلمون و تصاویر زائران و شام‌های شکرگزاری به وجود آمده‌اند. بنیامین فرانکلین، حس کرده بود که بوقلمون آمریکایی است، زیرا او می‌خواست که آن را پرنده ملی آمریکایی‌ها قرار دهد و از این که عقاب به جای آن انتخاب شده بود اظهار تاسف کرد. اما بوقلمون به عنوان یک تمثیل از آمریکا و آزادی باقی نمی‌ماند بلکه نیل آرمسترانگ و بازآلدرنین بوقلمون سوخاری شده را به عنوان بخشی از غذای اول ماه خود خوردند. امروزه، بیشترین مصرف کننده‌های بوقلمون کشورهایی مانند اسرائیل، ایالات متحده، فرانسه، ایتالیا، انگلستان، کانادا و هلند هستند.

 


فواید بوقلمون

 

بوقلمون، منبع بسیار خوب پروتئینی است. چهار مثقال از آن 1/65 درصد از ارزش پروتئینی روزانه را تامین می‌کند، همراه با 9/11 درصد چربی اشباع شده که حدود نیمی‌از چربی اشباع شده، در گوشت قرمز یافت می‌شود. ساختار بدن انسان از پروتئین ساخته شده است. ما برای آمینواسیدها و جابجایی نیتروژن برای ساخت الگوی آمینواسیدهای مورد نیاز خود باید از منابع پروتئینی گیاهی و حیوانی استفاده کنیم.

 


مواد غذایی موجود در 100 گرم بوقلمون


تریپتوفان 0.35 گرم


پروتئین 32.56 گرم


سلنیوم 33.00 میکروگرم


ویتامینB3(نیاسین) 7.22 میلی گرم


ویتامینB6(پایروکسیدین) 0.54 میلی گرم


فسفر 238.14 میلی گرم

 

 

سلنیوم پیشگیرنده سرطان

 

بوقلمون منبع بسیارخوب ذره معدنی به نام سلنیوم است. سلنیوم اهمیت عمده‌ای در سلامت انسان دارد. یکی از عناصر اساسی چندین روش عمده متابولیکی شامل متابولیسم هورمون تیروئید، سیستم دفاعی آنتی اکسیدان و عملکرد ایمنی است. شواهد جمع‌آوری شده از مطالعات احتمالی و آزمایشات مربوط به آن، مطالعات سرطانی که روی مدل های حیوانی انجام شده حاکی از ارتباط معکوس محکمی‌بین سلنیوم مصرفی و میزان شیوع سرطان می‌باشد. همچنین مکانیزمهای بسیاری پیشنهاد شده تا فعالیتهای سلنیوم در رابطه با سرطان بیان شود. نشان داده شده که سلنیوم موجب تعمیر دی ان ای و سنتز در سلولهای تخریب شده میشود. همچنین از تکثیر سلولهای سرطانی و سکته مغزی، ترتیب خود تخریبی که بدن برای حذف سلول‌های پوسیده یا غیر عادی استفاده می‌کند، جلوگیری می‌کند. بعلاوه، به ثبت رسیده که سلنیوم در محل فعال بسیاری از پروتئین‌ها شامل گلوتاسیون پروکسیداس که می‌تواند اهمیت زیادی در پیشگیری از سرطان داشته باشد، حضور دارد. گلوتاسین پروکسیداس، یکی از قوی‌ترین آنزیم‌های آنتی اکسیدان است که برای زهرزدایی بسیاری از مولکول‌های خطرناک در جگر به کار می‌رود. زمانی که سطح گلوتاسیون پروکسیداس خیلی پایین باشد جلوی این مولکول‌‌های سمی ‌گرفته نمی‌شود و با هر سلولی که برخورد کنند، آن را از بین می‌برند، موجب تخریب دی ان ای یاخته‌ای خود و افزایش پیشرفت سلول‌های سرطانی می‌شوند. تنها چهار مثقال بوقلمون 1/47 درصد سلنیوم روزانه ما را تامین می‌کند. همچنین بوقلمون منبع خوبی برای دریافت ماده غذایی ضد سرطانی دیگری همچون ویتامین ب و نیوسین است. سازنده‌های دی‌ان‌ای به نیوسین نیاز دارند و نارسایی نیوسین(علاوه بر دیگر ویتامین های ب- کمپلکس) مستقیما با تخریب ژنتیکی(دی ان ای) در ارتباط است.

 


ویتامین های ب برای انرژی و محافظ قلب و عروق

 

 

گوشتی کم چرب و مفید برای سلامتی

 

 

بوقلمون، نه تنها منبع خوبی برای دریافت نیوسین بلکه برای ویتامین ب6 نیز هست. این دو ویتامین ب اهمیت زیادی در تولید انرژی دارند. نیوسین علاوه بر فعالیت‌های دی‌ان‌ای خود در تبدیل پروتئین‌های بدن، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها در انرژی که مصرف می‌کنیم، مورد نیاز است. نیوسین در بهینه کردن تنظیم قند خون به وسیله عملکرد‌های خود به عنوان عنصری از مولکولی به نام گلوکز که فعالیت انسولین را بهینه می‌سازد، کمک می‌کند. ویتامین ب6، در بعمل آوردن کربوهیدرات‌ها(قند و نشاسته) به خصوص در تجزیه گلیکوژن یعنی شکلی که در آن قند در سلول‌های ماهیچه ای و بخش کمتری از آن در جگر ذخیره می‌شود، ضروری است. همراه با ویتامین ب12، ویتامین ب6، نقش اساسی به عنوان متیل دنور در اساس عملکرد سلولی متیلاسیون دارد که طی آن گروه‌های متیل از یک مولکول به مولکول دیگر منتقل می‌شوند و در نتیجه بسیاری از مولکول های مهم و فعال در آن شکل می‌گیرند. زمانی که سطح ویتامین‌های ب6 و ب12 به حد کافی نرسند دسترسی به گروه‌های متیل هم کاهش می‌یابد. یکی از نتایج کمبود گروه‌های متیل این است که مولکول‌هایی که به طور عادی باید فوراً به انواع دیگری از مولکول‌ها تبدیل شوند، نه تنها تبدیل نمی‌شوند بلکه در یک جا انباشته می‌شوند. هموسایستین یکی از این مولکول‌ها است که در دیواره‌های رگ‌های خونی بسیار مخرب است و در سطوح بالا به عنوان عامل خطر مهمی ‌برای بیماری‌های قلبی ـ عروقی محسوب می‌شود. چهار مثقال بوقلمون 27 درصد نیاز روزانه شما به ویتامین ب6 را تولید می‌کند.

 


چگونه بوقلمون را انتخاب و نگهداری کنیم ؟

 

به دنبال قسمت هایی از بوقلمون باشید که فرم سفتی دارند، گوشتالو به نظر می‌رسند و سینه گردی دارند. چه یک بوقلمون کامل خریداری می‌کنید و چه قسمت هایی از آن را، آرام فشار دهید، باید گوشت آن انعطاف‌پذیر بوده و بو ندهد. اگر پوست داشته باشد، رنگ آن باید سفید و سالم باشد، بدون برش یا لک کبود. اگر از تاریخ انقضاء آن گذشته خریداری نکنید. اگر بوقلمون یخ زده می‌خرید، مطمئن شوید که یخ زده و سفت باشد و یخ آن آب نشده باشد. علاوه بر آن، از خرید بوقلمون‌های یخ زده‌ای که در بسته‌های آنها مایع یخ‌زده وجود دارد خودداری کنید زیرا ممکن است که یخ آن آب شده و دوباره فریز شده باشد. در صورت امکان، بوقلمونی بخرید که به صورت طبیعی پرورش یافته باشد زیرا این روشهای پرورش بوقلمون هر دو انسانی بوده و بوقلمون‌هایی تولید می‌کنند که برای سلامتی شما بهترند. بوقلمونهای طبیعی ،از غذای طبیعی استفاده کرده و بدون استفاده از هورمونها و آنتی بیوتیک پرورش یافته اند. به جای اینکه سینه بوقلمون بدون پوست از فروشگاه خریداری کنید تا یک جوجه با کمترین چربی برای خودتان تهیه کنید ،سینه بوقلمونی بخرید که پوست داشته و دست نخورده باشد و پس از پخت پوست آنرا بکنید. در اینصورت بدون اینکه چربی خاصی به آن اضافه کنید ،تازگی ،رنگ، بو و عطر جوجه خود را افزایش میدهید. بوقلمون باید در سردترین قسمت یخچال نگهداری شود (معمولادرانتها در قسمت عقب). اگر بسته‌بندی فروشگاه سالم و سفت باشد، به این روش آن را فریز کنید،چون نیاز نیست آنرا جا بجا کنید. (فقط اگر یک بوقلمون کامل همراه با دل و جگرمیخرید، دل و جگر آن را جدا کنید و آن‌ها را در یک ظرف دیگر نگهدارید و دوباره بوقلمون را بسته بندی کنید). خیلی مهم است که مطمئن شوید بوقلمون شما، غذاهای دیگر داخل یخچال را فاسد نمی‌کند. بوقلمون خامی ‌که داخل یخچال باشد، به مدت یک تا دو روز می‌تواند نگهداری شود و اگر پخته باشد تا چهار روز. به خاطر داشته باشید که گوشت بوقلمون نباید به صورت شکم پر یا آبگوشت نگهداری شود.