سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

دست در دست دنیایی خیالی



 تفکر ذهنی کودک ,خاطره  کودکان, دنیای خیالی کودکان

شما هم اگر کودکی دارید که پا به پایش دنیا را برای دومین بار زندگی می کنید، شما هم اگر گاهی می مانید که چگونه واقعیات ملموس زندگی را نشانش دهید، با ما همراه باشید.

داستانی معروف در مورد یک کشف علمی که در قرن نوزدهم اتفاق افتاده است، قدرت تجسم ذهنی انسان را به خوبی توضیح می دهد. ککوله شیمی دان معروف آلمانی ماه های زیادی را صرف حل مسأله دشوار و پیچیده ی ساختمان شیمیایی بنزن کرد. در غروب یک روز تابستانی او در ذهن خویش اتم های در حال رقص را تجسم کرد. او به دقت طرح کلی آن تصویرهای ذهنی را کشید. بعد از آن، وقتی او در کنار بخاری خوابیده بود، یک بار دیگر اتم ها در حال رقص، مقابل چشمانش ظاهر شدند. چگونگی قرار گرفتن اتم ها در کنار یکدیگر مانند مارهای چمباتمه زده ای بود که هر مار دُم مار دیگر را در دهان گرفته باشد.

ناگهان او به این نتیجه رسید که ساختمان اصلی بنزن هم باید حلقه ای شکل باشد. استفاده از تصویرهای ذهنی در تفکر، می تواند وسیله ی کمکی بسیار مهمی برای همه ی جنبه های برنامه های آموزشی مدرسه باشد. به طور مثال در یادگیری زبان به عنوان محرکی برای تخیلات، در ریاضی برای تقویت درک مفاهیم هندسی و فضایی، در طراحی و تکنولوژی به عنوان مدل های تجسمی، در علوم به عنوان استعاره هایی برای فرآیندهای پیچیده و در هنر به عنوان نمایش درونی تجربه ی خلاقانه به کار گرفته شود.

امکان خلق یک «خاطره» برای کودکان وجود دارد؛ به عنوان مثال خاطره ی گذراندن روزی در ساحل دریا را می توان از طریق هم گامی با آن ها در طی این تجربه ایجاد کرد. اگر شما قصد کنید که تصویر یک روز تابستانی گرم را در ذهن آن ها ایجاد کنید، ازآن ها بپرسید آیا می توانند تابش اشعه سوزان آفتاب را بر روی بدن هایشان احساس کنند؟ آیا می توانند شناگران دریا، آسمان بدون ابر، شن های مرطوب و لغزنده را بین انگشتان پای خود و رایحه ی هوای نمناک ساحل دریا را احساس می کنند؟ آیا می توانند صدای برخورد امواج را با ساحل دریا بشنوند؟ چنین تجسمی می تواند محرکی قوی برای نوشتن خلاق یا کارهای هنری خلاقانه باشد.

فعالیت های گوناگون می توانند تفکر ذهنی را به کودک بیاموزد و زمانی که داستانی را برای کودکان می خوانید، گاه گاهی متوقف شوید و از کودکان بخواهید تا صحنه داستان را در ذهن خود تجسم کنند. گاهی بستن چشم ها می تواند به آن ها کمک کند تا ذهن خود را روی «چشم درونی» متمرکز کنند. آن ها ممکن است صحنه هایی را که می توانند ببینند توصیف کنند یا برای پیش بینی بخش های بعدی داستان در ذهن خویش تلاش کنند.

رویکرد بعدی این است که از کودکان بخواهیم تا حدود بیست ثانیه به یک شیء پیچیده توجه کنند، سپس چشم های خود را ببندند و بکوشند آن را در قالب یک تصویر ذهنی واضح بازآفرینی کنند. به محض این که تصویر واضح و ثابت شد، بررسی کنید که آیا کودک می تواند آن تصویر را در چشم ذهن خود مانند یک تصویر کامپیوتری یا هولوگرام (تصویر سه بُعدی که به روش لیزری گرفته می شود) حرکت دهد و آن را از زوایای مختلف مشاهده کند.

در مرحله بعد از کودک بخواهید چیزی را تجسم کند که هرگز آن را واقعاً مشاهده نکرده است. به طور مثال مراحل رشد، گل دادن و پژمرده شدن گل مورد علاقه اش را در ذهن تجسم کند. سپس مسافتی را در ذهن خود بپیماید (عازم خرید شود، در جنگلی قدم بزند یا به یک سفر هوایی برود). همین که کودکان یاد بگیرند که تصورهای ذهنی می تواند در درک و به یاد سپردن حادثه ها به آن ها کمک کند، شروع به آفرینش تصورهای ذهنی مستقلی می کنند و با استفاده از این تکنیک فراگیرنده هایی کارآمدتر می شوند.
منبع: تبیان
 


ویدیو مرتبط :
کنتل کردن موتور براش دست بزنید یو هووووووووو دست دست دست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرار بیمار روانی از دست پدرزن خیالی!


مرد روانی كه با فرار از خانه خود و ورود به خانه‌ای دیگر در شهرری با تهدید به مرگ صاحبخانه و خانواده‌اش، ‌از آنها می‌خواست اجازه دهند پنهان شود، دستگیر شد.

چند شب پیش مردی با مركز فوریت‌های پلیسی 110 شهرری تماس گرفت و برای دستگیری سارقی كه به درون حیاط خانه‌اش آمده بود، درخواست كمك كرد.

در پی این تماس، ماموران پایگاه نهم پلیس آگاهی تهران عازم محل حادثه در مركز شهر شدند و تحقیقات در این باره آغاز شد.

مرد صاحبخانه به پلیس گفت: نیمه شب با شنیدن سروصدا از درون حیاط، سراسیمه از اتاق بیرون آمده و مرد غریبه‌ای را دیدم. شاكی اضافه كرد: در همین موقع، مرد غریبه‌ای به من حمله‌‌ور شد و مرا به كناری انداخت و با بالا رفتن از دیوار، آنجا نشست و تهدید كرد باید به او اجازه دهم در خانه پنهان شود.

تهدیدهای مرگبار

ماموران با محاصره محل به مذاكره با متهم پرداختند و از او خواستند خود را تسلیم كند؛ اما وی گفته‌های قبلی‌اش را تكرار كرده و می‌گفت اگر ماموران محل را ترك نكنند، خودكشی خواهد كرد. وقتی ماموران قصد دستگیری متهم را داشتند، او به پشت‌بام خانه فرار كرد و ماموران به تعقیب او پرداختند تا این‌كه راه متهم را در پشت‌بام خانه سد كردند و او را دستگیر كردند.

متهم به پلیس آگاهی منتقل شد و گفت: من با پدر همسرم دعوا كرده‌ام و او می‌خواست مرا كتك بزند. از خانه‌شان فرار كردم و با پریدن به حیاط این خانه، قصد پنهان شدن داشتم تا پدرزنم دوباره مرا در خانه حبس نكند. اماقصد آزار رساندن به این خانواده را نداشتم.

در پی اظهارات متهم، ماموران موفق به شناسایی خانواده او نشدند.

با احتمال این‌كه متهم یك بیمار روانی است، چند روانپزشك او را معاینه كردند و معلوم شد وی دچار بیماری روانی است و احتمالا از خانه‌اش فرار كرده است.

مرد روانی به بیمارستان منتقل شد تا تحت درمان قرار گیرد.

منبع: جام جم