سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

درس‌ها پشت گوش می‌ماند!



 

کم شنوایی

 

بسیاری از كم شنوایی‌ها كه تا مدرسه، شناخته نشده‌اند، می‌توانند دلیلی بر عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان نسبت به سایر همكلاسی‌هایشان باشند. این افراد اغلب وضعیت درسی مطلوبی ندارند و به عنوان افراد بی‌توجه و یا حتی دارای مشكلات ذهنی برچسب زده می‌شوند.

 

عوارض و بیماری‌هایی مانند اوریون و اوتیت‌های گوش میانی می‌تواند مشكلات جدی در تحصیل دانش‌آموز فراهم نماید و یا حتی دانش آموزانی پیدا می‌شوند كه مشكلات گفتار و زبان دارند اما منشا این مشكل شنوایی آنان است كه در صورت تشخیص، اقدامات درمانی یا توان بخشی در رفع مشكل آنان موثر خواهد بود. اگر مشكلات شنوایی در سنین كودكی تشخیص داده شود علاوه بر تاثیر مثبت بر گفتار و زبان، بروز عوارض سوء عاطفی روانی كم شنوایی را نیز از بین خواهد برد. به علاوه تشخیص زودرس از هزینه‌های سنگین توان بخشی شنوایی در سال‌های آتی خواهد كاست.

 

دانش آموزانی كه یكی از شاخص‌های پانزده‌گانه زیر را نشان دهند در معرض خطر كم شنوایی قرار دارند و انجام آزمایش‌های شنوایی برای آنها ضرورت دارد:

 

 

1- دانش آموزانی كه مشكل گفتاری دارند.

 

2- دانش آموزانی كه مشكلات رفتاری و عاطفی روانی دارند.

 

3- دانش آموزانی كه در خانواده ایشان فرد كم شنوا وجود دارد.

 

4- دانش آموزانی كه در آزمون‌های بیماریابی قبلی مشكوك به كم شنوایی شناخته شده‌اند.

 

5- دانش آموزانی كه در معرض صداهای مخاطره آمیز برای شنوایی قرار گرفته‌اند.

 

 

6- دانش آموزانی كه علایمی از نشانگان ژنتیكی همراه به كم شنوایی را دارند.

 

7- دانش آموزانی كه دچار عفونت‌های ویروسی مانند اوریون و سرخك شده‌اند.

 

8- دانش آموزانی كه ضربه به سر آنها منجر به بیهوشی یا شكستگی جمجمه شده است.

 

9- دانش آموزانی كه بعد از یك بیماری جدی به مدرسه مراجعه كرده‌اند.

 

10- دانش آموزانی كه افت تحصیلی داشته‌اند.

 

 

11- دانش آموزانی كه از داروهای سمی برای گوش استفاده كرده‌اند.

 

12- دانش اموزانی كه دچارعفونت‌های مزمن گوش میانی شده‌اند.

 

13- دانش آموزانی كه از گوش درد شكایت داشته‌اند.

 

14- دانش آموزان كه از كم شنوایی خود شكایت داشته‌اند.

 

15- دانش آموزانی كه نیاز به دیدن صورت دیگران در هنگام گوش كردن دارند.


ویدیو مرتبط :
چرا پشت گوش می اندازیم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ساخت دستگاه جدید برای مشاهده عفونت پشت پرده گوش



 

ساخت انواع دستگاههای پزشکی , عفونت پشت پرده گوش

 

پزشكان اكنون می‌توانند با استفاده از دستگاه تصویربرداری پزشكی جدید محققان دانشگاه ایلینویز قادر به مشاهده پشت پرده گوش شوند و به تشخیص‌ها و درمان‌های بهتر عفونت‌های مزمن گوش دست یابند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌ این دستگاه كه جزئیات آن در مجله مجموعه مقالات آكادمی ملی علوم منتشر شده را می‌توان در یك مجموعه جدید ابزار تصویربردای تشخیص سه‌بعدی غیرتهاجمی برای پزشكان مراقبتهای اولیه مورد استفاده قرار داد.

عفونت گوش یكی از رایج‌ترین بیماریها است. عفونتهای مزمن گوش می‌تواند به شنوایی آسیب زده و اغلب برای قرار دادن لوله‌های تشخیص در پرده گوش به جراحی نیاز بوده و این مشكلات ممكن است تا بزرگسالی باقی بمانند.

پژوهشها نشان داده كه بیماران مبتلا به این عفونت‌ها ممكن است از یك غشای باكتری یا دیگر ریزاورگانیسمها در پشت پرده گوش مشابه پلاك دندانی برخوردار باشند. یافتن و نظارت بر این غشاهای زیستی برای شناسایی و درمان این عفونت‌ها بسیار مهم است.

اگرچه شناسایی این غشاها بسیار مشكل است، با نگاه از طریق اوتوسكوپ تنها می‌توان سطح پرده گوش را مشاهده كرد و ابن باكتری‌ها مشخص نیستند. آزمایشات تهاجمی می‌توانند به ارائه شواهدی از آنها بپردازند اما برای بیمار نامطلوب بوده و معمولا استفاده نمی‌شود.

این دستگاه جدید، کاربرد یك سیستم تصویربرداری غیر تهاجمی موسوم به توموگرافی انسجام نوری است. این شیوه از پرتوهای نو برای جمع‌آوری تصاویر بافت وضوح بالا و سه بعدی پرداخته و از درون پرده گوش به جست‌وجوی غشای زیستی پشت آن می‌پردازد.

این اسكن در كسری از ثانیه انجام شده و به تصویربرداری از چندمیلیمتری پشت پرده گوش می‌پردازد.

این پژوهش به نمایش اولین كاربری دستگاه توموگرافی انسجام نوری گوش برای شناسایی غشای زیستی در انسان پرداخته است.

محققان در گام بعدی خود قصد دارند به بررسی آسیب شناسی مختلف گوش بخصوص مقایسه عفونتهای حاد و مزمن پرداخته و ارتباط این غشاهای زیستی را با از دست دادن شنوایی بررسی خواهند كرد.

این دستگاه اكنون در مرحله پیش‌ساخت قرار داشته و محققان امیدوارند بتوانند آنرا كاملتر و ارزانتر كرده و به بازار ارائه كنند.... / خبرگزاری ایسنا