سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

خونریزی‌ های مدفوعی برای چیست ؟



وجود خون در مدفوع, دلایل خون در مدفوع

خونریزی‌ های مدفوعی برای چیست ؟

در این نوع بیماری معمولا پس از دفع مدفوع، خون دفع می شود. در واقع خون از مدفوع جداست و خیلی با آن مخلوط نشده است.از دیگر بیماری های شایع که مشابه همین علامت یعنی دفع خون از مدفوع را دارد، شقاق های مقعدی است که به دلیل پارگی های ریز اطراف مقعد ایجاد می شوند.

 

این بیماری به دلیل یبوست های طولانی و زورزدن های پیاپی برای دفع مدفوع ایجاد می شود. در مورد خونریزی های مدفوعی که خون و مدفوع کاملا با هم مخلوط می شوند، شایع ترین علت اسهال های خونی عفونی است و البته دو بیماری مهم یعنی کولیت زخمی و سرطان روده بزرگ از علل خونریزی طولانی مدت مدفوعی محسوب می شود.

 

از جمله بیماری های بسیار شایعی که خونریزی از مدفوع ایجاد می کنند میکروب ها و انگل ها هستند، اسهال های خونی که به دلیل این عوامل ایجاد می شوند معمولا سیر حادی دارند یعنی طی چند روز ایجاد می شود و فرد را دچار اسهال شدید همراه دفع خون می کند. اسهال خونی بخوبی قابل علاج بوده و با آنتی بیوتیک درمان می شود.

 

کولیت زخمی بیماری خود ایمنی است که در آن مخاط روده بزرگ با هجوم سلول های دفاعی زخم شده و بیمار دچار درد شکم، اسهال و خونریزی می شود. این بیماری سیر مزمنی دارد و تا سال ها فرد را به مشکل می اندازد و بیمار باید دارو مصرف کند.

 

به دلیل شیوع سرطان روده بزرگ و قابل علاج بودن آن هر گونه خونریزی مدفوعی نیازمند انجام کولونوسکوپی است تا پزشک از سلامت روده بزرگ مطمئن شود.

 

خوشبختانه در سال های اخیر با تحصیل تعداد زیادی از پزشکان در رشته فوق تخصصی گوارش انجام کولونوسکوپی کامل میسر شده است.

 

تاکید بر این نکته ضروری است که در صورت تشخیص زودرس سرطان کولون این بیماری با انجام جراحی کاملا درمان و باعث بهبود کامل بیمار و عمر طولانی او می شود و تنها راه تشخیص زودرس این بیماری انجام کولونوسکوپی کامل به دست یک پزشک ماهر است.

 

اگر چه درد شکم، تغییر اجابت مزاج و خونریزی مدفوعی علائم سه گانه سرطان روده بزرگ هستند ولی باید به خاطر داشت که ممکن است یک بیمار فقط دارای درد شکم باشد و سایر علایم را نداشته باشد. کاهش وزن بخصوص در افراد مسن همیشه باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

به عنوان مثال اگر یک فرد شصت ساله دچار دردهای گاه به گاه در شکم است و روز به روز لاغرتر می شود، حتما باید به فکر بدخیمی روده بزرگ باشیم و بررسی های تشخیصی از جمله کولونوسکوپی را برایش در نظر بگیریم.

 

در پایان تاکید می کنم که در سنین بالا هرگونه خونریزی از مقعد به هر شکل، بخصوص اگر با کاهش وزن یا دردهای شکمی باشد باید با دقت بیشتری بررسی شود.
منبع:salamatnews.com


ویدیو مرتبط :
‫خونریزی زیر عنکبوتیه‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علت خونریزی بینی در کودکان چیست ؟



 

خونریزی بینی در کودکان

 

علائم :

 

ازبینی، زمانی خون می‌آید که رگ‌های کوچک داخل سطح بینی پاره شوند. حوادث زیر می‌توانند خونریزی بینی را پدید آورند: ضربه به بینی، عطسه کردن هنگام سرماخوردگی یا تب یونجه، وجود شی خارجی در بینی، دست در دماغ کردن و امثال آن، اگر شی خارجی در بینی فرو رفته باشد ترشحات بدبو همراه با خون خارج میشود. خونریزی بینی ممکن است شدید باشد اما معمولاً مقدار خیلی کمی خون از آن بیرون می‌ریزد.

 

 

آیا خطرناک است؟


خون دماغ بندرت خطر دارد. اما اگر کودک مرتباً خون دماغ شود و زود بند نیاید و یا اگر بعد از یک ضربه به سر خون دماغ ایجاد شود باید برای درمان اقدام کنید.

 

 

ابتدا چه کار باید بکنیم؟


سعی نکنید با چپاندن چیزی داخل بینی جلوی خونریزی را بگیرید. سر کودک را بدرون یک ظرف یا دستشویی خم کنید یا انگشت شصت و انگشت اشاره، بینی را از جایی که استخوانی نیست محکم بگیرید. بمدت ۱۰ دقیقه و یا تا زمان توقف خونریزی نگهدارید. نگذارید کودک،‌سرش را بهنگام خون دماغ به عقب خم کند. این کار موجب میشود خون به پشت بینی و سپس داخل معده برود و موجب تحریک و استفراغ شود.

 

 

آیا مشورت با دکتر لازم است؟


چنانچه بعد از ۳۰ دقیقه خونریزی متوقف نشد و کودک دچار سرگیجه و رنگ پریدگی شده باشد فوراً به دکتر مراجعه کنید. چنانچه فکر می‌کنید یک شی خارجی در بینی کودکتان فرو رفته است و یا اینکه خون دماغ مرتباً تکرار میشود با دکتر مشورت کنید.

 

 

دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟


اگر به سر کودک ضربه خورده است دکتر برای بررسی ورد شکستگی از جمجمه عکس خواهد گرفت. اگر خون دماغ متوقف نشود برای بندآوردن از گاز استفاده می‌کند. این کار با بی حسی موضعی انجام میشود. بعد از چند ساعت می‌توان گاز را برداشت. اگر شی خارجی در بینی کودک باشد دکتر در صورت لزوم با بی حسی موضعی آنرا خارج می‌کند. اگر خون دماغ مکرراً ایجاد شود دکتر شما را به یک متخصص گوش و حلق و بینی معرفی می‌کند. اگر عود خونریزی از دماغ بخاطر شکننده بودن رگهای خونی باشد دکتر متخصص از طریق سوزاندن (کوتر کردن) انتهای رگ تحت بیهوشی عمومی به درمان آن می‌پردازد.

 

 

شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟


نگذارید کودک اقلاً ۳ ساعت بعد از خون دماغ، بینی خود را دستکاری کند. زیرا امکان شروع مجدد خونریزی هست.