سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

خونریزی‌های بعد از یائسگی



خونریزی‌های بعد از یائسگی,علت خونریزی‌های بعد از یائسگی

 خونریزی‌های بعد از یائسگی
خونریزی‌های بعد از یائسگی در چه شرایطی بروز پیدا می‌كند؟
نكته كلی در خونریزی‌های بعد از یائسگی این است كه هر قدر میزان خونریزی در این برهه، غیرطبیعی باشد، به بررسی و پیگیری بیشتری نیازمند است. خونریزی بعد از یائسگی ممكن است چند علت داشته باشد.
اولین مسأله‌ای كه باعث این بیماری می‌شود، نازك‌شدن مخاط رحم است كه در حقیقت علت خطرناكی نیست ولی به مفهوم پیگیری نكردن، نیست.
این مطلب را باید یادآوری كرد كه با مشاهده حتی مقدار كم خونریزی می‌توانید از یك قضیه مهم جلوگیری و یك بیماری را كنترل كنید، چرا كه سرطان‌های زنان یكی دیگر از عوامل آن است.
اهمیت و بی‌اهمیتی خونریزی بعد از یائسگی توسط پزشك معالج شما تشخیص داده می‌شود. چنانچه خونریزی بعد از یائسگی به علت نازكی جدار رحم باشد، با این‌كه چندان مهم نیست، ولی باید كنترل شود چون ممكن است عاملی برای كم‌خونی بیمار باشد.

از عوامل دیگر این بیماری؛ فیبرم و میوم رحمی است.
خوشبختانه درمان‌های زیادی برای خونریزی بعد از یائسگی وجود دارد. پولیپ‌ها و فیبروئید‌های درون رحم را می‌توان با اعمال جراحی كوچك برداشت، عفونت‌ها با آنتی‌بیوتیك درمان می‌شود و استروژن به ترمیم بافت‌های زهدان كمك می‌كند.
دكتر مریم كاشانیان جراح و متخصص زنان و زایمان
منبع : jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
خونریزی بعد از یائسگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علت خونریزی بینی در کودکان چیست ؟



 

خونریزی بینی در کودکان

 

علائم :

 

ازبینی، زمانی خون می‌آید که رگ‌های کوچک داخل سطح بینی پاره شوند. حوادث زیر می‌توانند خونریزی بینی را پدید آورند: ضربه به بینی، عطسه کردن هنگام سرماخوردگی یا تب یونجه، وجود شی خارجی در بینی، دست در دماغ کردن و امثال آن، اگر شی خارجی در بینی فرو رفته باشد ترشحات بدبو همراه با خون خارج میشود. خونریزی بینی ممکن است شدید باشد اما معمولاً مقدار خیلی کمی خون از آن بیرون می‌ریزد.

 

 

آیا خطرناک است؟


خون دماغ بندرت خطر دارد. اما اگر کودک مرتباً خون دماغ شود و زود بند نیاید و یا اگر بعد از یک ضربه به سر خون دماغ ایجاد شود باید برای درمان اقدام کنید.

 

 

ابتدا چه کار باید بکنیم؟


سعی نکنید با چپاندن چیزی داخل بینی جلوی خونریزی را بگیرید. سر کودک را بدرون یک ظرف یا دستشویی خم کنید یا انگشت شصت و انگشت اشاره، بینی را از جایی که استخوانی نیست محکم بگیرید. بمدت ۱۰ دقیقه و یا تا زمان توقف خونریزی نگهدارید. نگذارید کودک،‌سرش را بهنگام خون دماغ به عقب خم کند. این کار موجب میشود خون به پشت بینی و سپس داخل معده برود و موجب تحریک و استفراغ شود.

 

 

آیا مشورت با دکتر لازم است؟


چنانچه بعد از ۳۰ دقیقه خونریزی متوقف نشد و کودک دچار سرگیجه و رنگ پریدگی شده باشد فوراً به دکتر مراجعه کنید. چنانچه فکر می‌کنید یک شی خارجی در بینی کودکتان فرو رفته است و یا اینکه خون دماغ مرتباً تکرار میشود با دکتر مشورت کنید.

 

 

دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟


اگر به سر کودک ضربه خورده است دکتر برای بررسی ورد شکستگی از جمجمه عکس خواهد گرفت. اگر خون دماغ متوقف نشود برای بندآوردن از گاز استفاده می‌کند. این کار با بی حسی موضعی انجام میشود. بعد از چند ساعت می‌توان گاز را برداشت. اگر شی خارجی در بینی کودک باشد دکتر در صورت لزوم با بی حسی موضعی آنرا خارج می‌کند. اگر خون دماغ مکرراً ایجاد شود دکتر شما را به یک متخصص گوش و حلق و بینی معرفی می‌کند. اگر عود خونریزی از دماغ بخاطر شکننده بودن رگهای خونی باشد دکتر متخصص از طریق سوزاندن (کوتر کردن) انتهای رگ تحت بیهوشی عمومی به درمان آن می‌پردازد.

 

 

شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟


نگذارید کودک اقلاً ۳ ساعت بعد از خون دماغ، بینی خود را دستکاری کند. زیرا امکان شروع مجدد خونریزی هست.