سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

خواص عرق بهار نارنج



 

 

خواص عرق بهار نارنج

 

بهار نارنج آرامش ‌بخش و ضدهیجانات دستگاه عصبی است، سردردهای عصبی و میگرنی را کاهش می‌‌ دهد و تپش نامنظم قلب و اضطراب را از بین می ‌‌برد.

 

عرق بهار نارنج دارای طبیعت گرم و مقوی جسم و روح است.


پوست نارنج ضد یبوست است و برای افرادی که معده‌ ی آن ها زیاد ترش می ‌کنند، بهترین دارو است.


مربای بهار نارنج مقوی معده و ضد تشنج است.

 

عرق بهار نارنج اشتهاآوری قوی است و برای رفع ضعف اعصاب مفید و نشاط آور است و در تسکین ناراحتی‌ های سینه و تپش قلب مؤثر است.


عرق بهار نارنج برای معطر کردن شربت‌ ها استفاده می ‌شود، اعصاب را تقویت و بی ‌خوابی را درمان می‌ کند.

 

مصرف عرق بهار نارنج تپش نامنظم قلب، تشویش و اضطراب را از بین می ‌‌برد و افرادی که مشکل اختلال خواب دارند، می ‌توانند پیش از خواب، مقداری عرق بهار نارنج با چای مصرف کنند.

 

عرق بهار نارنج به جای دیازپام

با توجه به نتایج به دست آمده از یک مطالعه، از بهار نارنج می ‌توان به عنوان یک پیش داروی موثر جهت کاهش اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی استفاده کرد.

 

این مطالعه با هدف مقایسه ی تاثیر عرق بهار نارنج و دیازپام بر اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی توسط دکتر محمود اخلاقی، استادیار گروه بیهوشی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و جمعی از همکاران انجام شد.

 

در این مطالعه تعداد 60 بیمار 14 تا 48 ساله ی مراجعه‌ کننده به بیمارستان آیت‌الله کاشانی شهرکرد جهت عمل جراحی، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 30 نفره تقسیم شدند.

 

2 ساعت قبل از عمل به گروه یک 100 سی‌ سی عرق بهار نارنج و به گروه 2 محلول یک قرص 5 میلی ‌گرم دیازپام در 100 سی ‌سی آب به صورت خوراکی داده شد.

 

میزان اضطراب بیماران توسط پرسشنامه اضطراب اسپیل برگر و علائم حیاتی بیماران قبل و 2 ساعت پس از دریافت دارو ثبت شد.

 

یافته‌ های این پژوهش:

گروه‌ ها از نظر ویژگی ‌های دموگرافیک، نبض و اضطراب قبل از عمل همسان بودند.


میزان اضطراب موقعیتی پس از مصرف دارو در هر دو گروه مصرف ‌کننده ی بهار نارنج و دیازپام کاهش یافت.

 

مقایسه ی دو گروه تفاوت آماری معنی ‌داری نداشت.

 

تغییرات تعداد نبض و فشار خون در هر دو گروه قبل و بعد از مصرف دارو تفاوت آماری معنی ‌داری نداشت.

 

منبع:فارس



ویدیو مرتبط :
خواص عرق بهار نارنج

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خواص نارنج



 

 

خواص نارنج

 

 

اسم من در فارسى ((نارنگ )) بوده و اعراب آنرا معرب كرده نارنج خوانده اند عده اى را عقیده بر آن است كه من از زمان بسیار قدیم در ایران مخصوصا سواحل دریاى مازندران وجود داشته ام ، داراى عناصر مفیدى كه در لیمو و پرتقال ذكر شده بوده ، و همانند آن ها سودمند مى باشم .

 

بعلاوه بر آب من یك ماده ى صمغى و لعابى وجود دارد كه مرا بین مركبات ممتاز كرده ، و به علت همین مواد است كه ترشى من براى اعصاب ضرر ندارد و براى سرفه و سینه درد نافع است . براى معالجه من كم و ناچیز است . اگر مبتلا به درد سینه و سرفه هستید، یك عدد نارنج را از میان دو قسمت كرده كمى نبات كوبیده و كمى نشاسته روى آن بپاشید، و بعد آن را روى آتش ‍ بگذارید تا یكى دو جوشى بزند بعد آن را بمكید و ببینید چگونه سینه ى شما را نرم كرده و اخلاط آن را خارج مى كند. نوشیدن آب من مخلوط با شكر، مسهل الصفرا و مسكن فشار آن است .

 

 

فشار خون را كم مى كنم . زیاده روى در خوردن من كبد را ضعیف مى كند و مخصوصا اگر ناشتا خورده شوم . ولى اگر آب مرا مخلوط با عسل میل نمایید، از زیان آن خواهید كاست . پوست میوه ى من كه به صورت خلال نارنج مصرف مى شود، نشاطآور و مقوى قلب و معده است و خوردن ده گرم خشك كرده ى آن كه كوبیده و با آب میل نمایید، از استفراغ و دل بهم خوردگى جلوگیرى مى كند و انگلهاى معده و روده را از بین مى برد. ضماد آن با سركه روى شقیقه از سر درد جلوگیرى مى نماید.

 

 

از استفراغ و دل بهم خوردگى جلوگیرى مى كند و انگلهاى معده و روده را از بین مى برد. ضماد آن با سركه روى شقیقه از سردرد جلوگیرى مى نماید. ضماد پخته میوه كامل من كه پوست و مغز و هسته را با هم باشند، جهت جرب و خارش و جوش هاى جلدى و نرم كردن پوست بدن و موى سر بى نظیر مى باشد. من زایمان را آسان مى كنم و پادزهر سم عقرب و سایر حشرات مى باشم .

 

 

اثر ضدعفونى كننده و میكروب كشى من زیاد بوده ، و پیشینیان مرا ضد طاعون و وبا مى دانستند، و نیز براى كسانى كه در اثر تنفس در هواى كثیف ، دچار خفقان شده اند نافع است . تخم من پادزهر سم حشرات مى باشد. بوییدن شكوفه من كه به بهار نارنج معروف است مقوى دماغ بوده و درمان زكام است .

 

 

عرق بهار نارنج

 

آب مقطر شكوفه ى من كه نامش عرق بهار نارنج است ، مقوى جسم و روح مى باشد، دماغ را باز مى كند و آن را تقویت مى نماید - درمان بى خوابى هاى عصبى است ولى زیاده روى در خوردن و بوییدن آن خود بى خوابى ایجاد مى نماید در بیمارى هاى سینه و قلب تجویز مى شود.

 

به مبتلایان به غشى توصیه كنید كه همیشه یك شیشه بهار نارنج در خانه داشته باشند و هنگام ناراحتى از آن كمى بنوشند براى رفع قولنج و تقویت اشتها و قواى جوانى نافع است ، آروغ و سوزش هاضمه را تسكین مى دهد، مخلوط عرق بهار نارنج و آب كرفس به مقدار مساوى جهت استخراج سنگ هاى كلیه و مثانه و خرد كردن آنها بسیار مفید مى باشد.

 

سابقا براى باز شدن عادت ماهانه زنان ، مقدارى از آن را به پنبه یا پشم آغشته و استعمال مى نمودند. عرق بهار نارنج زود فاسد مى شود و كپك مى زند، و بایستى همیشه آن را تازه تهیه كرده و در شیشه هاى تیره رنگ حفظ نمود ایرانیان قدیم آنرا در ظروف مسى سر بسته نگاهدارى مى كردند و بخوبى مى دانستند كه نور آن را فاسد مى كند.


گذاشتن بهار نارنج مانند پوست آن در كمد لباس ، مانع بید زدن آن ها است ، مرباى بهارنارنج مقوى معده است ، دم كرده بهار نارنج ضد تشنج بوده ، سكسكه را تسكین مى دهد، خوردن دو مثقال آن ضد سم غذایى است . مرباى بهار نارنج كلیه خواص عرق آن را دارد.