سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

خواص روغن چوب صندل



چوب صندل,خواص روغن چوب صندل,روغن چوب صندل

چوب صندل در سراسر جهان کاربرد دارد و یکی از باارزش ترین درختان در دنیا به حساب می آید. روغن چوب صندل در طب سنتی کاربرد فراوانی دارد و به عنوان دارو در چین و شرق هند محسوب می شود که در درمان اختلال های روانی، سرماخوردگی معمولی، عفونت مجاری ادراری، بیماری های کبدی و کیسه صفرا مفید و آرامش بخش ماهیچه ها و دستگاه یکی از شناخته شده ترین کاربردهای چوب صندل در رایحه درمانی است.

 

رایحه درمانی به کار بردن اسانس ها و عطرها در درمان مشکلات روانی و جسمی است. همچنین چوب صندل در افزایش هوشیاری می تواند موثر باشد. علاوه بر این برای کاهش اضطراب نیز می توان از چوب صندل استفاده کرد. بررسی ها حاکی از آن است که روغن چوب صندل کاربرد موضعی هم دارد.

 

پزشکان آلمانی معتقدند این خاصیت اغلب به دلیل گیرنده های بویایی در پوست است. ما اغلب تصور می کنیم این گیرنده ها فقط داخل بینی است در حالی که پوست نیز دارای گیرنده های بویایی است و به همین دلیل روغن چوب صندل در درمان زخم و ترمیم پوست کاربرد دارد. از دیگر فواید چوب صندل تاثیر آن در پیشگیری از سرطان پوست است.

 

منبع:aftabir.com
   


ویدیو مرتبط :
فیلم برداشت و فرآوری چوب صندل در استرالیا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خواص روغن پسته



 

 

خواص روغن پسته

 

 

از عصاره مغز پسته، روغن شفاف و زرد رنگی به دست می‌آید كه خواص غذایی و درمانی دارد. اسیدهای چرب تشكیل دهنده این روغن به ترتیب عبارتند از: اسید اولئیك (اسید چرب امگا9)، اسید لینولئیك (اسید چرب امگا 6)، اسید پالمیتیك، اسید استثاریك و اسیدلینولنیك (اسید چرب امگا3). اسیدهای چرب امگا 3 باعث كاهش خطر بروز حمله‌های قلبی می‌شوند و به همراه اسیدهای چرب امگا 6 سیستم ایمنی را تقویت كرده و ایكوزانوییدها را تولید می‌كنند. ایكوزانوییدها تركیبات شبه هورمونی هستند كه در تجمع پلاكت‌های خون، انقباض عروقی، واكنش‌های آلرژیك و ایمنی و حالات التهابی نقش دارند.

 


آفلانوكسین:

پسته آفت‌های متعددی دارد كه مهم‌ترین آنها آلوده شدن به «كپك آسپرژیلوس» است كه سم خطرناكی به نام «آفلاتوكسین» تولید می‌كند و این سم سرطان‌زا است. در برخی شرایط، قبل از رسیدن پسته، پوست نرم روی آن همراه با پوست استخوانی و سخت باز می‌شود. این گونه پسته‌ها زرد خندان نامیده می‌شوند. این شكاف محل مناسبی برای رشد قارچ‌ها و حشرات حامل آنها را فراهم می‌كند.

 

آلودگی پسته به كپك‌های سم زا و تولید آفلاتوكسین از عوامل مهم تهدیدكننده صادرات پسته است.

 

 

خواص پوست سبز پسته:

پوست سبز پسته تازه از نظر طب قدیم ایران سرد و خشك است و دارای خواص زیر می‌باشد:

1- برای رنگرزی بكار می‌رود.

2- بهترین دارو برای رفع بوی بد دهان است.

3- جویدن آن باعث التیام زخم‌های داخل دهان می‌شود.

4- برای استحكام لثه آن را روی لثه بمالید و یا بجوید.

5- دم كرده پوست سبز پسته حالت دل بهم خوردگی و استفراغ را از بین می‌برد.

 

 

مواد مغذی پسته:

مغز پسته حاوی مقادیری ویتامین A، آهن، اسیدهای چرب غیراشباع، ویتامین E، ویتامین B6، B2، B1، پتاسیم، پروتئین، روی، سلنیوم، فسفر، فولات، فیتواسترول، كلسیم، مس و فیبر است.

 

اسیدهای چرب غیراشباع موجود در پسته سبب كاهش كلسترول بد (LDL) و كاهش ابتلا به امراض قلبی می‌شود. مطالعات نشان داده افرادی كه به طور منظم (هفته‌ای یكبار) از خشكبار استفاده كرده‌اند، 25 درصد كمتر از سایر افراد به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند.

 

ویتامین E پسته سبب حفظ سلامت و ترمیم بافت‌ها شده و به عنوان یك ماده آنتی‌اكسیدان مانع از بروز سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شود.

 

ویتامین B1 وظیفه كمك به تولید انرژی از كربوهیدرات‌ها را در سلول‌های بدن به عهده دارد.

 

ویتامین B6 به تولید پروتئین و تركیبات شیمیایی مهم بدن نظیر انسولین، هموگلوبین و آنتی‌بادی‌ها كمك می‌كند.

 

آهن یكی از اجزای تشكیل دهندۀ هموگلوبین موجود در گلبول‌های قرمز خون است. هموگلوبین باعث انتقال اكسیژن به سلول‌ها می‌شود. لذا آهن نقش مهمی در اكسیژن رسانی به سلول‌ها دارد.

منبع:portal.intranet.behdasht.gov.ir