سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

خواص دارویی رازیانه



خاصیت درمانی رازیانه,گیاه رازیانه

رازیانه به بدن آرامش می دهد و حافظه را تقویت می کند

 

در طب سنتی رازیانه به عنوان ضد نفخ، مدر، دفع كننده سنگ های كلیه و مجاری ادراری ، افزایش دهنده شیر مادران مورد استفاده قرار می گیرد.

 رازیانه با نام علمی Foeniculum vulgare Mill گیاهی چند ساله است كه به دو صورت وحشی و زراعی در ایران دیده می شود. به طور كلی تمام قسمت های گیاه رازیانه خاصیت درمانی دارد، اما بیشترین قسمت مورد استفاده آن بذر رازیانه است كه حاوی روغن اسانس فرار است و مهمترین تركیب شیمیایی آن آنتول است كه بیشترین خواص این گیاه مربوط به این تركیب است. از طرفی دیگر مزه شیرین رازیانه مربوط به وجود آنتول و استراگول در آن می باشد.

خواص و كاربرد دارویی رازیانه
طبع رازیانه گرم و خشك است. تخم آن گرمتر از برگ آن و ریشه آن گرمتر از سایر اعضای آن است.

در طب سنتی رازیانه به عنوان ضد نفخ، مدر، دفع كننده سنگ های كلیه و مجاری ادراری ، افزایش دهنده شیر مادران مورد استفاده قرار می گیرد.

رازیانه  به عنوان یک هضم کننده عالی برای از بین بردن درد شکمی، گاز و نفخ است . ساقه  تازه رازیانه را می توان  شبیه به کرفس خورد، دانه رازیانه  طعم معطر  و دوست داشتنی برای ماهی و غذاهای دیگر است . اگر با خوردن سبزیجاتی ، مانند کلم، مشکل هضم دارید سعی کنید دانه رازیانه اضافه کنید.

رازیانه اثر زیاد كننده ی شیر را در زنان شیرده دارد و بدین منظور می توان از دم كرده ی رازیانه استفاده كرد. 

خاصیت رازیانه,خواص درمانی رازیانه

 رازیانه موها را تقویت می کند و مانع ریزش مو می شود

 

ریشه رازیانه دیورتیك است. اثر مدر قوی دارد. اوره و اسید اوریك را دفع می كند. به علاوه اشتها آور است. ریشه رازیانه به علت مدر بودن ، برای درمان سنگ كلیه، نفریت و بیماری هایی نظیر آن مصرف می شود. زمان جمع آوری ریشه باید در اواخر پاییز باشد.

دم كرده بذر رازیانه با زیره سبز برای رفع اسهال و تقویت معده با عسل و سكنجبین برای تب های كهنه مفید است. از دم كرده تخم رازیانه برای تحلیل بادها، درد پهلو و لگن خاصره، رفع بلغم ترش، رفع اسهال مزمن، استفاده می كنند

استفاده موضعی آب برگ های رازیانه، ناراحتی و خستگی مفرط چشم را از بین می برد. مصرف رازیانه در غذا از چشم در برابر التهاب، اختلالات مربوط به سن و پیری چشم محافظت می کند.


جوشانده ریشه رازیانه ملین و مسهل است.

ریشه رازیانه دارای كومارین Coumarin می باشد . چون این ماده رقیق كننده خون است بنابراین آنهایی كه مبتلا به تصلب شرائین یا انسداد رگها هستند می توانند از جوشانده ریشه رازیانه استفاده كنند .

از برگ خام و تازه آن به عنوان چاشنی برای غذا و سبزی استفاده می كنند. البته زمان جمع آوری برای برگ ها باید قبل از گلدهی باشد.

 رازیانه موها را تقویت می کند، مانع ریزش مو می شود، به بدن آرامش می دهد و حافظه را تقویت می کند.

 خاصیت رازیانه,خواص درمانی رازیانه

 تخم رازیانه برای پیشگیری از سرطان مفید است

 

  تخم رازیانه کلسترول خون را کاهش می‌دهد.ترکیبات موجود در تخم رازیانه امکان تجمع کلسترول در جداره‌ی رگ‌ها را کاهش می‌دهد و به این ترتیب از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند.

 تخم رازیانه برای پیشگیری از سرطان مفید است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در تخم رازیانه به کاهش خطر ابتلا به سرطان ناشی از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

تخم رازیانه همچنین برای پیشگیری از ابتلا به سرطان کولون موثر است. به خاطر اینکه سرشار از فیبرهای گیاهی بوده و به حذف توکسین‌ها و مواد زاید از طریق روده‌ها کمک می‌کند.

تخم رازیانه سرشار از فیبر است. فیبرها صرفاً در مواد غذایی گیاهی وجود دارند. باید بدانید که این ترکیبات مفید در دفع راحت و خروج توکسین‌ها و مواد زاید از بدن نقش اصلی دارند. این ترکیبات مفید برای هضم غذا نیز موثرند. 100 گرم تخم رازیانه حاوی 150 درصد فیبر مورد نیاز روزانه‌ی بدن است.


تخم رازیانه حاوی خواص دیورتیک است یعنی ادرارآور است و به سم زدایی از بدن کمک می‌کند. به این منظور این تخم‌ها را به صورت دم کرده استفاده می‌کنند که حجم ادرار را زیاد کرده و حالت پُف کرده‌ی بدن را کاهش می‌دهد.

 

رازیانه حاوی مقادیر فراوانی ویتامین، مواد معدنی و فیبر است. منگنز، پتاسیم، منیزیم، كلسیم، آهن، ویتامینC و B3 از این موارد می باشند. ویتامین C موجود در پیاز رازیانه، ضد باكتری بوده و برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

 

گردآوی:بخش سلامت صبح بخیر

 

منابع:

tebyan.net
rasekhoon.net


ویدیو مرتبط :
خواص درمانی رازیانه برای زنان و مردان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با گیاهان دارویی و خواص آنها بیشتر آشنا شوید


در این مطلب برخی از گیاهان دارویی که بعضا به عنوان چاشنی در غذا هم از آنها استفاده می کنیم را برایتان معرفی کرده ایم.