سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

خواب‌هایی که زندگیتان را عوض می کنند


آنچه در خواب می‌بینید تصاویر بی‌اهمیتی نیستند. شاید وقتی بیدار شوید همه آن‌ها را فراموش كنید اما اگر سعی كنید و آن‌ها را به خاطر بیاورید می‌توانید نكته‌هایی مهمی از دل آن‌ها بیرون بكشید.





كمتر انسانی را پیدا می‌كنید كه به خواب‌ها و رویاهایی كه می‌بیند اهمیت ندهد، اما اكثر ما نمی‌دانیم این خواب‌ها چه معنایی دارند اما متخصصان می‌گویند، دقت كردن بیشتر به رویاهای شبانه می‌تواند به بالا رفتن كیفیت زندگی انسان كمك كند.  دكتر گائل دلانی، پروفسور روان‌پزشكی می‌گوید: «هرشب، وقتی رویایی ببینید این ناخودآگاه‌تان است كه نسبت به زندگی شما و اتفاقاتی كه برای شما افتاده واكنش نشان می‌دهد...  اگر به این خواب‌ها دقت كنید می‌توانید راه‌حل بسیاری از مشكلات خودتان را در آن‌ها پیدا كنید.» در این مطلب شما نكته‌های بسیار مهمی در مورد تعبیر رویاها و چگونگی استفاده از تعبیرآن‌ها در زندگی واقعی را پیدا می‌ كنید.



وقتی فلج شدن به نفع شماست

طی 90 دقیقه اول خواب، شما از خواب سبك به مرحله خواب عمیق وارد می‌شوید. سپس وارد مرحله REM می‌شوید كه در آن ضربان قلب و تنفس شما نامنظم شده، حركات چشم‌ها سریع می‌شود و سرعت فعالیت مغز بالا می‌رود و در این مرحله حدود 80درصد رویاها شكل می‌گیرد. در همین مرحله هم هست كه رویاها واضح و شفاف هستند. به‌طور معمول شما طی خواب شبانه‌تان 3 تا 5 بار وارد این مرحله می‌شوید اما جالب‌ترین نكته در این میان این است كه طی این مرحله تقریبا تمام اعضای دیگر بدن شما فلج می‌شوند، اما چرا؟ دكتر ویلیام كولر، فوق تخصص خواب و مدیر مركز خواب اسپرینگ هال می‌گوید: «این فلج شدن واكنش طبیعی بدن است تا بدن در حین خواب دیدن به خواب‌ها عمل نكند، مثلا باعث شود كه فرد در زمان خواب دیدن لگد نزند یا ندود یا مشت نزند.»

اما وقتی كه رویا می‌بینید در مغزتان چه اتفاقی می‌افتد؟ متخصصان خواب در این مورد می‌گویند كه اطمینان ندارند، ولی اكثر آن‌ها می‌گویند، خواب دیدن نتیجه رویارویی خاطرات و احساس فرد است. در واقع از جهتی خواب دیدن می‌تواند احساس شما را درباره تمام آنچه طی روز برای‌تان اتفاق افتاده تعدیل كند و از جهتی دیگر هم خواب دیدن تفسیرهای ناخودآگاه شما در مورد خود شما و جهان پیرامون‌تان است. دكتر كولر می‌گوید: «در خلال خواب، خاطرات ذخیره می‌شوند. رویا دیدن روندی است كه باعث تقویت حافظه درازمدت می‌شود.» درواقع می‌شود گفت كه خواب دیدن روندی است كه طی آن ناخودآگاه و مغز شما تصمیم می‌گیرند چه مسائلی را در ذهن‌تان ذخیره و كدام‌ها را پاك كنند.



وقتی زنگ خطر در بدن‌تان به صدا درآمده

خیلی از انسان‌ها خواب‌هایی می‌بینند كه می‌توانند تعبیری در مورد اتفاقات آینده آن‌ها داشته باشند، مثلا بسیاری از انسان‌ها خواب‌هایی می‌بینند كه در مورد یك انسان خاص یا یك موضوع خاص است و بعد برای آن فرد یا موضوع اتفاقی می‌افتد. اما دكتر بارت می‌گوید، تجربیات او نشان داده كه خواب‌های پیشگویانه، در مورد انسان‌های عادی در این زمان وجود ندارد: «وقتی به‌طور ناخودآگاه نگران كسی یا چیزی هستیم، در خواب آن فرد یا چیز را می‌بینیم، مثلا اگر فامیل بیماری داشته باشیم یا با رئیس‌مان دعوا كرده باشیم ممكن است خواب خطر برای آن فامیل یا خواب اخراج از كار را ببینیم و بعد كه این اتفاق‌ها افتاد فكر كنیم كه خواب‌های ما پیشگویانه بوده اما در واقع خواب‌ها فقط واكنش ناخودآگاه ما به آنچه در اعماق وجودمان می‌دانیم و گاه حتی به خاطر نمی‌آوریم، است.»

دكتر استنلی كریپلر، متخصص روان‌شناسی می‌گوید: «در یك مورد باید این خواب‌های پیشگویانه را جدی بگیریم آن هم در مورد بیماری‌هاست، به‌خصوص در مورد مشكلات قلبی. بارها شده است كه افراد، حتی جوان‌ها، خواب‌هایی در مورد بیماری خود و بیماری‌های قلبی خود دیده‌اند و وقتی مورد معاینات قرار گرفته‌اند مشخص شده است كه واقعا دچار این مشكل بوده‌اند، درواقع این خواب‌ها زنگ خطری است كه ناخودآگاه شما به صدا درمی‌آورد تا بدانید در بدن‌تان اتفاق نامناسبی افتاده است.»



چرا خواب‌های‌تان سورئال است؟

اما چرا رویاها خیلی اوقات شبیه واقعیت نیستند؟ اگر واقعا رویاها همان چیزهایی هستند كه ما در زندگی عادی می‌بینیم پس چرا این‌قدر شكل‌های آن‌ها متفاوت،‌ خاص و دور از واقعیت است؟ دكتر دلانی می‌گوید: «زمانی كه می‌خوابیم هوشیاری و ذهن بیدار ما خاموش می‌شود، برای همین است كه ناخودآگاه تصاویر و شكل‌هایی را می‌سازد كه غریب و عجیب و از لحاظ منطقی غیرواقعی به نظر می‌رسد.»



چرا خودتان را به شكل آنجلینا جولی در خواب می‌بینید؟

آیا این واقعیت دارد كه هیچ‌كس در خواب خودش را یعنی تصویر چهره‌اش را نمی‌بیند؟

دكتر دلانی می‌گوید: «من 30 سال است در حیطه خواب كار می‌كنم، بسیاری از مراجعان من خودشان را در خواب‌های‌شان دیده‌اند، البته خیلی از اوقات آن‌ها خودشان را به چهره‌ای متفاوت در خواب دیده‌اند، حتی خانمی بود كه خودش را در خواب به شكل آنجلینا جولی می‌دید... وقتی خودتان را به شكل فرد دیگری در خواب ببینید، احتمالا ناشی از این است كه ذهن و ناخودآگاه شما شباهت‌هایی میان شما و آن فرد می‌بیند... برای مثال در مورد خانمی كه خودش را به شكل آنجلینا جولی در خواب می‌دید، متوجه شدم كه این خانم بسیار به كارهای نیكوكارانه علاقه دارد و حتی یك كودك را از كشوری دوردست به فرزندی قبول كرده، این همان كاری است كه آن بازیگر مشهور و همسرش هم انجام داده‌اند، درواقع ناخودآگاه زن این گونه شباهتی میان این 2 نفر یافته و در خواب خود را به شكل آنجلینا جولی دیده است.»



 وقتی خودتان را به شكل فرد دیگری در خواب ببینید، احتمالا ناشی از این است كه ذهن و ناخودآگاه شما شباهت‌هایی میان شما و آن فرد می‌بیند...



جای كوسه‌ها را با دلفین‌ها عوض كنید

بین 8 تا 10 درصد افراد بالغ كابوس‌های تكرار شونده، مثل تحت تعقیب بودن یا غرق شدن می‌بینند. دكتر شیلی هریس، پروفسور علوم خواب در مركز پزشكی سون‌فایر در برانكس می‌گوید: «این حالت زمانی اتفاق می‌افتد كه شما زیر فشار استرس مدام باشید، ذهن‌تان با این كابوس‌ها سعی می‌كند با اضطراب و ناراحتی كه با آن درگیر است كنار بیاید.»  دكتر هریس می‌گوید: «اول به پزشك مراجعه كنید، برخی داروها می‌توانند كابوس‌های تكراری ایجاد كنند، اگر این‌طور نبود به یك متخصص خواب مراجعه كنید تا شیوه‌های مختلف خواب‌درمانی را برای شما اجرا كند. یكی از این شیوه‌ها نوشتن كابوس‌ها و تلاش برای تغییر آ‌ن‌هاست.



وقتی با گریه از خواب بیدار می‌شوید

گاهی اوقات خواب‌های ما آن‌قدر واقعی به نظر می‌رسند كه با خنده یا گریه از خواب بیدار می‌شویم؛ دكتر بارت می‌گوید: «این حالت در افرادی اتفاق می‌افتد كه ذهن‌شان در خواب هم كاملا بیدار است.

 در این گونه خواب‌ها تصاویر كاملا شفاف و واضح هستند و همه‌چیز واقعی به نظر می‌رسد.» دكتر توره نیلسن، فوق تخصص روان‌پزشكی می‌گوید: «وقتی خواب‌های دردناك و ناراحت‌كننده واقعی می‌بینید، احتمالا حس بد در تمام طول روز همراه‌تان خواهد بود.»


ویدیو مرتبط :
شاید با این کلیپ زندگیتان عوض شود(4)-کیفیت بالا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خواب كودكان را تنظیم كنید



خواب منظم ، مدت از زمان بیداری تا خواب را با به وجود آوردن احساس امنیت و راحتی بیشتر برای كودكتان دلپذیرتر می سازد .

 

برای نتیجه بخش بودن زمان خواب منظم ، و استمرار آن تا آینده ، به نحوی كه نه تنها برای كودكتان ، بلكه برای خود شما نیز ثمر بخش باشد ، سلسله اتفاقات قابل پیش بینی را كه هر شب و همواره به یك صورت دنبال می كنید ، كنارهم قراردهید .

 

نظم حقیقی شكل خواهد گرفت و با بزرگتر شدن كودكتان ، تغییر خواهد كرد ، اما اصول به همان صورت باقی می ماند .

 

 

 

کودک خوابیده

 

 

در این مرحله سنی ، برنامه منظم زمان خواب ، ممكن است شامل مراحل پوشیدن لباس خواب ، مسواك زدن دندان های كودك و خواندن قصه جذابی برای او باشد . همچنین ممكن است برنامه منظم خواب از نظر شما شامل حمام كردن ، داستان گفتن ، نوشیدن یك لیوان آب و گفتن داستان دیگری باشد . این بستگی به خود شما دارد ، كه بخواهید عمل خوابیدن سریعتر و آسانتر انجام شود ، و یا برای تنوع ، 20 تا 30 دقیقه را به كودكتان اختصاص داده و برایش قصه بگویید ، او را در آغوش بگیرید و با هم باشید .

 

 

اگر قبل از خواب ، ساعتی را به بازی آرامی اختصاص دهید ، برنامه خواب منظم به بهترین نحوه انجام خواهد شد . این عمل باعث پایین آوردن سطح فعالیت كودكتان شده و سیستم عصبی او را آرام می سازد .

 

بازی های پر تحرك ، بدو بدو ، غلغلك دادن و حتی تماشای فیلمی پر تحرك ، باعث تأخیر در عمل خوابیدن و ایجاد بد خوابی می شود . مثال های زیر ، باعث ایجاد نظم در جریان خوابیدن شده و نه تنها برای كودكتان ، بلكه برای شما نیز مفید خواهد بود :

 

 

بازی با کودک

 

1 - تنظیم زمان خواب و پیروی از آن

 

اگر برنامه منظم خواب از الگویی طبیعی و مستحكم پیروی كند ، ساعت بدن كودك به سرعت خود را با آن برنامه سازگـار می سازد .

 

 

 

2 - هشدار قبل از خواب


درست قبل از ساعت خواب ، توجه كودكتان را به این مسأله جلب كنید كه روز در حال تمام شدن است .

 

ممكن است كودك شما هنوز برای قضاوت خیلی كوچك باشد . بنا بر این به طور مثال اگر بگویید5 دقیقه بیشتر به زمان خواب نمانده ، احتمالاً برایش قابل درك نخواهد بود . در عوض با ربط دادن موارد گوناگون به یكدیگر ، می توانید زمان را به كودكتان بیاموزید .

 

برای شروع اولین قسمت از برنامه منظم خواب ، اسباب بازی ها را جمع كنید ، و به این ترتیب برنامه منظمتان را با علامتی كه حاكی از تمام شدن روز باشد شروع می كنید .

 

 

 

خواب کودک

 

 

برخی از والدین ، نزدیك شدن به زمان خواب را با استفاده از زنگ ساعت گاز آشپزخانه نشان می دهند . به این ترتیب كودك یاد می گیرد كه صدای زنگ به معنی زمان خواب است . از آنجا كه كودك می داند شما نمی توانید با گاز و دستگاه هایی از این قبیل بحث كنید ، متعاقباً به شی ء سوم شخص اجازه داده می شود تا زمان را اعلام كرده و میل به اعتراض را كاهش دهد .

 

 

 

3 - پیشنهاد تنقلات


تنقلات سبكی كه شامل پروتئین و كربوهیدرات است ، مانند تكه كوچكی پنیر و كمی نان گندم ، باعث خواب شده و كمك می كند تا كودك ، تمام شب را بخوابد . كربوهیدرات ، باعث خواب آلودگی شده و پروتئین ، مقدار قند خون را تا زمان صبحانه ثابت نگه می دارد . حتماً بعد از خوردن نان و پنیر ، دندان های كودك را مسواك بزنید .

 

 

 

4 - حمام آب گرم قبل از خواب


با افزایش تدریجی دمای بدن كودكتان ، او را آماده خوابیدن كنید . همچنین بازی با اسباب بازی هایش در حمام به او آرامــــش می دهد .

 

 

حمام رفتن قبل از خواب

 

 

 

5 - پوشیدن لباس خواب


لباس های راحت و بدون بند انتخاب كنید كه نه زیاد گرم و نه نازك باشد .

 

 

 

6 - خواندن داستان مورد علاقه كودكان


خواندن داستان برای كودك نوپایتان ، برنامه فوق العاده آرامش بخشی است . به خصوص اگر داستان مورد علاقه اش را انتخاب كرده باشید ، مانند داستان شنگول و منگول . توجه داشته باشید كه كودك شما ، با بزرگتر شدن ، داستان های بیشتر و متنوع تری از شما می خواهد .

 

 

 

7- اطمینان از تنها نبودن كودك


خرس اسباب بازی یا عروسك مورد علاقه اش ، باعث راحتی و آرامش ، هنگام خوابیدن می شود .

 

 

خواب کودک

 

 

8 - حذف یا محدود كردن محتویات شیشه شیر


اگر كودك شما هنگام خوابیدن نیاز به شیشه دارد اطمینان حاصل كنید كه درون شیشه فقط آب است . شیر ، غذای كمكی ، یا آب میوه اطراف دندان های كودك جمع شده و باعث كرم خوردگی دندان حتی در نوزادان می شود .