سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

خمير دندان حاوي فلورايد تا 6 سالگي ممنوع



 

دندان های کودک

 

والدين تا سنين پنج الي شش سالگي كودكان نبايد از خميردندانهاي حاوي فلورايد استفاده كنند چون ممكن است خمير دندان توسط كودك خورده شود و موجب عوارضي همچون ايجاد لكه‌هاي سفيد بر روي دندانها گردد.



دندان‌ها از شش ماهگي شروع به رويش كرده و تا 2 سالگي كامل مي‌شوند كه با توجه به جنسيت، تفاوتهايي در سرعت رشد دندانها وجود دارد.


در شش سالگي اولين دندان دائمي رويش مي كند و تا سن 12 تا 13 سالگي نبايد بعضي دندانهاي شيري را كشيد به طوري كه دندانهايي همچون آسياب و نيش شيري نبايد قبل از سن 13 سالگي كشيده شوند چرا كه ممكن است دندانهاي ديگر جاي خالي دندان كشيده شده را پر كرده و ترتيب و زيبايي دندانها را از بين ببرند و حتي در آينده هم مشكلات بعدي را براي دندانها ايجاد كنند.



اولين معاينه دندان پزشكي بايد در سن يك سالگي انجام شود چرا كه در اين سن مي‌توان از بسياري از مشكلات بعدي پيشگيري نمود.



در فاصله 5 الي 6 ماه يكبار كودكان بايد مورد معاينه دندانپزشك قرار گيرند ‌و تا سنين 5 الي 6 سالگي نبايد از خمير دندانهاي حاوي فلورايد استفاده كنند چون ممكن است خمير دندان توسط كودك خورده شود و موجب عوارضي همچون ايجاد لكه‌هاي سفيد بر روي دندانها گردد.



دندانهاي كودكان كه دچار پوسيدگي زود رس مي شوند مي‌تواند به دليل استفاده زياد و طولاني مدت از شيشه شير باشد همچنين در تحقيقات ثابت شده است ميكروبهاي پوسيدگي دندان مي‌توانند از دهان مادر به كودك نيز سرايت كنند.



‌دندانهاي شيري كه دچار پوسيدگي زودرس شده‌اند بايد در زماني خاص و با تجويز دندانپزشك كودكان كشيده شوند تا مشكلات بعدي را در آينده به وجود نياورند.



مردم بايد در نظر داشته باشند كه براي معاينه و تشخيص به پزشكان متعهد و متخصص مراجعه كنند و صرفا به يك تشخيص اكتفا نكنند همچنين در هر بار معاينه بايد كل دهان و همه دندانها را مورد معاينه قرار دهند و حتما به دستور پزشكان و مشاوره و راهنماييهاي صحيح آنها اهميت دهند.

 

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
غر ممنوع تو قورمه گوشت ممنوع ^_^

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آبسه دندان،یکی از بیماری های شایع در کودکان



علائم :برآمدگي قرمز و متورم در يك طرف دندان در لثه - درد زق زق كننده - حساسيت و تورم در همانطرف صورت - ورم غده‌هاي گردن - درد زيرگوش در همانطرف پيله دندان، يا آبسه دندان، يك حفره پر از چرك است كه در ريشه دندان پوسيده بوجود مي‌آيد.

در دندانهاي شيري پيله دندان در صورتيكه درمان نشود ميتواند بر دندان دائمي كه بعداً بايد در بيايد. آسيب برساند. پيله دندان بسيار دردناك است زيرا در يك محيطي بسته و محصور قرار دارد و مسكن‌ها هم بر روي آن تأثير نمي‌گذارند.

پیله دندان

آيا خطرناك است؟

پيله دندان بايد فوراً درمان شود زيرا ناراحتي زيادي توليد مي‌كند و ميتواند منجر به از دست دادن دندان شود.


ابتدا چه كار بايد بكنيد؟


1- لثه اطراف دندان را بررسي كنيد و اگر متوجه يك برآمدگي قرمز شديد بآرامي آنرا با نوك انگشت خود لمس كنيد. چيزي نرم و اسفنجي را احساس خواهيد كرد كه در حقيقت انبوهي از چرك جمع شده است.

2- براي تسكين دادن درد به كودك خود آسپرين بچه يا شربت استامينوفن بدهيد. از بيحس كننده‌هاي موضعي مانند دانه ميخك استفاده نكنيد. زيرا ممكن است به حاشيه لثه لطمه بزند و مشكلات دنداني بيشتري بوجود آورد.

شربت استامینوفن

3- دهان كودك خود را با يك محلول آب نمك ضعيف شستشو دهيد تا دمل را زودتر بتركاند و هرگونه چرك را كه از آن خارج شده است بشويد.

4- از يك كيسه يا بطري آب گرم براي آرام كردن درد استفاده كنيد.

5-بلافاصله به دندانپزشك يا نزديكترين مركز اورژانس مراجعه نمائيد.

دكتر چه اقدامي انجام خواهد داد؟


دكتر ي دندانپزشك يا از طريق شكافتن لثه و يا كشيدن دندان (در صورتيكه راهي براي حفظ آن وجود نداشته باشد).چرك را خارج مي‌سازد. هر دو روش تحت بيحسي انجام ميشوند.

دندان درذ

براي ريشه كني عفونت، دكتر يا دندانپزشك يك دور آنتي بيوتيك را تجويز مي‌كند. ممكن است يك دهان شويه نيز براي مصرف سه يا چهار بار در روز تا بهبودي زخم توصيه نمايد.

شما چه كمكي مي‌توانيد بكنيد؟


براي به حداقل رساندن فساد دندان، مرتباً براي كودك مسواك بزنيد.

مسواک زدن

از سن سه سالگي به بعد، كودك خود را بطور مرتب نزد دندانپزشك ببريد.

شيريني جات و مواد قندي را از غذاهاي كودك خود كمتر كنيد.