سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

خلط گلو شما را اذیت می‌کند؟



ترشحات بینی, سینوزیت و آلرژیک

 ترشحات اضافی بینی به شکل آبریزش، بیرون می‌آید. این ترشحات که از پشت بینی به گلو می‌ریزد، خلط پشت بینی یا خلط گلو نامیده می‌شود.
به دلیل آنکه وجود خلط، گلو را تحریک می‌کند و حاوی مواد التهابی است، باعث سرفه می‌شود و البته اغلب شب‌ها بدتر می‌شود.

 

بینی دارای ترشحات طبیعی است که به صورت آبریزش از آن خارج می‌شود، مجموعه ترشحات بینی ، گلو و راه تنفسی ، روزانه حدود نیم لیتر است و ضمن آن که عامل مرطوب ماندن این نواحی شده، با گیر انداختن مهاجمان خارجی مانند باکتری، ویروس و قارچ تا حدودی آن‌ها را از بین می‌برد و قبل از ورود آن‌ها، مانند سدی مقابل‌شان قرار می‌گیرد.

 

در حالت عادی، به خاطر مکانیسم‌های متفاوت، فرد متوجه خلط گلو نمی‌شود، ولی در صورتی که ترشحات، بیشتر از حد معمول باشد یا غلیظ‌تر از حالت عادی باشد، متوجه آن خواهد شد و علت آن نیز تحریک گلو به واسطه مواد التهابی است که عامل تحریک و سرفه می‌شود.

 

عوامل التهابی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا، سینوزیت و آلرژیک، جسم خارجی، برخی از داروها، انحراف بینی و مشکلات شاخک‌های بینی و تغییرات بیش از حد آب و هوای سرد یا خشک، برخی علل ایجاد خلط گلو است.

 

هوا، گازها، مواد شیمیایی، عطرها، مواد شوینده، سیگار و مواد محرک دیگر، بزرگی لوزه‌های کامی و سوم بویژه در اطفال، دیگر علل ایجاد خلط گلو است که گاهی مشکل ترشح زیاد نیست اما مکانسیم دفع خلط دچار مشکل شده است.

 

در برخی از بیماران که مشکل بلع ترشحات حلق دارند، تجمع خلط اذیت کننده است که بیشتر در افراد مسن و برخی بیماران عصبی دیده می‌شود.

به علت تجمع خلط، مرتب بیمار اقدام به پاک کردن گلوی خود می‌کند، سرفه شبانه تشدید می‌شود، خشونت صدا، درد گلو، درد گوش یا تجمع مایع در پشت گوش، کاهش شنوایی و عفونت گوش به علت انسداد شیپور استاش اتفاق می‌افتد.

 

در صورتی که خلط، مجرای سینوس‌ها را مسدود کند، علایم سینوزیت را تقلید می‌کند و در صورتی که عوامل التهابی باشد علایم عمومی سرماخوردگی دیده می‌شود.

 

بیدار کردن بیمار در شب، تحریک دیگر اعضای خانواده (به علت سرفه‌های مکرر)، احساس بوی بد دهان توسط بیمار، به هم خوردن خواب بیمار و سیر نشدن از خواب، کسالت روزانه و به دنبال آن ایجاد مشکلات اجتماعی برای بیمار، دیگر علایم خلط گلو است.

 

ترشحات بینی, سینوزیت و آلرژیک

 

موقع مواجهه پزشک با بیمار دارای خلط گلو، اولین نکته که بسیار اهمیت دارد، تشخیص علت ایجاد خلط گلو است که اگر علت، عوامل التهابی باشد، درمان آن با آنتی بیوتیک و شست‌وشوی بینی است و اگر علت، رینیت آلرژیک باشد حذف عوامل حساسیت‌زا از محیط بیمار از اهمیت بسزایی برخوردار است و سپس اقدام به درمان طبی شود.

 

اگر جسم خارجی علت این موضوع است، خارج کردن جسم و اگر علت آن بزرگی لوزه‌های کامی و سوم باشد، انجام عمل جراحی کارگشا است.

در صورتی که انحراف بینی یا دیگر تغییرات ساختمانی بینی مشکل‌زا باشند، اصلاح انحراف بینی و مشکلات آن و در صورتی که تغییرات محیط از لحاظ درجه حرارت و مقدار رطوبت هوا عامل آن است، اصلاح آن‌ها لازم است. برای افراد سیگاری، تشویق بیمار به ترک سیگار و اخطار دادن به آنان درباره ابتلا به سرطان حنجره و همچنین در افرادی که مشکل بلع دارند، مشاوره با پزشک گوارش و اعصاب، توصیه می‌شود.

 

رقیق کردن خلط با مصرف مایعات بیشتر بویژه مایعات گرم، شست‌وشوی بینی با سرم و مصرف داروهای رقیق کننده خلط، استفاده از بخور در منزل و محل کار و بلند کردن زیر سر در شب از توصیه‌های کلی برای بیماران است.

 

در منزل، استفاده از بالش و ملحفه تمیز و شست‌وشوی زود به زود آن‌ها و گردگیری منزل و جارو زدن آن فراموش نشود. همچنین در صورتی که خلط مداوم و دارای رنگ بود، حتما جدی گرفته شود و خلط خونی، غیرعادی دانسته شود و برای درمانش به پزشک متخصص مراجعه شود.

 

در صورتی که همراه خلط، بیمار علایم دیگری مانند پر بودن گوش، درد گوش، تغییرات در سیستم بینایی یا دیگر مشکلات غیرعادی حس کرد، باید برای مداوا به پزشک مراجعه کند.
منبع:salamatnews.com


ویدیو مرتبط :
آواز بلبل گلو آبی ( سسک گلو آبی )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نکاتی که باید از خلط گلو بدانید



علائم خلط گلو, درمان خلط پشت بینی

مصرف آنتی هیستامین برای بهبود خلط پشت بینی ناشی از سینوزیت مفید است

 

غدد موجود در دیواره داخلی بینی، گلو، راه های تنفسی، معده و روده روزانه حدود یک تا دو لیتر خلط یا موکوس تولید می کنند.
موکوس، ماده غلیظ و مرطوبی است که این قسمت های بدن را مرطوب می کند و مهاجم های خارجی مانند باکتری ها و ویروس ها را گیر می اندازد و از بین می برد، قبل از اینکه این عوامل میکروبی بتوانند وارد بدن شوند و باعث بیماری گردند.

 

در حالت عادی ، شما متوجه این ترشحات بینی نمی شوید، زیرا با بزاق دهان مخلوط می شود و بدون اینکه شما را اذیت کند، به ته گلو می ریزد و به تدریج و پی در پی در طی روز بلعیده می شود.

فقط وقتی بدن شما بیشتر از حد معمول خلط تولید می کند و یا خلط گلو غلیظ تر از حالت عادی می باشد، متوجه آن می شوید.

ترشحات اضافی بینی به شکل آبریزش بینی، بیرون می آید. وقتی ترشحات و خلط بینی از پشت آن به گلو می ریزد، خلط پشت بینی یا خلط گلو نامیده می شود.

علل خلط گلو
– سرماخوردگی
– آنفلوآنزا
– آلرژی ها
– سینوزیت
– گیر کردن جسمی در بینی (بیشتر در بچه ها)
– بارداری
– برخی داروها (مانند قرص های ضدبارداری و داروهای فشار خون بالا)
– انحراف تیغه وسط بینی و یا هر مشکل ساختاری که روی سینوس ها تاثیر بگذارد
– تغییر
به دلیل آنکه وجود خلط، گلو را تحریک می کند و حاوی مواد التهابی است، باعث سرفه می شود که اغلب شب ها بدتر می شود
آب و هوا، هوای سرد و یا خشکی بیش از حد هوا
– برخی غذاها، مثلا غذاهای پر ادویه تولید خلط را بیشتر می کنند
– گازها و بوی ناشی از مواد شیمیایی، عطرها، مواد شوینده، سیگار و سایر مواد محرک

 

گاهی اوقات مشکل، تولید زیاد خلط نیست، بلکه خلط به مقدار کافی از پشت بینی و گلو دفع نمی شود.
مشکلات قورت دادن و بلعیدن باعث تجمع ترشحات و خلط در گلو می شود.
این مشکلات در اثر افزایش سن، انسداد گلو و بیماری هایی مانند ریفلاکس معده به مری ایجاد می شوند.

 

علائم خلط گلو
جمع شدن خلط در گلو شما را اذیت می کند و بایستی به طور مداوم گلوی خودتان را پاک کنید.
به دلیل آنکه وجود خلط، گلو را تحریک می کند و حاوی مواد التهابی است، باعث سرفه می شود که اغلب شب ها بدتر می شود. در حقیقت، خلط پشت بینی، شایع ترین علت سرفه طولانی مدت است.
ریختن خلط پشت بینی به گلو باعث خشن شدن صدا و درد گلو می شود.
اگر این خلط و ترشحات، شیپور استاش را ببندد (شیپور استاش لوله ای است که گلو را به گوش میانی وصل می کند) باعث عفونت دردناک گوش می شود.
اگر موکوس و خلط، مجرای سینوس را ببندد، باعث عفونت سینوس ها (سینوزیت) می شود.

 

درمان خلط پشت بینی
درمان خلط پشت بینی بستگی به علت آن دارد. عفونت های باکتریایی با مصرف آنتی بیوتیک بهبود می یابند، اما خلط سبز یا زرد لزوما نشانه عفونت باکتریایی نیست.
سرماخوردگی نیز می تواند باعث سبز یا زرد شدن خلط شود، در حالیکه یک بیماری ویروسی است و نیازی به آنتی بیوتیک ندارد.

 

مصرف داروهای آنتی هیستامین و دکونژستان (ضداحتقان ها) برای بهبود خلط پشت بینی ناشی از سینوزیت و عفونت ویروسی مفید است.
مصرف این داروها به همراه داروهای کورتونی و اسپری های بینی به درمان خلط گلوی ناشی از آلرژی کمک می کند.

رقیق کردن خلط گلو از بسته شدن مجرای گوش و سینوس ها توسط آن و در نتیجه عفونت گوش و سینوزیت جلوگیری می کند.یک راه ساده برای رقیق کردن خلط، مصرف بیشتر آب و مایعات است.

 

آنتی هیستامین های قدیمی به دلیل کاهش آب خلط و غلیظ کردن آن، بهترین درمان برای خلط گلو نیستند، ولی آنتی هیستامین های جدید بهتر هستند، زیرا کمتر باعث خواب آلودگی می شوند.

 

لذا بهتر است قبل از مصرف هر نوع دارویی با پزشک مشورت کنید، زیرا این داروها دارای اثرات جانبی از سرگیجه گرفته تا خشکی دهان هستند.
روش دیگر برای درمان خلط گلو، رقیق کردن آن است. خلط ها دارای غلظت های مختلفی هستد. خلط غلیظ چسبنده تر است و بیشتر شما را ناراحت می کند.

رقیق کردن خلط گلو از بسته شدن مجرای گوش و سینوس ها توسط آن و در نتیجه عفونت گوش و سینوزیت جلوگیری می کند.

یک راه ساده برای رقیق کردن خلط، مصرف بیشتر آب و مایعات است.


سایر روش های رقیق کردن خلط عبارتند از:
– مصرف داروهای رقیق کننده خلط مانند شربت گایافنزین
– استفاده از اسپری بینی سالین (محلول نمکی) یا آب نمک کشیدن به داخل بینی برای شستن و خارج کردن خلط اضافی، باکتری ها، مواد آلرژن (حساسیت زا) و سایر مواد محرک از سینوس ها
– استفاده از دستگاه بخور برای افزایش رطوبت هوای اتاق

 

موقع خوابیدن با گذاشتن چند بالش، سرتان را بالا بیاورید تا خلط در ته گلوی شما جمع نشود.

 

اگر آلرژی دارید، برای کاهش آن به توصیه های زیر عمل کنید:
– روی تشک و بالش خود از روکش ضدغبار استفاده کنید.
– روبالشی، ملحفه تشک و سایر ملافه های رختخواب خود را هر چند مدت یکبار با آب دغ بشویید.
– از فیلتر هوای HEPA در خانه خود استفاده کنید.
– هر چند روز یکبار، خانه خود را گردگیری کنید و جاروبرقی بکشید.

 

اگر خلط بینی شما بوی چرک می داد، اگر تب داشتید، اگر خس خس می کردید و یا علائم شما ۱۰ روز یا بیشتر طول کشید، به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است دچار عفونت باکتریایی شده باشید.

 

اگر خلط شما خونی بود، فورا به پزشک مراجعه کنید. اگر با مصرف دارو خلط شما برطرف نشد، بایستی به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا سی تی اسکن، عکسبرداری با اشعه ایکس و سایر آزمایشات لازم را برای شما تجویز کند.
منبع:tebyan.net