سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

خسته اید یا عصبی آزمایش تیروئید بدهید



 

تیروئید, غده هیپوفیز, آزمایش تیروئید

در رسانه های چاپی عدد صد معمولا هیجان برانگیز و خوشحال کننده است. این، صدمین شماره از «خوب است بدانید» را با آرزوی سلامتی برای شما نوشته ایم؛ بفرمایید و یک جرعه بیشتر بدانید.
تیروئید غده ای کوچک به شکل پروانه در بخشی از گردن (مقابل نای و زیر برآمدگی گلو) است که وظیفه ترشح برخی هورمون های موردنیاز بدن همچون کلسی تونین، تیروکسین و تری یدوتیرونین را برعهده دارد.
اگرچه غده هیپوفیز در مغز اعمال کلی آن را کنترل کرده، با ترشح هورمونی تحریک کننده به نام TSH آن را به انجام وظایفش وامی دارد، گاهی تیروئید به درستی عمل نمی کند و کم کار، پرکار، بزرگ، ملتهب یا حتی سرطانی می شود و در این حین علائمی بروز می دهد که فرد مبتلا را به دردسر و مشکل می اندازد.
اگر چند وقتی است علائم پی آمده را در خود می بینید، از مراجعه به پزشک و درخواست آزمایش غفلت نکنید:
۱ ـ کم کاری
علائم: احساس خستگی مداوم، احساس افسردگی، تنبلی، اشکال در تمرکز، ضعف حافظه و یادآوری، کند شدن حرکات یا واکنش ها، به هم خوردن متابولیسم و سوخت وساز بدن، افزایش بی دلیل وزن به رغم تغییر نکردن رژیم غذایی، خشکی، زبری و خارش پوست، خشکی، زبری و نازکی مو، گرفتگی های پیاپی عضلانی، سردی دست و پا و احساس سرما، یبوست و افزایش میزان خونریزی ماهانه در خانم ها.

دلایل: نقص مادرزادی غده تیروئید، عمل جراحی، ابتلا به بیماری های خود ـ ایمنی مثل «هاشیموتو»، فقر مصرف و کمبود ید.

۲ ـ پرکاری
علائم: تعرق زیاد، بیقراری، اضطراب و تحریک پذیری، شکنندگی ناخن ها، نازکی و ریزش مو، تنش های عصبی، کاهش ظاهرا بی دلیل وزن به رغم کم نشدن یا حتی افزایش خوراک معمول، ضعف عضلات باز و و ران، ابتلا به بی خوابی، فراموشی و ضعف در تمرکز، مشکلات بینایی. تپش قلب و بی نظمی ضربان، اسهال و کاهش میزان خونریزی ماهانه در خانم ها.

دلایل: سابقه خانوادگی، اختلال مادرزادی، استرس بیش از حد در زنان، وجود تومور یا بندرت عفونت ویروسی، مصرف برخی داروها مثل آمبودارون و محلول های لوگول، ابتلا به بیماری های خودایمنی مثل گری وز که موجب افزایش تولید هورمون و بیرون زدگی چشم ها (اگزوفتالمی) می شود.

۳ ـ التهاب توده ای
غیر از به هم خوردن تعادل هورمونی، شایع ترین علامت ابتلا به بیماری های توده ای همچون گواتر، کیست یا تومور سرطانی نیز بزرگی، سفتی یا نرمی بیش از حد غده تیروئید است.
خوب است بدانید تا همین چند سال پیش، اختلالات تیروئید در مردم بسیار شایع و بارز بود، اما افزودن ید به نمک، حداقل فقر کسب ید را تا حد بسیار زیادی جبران کرد.
منبع:jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
گربه خسته خسته خسته ! هیس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انجام آزمایش تیروئید قبل از بارداری ضروریست



 

انجام آزمایش تیروئید قبل از بارداری ضروریست

 

به دلیل افزایش دفع ید در دوران بارداری بهتر است مادران توسط آزمایشات غدد تیروئید از وضعیت عملكرد مناسب این غده اطمینان حاصل نمایند.

 

دكتر فیروزه عسگرانی متخصص غدد در خصوص لزوم انجام آزمایش تیروئید در زنان باردار اظهار داشت: تحقیقات نشان داده، بارداری سبب افزایش دفع ید در بدن زنان می شود همچنین جنین نیز به دلیل دریافت ید از بدن مادر باعث كاهش ید می شود بنابراین بهتر است زنان قبل از بارداری از نظر عملكرد غده تیروئید غربالگری شوند.

 

وی ادامه داد: تكامل سیستم عصبی جنین توسط هورمون های بدن مادر صورت می گیرد بنابراین مادر باید از نظر غده تیروئید وضعیت مناسبی داشته باشد.

 

عسگرانی علت بیماری های غده تیروئید را عمدتا خود ایمنی دانست و افزود: كمبود ید در مواد غذایی مطرح نیست زیرا در آب آشامیدنی و فرآورده های نان این كمبود جبران شده و عسگرانی در خصوص بیماری های ناشی از غده تیروئید در دوران بارداری بیان كرد: اگر مادر مبتلا به بیماری گواتر باشد و این بیماری در مرحله ساده باشد برای مادر و جنین هیچ مشكلی حاصل نمی شود ولی اگر غده تیروئید كم كار باشد ممكن است سقط جنین صورت گیرد و یا اینكه این كم كاری در رشد مغز جنین تاثیر بگذارد البته مادران باردار نگران نباشند زیرا با انجام آزمایش قبل از بارداری و یا بالا بردن دوز دارو در دوران بارداری می توان از بروز این خطرات جلوگیری كرد.

 

این متخصص غدد در ادامه افزود: هر چند پزشكان قبل از بارداری توسط انجام آزمایش تیروئید، عملكرد این غده را در زنان باردار زیر نظر دارند اما پیگیری عملكرد این غده در دوران بارداری نیز ادامه خواهد داشت و حتی بعد از زایمان تا سه روز نوزادان تحت آزمایشات غربالگری تیروئید هستند.

 

وی خاطر نشان كرد: بهتر است مادران از مصرف شلغم خام، بادام زمینی و كلم به دلیل كمك به دفع ید خودداری كرده و از مواد یددار نظیر نمك یددار و ماهی و میگو استفاده نمایند.

 

منبع:سلامت نیوز