سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

خانه‌ای ‌آرام برای روزهای امتحان



روزهای امتحان,استرس امتحان ,موفقیت فرزند

 

كم‌كم به روزها و ماه‌های امتحانات بچه‌ها نزدیك می‌شویم. گروهی امتحانات پایان سال تحصیلی را در پیش دارند و عده‌ای هم كنكور دانشگاه‌ها. اما هر چه باشد همه امتحان دارند؛ تفاوتی ندارد فرزند ما كلاس اول دبستان باشد یا سال آخر دانشگاه؛ اضطراب معمولا همراه همه امتحان‌هاست!

 

شما هم امتحان می‌دهید

در اینجا وظیفه والدین است كه با آرامش و برنامه‌ریزی به فرزندان خود بیش از پیش كمك كنند. البته هر چه این بچه‌ها كوچك‌تر باشند، نقش والدین نیز مهم‌تر است. آنها باید محیطی آرام و به دور از تنش ایجاد كرده و به آرامش فكری فرزندشان كمك كنند. همچنین باید نسبت به خواب و تغذیه او نیز دقت داشته و مواد غذایی مورد نیاز را فراهم كنند.

 

اگر شما هم می‌خواهید برای موفقیت فرزندتان به او كمك كنید و در روزهای امتحان همراهش باشید، سعی كنید در اولین مرحله خانه را آرام كرده و فضای مناسب درس خواندن را برایش ایجاد نمایید. البته این شرایط باید تا آخرین روز امتحانات نیز حفظ شده و تغییر نكند. بنابراین در این روزها تا حد امكان از مهمان دعوت كردن و رفت و آمد خودداری فرمایید. البته فراموش نكنید كه مهمانان هر چقدر هم كه كم سر و صدا باشند، باز تغییر محسوسی در آرامش و فضای خانه ایجاد خواهند كرد. به همین دلیل دانش‌آموز نخواهد توانست تمركز كافی و لازم را برای مطالعه داشته باشد.همچنین لازم است مكانی ثابت برای درس خواندن او تعیین كنید. دانش‌آموز باید بداند در كدام قسمت خانه می‌تواند درس خوانده و تكالیفش را انجام دهد. اگر چنین شرایطی برای او فراهم نشود، او ممكن است پشت میز غذاخوری، مقابل تلویزیون و روی تختخواب مشغول مطالعه شده و در نتیجه قدرت تمركز و یادگیری او نیز كاهش می‌یابد.

 

در اولین مرحله خانه را آرام كرده و فضای مناسب درس خواندن را برایش ایجاد نمایید. البته این شرایط باید تا آخرین روز امتحانات نیز حفظ شده و تغییر نكند.

 

گاهی حتی لازم است برای موفقیت بیشتر او چیدمان خانه را تا حدی تغییر دهید. همانطور كه می‌دانید، مطالعه به تمركز نیاز دارد. بنابراین باید اسباب و لوازمی كه تمركز او را از بین می‌برند، از جلوی دید جمع كرده و در مكانی دیگر قرار دهید. البته اگر فرزند شما نسبت به این شرایط اعتراض كرد، برایش توضیح دهید كه این وضعیت موقت است و پس از امتحانات همه چیز به حالت قبل باز می‌گردد.

 

تماشای تلویزیون هم در این دوران باید محدود شود. پس اگر در اتاق شخصی او تلویزیون قرار دارد، بهتر است آن را از آنجا خارج كنید. همچنین دقت داشته باشید كه نور، گرما، سرما و دیگر شرایط اتاق برای درس خواندن مناسب باشد، در غیر این صورت دانش‌آموز زود خسته شده و ادامه نخواهد داد.

 

علاوه بر این موارد، اتاق باید تمیز و مرتب بوده و تا حد امكان فضایی به هم ریخته در خانه وجود نداشته باشد. نامرتب بودن اتاق استرس دانش‌آموز را افزایش داده و نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

 

همچنین سعی داشته باشید در این روزها سفرها را نیز تعطیل كنید؛ چه سفرهای كوتاه‌مدت و چه طولانی. در واقع تفاوت زیادی وجود ندارد و دانش‌آموز در سفر نمی‌تواند به خوبی درس خوانده و برای امتحان آماده شود.

 

شاید تصور می‌كنید كه سفر و تغییر روحیه برای او مفید و حتی لازم است. این مطلب درست است و سفر حتما به بهبود روحیه دانش‌آموزان كمك می‌كند، اما بدانید كه بهترین زمان سفر روزهایی است كه استرس و نگرانی امتحان وجود ندارد. پس این چند روز را هم تحمل كنید و پس از امتحانات با خیال راحت راهی سفر شوید.

 

دانش‌آموزی كه بدون صرف غذا در جلسه امتحان حاضر شود، انرژی نداشته و در نتیجه هوشیار و متمركز نخواهد بود. در واقع بدون تغذیه صحیح، كارایی او كاهش چشمگیری یافته و نتایج امتحانش نیز راضی‌كننده نخواهد بود.

روزهای امتحان,استرس امتحان ,موفقیت فرزند

بخور و نخورهای روزهای امتحان

اگرچه تغذیه بچه‌ها همیشه مهم است و باید به آن توجه داشت، اما روزهای امتحان اهمیتی ویژه دارند و باید بیشتر به فكرش بود.

 

متاسفانه اغلب دانش‌آموزان عادت كرده‌اند كه در چنین روزهایی بدون خوردن غذا، در جلسه حاضر شده و مشغول امتحان شوند. آنها اضطراب و نگرانی را دلیل خوبی برای این كار می‌دانند، غافل از این‌كه با غذا نخوردن تنها شرایط را بدتر ساخته‌اند.

 

دانش‌آموزی كه بدون صرف غذا در جلسه امتحان حاضر شود ، انرژی نداشته و در نتیجه هوشیار و متمركز نخواهد بود. در واقع بدون تغذیه صحیح، كارایی او كاهش چشمگیری یافته و نتایج امتحانش نیز راضی‌كننده نخواهد بود. بنابراین سعی كنید حتما مواد غذایی مفید و مورد نیاز به او برسد و بخصوص صبحانه را نیز فراموش نكرده و او را حتما برای خوردن وعده‌ای كامل و مغذی بیدار كنید. برای انتخاب میان وعده‌ها نیز دقت كافی داشته و از مواد غذایی مفید مانند انواع آب میوه‌های طبیعی، میوه‌ها، سبزیجات و آجیل استفاده كنید. البته اگر بچه‌های شما اشتها نداشته و بخوبی غذا نمی‌خورند، به شیوه‌های مختلف آنها را تشویق به غذا خوردن كنید. مثلا می‌توانید با افزودن چاشنی‌ها، طعم جدیدی به غذا داده و آنها را ترغیب كنید تا از آن بچشند.علاوه بر تغذیه، در شب‌های امتحان به خواب كافی و بموقع دانش‌آموز نیز اهمیت دهید. در واقع بیدار ماندن تا نیمه‌های شب و درس خواندن در این دقایق، نه تنها به او كمكی نمی‌كند، بلكه حتی می‌تواند تاثیری منفی نیز داشته باشد.

 

توصیه هایی به والدین‌

هیچ وقت در شب‌های امتحان به فرزندانتان بیش از حد فشار روحی - روانی وارد نكنید. شما باید تا حد امكان استرس‌های او را كاهش داده و با صحبت كردن به او آرامش دهید. پدر و مادر می‌توانند به فرزندشان اطمینان دهند كه نتیجه خوبی خواهد گرفت و آنها همیشه از فرزندشان راضی هستند.

منبع : هفته نامه چهاردیواری

 


ویدیو مرتبط :
خانه آرام ولی داخل نا آرام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

امن و آرام مثل خانه



 

 

امن وآرام مثل خانه

 

تا سپیده صبح و روشن شدن هوا خیلى نمانده بود. پسر جوان به کارد خون‌آلودى که در دستانش بود نگاهى انداخت. یک دفعه تکانى خورد و لرزه بر اندامش افتاد. وحشت‌زده کارد آشپزخانه را به گوشه اتاق پرتاب کرد و دیوانه‌وار به خیابان دوید. با لباس‌هاى خون‌آلود، پابرهنه و بى‌هدف گریه مى‌کرد و مى‌دوید. دقایقى بعد، خودش را به باجه تلفن عمومى رساند. گوشى را برداشت و شماره ۱۱۰ را گرفت.

 

وقتى صداى اپراتور را شنید، درحالى که گریه امانش را بریده بود و اجازه نمى‌داد به راحتى صحبت کند، با جملات دست و پا شکسته گفت: «من پدرم را کشتم. کمکم کنید.»همان‌جا ایستاد و منتظر آمدن پلیس ماند. بازپرس و پزشک جنایى به همراه کارآگاهان درحال بررسى صحنه و معاینه جسد بودند. دقایقی بعد، کیوان هم براى بازجویى روبروى بازپرس نشست. حالا کمى آرام‌تر شده بود، اما همچنان ترس و اضطراب در چهره‌اش موج مى‌زد. مى‌گفت: «آقاى بازپرس، شاید بهتر باشد داستان زندگى من را بدانید. با اینکه مى‌دانم گناهکارم‌ به خاطر خواهر و مادر و خودم، پدرم را کشتم.»

 

«از وقتى خودم را شناختم، در خانه ما همیشه دعوا بود. پدر و مادرم حتى یک روز را هم بدون درگیرى و جر و بحث به شب نمى‌رساندند. من و خواهرم که یک سال از من بزرگ‌تر بود، از ترس به گوشه اتاق پناه مى‌بردیم و دست‌هایمان را روى گوشمان می‌گذاشتیم تا سروصداى آنها را نشنویم».«پنج ساله که شدم، مادرم، من و خواهرم را رها کرد و رفت. وقتى داشت براى همیشه ما را ترک مى‌کرد، التماسش کردیم ما را هم با خودش ببرداما بی فایده بود .«یک شب که پدر خیلى عصبى و ناراحت بود، خواهرم بهانه گرفت.دست خواهرم را گرفت و به انبارى برد، اما چند دقیقه بعد، دیگر هیچ صدایى از او نیامد.

 

وقتى مأموران پلیس به خانه ما ریختند و پدرم را دستگیر کردند، فهمیدم او همان شب نسرین را خفه کرده و جسدش را در خانه مادربزرگمان انداخته بود. دیشب در خانه نشسته بودم که پدرم آمد. مثل همیشه عصبى بود و زیر لب ناسزا مى‌گفت. با اعتراض گفتم تمام این بداخلاقى‌ها به خاطر اعتیاد است، چرا سعى نمى‌کنى اعتیادت را ترک کنى. با شنیدن حرف‌هایم از کوره در رفت و به آشپزخانه رفت و کارد بزرگى برداشت و به طرفم حمله کرد. با هم به شدت درگیر شدیم که کارد را از دستش گرفتم تا نگذارم مرا بزند، فقط وقتى به خودم آمدم، دیدم پدرم نقش بر زمین شده و کارد خون‌آلود در دست‌هایم خشکیده بود.»

 

وجود ارتباط نزدیک و صمیمانه بین اعضا، فراهم آوردن محیط گرم و صمیمی در خانه، وجود انتظار از یکدیگر از نظر دریافت صمیمیت و محبت و رفتارهای مورد قبول، وجود اعتماد بین اعضای خانواده و حل مشکلات خانواده از طریق گفتگوهای آرام و صمیمانه از مشخصات خانواده منسجم و صمیمی است.

 

 

تحلیل ماجرا از دکتر محمود گلزاری

 

در کلان شهر تهران حدود ۳۰درصد ازدواج‌ها، در کمتر از ۴ سال از هم می‌گسلد، ۵۰درصد آنها با آشفتگی ادامه می‌یابند و تنها ۲۰درصد به رشد و بالندگی می‌رسند. بررسی‌های دقیق و پژوهش‌های طولی روان‌شناسان و آسیب‌شناسان اجتماعی نشان داده است که ضربه‌های ناشی از استرس دائمی که بنیان خانواده‌های آشفته را مدام می‌لرزاند بسی فاجعه‌بارتر از عواقب طلاق است. مراسم و وقایع محیط زندگی هر فرد تأثیر مهمی بر رشد شخصیت و نگرش اجتماعی وی بر جای می گذارد. سلامت روانی و نگرش دانش آموزان به مناسبات انسانی در مدرسه نیز متأثر از عوامل گوناگون زندگی خانوادگی، اجتماعی و آموزشی است. تحقیقات نشان می دهد که مهمترین عامل موثر بر سلامت روانی و نگرش اجتماعی کودکان و نوجوانان، سایر مردم به خصوص والدین آنها هستند.

 

یک خانواده منسجم و متعادل و صمیمی که هم دارای ابهت و پاسخگویی کافی در قبال نیازهای فرزندان است و هم هنجارها و مقررات متعلق و انتظارات کافی از فرزندان دارد و مراقب و کنترل کننده آنان است، شرایط بهتری برای فرزندان فراهم می آورد.

 

تحقیقات نشان می دهد، هرچه سطح فرهنگی خانواده بالاتر است، پاسخگویی به نیازهای فرزندان بیشتر است. همچنین هرچه سطح فرهنگی خانواده پائین ترین است، میزان آشفتگی در خانواده بیشتر است و ضمناً اضطراب و افسردگی در میان دانش آموزانی بیشتر است که متعلق به خانواده های سطوح پایین فرهنگی هستند.

 

وجود ارتباط نزدیک و صمیمانه بین اعضا، فراهم آوردن محیط گرم و صمیمی در خانه، وجود انتظار از یکدیگر از نظر دریافت صمیمیت و محبت و رفتارهای مورد قبول، وجود اعتماد بین اعضای خانواده و حل مشکلات خانواده از طریق گفتگوهای آرام و صمیمانه از مشخصات خانواده منسجم و صمیمی است.

 

وجود قدرت و ابهت احترام برانگیز در پدر و مادر، احساس مسؤولیت پدر و مادر در قبال فرزندان و ارائه کمکهای لازم به آنان، توجه پدر و مادر به کارهای فرزندان، شرکت دادن فرزندان در تصمیم گیریها و واگذاری فرصتهای تصمیم گیری شخصی به فرزندان و درک وضعیت فرزندان و پاسخگویی به نیازهای آنان از مشخصه های خانواده پاسخگوست.

 

خانواده پر از درگیری و تعارض، کانون بیماری‌های روانی اعضاء و بزهکاری فرزندان است. زمینه اعتیاد به موادمخدر، فرار از منزل، خودکشی، طلاق، شرارت، قتل و ترک تحصیل زودهنگام را می‌توان در خانواده‌های نابسامان به خوبی ردیابی کرد.

 

خانواده آشفته را با مشخصات زیر می شناسند: ناآرامی در فضای خانواده و بین پدر و مادر، وجود اختلاف و درگیری بین والدین و فرزندان، وجود تنبیه بدنی و کتک کاری در خانواده وجود تنبیه کلامی و اهانت به فرزندان در خانواده و فقدان احترام متقابل و روابط دوستانه در خانواده. خانواده پر از درگیری و تعارض، کانون بیماری‌های روانی اعضاء و بزهکاری فرزندان است. زمینه اعتیاد به موادمخدر، فرار از منزل، خودکشی، طلاق، شرارت، قتل و ترک تحصیل زودهنگام را می‌توان در خانواده‌های نابسامان به خوبی ردیابی کرد. اگر پدر و مادری که با هم سازگار نیستند از یکدیگر جدا شوند، خود و فرزندانشان بعد از مدتی با وضع جدید خو می‌گیرند و چنانچه از امکانات اقتصادی، آگاهی‌های فرهنگی و حمایت‌های خانوادگی برخوردار باشند، پس از مدتی، زخم چرکین از هم‌ گسیختگی بهبود می‌یابد و افراد آماده ورود به ازدواج و خانواده‌ای سالم می‌شوند.

 

 

فرزند آسیب دیده

 

قرآن، آخرین پیام وحیانی خداوند، در چند جا تصریح کرده است که زن و شوهر یا به گونه‌ای زندگی کنند که مورد پذیرش خرد، دین و وجدان عمومی (معروف) باشد و یا با انسانیت، مهربانی و نیکویی (احسان) از هم جدا شوند. قرآن راه سوم یعنی تداوم زندگی پرتنش را تـأیید نمی‌کند. به‌نظر می‌رسد در روایاتی از پیشوایان بزرگوار دین که در آنها تحمل بداخلاقی همسر سفارش شده است، مراد نه سوختن و ساختن، بلکه بردباری و مدارا در جهت اصلاح رفتار همسر است. در حاد‌ثه‌ای که خواندیم مادر کیوان بدون شناخت و تحقیق با مردی آلوده به مواد مخدر ازدواج می‌کند، برای اصلاح رفتار همسرش، بعد از ازدواج، نه تنها گام‌های مؤثری برنمی‌دارد، بلکه دو فرزند از او به دنیا می‌آورد و سرانجام سومین اشتباه را مرتکب می‌شود و فرزند کوچک خود را به پدر بی‌کفایت و کژرفتار می‌سپارد و خودخواهانه از دوزخ زندگی مشترک فرار می‌کند. معلوم است مردی که همه گیرنده‌های حسی و مراکز ادراکی و احساسی‌اش را در اختیار مواد مخدر قرار داده است، عاطفه پدری ندارد. تا چه رسد به حساسیت تربیتی و حمایتی.

 

این‌گونه می‌شود که جان نسرین بی‌گناه توسط پدر دژخیم، از کالبد کوچک و استخوانی‌اش پر می‌کشد و دستهای کیوان که می‌بایست روزی عصای زمان پیری پدر باشند به خون او آغشته می‌گردند.

tebyan.net