سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

خانم های مبتلا به تخمدان پلی کیستیک بخوانند



تخمدان پلی کیستیک,سندرم تخمدان پلی کیستیک,علائم کیست تخمدان

خانم های مبتلا به تخمدان پلی کیستیک بخوانند
سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) شایع‌ترین اختلال غدد درون‌ریز در زنان و یکی از دلایل عمده ناباروری به شمار می رود.
 ابتلا به این سندرم معمولا با اختلالات متابولیکی از جمله افزایش قند و چربی های خون، پرفشاری خون و همچنین افزایش آندروژن ها (هورمون های مردانه) به ویژه تستوسترون، رشد موهای زاید (هیرسوتیسم) و چاقی همراه است.
مطالعات نشان می دهند که مصرف اسید های چرب غیراشباع به ویژه اسیدهای چرب امگا-3 موجب بهبود شاخص های متابولیکی در این زنان می شود.

برای بررسی این اثر، مطالعه ای در بخش غدد بیمارستان آدلاید انجام شد و ارتباط بین سطح اسیدهای چرب غیراشباع موجود در پلاسما با شاخص های متابولیکی و هورمونی این بیماران مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج نشان داد، بالا بودن نسبت اسیدهای چرب امگا-6 به امگا-3 با بالا بودن آندروژن ها در خون مرتبط است و مصرف اسیدهای چرب امگا-3 غلظت تستوسترون قابل دسترس پلاسما را کاهش می دهد. بعلاوه اسیدهای چرب امگا-3 موجب کاهش چربی های خون و پیشگیری از تصلب شرایین و بیماری های قلبی- عروقی می شوند.
متخصصان این طور نتیجه گرفتند که مصرف اسیدهای چرب غیر اشباع بلند زنجیره به خصوص امگا-3، وضعیت هورمونی و شاخص های متابولیکی را در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بهبود می بخشد.
نتایج این مطالعه در نشریه تغذیه بالینی امریکا به چاپ رسیده است.
برخی متخصصان در کنار روش های درمانی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک، مصرف مکمل های امگا-3 را نیز به این بیماران توصیه می کنند.
منبع:seemorgh.com


ویدیو مرتبط :
فرق کیست تخمدان با تخمدان پلی کیستیک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کنترل سندرم تخمدان پلی کیستیک با تغذیه



سندرم تخمدان پلی کیستیک,تخمدان پلی کیستیک,كیست تخمدان

کنترل سندرم تخمدان پلی کیستیک با تغذیه
عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا در مورد نقش تغذیه در کنترل سندرم تخمدان پلی کیستیک گفت : داشتن یک برنامه غذایی صحیح در کنترل سندرم تخمدان پلی کیستیک بسیار موثر است.
 به گزارش پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی – ابن سینا، دکترˈ لادن گیاهی ˈ یادآور شد که حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد از مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک، چاق هستند. به علاوه مقاومت به انسولین، افزایش انسولین، دیابت نوع دو، اختلال چربی های خون و فشارخون بالا به همراه افزایش وزن از نشانه های مهم این سندرم است.
این متخصص تغذیه ادامه داد:مصرف بدون کنترل و بیش از حد منابع کربوهیدرات ها (انواع نان های سفید، بیسکوئیت، شیرینی و برنج سفید) بدون احساس سیری کامل، از شکایت های شایع زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک است.
وی افزود: بالا رفتن ناگهانی و شدید هورمون انسولین باعث ذخیره چربی در سلول ها می شود، بنابراین پایین نگه داشتن سطح انسولین می تواند به کاهش وزن تدریجی و بهبود نشانه های این بیماری کمک کند.
وی توصیه کرد که مبتلایان به این بیماری نباید هرگز به فکر حذف کامل منابع غذایی کربوهیدراتی از برنامه غذایی خود باشند . انرژی پایه و مورد نیاز بدن فرد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز باید مانند سایر افراد از کربوهیدرات ها تامین شود، اما نکته مهم، نوع، مقدار و ترکیب کربوهیدرات های دریافتی است. استفاده از رژیم های پر پروتئین و کم کربوهیدرات برای مبتلایان به این سندرم به هیچ وجه توصیه نمی شود.
دکتر گیاهی تاکید کرد: مبتلایان به این بیماری نباید کمتر از ۳ ساعت بین وعده های اصلی غذا و میان وعده ها فاصله بگذارند و هرگز وعده شام را به طور کامل حذف کنند. وی جایگزین کردن سبزی های نشاسته ای را با سبزیجات غیر نشاسته ای و استفاده از نان و ماکارونی سبوس دار را در رژیم غذایی مبتلایان به این سندرم مفید دانست و افزود: استفاده از میوه های تازه یا یخ زده به جای آب میوه های صنعتی و مصرف غلات بدون شکر و حاوی فیبر بالا در وعده صبحانه برای مبتلایان به این بیماری مفید است.
این عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی ابن سینا اظهار داشت : بهتر است مبتلایان به این بیماری وعده های اصلی غذا را کوچک و به ازای آن از میان وعده هایی چون سالاد سبزی ها، حبوبات، ماست کم چرب و گردو استفاده کنند.
وی افزود: درج عبارت های بدون قند و بدون چربی بر محصولات غذایی دلیل مناسب بودن آنها برای مصرف نیست، همچنین نوع چربی و روغن دریافتی نیز در مبتلایان به این بیماری بسیار مهم است.
سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از مهم ترین دلایل ناباروری زنان است. این بیماری در ۶ تا ۱۰ درصد از دختران و زنان مشاهده می شود. این اختلال می تواند از زمان بلوغ آغاز شود، اما غالبا در دوره جوانی مشاهده می شود. علت اصلی بروز این بیماری مشخص نیست و درمان قطعی شناخته شده ای نیز برای آن وجود ندارد، اما با اصلاح شیوه زندگی به ویژه کنترل تغذیه و برخی درمان های دارویی می توان آن را کنترل کرد.
منبع : pezeshkan.org