سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

حقایقی درباره نیکوتین سیگار



نیکوتین,عوارض نیکوتین,عوارض سیگار

حقایقی درباره نیکوتین سیگار
مهم ترین ترکیب موثر سیگار، نیکوتین است که عامل اصلی اعتیاد جسمانی به دخانیات است. نیکوتین سبب ترشح فوری آدرنالین می‌شود. آثار آدرنالین شامل: افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، تنفس سریع و عمیق، افزایش قند خون و کاهش اشتهاست. نیکوتین در واقع یک محرک سیستم عصبی مرکزی است.


از دیگر آثار نیکوتین می‌توان به بالا رفتن چربی خون و افزایش چسبندگی پلاکت‌ها (ایجاد لخته خونی) اشاره کرد. همچنین این ماده با تاثیر بر روی هورمون‌های جنسی مانند استروژن، سبب یائسگی زودرس می‌‌شود.
یک نخ سیگار، کمتر از 2 میلی گرم نیکوتین وارد خون می‌کند. نیکوتین عامل تغییر ترکیبات شیمیایی و بیولوژیک مغز است. نیکوتین به دلیل آثار روانی خوشایندی که ایجاد می‌کند، اثر اعتیادآور دارد و شخص به مرور زمان به آن عادت می‌کند و مانند بقیه اعتیادها، کم کم مقدار مصرف و نیاز به نیکوتین بالا می‌رود و بالطبع تعداد نخ سیگار مصرفی نیز افزایش می یابد و با عدم مصرف آن، علایم قطع نیکوتین مانند عصبانیت، پرخاشگری و زودرنجی به وجود می‌آید.

 

نیکوتین ماده ای بسیار سمی و روغن مانند است که دارای ویژگی‌های زیر می باشد:
- نیکوتین دارای آثار متضاد و متناقصی است، یعنی هم نیرو بخش و محرک است و هم سرکوب گر و آرام بخش.
- اعتیاد به نیکوتین، یکی از موانع اصلی افراد سیگاری برای رهایی از هر نوع دخانیات است.
- جذب نیکوتین از طریق پوست، ریه و غشاهای مخاط بینی و دهان انجام می شود.
- نیمه عمر نیکوتین در بدن یک ساعت است، یعنی یک ساعت طول می‌کشد تا مقدار آن در بدن به نصف برسد.


- 80 درصد نیکوتین در کبد و توسط آنزیم‌های آن تجزیه شده و از بین می‌رود.
- نیکوتین در ریه‌ها نیز تجزیه شده و توسط ادرار دفع می‌گردد.
- نیکوتین با تاثیر بر روی لوزالمعده و جلوگیری از ترشح هورمون انسولین، باعث می‌شود تا قند خون بالا رفته و فرد احساس سیری کند.
- 7 ثانیه پس از استعمال دخانیات، به دلیل عبور آسان آن از سد خونی- مغزی، نیکوتین خود را به مغز می‌رساند.
- نیکوتین تقریبا روی تمامی سیستم‌های عصبی و غددی بدن موثر است.

- 15 تا 30 ثانیه بعد از مصرف سیگار، نیکوتین حتی تا انگشت شست پا نیز می‌رسد.


اعتیاد به نیکوتین
بر اساس معیارهای روان‌پزشکی، مصرف عادتی نیکوتین نوع شدیدی از اعتیاد تلقی می‌شود. اعتیاد به نیکوتین هم به مقدار آن مربوط است و هم به دفعات رسیدن این ماده به مغز؛ مثلا فردی که بیست عدد سیگار می‌کشد (هر سیگار حدود ده پک دارد)، حدود دویست بار در روز نیکوتین را به مغز خود هدایت می‌کند.

 

خصوصیات افراد وابسته به نیکوتین
- افرادی که در روز تعداد مشخصی سیگار و در ساعات معینی مصرف می‌کنند.
- افرادی که در شرایط خاص و فشارهای جسمی و روانی به دخانیات متوسل می‌شوند.
- افرادی که با استعمال نکردن دخانیات، دچار علایم محرومیت از نیکوتین می‌‌شوند.
- در شرایطی که امکان دستیابی به دخانیات برای آنها میسر نباشد، دچار اختلال در کارکرد شده و هر کاری می‌کنند تا به استعمال دخانیات موفق شوند.
- برای سنجش میزان وابستگی فرد به نیکوتین، آزمایش هایی وجود دارد که کاربردی‌ترین آنها "تست فاگستروم" است و از امتیاز به دست آمده به عنوان یک معیار برای ارزیابی فرد استفاده می‌‌شود.

 

علایم قطع وابستگی به نیکوتین
در زمان ترک سیگار و دیگر انواع دخانیات، علایم محرومیت از نیکوتین در افراد مختلف متفاوت است. این علایم از چند ساعت تا چند روز بعد از مصرف نکردن دخانیات شروع می شود و امکان دارد برای مدت‌ها در بدن پایدار بماند (از چند روز تا چند ماه).


این علایم شامل موارد زیر است:
اضطراب، خواب ناکافی و گاهی خواب آلودگی جبرانی، افزایش اشتها و وزن، احساس افسردگی و درماندگی، اختلالات گوارشی از جمله یبوست، کم‌حوصلگی و بی‌صبری، اختلال در تمرکز و هوشیاری، اختلال در قضاوت و اختلالات حرکتی، سردرد، وسوسه کشیدن سیگار، کاهش ضربان قلب، کاهش فشار خون، بی‌قراری، خشکی دهان، خستگی، گرفتگی عضلات، سرفه‌های تحریکی و افزایش خلط.


همچنین سم نیکوتین با تاثیر بر اعصاب دستگاه گوارش، باعث افزایش حرکت روده‌ها می‌‌شود، در نتیجه با مصرف سیگار عوارضی چون تهوع، استفراغ و اسهال شایع است. نیکوتین در مقادیر بالا با تاثیر بر روی سیستم اعصاب، باعث لرزش، تشنج، فلج عضلات و مرگ می‌‌شود.

منبع : هفته نامه سلامت


ویدیو مرتبط :
گیرنده های نیکوتین سیگار در مغز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حقایقی تلخ درباره سیگار



اخبار ,اخبار اجتماعی ,سیگار

 

اخبار اجتماعی - حقایقی تلخ درباره سیگار

هر 8 ثانیه یک نفر بر اثر مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهد.

آمارهای تکان‌دهنده‌ای که طی سال‌های اخیر از شمار افراد سیگاری در دنیا ارائه شده، نگرانی‌های زیادی را به دنبال داشته است. تقریبا افراد در هر سنی سیگار می‌کشند ولی گزارش‌های ارائه‌شده نشان می‌دهد که سن گرایش به مصرف سیگار در بسیاری از کشورها در این سال‌ها پایین آمده و این کاهش سن مصرف دخانیات در سال‌های بعد مشکل جدی‌ای برای نسل آینده ایجاد خواهد کرد به‌طوری که مرگ‌ومیر زودرس و بیماری‌های ریوی و قلبی را افزایش می‌دهد.

به گزارش فرهیختگان، محققان تلاش کرده اند با جمع آوری آمارهایی از میزان مصرف سیگار در دنیا اعداد و ارقامی را ارائه دهند تا شاید با این کار بتوانند سیگاری ها را به فکر ترک واداشته و آنها را از خطرات تهدید کننده آگاه سازند.

هر نخ سیگار حاوی 7000ماده شیمیایی است که از 69 ماده آن به عنوان مواد سرطان زا یاد می شود.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار در افراد غیر سیگاری باعث مرگ سالانه 50،000 آمریکایی می‌شود.

یک‌سوم جمعیت مردان دنیا سیگاری هستند.

از هر 5 نفر در دنیا یک نفر سیگار می‌کشد.

حدود 20 درصد جمعیت جهان سیگاری هستند.

به‌طور تقریبی در هر دقیقه 10 میلیون سیگار به فروش می‌رسد.

سیگار در مقایسه با آمار کلی تصادفات، خودکشی‌ها، ایدز، مصرف مشروبات الکلی، قتل و جرائم غیرقانونی مواد مخدر، آمار بیشتری از مرگ و میر را به خود اختصاص می‌دهد.

20 درصد از نوجوانان بین 13 تا 15 سال در دنیا سیگاری هستند.

روزانه 80000 تا 100000 کودک شروع به استعمال سیگار می‌کنند.

استعمال سیگار عامل ایجاد 90درصد مرگ و میر ناشی از سرطان ریه است. بیماری های ریوی 73 درصد مشکلات ناشی از سیگار را شامل می شود. حتی در افرادی که استعمال سیگار را ترک کرده اند، 50 درصد از عوارض ناشی از سیگار همچنان در بدن آنها باقی می ماند.

بیماری های مزمن ریوی، بیماری‌های قلبی عروقی، سکته، لوسمی حاد، آب مروارید، ذات الریه، التهاب بافت دندانی، سرطان های مثانه، مری، حنجره، ریه، دهان، گلو، گردن دهانه رحم، کلیه، معده و سرطان پانکراس از جمله مشکلاتی هستند که به دنبال استعمال سیگار در بدن رخ می دهند.

هر سیگاری که دود می شود، عمر هر فرد سیگاری را 11 دقیقه کاهش می دهد.

استعمال سیگار عامل مرگ‌ومیر سالانه 443000 نفر در آمریکاست.

سرطان (000، 159) بیماری‌های تنفسی (000، 98) آتش‌سوزی منازل مسکونی ناشی از افتادن آتش سیگار (970) سرطان و بیماری‌های قلبی در افرادی که در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند (000، 38) مرگ‌ومیر جنین‌ها و نوزادان (970) بیماری‌های قلبی (600، 142) سیگار کشیدن در دوران بارداری باعث تولد 20 تا 30 درصدی نوزادانی با وزن پایین شده و تا بیش از 14 درصد خطر زایمان‌ زودرس را افزایش داده و نیز باعث تولد 10 درصدی نوزادان مرده می شود.

در سال 2009، حدود 19.5 درصد از دانش آموزان دبیرستانی آمریکا سیگاری بودند و این آمار در دوران راهنمایی به بیش از 5 درصد می رسید.

سالانه 5 تریلیون سیگار فروخته می‌شود.

روزانه 15 میلیارد سیگار فروخته می‌شود.

تبلیغات نقش موثری در گرایش کودکان به شروع مصرف سیگار ایفا می‌کند.

25 درصد جوانانی که در منطقه غرب اقیانوس آرام زندگی می‌کنند در آینده‌ای نزدیک بر اثر ابتلا به بیماری‌های ناشی از استعمال سیگار جان می‌سپارند.

هر 8 ثانیه یک نفر بر اثر مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهد.

مردان سیگاری 13.2 سال و زنان سیگاری 14.5 سال زودتر از افراد غیر سیگاری جان خود را از دست می دهند.

10 درصد جمعیت افراد بالغ سیگاری با بیماری‌های مرتبط با سیگار از دنیا می‌روند. به این ترتیب سالانه حدود 5 میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند.

سازمان بهداست جهانی (WHO) پیش‌بینی می‌کند تا سال 2030 سالانه 10 میلیون نفر به دلیل ابتلا به بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند. این آمار، سیگار را به بزرگ‌ترین قاتل جهانی تبدیل می‌کند. افزایش مرگ‌ومیر ناشی از کشیدن سیگار در زنان بیش از مردان خواهد بود.

هر روز 1000 نوجوان استعمال سیگار را آغاز می‌کنند. 

اخبار اجتماعی - فرهیختگان