سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

حصبه و علل ایجاد و درمان آن



 

حصبه, بیماری‌های عفونی, تب تیفویید

حصبه چیست؟
حصبه یا تب تیفویید، یک بیماری عفونی است و در اثر میکروارگانیسمی به ‌نام سالمونلا ایجاد می ‌شود.

علایم بیماری حصبه کدام می‌ باشند؟
مبتلایان به این بیماری معمولاً تب دارند. تب می ‌تواند به صورت مداوم باشد.
شایع ‌ترین علامت بیماری حصبه، تب مداوم است وبهترین راه تشخیص آن، کشت خون می باشد.

فرد ممکن است هیچ علامت دیگری نداشته باشد. هم‌چنین ممکن است علایمی مانند پایین بودن سطح هوشیاری، حالت بهت ‌زدگی هم وجود داشته باشد. در مواردی به ‌طور هم زمان اسهال یا یبوست هم دیده می ‌شود.

هم چنین ممکن است درد شکمی منتشر در شکم وجود داشته باشد که خیلی وقت‌ها با آپاندیسیت(التهاب آپاندیس) حاد اشتباه گرفته می ‌شود.

ممکن است مریض سرفه‌های خشکی داشته باشد. خستگی و کوفتگی هم از دیگر علایم است. ولی در حصبه در تمام موارد حتما تب وجود دارد.

علت ایجادکننده و زمینه ساز حصبه کدام است؟
علت بیماری حصبه میکروارگانیسم سالمونلا می ‌باشد که معمولاً از طریق خوراکی وارد بدن می ‌شود (دهانی- مدفوعی) و چنان چه مدفوع بیمار توسط فرد دیگری به صورت غیرمستقیم مثلا از طریق آب وغذای آماده خورده شده باشد، معمولا این حالت پیش می ‌آید.

افرادی که از آب‌های نامطمئن و غیر بهداشتی استفاده می‌ کنند، اگر این آب‌ها با فاضلاب مخلوط شده باشد، باعث ابتلا آنها به حصبه خواهد شد.

البته با توجه به اینکه در سال‌های اخیر مساله ی دفع فاضلاب تقریباً بهداشتی شده است، موارد این بیماری نیز کاهش پیدا کرده است.

راه‌های تشخیص بیماری حصبه کدام است؟
بهترین راه تشخیص، کشت خون است. البته کشت مغز استخوان دقیق ‌ترمی‌ باشد، ولی هم مشکل و هم دردناک است.

هم‌چنین از کشت مدفوع و ادرار هم برای تشخیص استفاده می‌شود.
برای تشخیص می‌توان از گاواژ ترشحات دئودنوم (دوازدهه) نیز استفاده کرد، ولی متداول ‌ترین روش کشت خون است.
تست ویدال در تشخیص بیماری حصبه در شرایط کنونی ارزش کم ‌تری دارد و جایگاه خوبی برای تشخیص ندارد.

این بیماری بیشتر در چه سنی دیده می‌شود و آیا جنبه ی ژنتیکی دارد؟
معمولاً این بیماری در سن کودکی و نوجوانی دیده می ‌شود. در جوامعی که آلودگی محیطی بالایی داشته باشند، معمولاً کودکان در اوایل عمربه این بیماری مبتلا می ‌شوند. اگر فردی در بچگی آلوده نشده باشد، به ندرت ممکن است در سنین بالا دچار این بیماری شود.

افراد با HIV مثبت (مبتلا به ایدز ) خیلی مستعد ابتلا به عفونت‌های سالمونلایی هستند و اگر موردی دیده ‌شود که عفونت سالمونلایی تکرار می ‌شود، باید به ایدز مشکوک شویم.

این بیماری جنبه ی ژنتیکی ندارد و میزان ابتلا در دختران و پسران تقریبا یکسان است.

حصبه, بیماری‌های عفونی, تب تیفویید

راه‌های درمان بیماری حصبه کدام است؟
این بیماری در اکثر موارد با مصرف آنتی‌بیوتیک خوب می ‌شود. آنتی ‌بیوتیک‌ های مصرف شده در سال‌های اخیر معمولا کلرامفنیکل، کوتریموکسازول و آمپی‌سیلین بوده و متأسفانه در سال‌های اخیر گروهی از میکروارگانیسم‌ها نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ ها مقاومت پیدا کرده‌اند، ‌طوری که دیگر با تجویز این آنتی‌بیوتیک‌ ها بیمار بهبودی کامل پیدا نمی‌کند، لذا از داروی جدیدی به نام سفتریاکسون و سیپروفلوکسازین و... استفاده می ‌شود.

با توجه به اینکه مصرف داروی کلرامفنیکل می‌تواند با ایجاد عارضه کم ‌خونی آپلاستیک همراه باشد، امروزه برای درمان حصبه، کمتر از کلرامفنیکل استفاده می ‌شود.

آیا بعد از درمان، این بیماری مجدداً عود می‌کند؟
در این بیماری امکان عود وجود ندارد، ولی بیمارانی که تحت درمان ناقص قرارمی ‌گیرند، احتمال دارد که ناقل بیماری شده و تا مدت‌ها در مدفوع خود، میکروارگانیسم سالمونلایی را دفع کنند.

عدم درمان به موقع این بیماری ممکن است چه عواقبی به دنبال داشته باشد؟
معمولاً این بیماران اگر درمان نشوند، بعد از حدود یک ماه خود به خود خوب می ‌شوند. ولی در همه ی افراد این گونه نمی ‌باشد و در مواردی، عدم درمان به موقع ممکن است عواقب جدی و حتی کشنده ای در پی داشته باشد.

شایع ‌ترین علامت عدم درمان به موقع حصبه، سوراخ شدن روده می‌ تواند باشد. خونریزی گوارشی هم ممکن است رخ دهد.
در کل هر عارضه‌ای ممکن است به دنبال عدم درمان به موقع بیماری ایجاد شود.

در برخورد با این بیماران و درمان آن چه مشکلاتی وجود دارد؟
قبلاً برای درمان حصبه مجبور بودیم بیماران را بستری کنیم و داروی تزریقی به آنها تجویز کنیم. ولی امروزه با درمان‌های جدید، دیگر نیازی به بستری کردن بیمار نمی‌ باشد و می ‌توانیم با داروهای سرپایی و ارزان و دردسترس، او را درمان کنیم. خوشبختانه هم اکنون مشکل خاصی در رابطه با درمان این بیماران وجود ندارد.

توصیه شما به این بیمار عزیز چیست؟
ایشان باید تمام مسائل بهداشتی را رعایت کنند و با توجه به این که ممکن است بیماری تا حدود یک ماه خود به خود خوب شود، نیاز به درمان خاصی وجود ندارد. ولی چنانچه تب ادامه یافت یا از علامت‌هایی که گفته شد در بچه ی ایشان مشاهده شد، به پزشک متخصص مراجعه کنند و از درمان فرزند خود توسط پزشک مربوطه مطمئن شوند.

دست‌ها را قبل از صرف هر غذایی حتما با آب و صابون بشویید و تمام مسایل بهداشتی را رعایت کنید و از مصرف غذاهایی که امکان آلودگی دارند، بپرهیزید.

توصیه کلی شما در رابطه با این بیماری کدام است؟
با توجه به اینکه این بیماری از راه دهانی- مدفوعی منتشر می ‌شود و فرد را مبتلا می‌ کند، توصیه می‌ شود دست‌ها را قبل از صرف هر غذایی حتما با آب و صابون بشویید و تمام مسایل بهداشتی را رعایت کنید و از مصرف غذاهایی که امکان آلودگی دارند، بپرهیزید. در آخر به توصیه ی سازمان بهداشتی جهانی توجه کنید که عنوان می ‌کند:

- اگر در جایی می ‌خواهید چیزی بخورید، بهتر است آن را بجوشانید و بعد مصرف کنید.
- اگر امکان جوشاندن آن مواد وجود ندارد، بهتر است که آنها را بشویید و مصرف کنید.
- اگر امکان شستن آن مواد وجود ندارد، بهتر است پوست آنها را بکنید و بعد مصرف کنید.
- در نهایت اگر امکان پوست کندن آن مواد وجود ندارد، بهتر است از مصرف آن صرف نظر نمایید.

به عنوان مثال در بهار و تابستان که مردم از توت استفاده می ‌کنند، چون در مصرف این میوه موارد بهداشتی گفته شده رعایت نمی ‌شود، معمولاً به دنبال مصرف توت، اسهال ‌های شدید و ناراحتی‌ های گوارشی پیش ‌می ‌آید.
منبع:tebyan.net


ویدیو مرتبط :
‫علل ایجاد آفت دهانی و بهترین روش های درمان آن‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علل ایجاد و راه درمان آزواسپرمی در مردان



آزواسپرمی, آزواسپرمی چیست, فقدان اسپرم در مایع منی

آزواسپرمی به معنی فقدان اسپرم در مایع منی است

 

علل ایجاد و راه درمان آزواسپرمی در مردان

چه نوع درمان هایی برای عارضه آزواسپرمی وجود دارد و کسانیکه به این عارضه مبتلا هستند چه راههای درمانی را باید پیش بگیرند؟

 

آزواسپرمی چیست ؟

آزواسپرمی به معنی فقدان اسپرم در مایع منی است که طیف وسیعی از بیماری‌ها را شامل می‌شود و دلایل زیادی در بروز آن نقش دارد.
دکتر صفری‌نژاد درباره بیماری آزواسپرمی (فقدان اسپرم در مایع منی) گفت: «در داخل هر یک از بیضه‌ها حدود 200 لوله اسپرم‌ساز وجود دارند که در آنها سلول‌های زایا تقسیم شده و پس از طی کردن مراحل مختلف به اسپرم بالغ تبدیل و از طریق لوله منی بر وارد مایع منی و خارج می‌شوند. فرایند تولید اسپرم در مردان خیلی پیچیده است و برای تشخیص این بیماری به نمونه‌برداری از بیضه‌ها یا همان بیوپسی نیاز است.»

 

وی در ادامه اظهار داشت:‌ «در مردان مبتلا به آزواسپرمی که فاقد سلول زایا در بیضه‌ها هستند هیچ راه درمانی وجود ندارد و در بیمارانی که دارای توقف در تکامل اسپرم هستند باید حداکثر سعی را کرد تا علت آن مشخص شود.»

 

علل بیماری آزواسپرمی
دکتر صفری‌نژاد  با اشاره به اینکه در مواردی که علت آزواسپرمی مشخص نباشد معمولا درمان امکان‌پذیر نیست، گفت: «یکی از علل مهم بیماری آزواسپرمی استفاده نابجا و بیش از حد از هورمون‌های استروئیدی یا همان تستوسترون است که بیشتر به وسیله ورزشکاران استفاده می‌شود ولی امروزه در ترکیب تعداد زیادی از داروهای چربی‌سوز نیز به مقدار زیاد می‌توان از این هورمون‌ها یافت. سایر مواردی که می‌توانند باعث توقف تولید اسپرم در بیضه‌ها شوند عبارتند از دیابت، بیماری سارکوئیدوز، نارسائی کلیه و افزایش کلسیم خون. هرچند در عمل به ندرت می‌توان علتی برای بیماری آزواسپرمی یافت و اکثر قریب به اتفاق موارد مادرزادی هستند.

 

امروزه برای موارد توقف اسپرم به شرطی که در مراحل پیشرفته باشد، درمان موثر وجود دارد. از هر 3 نفر مبتلا به  بیماری آزواسپرمی، یک نفر با درمان، دارای اسپرم بالغ در مایع منی خواهد شد.»

 

آزواسپرمی چیست,آزواسپرمی, فقدان اسپرم در مایع منی

دیابت، نارسائی کلیه و افزایش کلسیم خون می تواند باعث آزواسپرمی شود

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این درمان پرهزینه بوده و طول مدت درمان 12-6 ماه است، خاطرنشان کرد: «در انسان تکامل اسپرم دارای 6 مرحله است و 64 روز طول می‌کشد. یعنی یک سلول زایا بخواهد به اسپرم بالغ تبدیل شود باید 64 روز منتظر شد. به همین علت هر نوع درمان برای بهبود کیفیت اسپرم نیازمند حداقل 6 ماه زمان یا 2 دوره تکامل اسپرم است.»

 

صفری‌نژاد در پایان با تاکید بر این موضوع که تشخیص صحیح بیماری آزواسپرمی اهمیت بسیاری دارد، گفت: «تعداد قابل توجهی از مواردی که در آن بیمار مبتلا به آزواسپرمی فاقد سلول زایا تشخیص داده شده، در بررسی و نمونه‌برداری‌های بیشتر مشخص می‌شود که نه‌تنها دارای سلول زایاست، بلکه این سلول‌ها به مقدار قابل توجهی نیز تکامل یافته‌اند. اگر در مرد مبتلا به آزواسپرمی اندازه بیضه‌ها و میزان هورمون FSH طبیعی باشد، به احتمال زیاد دارای توقف در فرایند تولید اسپرم است.

از این رو، اساس تشخیص، نمونه‌برداری صحیح و متعدد از هر دو بیضه و وجود یک پاتولوژیست متبحر و با تجربه است که در نمونه‌ها بتواند مراحل تکامل را تشخیص و گزارش کند.»

منبع : salamaneh.com