سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

حساسـیت بـه لــوازم آرایــش


آلرژی به لوازم آرایشی، مسئله‌ای است كه خانم‌ها معمولا با آن مواجه می شوند. احتمالا برای شما هم پیش آمده كه با مصرف یك نوع لوازم آرایش جدید، تغییرات عجیبی در پوست‌تان احساس كردید





حساسیت‌های پوستی كه معمولا با خارش، قرمزی شدید پوست و سوزش شدید همراه هستند.  شركت‌های معروف تولید كننده لوازم آرایشی ادعا دارند، همیشه به‌دنبال مرغوب‌ترین و بهترین مواد هستند كه باعث حساس شدن پوست و ایجاد مشكل در پوست مصرف كننده‌ها نشوند اما باید بدانیم كه حتی اگر این ادعا هم درست باشد این مواد مرغوب هم در برابر پوست‌های بسیار حساس تسلیم می‌شوند و در نهایت سلول‌های حساس پوست در این نبرد درگیر شده و دچار آسیب‌های شدید می شود.



   چیزهایی كه پوست‌ را دچار واكنش می‌كند

اصلی‌ترین عامل ایجاد كننده حساسیت مربوط به حلال‌ها، مواد معطر و مواد نگه‌دارنده موجود در كرم‌ها و مواد آرایشی است. از گران‌ترین اجزای تشكیل‌دهنده مواد آرایشی، عطر و اسانس آن‌هاست كه اتفاقا بیشتر مورد توجه مصرف‌كنندگان است. بو و عطر یك فرآورده، تركیبی از چند مولكول معطر است؛ مثلا عطر یك صابون به‌طور متوسط می‌تواند از ۵۰ تا ۱۵۰ ماده معطر تشكیل شده باشد. یك كرم‌ آرایشی به‌طور متوسط از ۲۰۰ تا ۵۰۰ ماده معطر تشكیل شده است. حتی برخی عطر و ادكلن‌ها به‌طور متوسط از ۷۰۰ نوع ماده معطر تشكیل شده‌اند.  مواد حلال‌ باعث حل شدن چربی طبیعی روی پوست شده كه این مسئله باعث حساس شدن و تحریك‌پذیری پوست می‌شود. مواد نگه‌دارنده شامل موادی هستند كه جلوی رشد و نمو میكروب‌ها بر روی کرم‌‌های آرایشی را می‌گیرند و همچنین باعث پایداری و دوام اثر كرم‌ها برای مدت زمان طولانی می‌شوند. مواد نگهدارنده به 3 دسته مواد ضدمیكروبی، آنتی‌اكسیدان‌ها و جذب‌كننده‌های اشعه ماورای بنفش تقسیم می‌شوند و شامل طیف بسیار وسیعی از مواد هستند كه هریك از آن‌ها به تنهایی می‌توانند باعث بروز حساسیت شوند. به‌عنوان مثال حتی ویتامین E كه یك ماده طبیعی است هم می‌تواند ایجاد حساسیت در پوست كند.



   چرا  لاك ناخن  چشم‌های‌تان را قرمز می‌كند؟

مواد رنگی به‌خصوص در لوازم آرایش صورت، لب و… به كار می‌روند كه بعضی از این مواد رنگی‌ مورد تایید محققان مختلف شیمی هستند ولی بسیاری از آن‌ها هم باعث بروز عارضه‌‌های شدید در پوست می شوند. برای مثال رنگ‌های موجود در سایه ‌های چشم باعث بروز آسیب‌‌های چشمی می‌شوند.

معمولا بروز رگه ‌های قرمز در چشم می‌تواند به دلیل استفاده دائمی از سایه‌ها و لوازم آرایشی چشمی باشد، علاوه بر این قرمزی بیش از حد چشم می‌تواند پاسخی آلرژیك به ناخن‌‌های مصنوعی یا انواع لاك‌های ناخن هم باشد. بنابراین اگر حس می‌كنید كه قرمزی چشم‌تان وقتی كه با دست آن را لمس می‌كنید وخیم‌تر می‌شود، حتما یك تجدید نظر كلی در مورد انتخاب نوع لاك و ناخن مصنوعی خود داشته باشید.



چگونه بفهمید آلرژی دارید ؟

هر زمانی كه با قرمزی پوست و خارش‌های شدید مواجه می شوید، فهرستی از مواد آرایشی و بهداشتی كه در24 ساعت گذشته مصرف كرده‌اید تهیه كنید. به مواد تشكیل‌دهنده آن‌ها دقت كنید و سعی كنید به‌دنبال ماده مشابه‌ای باشید كه در همه موارد وجود داشته و دلیل اصلی بروز حساسیت در پوست شماست و سپس از محصولاتی كه حاوی ماده آلرژی‌زا هستند دوری كنید.  اگر باز هم با خارش و قرمزی پوست مواجه شدید، ممكن است فارغ از تمام دلایل بالا، پوست شما به موادی از قبیل نیكل كه در ریمل‌های چشمی موجود است حساس باشد بنابراین باید میزان استفاده از آن‌ها را به حداقل برسانید تا پوست شما بهبود یابد. مراجعه به یك متخصص پوست نیز می‌تواند كمك زیادی به شما كند تا دیگر برای خرید محصولات آرایشی متناسب با پوست‌تان سر در گم نشوید. متخصص پوست با آزمایش قسمتی از پوست شما و تشخیص موادی كه پوست‌تان نسبت به آن‌ها حساس است، محصولاتی را به شما معرفی می‌كند كه از بروز آلرژی در پوست‌تان جلوگیری می‌كند.‌


ویدیو مرتبط :
یـاد دادن شـعــر بـه فـارسـی بـه یـک خـارجـی...! (حتما ببینید!)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خـزان را بـه خـانـه ات دعـوت کن!



 

 

خزان

 

 

گرچه بهار، فصل نو شدن طبیعت و شکوفایی زندگی و جاری شدن نفسی تازه در نظام طبیعت است و تابستان سرشار از گل و گیاه و انواع میوه های منحصربه فرد؛ اما پاییز فصل غریبی است که بیشتر هنرمندان معتقدند زیباترین فصل سال است.

 

چرا که جلوه های گوناگونی از رنگ ها را می توان در این فصل دید. برخی نیز پاییز را فصل عرفا و شعرا می دانند.

 

به هر حال، پاییز در آغوش ماست و چه بهتر که بیشتر با رنگ های پاییزی آشنا باشیم و بتوانیم این زیبایی را به خانه هایمان دعوت کنیم.

 

۱) در فضای داخلی خانه می توان از عناصر تزیینی که در طبیعت وجود دارند بهره گرفت و اتاق خواب، اتاق پذیرایی یا ناهارخوری را با کمک رنگ هایی مثل کرم، خردلی، بژ، شکلاتی، قهوه ای، خاکستری، سفید، شیری و طلایی، زیباتر کرد. این رنگ مایه ها همراه با رنگ های نارنجی و قرمز گرم، جلوه ای پاییزی دارند و در هر بخش خانه می توان از آنها استفاده کرد و فضا را به خوبی آراست.

 

 

۲) همان گونه که در فصل پاییز، طبیعت با رنگ های زرد، نارنجی، اخرایی، قهوه ای و قرمز شکوهی بی نظیر می یابد، ما نیز در فضای داخل خانه می توانیم متناسب با فصل از همین رنگ ها بهره بگیریم و در اتاق ها تنوع ایجاد کنیم.

 

 

۳) در اتاق غذاخوری انتخاب دستمال سفره و رومیزی با رنگ های شکلاتی و کرم روشن، نه تنها جلوه ای برازنده به میز غذاخوری شما می دهد، بلکه به راحتی با رنگ های طبیعی چوب میز و صندلی هماهنگ می شود. برای داشتن سیمایی روشن تر در اتاق غذاخوری، می توان طیف های گوناگون رنگ زرد را به کار گرفت و آنها را در کنار فیروزه ای، قرمز و حنایی قرار داد. به این ترتیب، شما منظره ای از پاییز و تابستان را پیش نظر گسترده اید.

 

 

۴) رومیزی و دستمال سفره های اتوخورده از جنس کتان خالص و با رنگ های طبیعی، همواره با طراحی مدرن یا سنتی هماهنگ می شوند. رنگ مایه های روشن، حسی از نشاط و شادمانی به ارمغان می آورند و رنگ مایه های تیره تر، احساسی گرم و منظره ای صمیمی ایجاد می کنند.

 

 

۵) دستمال سفره ای با رنگ گرم و قوی که از پارچه ارزان و بادوام گونی مانند تهیه شده باشد و مهره های چوبین کوچک برای تزیین لبه دستمال سفره و رومیزی و روتختی بسیار مناسب هستند.

 

 

۶) شما نیز به هنگام پذیرایی از میهمانان، لوازم جذاب با رنگ های اغواکننده به کار ببرید و سفره خود را رنگین تر کنید.

منبع:aftab.ir