سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

حافظه چگونه كار می‌كند؟



چگونگی عملكرد حافظه

یك حافظه قدرتمند و فعال بستری برای تمام كاركردهای ذهن است

 

كاركرد ذهن نه تنها كلیدی برای رسیدن به موفقیت‌های شخصی و كاری است بلكه در بهتر شدن كیفیت زندگی نیز موثر است. یك حافظه قدرتمند و فعال بستری برای تمام كاركردهای ذهن است...

با تقویت حافظه، می‌توانید برای كشف توانایی‌های خود، چگونگی عملكرد حافظه خود، چگونگی توسعه انرژی‌های ذهنی و استفاده موثر از آن در زندگی روزمره، راهی پیدا كنید. تكنیك‌های تقویت حافظه به شما كمك می‌كند كه در هر سطحی عملكرد خود را افزایش دهید و هم‌چنین به شما یاد می‌دهد تا از مهارت‌های خود در تمام زمینه‌های زندگی استفاده كنید. تمرینات ارزیابی شما را قادر می‌سازد كه بتوانید عملكرد ذهنی خود را بسنجید و با افزایش دادن توانایی‌های حافظه اعتماد به نفس شما افزایش یافته در نتیجه خلاقیت شما بیشتر شده و متوجه عملكرد بهتر خود در زندگی، كار و مطالعه می‌شوید.

درك حافظه
حافظه، توانایی ذهنی انسان است كه در پوششی مرموز و نهفته شده است. فهمیدن و درك چگونگی كاركرد حافظه، به شما انگیزه می‌دهد برای این كه از آن درست استفاده كنید.

حافظه چیست؟
حافظه، هر كدام از ما را به عنوان فردی خاص مشخص می‌كند. هر كدام از ما از دوران اولیه زندگی خود خاطرات منحصر به فردی داریم. حافظه ما را قادر می‌سازد تا برای زندگی روزانه خود برنامه‌ریزی كنیم. فقط هنگامی كه حافظه كم می‌شود متوجه می‌شویم كه چه قدر در هویت ما موثر است.

نكته:از حافظه خود خوب استفاده كنید. كیفیت‌های اصلی زندگی ما در خاطرات‌مان ریشه دارد.

حافظه و فردیت
حافظه در مقیاس وسیع، چیزی است كه شما را شما می‌سازد. حافظه، فقط یك كامپیوتر ساده از اطلاعات نیست، بلكه می‌تواند روی بینش شما در زندگی و چگونگی پاسخ به رویدادها تاثیر بگذارد تجارب جدید با خاطرات شما شكل می‌گیرند. عكس‌العمل شما به رویدادها، وابسته به تجارب قبلی‌تان از اتفاقی مشابه آن است.

انتظار از آینده
وقتی به یك اتفاق كه قرار است در آینده رخ دهد، با لذت می‌نگرید، مثلا تعطیلات در كنار دریا، ممكن است به این دلیل باشد كه در گذشته خاطره خوبی از موقعیتی شبیه به آن داشته‌اید.

چرا خاطرات فرق می‌كنند؟
اطلاعات جمع‌آوری شده از یك رویداد، برای یك نفر تفاوت زیادی با خاطره شخص دیگر از همان رویداد دارد. چون درست بر خلاف تصویر عكاسی، یك خاطره به طور خیلی دقیق در ذهن چاپ نمی‌شود. یك خاطره از قطعاتی اطلاعات تشكیل شده كه در مغز هر كس به صورت منحصر به فرد ثبت می‌شود. یادآوری هر كس از یك رویداد همیشه با جزییات جمع‌آوری شده از خاطرات و اطلاعات دیگری كه قبلا در ذهن او ذخیره شده، همراهی می‌كند.

نكته:با تعلیم حافظه و اجرای سریع و موثر آن می‌توانید شناخت صحیحی از انرژی حقیقی حافظه خود به دست آورید.
برای نوزادان خود با فراهم كردن محیطی غنی، خاطرات مثبتی را فراهم كنید.
خاطره، اختراعی بزرگ و زیباست كه همیشه برای یادگیری و زندگی كردن لازم است.

از دست دادن ناگهانی حافظه

حافظه، نقش مهمی در پیشرفت زبان دارد

 

یادآوری در هنگام كودكی
خاطرات زمانی شكل می‌گیرند كه حدس و گمان شروع به فعالیت می‌كنند. نوزادان از وقتی در رحم مادر هستند صداهایی را كه می‌شنوند می‌شناسند و حتی گفته می‌شود كه قطعاتی از موسیقی را كه قبل از تولد مكررا می‌شنوند، در ماه‌های اولیه تولد نیز می‌شناسند. نوزادان از همان ماه‌های اولیه تولد شروع به شناختن كسانی می‌كنند كه بیشتر اوقات با آن‌ها هستند و از سن یك سالگی مهارت زبانی خود را توسعه می‌دهند. در حالی كه خیلی از یادگیری‌ها به وسیله تكرار كردن است، نوپایان به سرعت كلمات خود را تغییر می‌دهند. برای مثال ممكن است گردش رفتن را با ادای صدای ددر نشان دهند.

مهارت یادگیری زبان
حافظه، نقش مهمی در پیشرفت زبان دارد. نوزادان با تمرین و تقلید لغاتی را در حافظه خود ذخیره می‌كنند و شاید خیلی دیرتر، از آن‌ها برای صحبت كردن استفاده كنند.

حافظه و سن
حافظه با افزایش سن رو به زوال نمی‌رود. دو عامل مهم كه كارآیی مغز را اندازه‌گیری می‌كنند، خونی است كه در مغز جریان دارد و دیگری اكسیژنی است كه مصرف می‌شود و این دو عامل در یك فرد سالم 70 ساله و یك فرد سالم 20 ساله دقیقا به یك اندازه است و حافظه آن‌ها به طور یكسان عمل می‌كند. تنها موردی كه عملكرد حافظه فرق می‌كند، تفاوت در سرعت یادگیری است. وقتی یك فرد مسن می‌خواهد اطلاعاتی را حفظ كند نسبت به یك جوان به زمان بیشتری نیاز دارد.

نكته:ذهن خود را فعال نگه دارید تا پیری، توانایی‌هایی حیرت‌انگیز از عملكرد ذهن خود می‌بینید. در حالی كه ممكن است سرعت یادگیری با افزایش سن كندتر شود، ولی ضبط و به خاطر آوردن اطلاعات به خوبی همیشه است.

چرا حافظه خطا می‌كند؟
حافظه می‌تواند به مرور دچار خطا شود. استرس و خستگی از عواملی هستند كه روی تمركز و از دست دادن ناگهانی خاطرات تاثیر می‌گذارند. خطاهای كوچك یا بزرگ در درازمدت می‌تواند به علت بیماری‌های روانی و یا آسیب‌های بدنی و مغزی و یا حتی غده‌های مغزی، سكته و یا ورم مغز باشد. از دست دادن ناگهانی حافظه، می‌تواند به صورت مشكل در به یاد آوردن رویدادهایی كه در گذشته رخ داده و یا حتی رویدادهایی كه در حال اتفاق افتادن هستند و یا خاطرات دوران كودكی خود را نشان دهد. معمولا حافظه آرام آرام برمی‌گردد، اگر چه خطای حافظه در اثر صدمات جدی مغزی ممكن است همیشه باقی بماند.

نكته:در پیری عملكرد حافظه به دلیل از دست دادن سلول‌های مغزی دچار مشكل می‌شود، اما نه در حدی كه اكثرا باور دارند. یك فرد 70 ساله، حدود 97 درصد از سلول‌های مغزی خود را كه در سن 25 سالگی داشته، هنوز دارد.

حافظه و هوش
اغلب مردم تصور می‌كنند هوش هر كس مشخص است، اما افزایش مهارت‌های حافظه می‌تواند هوش را بالا ببرد. تست‌های IQ، قسمت‌های مختلفی از هوش را آزمایش می‌كنند. این تست در افرادی كه از تكنیك‌های تعلیم حافظه استفاده كرده‌اند بسیار پیشرفته‌تر است.

یك نگاه
حافظه در سنین بالا می‌تواند به همان خوبی سنین جوانی عمل كند.
حافظه می‌تواند در اثر استرس، خستگی و یا صدمات روحی به تدریج آسیب ببیند.
هوش افراد می‌تواند از طریق تقویت حافظه افزایش یابد.

تست هوشی IQ چیست؟
این تست برای ارزیابی هوش افراد اولین بار در قرن 19 استفاده شد. سوالات این تست،‌ توانایی‌های مشخصی از عملكرد ذهنی را می‌سنجد و نتایج آن نشانگر عملكرد ذهن در حوزه‌های غیرقابل اندازه‌گیری است. این تست بیشتر می‌خواهد نشان دهد كه آیا هوش یا IQ وابسته به عوامل ژنتیكی است، یا محیطی، یا هر دو. اگر چه مشخص شده كه تحصیلات و محیط می‌تواند روی نمرات این تست تاثیر بگذارد ولی تكنیك‌های تعلیم حافظه نیز می‌تواند هوش شما را در زمینه‌های خاصی افزایش دهد. راه دیگر برای افزایش نمره در این تست تمرین مكرر تست است. هر دفعه كه تست IQ را انجام می‌دهید جواب‌ها را بهتر یاد می‌گیرید، بنابراین حافظه شما مانند بانكی از تجارب عمل می‌كند كه در آینده می‌توانید از آن استفاده كنید.

حافظه چگونه كار می‌كند؟
مغز پیچیده‌ترین عضو انسان است كه هنوز قسمت اعظم آن شناخته نشده. تنها چیزی كه می‌دانیم این است كه قدرت ارتباط بین سلول‌های مغزی یا اعصاب، روی عملكرد آن اثر می‌گذارد.

ساختمان مغز
وزن مغز حدود 3/1 كیلوگرم و به شكل یك تخم‌مرغ است. پایین‌ترین قسمت آن سربلوم (cerebellum) است كه حركات را كنترل می‌كند. قسمت میانی مغز شامل تالاموس و هیپوتالاموس است كه اطلاعات مربوط به حواس و ادراك و سیستم‌های منظم بدن را به عهده دارد. قسمت بالایی مغز سربروم (cerebellum) است كه كنترل‌كننده اعمال پیچیده مثل حافظه است. نرون‌ها، قسمت اصلی سیستم اعصاب هستند كه حركات بدن را اداره می‌كنند آن‌ها در مغز مسوول اعمال دیگر مثل ذخایر خاطرات نیز هستند.

نكته:قدرت مغز نیرویی بسیار شگفت‌انگیز است و هیچ محدودیتی در ظرفیت آن نیست.

دانستن چگونگی استفاده از تمام حوزه‌های مغز و كاركرد آن‌ها با یكدیگر مانند یك كامپیوتر طبیعی سرگرم‌كننده است.
منبع :مجله موفقیت

 


ویدیو مرتبط :
كار با نرم افزار تقویت حافظه اندروید - Lumosity

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آب این میوه = حافظه ای باور نکردنی



تقویت حافظه

پژوهشگران آمریکایی در تحقیقات خود نشان دادند که آب انگور می تواند حافظه را تقویت کرده و کاهش قدرت حافظه را ترمیم کند.

محققان دانشگاه سینسیناتی که نتایج بررسی های خود را در «کنفرانس بین المللی پلی فنول و سلامت» در هاروگیت انگلیس ارائه کرده اند نشان دادند که آنتی اکسیدان های حاضر در پوست و آب انگور می توانند توانایی مغزی را تقویت کرده و اثرات کاهش حافظه را کم کنند.

این محققان در این خصوص اظهار داشتند:«ما اثرات آب انگور را روی گروهی متشکل از 12 بیمار بین 75 تا 80 سال بررسی کردیم. این افراد از کاهش حافظه کوتاه مدت رنج می بردند.

این شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند ، یکی از این گروهها به مدت 12 هفته آب انگور خالص 100 طبیعی می خورد و گروه دوم، گروه کنترل بود».

در پایان این دوره، دانشمندان با اندازه گیری توانایی حافظه دو گروه تائید کردند گروهی که آب انگور می خورد نتایج بهتری در حفظ حافظه فضایی نشان داد به طوری که قدرت حافظه این افراد حداکثر به میزان 75 درصد بهبود یافت.

براساس گزارش تلگراف ، این محققان توضیح دادند:«نتایج این تحقیق نشان می دهد که یک رژیم غذایی به خصوص رژیم غذایی غنی از میوه و سبزی تازه می تواند به حفظ حافظه خوب به ویژه در افراد با سن بالا کمک کند».