سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

تو بی‌نظیری، خودت خبر نداری



عزت نفس ,اعتماد به نفس ,عزت نفس پائین

 

عزت نفس عبارت از ارزشی می باشد که از اعتقادات فرد در مورد تمام ویژگی ها و صفاتی که در او وجود دارد نشات می گیرد. پس عزت نفس هر کس بر اساس ترکیبی از اطلاعات عینی در مورد خودش و ارزشمندی ذهنی که برای آن اطلاعات قائل است بنیان نهاده می شود.

 

عزت نفس بالا به عنوان یک دیدگاه سالم از خود مورد بررسی می باشد. دیدگاهی که واقعیت نگر است و کمبود ها و نقطه ضعف ها را می بیند ولی نه به آن حدی که منجر به انتقاد شدید از خود شود. در واقع کسی که از عزت نفس بالایی برخوردار می باشد همواره خودش را به شکلی مثبت ارزیابی می کند و برخورد مناسب و منطقی نسبت به نظریات خود و دیگران دارد. در مقابل، کسی که از عزت نفس پائینی برخوردار است نگرش منفی و ناامیدانه دارد و تلاش خود را با این بینش انجام می دهد.

 

شخص مبتلا به عزت نفس پائین انزوا طلب بوده و از ارتباط با دیگران اجتناب می کند. اکثر روان شناسان برخورداری از عزت نفس را به عنوان هسته مرکزی و اساسی در سازگاری فرد می دانند.داشتن عزت نفس علاوه بر این که جزئی از سلامت روانی محسوب می شود یک جنبه مهم در کارکرد یا کنش کلی فرد است. عزت نفس درجه تصویب، پذیرش، تائید و ارزشمندی می باشد که شخص درباره خود یا خویشتن احساس می کند. این احساس می تواند در مقایسه با دیگران یا مستقل باشد. احساس ارزش نسبت به خود همچون خودپنداره یک هسته مرکزی ثابت دارد که همراه با یک سلسله احساس ارزش های پیرامونی، یک مجموعه را تشکیل می دهند. هر چه خود ایده با خود یا خویشتن فرد همخوانی و نزدیکی بیشتر یداشته باشد عزت نفس فرد نیز به همان اند ازه بیشتر و در نهایت فرد متعادل تر و طبیعی تر است.

 

اگر چه ما در دنیایی زندگی می کنیم که یکی از اساسی ترین قواعدش تطبیق حاصل کردن است یعنی این که الگوهایی وجود دارند که باید از آنها پیروی و قوانینی که باید از آنها اطاعت شود. افراد همیشه سعی دارند که دیگری بشوند ولی سرانجام این کار سودی نمی تواند داشته باشد. عشق این امکان را می دهد تا آن گونه که هستیم مورد پذیرش قرار گیریم و از شکل گرفتن غیر از خود دورمان می کند. در واقع ارزش هر کس در این واقعیت وجود دارد که او خودش است و ارزش او نیز در این مطلب نهفته است.

 

لازم و ضروری است که به ما گفته شود که تا چه اندازه منحصر به فرد هستیم . لازم است از تلاشی که برای ساختن انسان ها به شکلی که دلخواه ماست دست بکشیم و به آنها کمک کنیم که خودشان باشند و خود واقعی را کشف کنند و بدانند که کیستند. در آن صورت نه تنها احساس نزدیکی بیشتری با آنها داریم بلکه خود ما نیز از این تجربه مثبت بهره می بریم. عزت نفس نیروی قوی است که در درون مان وجود دارد. عزت نفس تجربه این مطلب است که ما، در خور زندگی و نیازمندی هایش می باشیم. به تعبیری دیگر این که عزت نفس اطمینان یافتن به توانمندی خود برای اندیشه کردن و چیره شدن بر مشکلات اصلی زندگی است. همین طور اطمینان حاصل کردن به حق مسلم خود برای شاد بودن، احساس ارزشمندی، شایستگی و لذت بردن از ثمره کوشش هایمان در زندگی است. عزت نفس انعکاسی است از نحوه نگرش و ارج گذاردن فرد بر خود خویشتن در بنیادی ترین سطوح تجربه روانی می باشد.

 

عوامل پیچیده ای عزت نفس ما را تامین می کنند. چگونگی رفتار والدین و نقش خودمان در این موضوع اصلی ترین عوامل به حساب می آیند. محیط خانواده می تواند آشکارا اثری جامع بر شایستگی ما به جا بگذارد.والدین می توانند اعتماد به نفس را بپرورانند و یا موانعی در این مسیر قرار دهند. والدینی که به فرزندشان اعتقاد دراند می توانند آنها را درفضایی مملو از امنیت و آسایش خاطر پرورش دهند.

 

موانعی که والدین بر سر راه فرزندانشان می گذراند به شکل ها و شیوه های متعددی بروز می کند، که می توان به طور خلاصه به انها اشاره کرد:

 

* دائما فرزند را ملامت و سرزنش کردن

 

* آشکار سازند که فرزند دارای کفایت نیست

 

* تحقیر و مذمت دائمی فرزند

 

* ارزش و اعتباری برای افکار فرزند قائل نشدن

 

* ندادن نقش و مسئولیت به فرزند

 

* دادن نقش های بی اعتبار و گمراه کننده به فرزند

 

* ایجاد موانع بر سر راه رشد طبیعی فرزند

 

* برخورد غیر واقعی با حقایق آشکار

 

* تهدید و ترساندن فرزند از راه خشونت های فیزیکی

 

* القای بی ارزشی و بی لیاقت بودن

 

* تقویت نکردن حس منطق و خودگرایی

 

* ایجاد شرمندگی و احساس گناه

 

* حفاظت و حمایت بی اندازه و بی مورد

 

و.....

 

اگر به فکر و ارزش خود اعتقادی راستین داشته باشیم و در درون خود احساس امنیت کنیم،جهان در برابر خود گشوده می بینیم و به مشکلات زندگی جوابی شایسته می دهیم. هیچ راه حل واحدی برای تمام مشکلات وجود ندارد. نبودن عزت نفس از توانایی ما برای کنش و واکنش کم می کند.

عزت نفس ,اعتماد به نفس ,عزت نفس پائین

عزت نفس سالم در طریفه ها و نمونه های متعددی از جمله موارد ذیل آشکار می شود:

* پذیرش انتقاد و حفظ آرامش در زمان آگاهی از اشتباهات

 

* نمودار بودن طریقه ای در گفتار و حرکات که نشانه زضامندی و لذت در زندگی است.

 

* آسودگی صادقانه به هنگام سختی ها و پیشرفت ها

 

* آرامش به هنگام تعریف و تمجید، مهر و محبت و چیزهایی از این قبیل

 

* نشان دادن آسودگی و آرامش در گفته ها و حرکات فردی

 

* کنجکاوی در کسب عقاید و نگرش تازه، تجربیات جدید و امکانات تازه زندگی

 

* تهدید کمتر احساس اضطراب و ناامنی در هنگام ظاهر شدن و کنترل آنها بدون مشکلی خاص

 

* توانایی حفظ تعادل و وقار در شرایط استرس زا

 

* چشمانی هوشیار و نافذ

 

* توانایی لذت بردن از زندگی

 

* انعطاف در واکنش نسبت به شرایط ناگوار و ستیزه جو

 

* جرات و جسارت در برابر رفتار با دیگران

 

* راه رفتنی طبیعی بدون غرور و خودپسندی

 

* چهره و گونه ای طبیعی و هماهنگ با جسم

 

* صدایی منظم و ادای کلمات با روشنی

 

* ریلکس بدن در اغلب شرایط

  

چند رهنمود برای افزایش عزت نفس

* همواره در برخورد با دیگران منطقی و ملایم باشید.

 

* به نظرات دیگران احترام بگذارید.

 

* خود را با دیگران مقایسه کنید.

 

* سعی نکنید نظریات خود را به دیگران تحمیل کنید.

 

* همواره توانمندی های خود را مد نظر داشته باشید.

 

* در حد توان خود مسئولیت قبول کنید.

 

* تجارب موفقیت آمیز را افزایش دهید.

 

* سعی کنید محکم، مستدل و منظبط باشید.

 

* سعی کنید عصبانی نشوید.

 

* مهارت های اجتماعی خود را افزایش دهید.

 

* با همسر و فرزندان خود صادق باشید.

 

* از وابستگی بیش از حد به دیگران بپرهیزید.

 

* حد اعتدال را رعایت کنید.

 

* نسبت به احساسات و عواطف دیگران بی تفاوت نباشید.

 

* تحمل خود را برای مواجه شدن با ناکامی های احتمالی افزایش دهید.

 

* با دیگران مخصوصا اعضای خانواده مثل یک دوست صمیمی برخورد کنید.

 

* در پرورش استعدادهای بالقوه خود تلاش کنید.

 

* دیگران را با القاب نامناسب صدا نزنید.

 

* از تمسخر دیگران بپرهیزید.

 

* توقعات معقول و درست دیگران را برآورده سازید.

 

* احساس ارزشمند بودن را در خود تقویت کنید.

 

* به سرگرمی ها و تفریحات مناسب بها دهید.

 

* از مشاجرات لفظی با دیگران خودداری کنید.

 

* محبت خود را به دیگران خالصانه بروز دهید.

 

* در محبت کردن افراط و تفریط نکنید.

 

* به دیگران احساسی بدهید که بدانند دوست داشتنی هستند.

منبع:تبیان

 


ویدیو مرتبط :
کریمی - تو که بدون من رفته ای سفر ، نداری از حال من خبر ، بیا منو با خودت ببر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

از موی خودت خبر نداری...!


تاریخ نشان می دهد مصریان باستان، یونانیان، عبرانیان، ایرانیان، چینی ها و هندوها با به کار بردن مواد گیاهی و فلزی پوست درخت غان، زعفران، حنا، بابونه و زردچوبه، سنگ آلوم، آهک یا خاکستر چوب، موهای سفیدشان را رنگ می کردند.

هفته نامه سلامت - دکتر محمد بقایی*: تاریخ نشان می دهد مصریان باستان، یونانیان، عبرانیان، ایرانیان، چینی ها و هندوها با به کار بردن مواد گیاهی و فلزی پوست درخت غان، زعفران، حنا، بابونه و زردچوبه، سنگ آلوم، آهک یا خاکستر چوب، موهای سفیدشان را رنگ می کردند. این روش های سنتی تا قرن 19 پیش رفت و در سال 1818 بود که پراکسیدهیدروژن کشف شد و به دنبال آن انواع رنگ های آمونیاکی به مرور زمان تولید و به بازار عرضه شدند. اوایل قرن 20 آرایشگری به نام گاستون بود و توانست طیفی از 18 رنگ مو را تولید کند و به این ترتیب صنعت تولید رنگ مو گسترش یافت و مصرف آن همه گیر شد. در این مطلب با نحوه اثر رنگ مو و نکته های مهمی درباره مو آشنا می شوید.

از موی خودت خبر نداری

فولیکول مو

فولیکول یا واحد زایای مو نقطه ای است که از آنجا رشد مو آغاز می شود. در این بخش فعالیت و تقسیم سلولی رخ می دهد و بیشتر مورد بحث پزشکان متخصص پوست است. فولیکول، ساختماین اصلاح شده از اپیدرم است که در بافت چربی قرار دارد و اطرافش مویرگ های خونی قرار دارند و مواد مغذی و عوامل رشد از این طریق به فولیکول می رسند.

منطقه سنتز بیولوژیک

پایین ترین منطقه ساختمانی فولیکول به نام منطقه سنتز بیولوژیک شناخته می شود و در این محل است که تقسیم سلولی میتوز یا استوایی شکل می گیرد. همچنین در همین منطقه است که تار طویل مو تشکیل و به سمت بالا هدایت می شود. در این ناحیه سلول ها با ذره خواری (فاگوسیتوز) رنگدانه ها را از سلول های ملانوسیت (سلول های تولیدکننده رنگدانه) بر می دارند و وارد چرخه زندگی تار مو می کنند.

منطقه کراتینیزاسیون

در این ناحیه اسیدهای آمینه گوگرددار سیستئین به هم متصل می شوند و پیوندهای بسیار محکم دی سولفیدی تشکیل می شود. مو در این ناحیه زندگی می کند و رطوبت خود را از دست می دهد و ماده کراتین روی آن می نشیند و در منطقه بعدی از پوست خارج می شود.

منطقه آخر

در این منطقه سرانجام مو از سطح پوست بیرون می آید و پایه و منشاء موی دائمی است.

از موی خودت خبر نداری

مکانیسم سفید شدن مو

ساعت ملانوژنیک زمانی مشخص است که با فرا رسیدن آن جذب رنگدانه ها و ساخت ملانین در ساختار مو محدود می شود. در ساعت ملانوژنیک ژن های به خصوصی فعال و عوامل بیوشیمیایی مشخصی درگیر می شوند و به سلول دستور می دهند روند بیگانه خواری رنگدانه ها را ضعیف و رنگدانه کمتری جذب کند؛ در نتیجه مو به تدریج خاکستری می شود. در مرحله بعد این جذب رنگدانه قطع می شود و در نهایت مواد بی رنگ کننده ترشح می شوند و به این ترتیب مو سفید می شود.

ماده ای برای برگرداندن رنگ موی سفید به معمولی نداریم. بهتر است بدانیم هیچ نوع ماده آرایشی، بهداشتی، درمانی یا گیاهی ای نمی تواند وارد قطب سنتز بیولوژیک مو شود زیرا چیدمان سلول ها، چربی ها و پروتئین های بین سلولی طوری است که امکان حرکت مواد را تنها از پایین به سمت خارج فراهم می کند و هیچ ماده ای قابلیت نفوذ به این ناحیه را ندارد و تاکنون هیچ ماده ای کشف و ساخته نشده که بتواند مکانیسم بیوشیمیایی و بیولوژیک ژنتیکی سفیدی مو را مختل کند، پس فریب تبلیغات را نخورید.

تار مو یا شفت

همه رطوبت تار مو در مرکز و پشت لایه سخت خارجی محافظ آن قرار گرفته است و اگر این لایه محافظ سخت بتواند به وظیفه خود به خوبی عمل کند، مو در وضعیت خوبی خواهد بود و اگر این لایه محافظ دچار مشکل شود، مرکز مو نیز ممکن است دچار مشکل یا شکنندگی شود. تار مو که از کف سر بیرون زده مورد بحث علم شیمی کازمتیک است. این بافت کراتینه و مرده است و 4 لایه دارد که در ادامه مورد بحث قرار می گیرد.

مدولا

سلول های مدولا آزادانه و رها کنار هم قرار گرفته اند که هنگام شکل گیری چروکیده می شوند و در سرتاسر محور فیبرها، فضاهای نامنظم خالی از هوایی را بر جای می گذارند. باور بر این است که این بخش سهم ناچیزی در خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مو ایفا می کند. در برخی از حیوانات مدولا نقش تنظیم حرارت را نیز بر عده دارد. مدولا می تواند گاهی حاوی کراتین های اسفنجی شکل نیز باشد و به عنوان ذخیره رنگدانه های (پیگمنت های) مو نیز عمل کند. میزان چربی موجود در مدولا به مراتب بیشتر از نقاط دیگر مو است.

از موی خودت خبر نداری

کورتکس

بخش مرکزی مو کورتکس نامیده می شود که سازنده قسمت بزرگی از تار مو است. کورتکس خواص کیفی ویژه مو همانند الاستیسیته و موج دار بودن را ایجاد می کند. کورتکس به وسیله رشته هایی از کراتین که به صورت افقی و در طول تار مو قرار دارند، پر می شود. این فیبر از کراتین هایی با مقادیر سولفور کمتری ساخته شده و داخل فیبرهای بزرگ تر قرار دارد.

ماتریکس

مجموعه این فیبرها به وسیله توده ای از کراتین های غنی از سولفور به نام ماتریکس نگهداری می شوند (مقدار کراتین ماتریکس از کورتکس بیشتر است). ترکیب فیبر ماتریکس به شدت مستحکم و در برابر عوامل آسیب رسان به شدت مقاوم است. ماتریکس در تماس با آب نسبتا متورم می شود. رنگدانه های ملانین محافظ در برابر نور خورشید و رنگ دهنده به مو نیز در ماتریکس وجود دارند. کورتکس همچنین حاوی گرانول های ملانین است.

کوتیکول

لایه کوتیکول بی رنگ است و سلول های تختی دارد که مثل پوشش سطح شیروانی با زاویه 45 درجه روی هم قرار می گیرند. در این لایه سیستئین زیادی وجود دارد که باعث خاصیت حفاظتی آن می شود و در صورتی که آسیب ببیند، مو حالت و خواص مقاومتی خود را از دست می دهد، می شکند و صدمه های جدی می بیند. کوتیکول های موی انسان معمولا حاوی رنگدانه های ملانین نیستند.

کوتیکول تنظیم کننده آب موجود در تار مو است که باعث حفظ خواص فیزیکی آن می شود. کوتیکول ممکن است به واسطه تماس با هوا، برس زدن یا شانه کردن هم آسیب ببیند. رفتار مالشی مو وابسته به کوتیکول است. نرمی و لطافت در مواقع شانه کردن یا آراستن نیز به این بخش از مو بر می گردد. قسمت اعظم درخشندگی مو که ظاهر آن را سالم، زیبا و دلپذیر می کند از کوتیکول منشا گرفته است.

سلول هایی با کوتیکول سالم صاف و براق هستند و قابلیت انعکاس نور را از سطحشان دارند. این سلول ها به مو ظاهری زیبا می بخشند. درواقع، درخشندگی و براقیت مو که نشانی از سلامت و زیبایی آن است مجموعه ای پیچیده از عوامل مختلف فیزیکی، فیزیولوژیکی و روانی است.

از موی خودت خبر نداری

سلول های کمپلکس غشایی

سلول های این لایه که کورتکس و کوتیکول را به هم متصل می کنند، حاوی انواع پروتئین هاست. این بخش مسئول رطوبت مو و شفافیت آن است. سلول های کمپلکس غشایی و لایه داخلی کوتیکول معمولا تحت نام مکان های غیرکراتینیزه شده تلقی می شوند و دارای میزان کمتری اسیدهای آمینه حاوی گوگرد هستند و در عبور و نفوذ مولکول ها به داخل فیبر مو نقش مهمی ایفا می کنند.

این همه فرد، این همه رنگ

به طور کلی 2 نوع رنگدانه داریم؛ ائوملانین که رنگدانه تیره است و فائوملانین که رنگدانه روشن مو را تشکیل داده است. نسبت این 2 نوع رنگدانه در افراد مختلف متفاوت است به طوری که هر چه ائوملانین بیشتر باشد، موی فرد تیره تر می شود و هر چه فائوملانین بیشتر باشد، مو به سمت روشن بودن گرایش دارد. به این ترتیب طیف وسیع رنگ مو را در افراد مختلف مشاهده می کنیم.

موهایتان را پوش ندهید

پوش دادن یا شانه زدن دسته های نازک مو به سمت ریشه چیدمان 45 درجه سلول های کوتیکول را به هم می زند و راه برای نفوذ انواع آلاینده موجود در هوا باز می شود. آلاینده هایی از قبیل مواد شیمیایی سوختی، املاح، گرد و خاک، گرده ها، کلر و دیگر آلودگی ها.

موها را از اشعه فرابنفش حفظ کنید

نور آفتاب و لامپ های کم مصرف مقدار قابل توجهی اشعه فرابنفش دارند که اگرچه مثل مواد دکلره و حرارت تخریب آنی ایجاد نمی کنند اما در درازمدت همان تاثیر سوء را بر مو می گذارند، بنابراین خارج از منزل موهایتان را بپوشانید و در ساختمان فاصله خود را از لامپ کم مصرف حفظ کنید.

*داروساز و رییس انجمن متخصصان شیمی کازمتیک کشورهای خاور میانه