سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

توضیح علمی ترک و کشیدگی پوست


فرقی ندارد دلیلش چه باشد، بلوغ، بارداری یا اضافه وزن بیشتر ما از این ترک ها روی پوست بدنمان داریم.

وب سایت دکتر کرمانی: فرقی ندارد دلیلش چه باشد، بلوغ، بارداری یا اضافه وزن بیشتر ما از این ترک ها روی پوست بدنمان داریم.

 این علامت ها شکل های مختلفی دارند از جمله نقره ای ضخیم و یا خطوط قرمز، هر جایی از بدن نیز ممکن است خود را نشان دهند از سینه و ران ها گرفته تا زانوها.

تحقیقات علمی به ما می گوید که دقیقا چرا و چگونه چنین خطوطی ایجاد می شوند. این ترک ها بیشتر با نام خط های بارداری شناخته می شوند، دلیل ایجاد شدنشان هم در واقع یک اختلال در شبکه فیبر الاستیک ( خاصیت کش آمدن پوست ) است که از درون پوست عبور می کند.

توضیح علمی ترک و کشیدگی پوست ( پوست ببری )

همینطور که پوست در طول رشد های ناگهانی مانند بلوغ، و بارداری کشیده می شود، الستین داخل پوست در امتداد سطح مولکولی کشیده می شود. درست مانند کش آمدن پنیر در پیتزای مورد علاقه تان پوست نیز دیگر مانند قبل و شکل اولیه اش جمع نمی شود.

اینکه چه احساسی نسبت به این خطوط داریم می تواند روی زندگی مان تاثیر داشته باشد. خب بسیاری از ما اصلا دوست ندارند این خطوط را دیگران ببینند و بعضی نیز برایشان مهم نیست از آنها چنین خطوطی گذر زمان را نشان می دهد. هرچه بیشتر روی نشانه های روی پوست حساس باشید زندگی سخت تر می شود.

برخی خانم ها فکر می کنند، اعتماد به نفس، کیفیت زندگی، و شرکت در بعضی فعالیت ها تحت تاثیر این خطوط قرار می گیرد، به همین دلیل تحقیق در مورد نشانه هایی که روی گوشت ایجاد می شود مهم است.

گسترش و تداوم ایجاد شدن این خطوط چیزیست که نمی توان روی آن کنترل داشت. البته ژنتیک و اضافه کردن وزن دو عامل اصلی در بروز خطوط پوست هستند.

توضیح علمی ترک و کشیدگی پوست

 مورد دوم را تا حدودی می توان کنترل کرد، اما ژنتیک را نمی توانیم، پس شاید بهتر باشد که به سادگی این خطوط را قبول کنیم.

این را هم بدانید وقتی کشیدگی پوست به سطح ملکولی رسید دیگر هیچ کدام از آن کرم های گران قیمت با ادعاهای عجیب و غریب کاری جز سبک کردن کیف پولتان نمی توانند انجام دهند.

نمی توانیم متوقف یا درستشان کنیم؟ وقتش است که بگوییم به درک! بهترین چیز این است که خودمان باشیم بدون ترس از قضاوت دیگران، مهم این است که همینطور که هستیم زیبا باشیم. این خطوط هم قسمتی است از کسی که هستیم آنها را قبول کنیم و زندگی را برای خود سخت نکنیم.


ویدیو مرتبط :
‫پاکسازی پوست , کاهش جای زخم سوختگی و بریدگی - کشیدگی پوست پس از زایمان و کاهش وزن‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کرم‌ها تاثیری بر درمان ترک‌های پوست ندارند



 

 

 

 

یک متخصص پوست و مو گفت: کرم‌های موجود در بازار در پیشگیری یا درمان استریا(خطوط ناشی از کشیدگی پوست) ندارند چراکه این امر به میزان مقاومت پوست و ژنتیک افراد بستگی دارد.

 

مجتبی امیری در گفت‌وگو با فارس در مورد علل ایجاد ترک‌های ناشی از باز شدن پوست بدن (استریا) اظهار داشت: قسمت اصلی پوست که درم( Derm) نامیده می‌شود از دو عنصر کلاژن و الاستین تشکیل شده که کلاژن اسکلت اصلی پوست را تشکیل می‌دهد و الاستین خاصیت کششی پوست را حفظ می‌کند.

 

وی افزود: در برخی مواقع با کشیده شدن بیش از حد پوست مانند هنگام بارداری و یا چاقی مفرط این الاستین‌ها پاره شده و ترک در پوست ایجاد می‌شود.

 

این متخصص پوست و مو اضافه کرد: این شرایط در حالت عادی به وفور در خانم‌های باردار به دلیل اتساع غیرعادی شکم، در حوالی سن بلوغ در ناحیه ران، باسن و سینه، در آقایان به دلیل قد کشیدن ناگهانی در ناحیه کمر و ستون مهره‌ها و در ورزشکاران به دلیل رشد ناگهانی ماهیچه در بازوها ایجاد می‌شود.

 

امیری یکی دیگر از علت‌های ایجاد ترک در پوست را مصرف داروهای کورتون عنوان کرد و گفت: داروهای کورتون که هم به صورت خوراکی و هم موضعی برای زیبایی‌های خاص و به‌طور خودسرانه مصرف می‌شود اینگونه عوارض را در پی دارد.

 

وی در مورد نحوه درمان این ترک‌ها گفت: این خطوط در افراد سفیدپوست ابتدا به شکل خطوط قرمزرنگ و گاها همراه با خارش یا سوزش شروع می‌شود و پس از ۶ ماه به خطوط سفید تبدیل می‌شود اما در افراد تیره‌تر این خطوط نیز تیره‌تر است.

 

امیری افزود: برای درمان این خطوط به شرطی که تازه ایجاد شده باشد می‌توان از لیزر PDL و یا کرم‌های ترتینوئین برای کاهش این خطوط استفاده کرد ولی این خطوط کاملا از بین نمی‌رود.

 

این متخصص پوست و مو اذعان داشت: در فازی که خطوط قدیمی شده و به خطوط سفیدرنگ تبدیل شده‌اند از لیزرهای فراکشنال CO2 نتیجه بهتری می‌توان گرفت و غیر از این روش‌ها کرم‌های موجود در بازار هیچ تاثیری بر بهبود این خطوط ندارند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه بقیه‌الله در پاسخ به اینکه در خانم‌های باردار کرم‌های ضد ترک برای شکم بسیار تجویز می‌شود گفت: حتی استفاده از این کرم‌ها برای پیشگیری از ایجاد ترک مؤثر نیست. چرا که ایجاد ترک بسته به نوع پوست و میزان مقاومت الاستین آن دارد.

 

امیری در پایان به افرادی که در سن بلوغ هستند توصیه کرد تا خوراک و نحوه تغذیه خود را کنترل کنند چرا که چاق شدن ناگهانی در ایجاد ترک پوستی بسیار مؤثر است.

منبع:صدف نیوز