سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

توصیه های غذایی برای مسافران در تابستان



 

 

 

توصیه های غذایی برای مسافران در تابستان

 

هنگام مسافرت چه برای زیارت، تفریح، تجارت و یا هر دلیل دیگری، معمولا آشامیدنی ها و غذاهای آلوده، یک عامل جدی برای تهدید سلامت هستند. به خصوص بسیاری از مسافران دچار اسهال می شوند.

درد و ناراحتی حاصل از اسهال، به همراه مشکل یافتن درمان مناسب پزشکی، مخصوصا وقتی مشکل زبان هم در میان باشد، می تواند باعث از بین رفتن آسایش و لذت مسافرت شود. این مقاله حاوی اطلاعات کاربردی و هشدارهای اساسی در مورد تغذیه سالم می باشد و همچنین راهنمای شما در هنگام ابتلا به اسهال است.

مرور توصیه های این مقاله برای افراد مستعد به اسهال از اهمیت خاصی برخوردار است. این افراد عبارتند از: نوزادان، کودکان، سالمندان، خانم های باردار و افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند.

این مقاله توسط سازمان بهداشت جهانی، برای سلامت غذا و کنترل بیماری های اسهالی، تهیه و همچنین توسط سازمان جهانی جهان گردی و موسسه بین المللی سلامت جهانگردی، تایید شده است.

- هنگام مسافرت یک جعبه کوچک کمک های اولیه شامل پودر «او.آر.اس» و مواد ضد عفونی کننده آب، همراه داشته باشید.

 

- قبل از ترک منزل با پزشک خود مشورت کنید و در مورد بیماری های مختلفی که ممکن است در طول سفر با آن مواجه شوید، اطلاعات لازم را کسب کنید.همچنین اطلاعات لازم در مورد واکسن های مورد نیاز و دیگر راه های پیشگیری از بیماری ها را نیز دریافت کنید.

 

 

توصیه های زیر در تمام موارد، از دکه های فروش غذاهای خیابانی گرفته تا رستوران های گران قیمت هتل ها، کاربرد دارد.

 

- یکی از مهم ترین عوامل ایجاد بیماری توسط غذا، ماندن غذای پخته دردمای اتاق به مدت چند ساعت است; بنابراین مطمئن شوید که غذای شما به خوبی پخته شده و هنگام مصرف هنوز گرم است.

 

- از مصرف هر نوع غذای پخته که مدت طولانی در دمای اتاق مانده خودداری کنید، مگر میوه و مغزهایی که خود شما پوست یا پوسته آن را جدا می کنید. از مصرف میوه هایی که پوست آنها صدمه دیده است، خودداری کنید.

 

- غذاهای حاوی تخم مرغ خام یا غذاهای پخته نشده مثل مایونز خانگی، بعضی سس ها و برخی دسرها می توانند خطرناک باشند.

 

- بستنی تهیه شده در محل های غیرمطمئن به احتمال زیاد آلوده است و می تواند باعث بیماری شود. اگربه آن شک دارید مصرف نکنید.

 

ماندن طولانی مدت غذاهای حاوی تخم مرغ یا سس مایونز، بعضی سس ها و برخی دسرها می توانند خطرناک باشد.

 

- در برخی از کشورها گونه های خاصی از ماهی، حتی اگر به خوبی پخته شده باشند، ممکن است دارای سموم طبیعی باشند (مردم محلی در این زمینه می توانند شما را راهنمایی کنند).

 

- شیر غیر پاستوریزه را قبل از مصرف بجوشانید.

 

- وقتی به سالم بودن آب اطمینان ندارید، آن را بجوشانید. اگر جوشاندن آن ممکن نیست، آن را با یک ماده ضدعفونی کننده، ضد عفونی کنید. این مواد ضد عفونی کننده معمولا در داروخانه ها وجود دارند.

 

- از یخ استفاده نکنید، مگر مطمئن شوید که از آب سالم تهیه شده است.

 

- نوشیدنی هایی همچون چای و قهوه داغ، نوشابه های غیرالکلی گازدار و آب میوه هایی که در بطری یا پاکت عرضه می شوند، معمولا سالم هستند.

این گفته را خوب به خاطر بسپارید: بپزید، پوست بکنید و گرنه خوردن آن را رها کنید.

● راهکارهای اساسی در صورت ابتلا به اسهال شدید

- بیشتر اسهال ها به خودی خود و طی چند روز، بهبود می یابند. چیزی که باید به آن توجه داشت، پیشگیری از کم آبی بدن است.

 

- به محض شروع اسهال، مایعات بیشتری مصرف کنید. برای مثال از آب معدنی، آب جوشیده یا ضد عفونی شده و یا چای رقیق شده استفاده کنید. می توانید از آب میوه رقیق شده و سوپ هم استفاده کنید. اگر اسهال بیش از یک روز ادامه یافت، محلول «او.آر.اس» را تهیه و مصرف کنید و غذای خود را به طور طبیعی ادامه دهید.

 

توصیه های غذایی برای مسافران در تابستان

 

● مقادیر قابل مصرف محلول «او.آر.اس»

▪ کودکان زیر دو سال :یک چهارم الی یک دوم لیوان (۱۰۰ ۵۰ سی سی) بعد از هر بار مدفوع آبکی.

 

▪ کودکان زیر ده سال: یک دوم الی یک لیوان (۲۰۰-۱۰۰ سی سی) بعد از هر بار مدفوع آبکی.

 

▪ نوجوانان بالای ده سال و افراد بالغ : بدون محدودیت از مایعات «او.آر.اس» استفاده کنید.

 

اگر اسهال بیش از سه روز طول کشید یا شدید و آبکی بود، یا خون در مدفوع دیده شده و یا به طور مکرر تهوع و تب وجود داشت، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

 

- وقتی که امکانات پزشکی در اختیار نیست و خون در مدفوع فرد اسهالی وجود دارد، یک دوره درمانی (۵ روزه) با کوتریموکسازول را شروع کنید.

 

- استفاده از آنتی بیوتیک به منظور پیشگیری از اسهال و همچنین استفاده از داروهای ضد اسهال مثل LOPERAMIDE توصیه نمی شود. ولی تحت نظر پزشک ایرادی ندارد.

 

- از این داروها هرگز برای کودکان استفاده نکنید.

 

- اگر علائم دیگری وجود دارد با پزشک تماس بگیرید.

 

منبع:aftab.ir


ویدیو مرتبط :
‫چند توصیه مهم تغذیه ای به مسافران‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چند توصیه برای محافظت از پوست در تابستان



 

 

محافظت ازپوست در تابستان

 

با افزایش تعداد مبتلایان به سرطان پوست در فصل تابستان هیچ امری مهمتر از حفاظت از این بافت بدن نیست و این امر به راحتی با ایستادن در سایه قابل انجام است.

 

به منظور حفاظت از پوست در برابر اشعه خورشید استفاده از كرم یا لوسیون ضدآفتاب با فاكتور حفاظت خورشیدی (SPF) حداقل 15 و بكارگیری از آن 20 تا 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ضروری است. مصرف‌كنندگان باید اطمینان حاصل كنند كه تمام اعضای بدن از جمله پاها، بازوها، صورت، گردن و مچ پا به پایین به ویژه در صورت پوشیدن سندل و دست‌ها باید با این محصول حفاظتی پوشیده شوند.

 

همچنین در صورت شنا كردن و یا عرق كردن زیاد بهتر است كه به دلیل احتمال پاك شدن پوشش قبلی مجددا از كرم در طول روز استفاده شود. كلاه مناسبترین پوشش برای جلوگیری از برخورد آفتاب با پوست صورت است، اما اگر از كلاه بیس بال استفاده می‌كنید مالیدن كرم ضدآفتاب به پشت گردن و گوش‌ها ضرورت دارد.

 

از سوی دیگر اگر تصور می‌كنید به دلیل ابری و گرفته بودن هوا نیازی به این پوشش محافظ ندارید اشتباه می‌كنید، چرا كه به گفته كارشناسان اشعه مضر فرابنفش خورشید حتی از ابرها و آب نیز عبور می‌كند.

 

همچنین شن، آب و برف می‌تواند نور خورشید را منعكس كرده و میزان این پرتو فرابنفش را افزایش دهد. در چنین مواردی استفاده از كرم‌های با اس پی اف بالاتر و مالیدن آن بر روی بینی و لب‌ها با اكسید روی الزامی است. درصورتی كه پوست حساسی دارید خواندن برچسب روی كرم پیش از استفاده بسیار مهم است.

 

حتی در مواردی كه این كرم‌ها به لحاظ مسایل آلرژی‌زا و آزمایش‌های درموتولوژی كنترل شده باشند باز هم در برخی موارد پوست افراد به آنها حساسیت می‌دهد. در این شرایط به مدت 3 روز از این محصولات و به مقدار كم بر روی پوست آزمایش كنید و در صورت عدم مشاهده علایم حساسیت و آلرژیك از قبیل قرمزی و التهاب می‌توانید از آن استفاده كنید.