سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

توصیه هایی به بیماران ایدزی



ایدز, ویروس HIV,ویروس ایدز

10 توصیه به بیماران ایدزی
افرادی که به ویروس HIV آلوده شده اند، یعنی مبتلا به بیماری ایدز هستند، بسیار مهم است که سلامت خود را حفظ کنند و سیستم ایمنی بدنشان را تقویت نمایند.

 

ویروس HIV، گلبول های سفید خون (لنفوسیت تی) را از بین می برد و باعث ضعیف شدن وکاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود و در نهایت منجر به بروز سندرم نقص ایمنی بدن یا ایدز (AIDS) می گردد.


1- کاهش استرس
کاهش استرس یکی از راه های بهبود وضعیت بیماران مبتلا به ایدز می باشد.تحقیقات نشان داده است بین استرس و کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن ارتباط برقرار است.استرس می تواند باعث کاهش اشتها و اختلالات خواب گردد و تاثیرات منفی بر زندگی فرد بگذارد.برخی راه های کنترل استرس شامل: ورزش کردن و مشاوره می باشد.بهتر است قبل از شروع برنامه ورزشی با پزشک خود صحبت کنید.


2- طب سوزنی
بسیاری از بیماران مبتلا به ایدز برای کاهش علائم و عوارض بیماری مثل خستگی و معده درد، از طب سوزنی استفاده می کنند.
طب سوزنی برای تقویت سیستم ایمنی مفید می باشد.یکی از فواید دیگر طب سوزنی عبارتست از کاهش استرس. تحقیقی در دانشگاه بوستون نشان داد بیماران مبتلا به ایدزی که از طب سوزنی استفاده کرده بودند، آرام تر از قبل شده بودند.


3- رژیم غذایی متعادل
یک برنامه غذایی صحیح می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت نماید، از بیماری ها جلوگیری کند و موجب کندی پیشرفت بیماری ایدز شود.یک رژیم غذایی سالم می تواند بسیاری از داروهای ایدز را فرآیند کند و باعث کاهش علائم این بیماری مثل اسهال، تهوع و خستگی گردد.


4- اجتناب از الکل و مواد مخدر
الکل و مواد مخدر باعث تضعیف سیستم ایمنی می گردند. همچنین با داروهای ایدز تداخل می کنند.مصرف مواد مخدر و الکل باعث می شود فرد تغذیه مناسبی نداشته باشد و مصرف داروهای خود را فراموش کند.شما می توانید انرژی خود را صرف کارهای مثبت کنید، مانند ملاقات با دوستان و یا کار بر روی سرگرمی های خود.


5- بهداشت دهان
بیش از یک سوم افراد مبتلا به ایدز، دچار مشکلات دهان و دندان هستند.تضعیف سیستم ایمنی و داروهای ایدز موجب تبخال و زخم دهان، برفک دهان و زخم لب می شوند.همچنین ایدزی ها به بیماری های لثه مبتلا می شوند که به سرعت وخیم می شود و دیگر مشکلات را بوجود می آورد مانند بیماری های قلبی.بیماران مبتلا به ایدز باید به طور مرتب مسواک بزنند و از نخ دندان استفاده کنند و هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنند.


6- مراجعه منظم به متخصص زنان
زنان مبتلا به ایدز بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند. بنابراین باید به طور مرتب آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند تا هر نوع مشکلی زود تشخیص داده شود.
زنان مبتلا به ایدز باید یک آزمایش پاپ اسمیر را زمانی که ایدز آنها تشخیص داده شد، انجام دهند و آزمایش های پاپ اسمیر دیگر را هر سال بعد از تشخیص انجام دهند.
همچنین زنان مبتلا به ایدز، در معرض خطر ابتلا به عفونت های مخمری تناسلی و التهاب لگن هستند.


7- به پوست خود دقت کنید.
غالبا مشکلات پوستی جزو اولین نشانه های ابتلا به ایدز می باشد.ایدزی ها اغلب دچار عفونت های پوستی مزمن می شوند.مشکلات پوستی این افراد عبارتست از: پسوریازیس، کهیر، زونا و زخم زرد.
یک نوع نادر سرطان پوست به نام سارکوم کاپوزی نیز می تواند در افراد مبتلا به ایدز دیده شود.با کسب اطلاعات صحیح راجع به بیماری ایدز، از طریق مطالعه کتاب و مجله و سایت های معتبر پزشکی، می توانید شرایط این بیماری را بهتر کنترل کنید.


8- با احتیاط به مسافرت بروید.
از آنجایی که بیماران مبتلا به ایدز دارای سیستم ایمنی ضعیفی می باشند، باید در طی مسافرت بسیار مراقب غذا و آب آشامیدنی خود باشند.بیماری های ناشی از غذا می تواند باعث مشکلات جدی و حتی مرگ در این افراد شود.
بهتر است قبل از مسافرت با پزشک خود صحبت کنید تا بدانید چقدر دارو همراه خود ببرید و همچنین توصیه های بهداشتی را از پزشک بپرسید.


9- داروهای خود را سر وقت مصرف کنید.
مطالعات نشان داده است مصرف سر وقت داروها باعث زیاد شدن لنفوسیت تی (یک نوع گلبول سفید خون) می شود و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.مطالعات دیگر نشان داده است عدم مصرف به موقع داروها  باعث می شود فرد مبتلا به ایدز، در بیمارستان بستری شود و یا حتی بمیرد.پس داروهای خود را طبق دستور پزشک، به اندازه و سر وقت بخورید.


10- درباره بیماری ایدز اطلاعاتی کسب کنید.
با کسب اطلاعات صحیح راجع به بیماری ایدز، از طریق مطالعه کتاب و مجله و سایت های معتبر پزشکی، می توانید شرایط این بیماری را بهتر کنترل کنید.شما زمانی از یک بیماری می ترسید که اطلاعات کافی در مورد آن بیماری نداشته باشید. پس سعی کنید در تمام زمینه ها اطلاعات خود را بالا ببرید و دعا کنید تا بیماری شما درمان شود.

منبع:tebyan.net


ویدیو مرتبط :
‫توصیه هایی برای بیماران مبتلا به آرتروز‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

٢٣ توصیه در مورد تغذیه بیماران دیابتی



 

 

 

٢٣ توصیه در مورد تغذیه بیماران دیابتی

 

نوروزی همچنین گفت: مواد غذایی كه به اسم غذای دیابتی رواج پیدا كرده است مثل بیسكویت وشیرینی دیابتی در حقیقت برای این بیماران خوب نیست.

یك متخصص تغذیه و استادیار دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: یك بیمار دیابتی با كنترل و درمان مناسب می‌تواند سال‌ها یك زندگی طبیعی از نظر كمی و كیفی داشته باشد.

 

به گزارش ایسنا، دكتر عبدالرضا نوروزی در مراسم بزرگداشت روز دیابت كه در تالار رازی مشهد برگزار شد، افزود: یك بیمار دیابتی با كنترل و درمان مناسب می‌تواند سال‌ها یك زندگی طبیعی از نظر كمی و كیفی داشته باشد ولی اگر بیماری به حال خودش رها شود، بیمار دچار عوارضی خواهد شد كه بلافاصله ظاهر نشده و در طول سال‌های آینده بروز می‌كند.

 

وی افزایش چربی، ‌كلسترول و فشارخون را از عوارض دیابت برشمرد و گفت: رژیم غذایی سالم، حفظ وزن در محدوده نرمال، فعالیت ورزشی، ترك سیگار و كاهش استرس از مهمترین اقدامات برای كنترل بیماری دیابت است.

 

وی افزود: كنترل فشارخون، چربی خون به ویژه كلسترول، رعایت بهداشت پا و استفاده از كفش راحت و معاینه منظم چشم از مواردیست كه افراد دیابتی باید به آن توجه كنند.

 

نوروزی با بیان اینكه افت قند خون تقریبا در همه دیابتی‌ها اتفاق می‌افتد، گفت: لرزش، سرگیجه، تعریق، گرسنگی زیاد، رنگ پریدگی، حواس پرتی، مور مور شدن دور دهان،‌ تشنج و تغییر خلق و خو از جمله علائم افت قند خون است.

 

وی با بیان اینكه بیماران دیابتی نوع یك برای پیشگیری از افت قند خون باید دوز مناسب انسولین را رعایت كنند، افزود: استفاده از داروی دیابت، وعده‌های غذایی با فاصله طولانی، مصرف غذاهایی با نمایه‌های قند بالا و ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای از جمله عواملی است كه باعث افت قند خون در بیماران دیابتی می‌شود.

 

وی ورزش را از جمله عوامل موثر در درمان افت قند خون دانست و گفت: با 45 دقیقه ورزش روزانه قند خون به میزان 50 میلی گرم كاهش می‌یابد علاوه بر این ورزش در كاهش وزن و كاهش نیاز به داروهای دیابتی نیز موثر است؛ همچنین موجب بهبود جریان خون، بهبود روحیه و افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

 

استادیار دانشكده پزشكی مشهد گفت: ورزش باید حداقل 15 دقیقه در هفته و به صورت منظم و مستمر باشد.

 

وی با بیان اینكه ریسك ابتلا به دیابت در افرادی كه پدر و مادر مبتلا به دیابت دارند بالاتر است، افزود: بهترین راه پیشگیری از ابتلا به دیابت برای افرادی كه پدر و مادر دیابتی دارند این است كه وزن خود را در حد نرمال نگه دارند.

 

وی خاطر نشان كرد: 8 كیلوگرم كاهش وزن، میزان قند خون را 20 میلی‌گرم پایین می‌آورد.

 

نوروزی با بیان اینكه كاهش بسیار زیاد و به صفر رساندن مصرف نشاسته در افراد دیابتی پایه و اساس علمی ندارد، گفت: عدم مصرف نشاسته در دیابتی‌ها مطلوب نیست و یك فرد متوسط 70 كیلوگرمی می‌تواند به میزان 700 گرم مواد نشاسته‌ای مصرف كند.

 

وی ادامه داد: نان باگت و سیب زمینی كه نمایه قندی بالایی دارند، قند خون را با سرعت افزایش می‌دهند ولی ماكارونی و نان سنگگ جز بهترین مواد نشاسته‌ای برای افراد دیابتی هستند.

 

وی با تاكید بر اهمیت كاهش مصرف نمك به 5 گرم در روز گفت: كاهش مصرف چربی به ویژه چربی‌های حیوانی و مصرف حداقل پنج وعده و سبزیجات در روز از نكاتی است كه بیماران دیابتی باید به آن توجه كنند.

 

استادیار دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی مشهد ادامه داد: بیماران دیابتی منعی در مصرف برنج ندارند ولی باید میزان مصرف را به 200 گرم در روز برای یك فرد متوسط كاهش دهند.

 

وی با بیان اینكه برخلاف تصور معمول میوه‌های شیرین مثل موز و زردآلو برای بیماران دیابتی مضر نیستند، گفت: برای بیماران دیابتی بهتر است كه این‌گونه میوه‌ها زیاد رسیده نباشد.

 

وی با تاكید بر اینكه افراد دیابتی باید سبزیجات بیشتری مصرف كنند، افزود: این بیماران باید از مصرف مواد پرچرب و روغن حیوانی دوری كنند.

 

نوروزی همچنین گفت: مواد غذایی كه به اسم غذای دیابتی رواج پیدا كرده است مثل بیسكویت و شرینی دیابتی در حقیقت برای این بیماران خوب نیست.

 

وی ادامه داد: در تهیه این نوع غذاها، از مواد شیرین كننده به جای شكر استفاده می‌شود، طعم بد و تلخی دارند لذا تهیه‌كنندگان این غذاها باید برای خوشمزه‌تر شدن غذا از مواد چربی استفاده كنند بنابراین غذاها قند كم و چربی زیاد دارند.

 

وی افزود: مصرف نوشابه‌های رژیمی برای افراد دیابتی منعی ندارد.

 

استادیار دانشگاه علوم پزشكی مشهد همچنین خاطرنشان كرد: در هر 10 ثانیه یك نفر در اثر دیابت یا عوارض ناشی ازدیابت در دنیا می‌میرد و دو نفر به مبتلایان به این بیماری افزوده می‌گردد.

 

وی با بیان اینكه هر سال دو میلیون نفر از مردم جهان به این بیماری مبتلا می‌شوند، افزود: شمار مبتلایان به دیابت تا 5 سال بعد به 350 میلیون نفر می‌رسد و تا سال 2025 مبتلایان به این بیماری در كشورهای مختلف 2 تا 3 برابر بیشتر خواهند شد.

 

نوروزی افزود: این افزایش در كشورهای حوزه خلیج فارس بیشتر است و پیش‌بینی می‌شود 25 درصد افراد جمعیت این كشورها را بیماران دیابتی تشكیل خواهد داد./عصرایران