سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

توصیه‌های تغذیه‌ای به حجاج



 

توصیه‌های تغذیه‌ای به حجاج

 

جدی‌ترین دغدغه‌ی زائران خانه خدا و سایر زائرانی که رهسپار حج می‌شوند، انجام صحیح مناسک دینی است، اما مسائل مهم دیگری نیز وجود دارند که اگر رعایت نشوند سلامت حجاج را به خطر می‌اندازند و آن وقت، از پس به جا آوردن صحیح و کامل مناسک هم برنمی‌آیند؛ مسائلی مانند تغذیه در حج.

مدت زمان سفر حج تقریباً یک ماه است و این فرصت یک ماهه با تغییری اساسی در نوع غذاهای مصرفی زائران همراه است ضمن آن که احتمال دارد میزان غذای مصرفی آن‌ها نیز بیشتر از حد معمول باشد و بسیاری از خوراکی‌هایی که در گذشته از آن‌ها پرهیز می‌کردند به فراوانی در اختیارشان قرار بگیرد و...

به همین دلیل است که اگرچه تیم پزشکی همیشه همراه کاروان‌ها هستند و هوایشان را دارند، اما اگر زائران به پیشگیری پیش از درمان اعتقاد داشته باشند و خودشان نسبت به تغذیه‌شان دقت کنند آن وقت شاید سر و کارشان اصلاً به پزشک نیفتد.

مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر نیز بر همین اساس کتاب‌هایی را منتشر کرده است که در آن‌ها به یکسری نکات تغذیه‌ای صحیح برای زائران اشاره می‌کند و ما قصد داریم بخش‌هایی از آن‌ها را با تغییراتی برایتان شرح بدهیم.


مشکل اول: دستشویی رفتن‌های رنج‌آور

در طول حج، فیبر غذایی به دلیل محدودیت مصرف سبزیجات و صیفی‌جات و استفاده از نان‌های بدون سبوس به شدت کاهش پیدا می‌کند. حتماً می‌دانید که فیبرها نقش مهمی در اجابت مزاج دارند و هر وقت مقدارشان در غذای مصرفی روزانه کم باشد احتمال یبوست را افزایش می‌دهند. این شرایط وقتی بدتر می‌شود که برخی زائران خوردن موزهای نارس را بر خوردن میوه‌های پر فیبر ترجیح دهند، کم‌تحرک باشند، آب کم بنوشند، چای‌شان را غلیظ کنند و نوشابه‌های سیاه را که معمولاً حاوی کارامل یا قند سوخته است، بنوشند.

یبوست یکی از شایع‌ترین مشکلات زائران در حج است که گاهی برایشان به دردسری جدی تبدیل می‌شود و آن‌ها را وامی‌دارد مکرر به پزشک مراجعه کنند.

پرهیزهای غذایی‌ای را که پیش از سفر به حج رعایت می‌کردید در طول این سفر نیز رعایت کنید

برای جلوگیری از یبوست، باید نوشیدن آب را به شکلی منظم به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید. اگر پیش از خواب شب، خیسانده آلو و انجیر (از هر کدام 10 عدد) در آب را نیز مصرف کنید آن وقت می‌توانید مطمئن باشید که دیگر برای رفع یبوست نیازی به مراجعه به پزشک ندارید.

 

مشکل دوم: قند بهتر است یا شکر؟

درست است که تماس دندان با قند اثرات مخربی دارد، اما این موضوع نباید به بهانه‌ای برای استفاده از شکر در چای به جای قند باشد. می‌پرسید چرا؟! شما برای شیرین کردن یک لیوان قند،‌ دست‌کم به 2 قاشق شکر نیاز دارید که حدود 18 تا 20 گرم می‌شود، اما یک لیوان چای را با حداکثر 2 حبه قند کوچک هم می‌توانید مصرف کنید.

 

مشکل سوم: موزهای حساسیت‌زا

یادتان هست گفتیم موز نارس سبب یبوست می‌شود؟ اما این تنها مشکلی نیست که موز ایجاد می‌کند. کارشناسان تغذیه می‌گویند موز حاوی مقدار قابل توجهی مواد حساسیت‌زاست و اگر در خوردنش زیاده‌روی کنید امکان دارد دچار خارش‌های پوستی و جوش‌های دهانی شوید.

 

مشکل چهارم: میوه نشسته!

اگر در ایران باشید امکان ندارد میوه را پیش از شستن بخورید، اما این چه حکمتی است که بعضی‌ها میوه را در حج نشسته می‌خورند؟ ما البته پاسخش را می‌دانیم. این زائران خیال می‌کنند اگر میوه‌ای در کاغذ پیچیده شده باشد حتماً تمیز است و نیازی به شسته شدن ندارد در حالی که آن کاغذها و حتی پوست آن میوه‌ها معمولاً به مواد شیمیایی خاصی آغشته شده است که برای پاک شدنش حتماً باید از آب استفاده کرد و دستمال کشیدن روی سطح میوه‌ها کافی نیست.

 

مشکل پنجم: سنگ به چه بزرگی!

بیماران کلیوی هم در حج باید به شکل ویژه‌ای مراقب سلامت‌شان باشند. این نوع بیماران باید به یاد داشته باشند که بهترین نوشیدنی برای آن‌ها همیشه آب است. اگر بیمار کلیوی هستید و دقیقاً نمی‌دانید در حج چه مقدار آب بخورید، روشی ساده را برای اندازه‌گیری آن به شما پیشنهاد می‌کنیم: اگر مقدار ادرار شما در عربستان دقیقاً برابر با مقدار ادراری باشد که در ایران می‌کرده‌اید، یعنی میزان آبی که وارد بدنتان می‌شود کافی است، اما اگر کمتر باشد یعنی باید آب بیشتری بنوشید تا میزان ادرارتان به حد قبلی که طبیعی بوده است، برسد.

نکته دیگر این است که آب را نباید فقط در صورت تشنگی بخورید چرا که در سنین پس از 40 سالگی، احتمال دارد حتی در صورت نیاز بدن به آب، احساس تشنگی نداشته باشید. بنابراین بهتر است با تبعیت از برنامه‌ای مشخص در ساعات معینی حتی در صورت تشنه نبودن آب بنوشید.

 

مشکل ششم: دیابتی‌ها

دیابتی‌ها باید حتماً پیش از عزیمت، پزشک کاروان را در جریان مشکل‌شان قرار دهند تا درباره رژیم درست غذایی آن‌ها را راهنمایی کند. از هر 10 بیمار دیابتی که به حج می‌روند معمولاً 9 نفر دیابت نوع دوم دارند و باید با ورزش، رژیم غذایی و داروهای کاهش‌دهنده قند خون، آن را کنترل کنند، اما در همه آن‌ها یک اصل همیشگی مشترک است که به هیچ وجه نباید فراموشش کنند: آن‌ها باید دور مواد غذایی مانند انواع نوشابه‌های گازدار، آب‌میوه‌ها و مربا را خط بکشند و از مسوول کاروان بخواهند به جای نوشابه، دوغ در اختیارشان قرار دهد.

 

دیابتی‌های تحت درمان با انسولین

دیابتی‌هایی که تحت درمان با انسولین یا داروهای پایین آورنده قند خون هستند، لازم است هنگام انجام مناسک حج مواد قندی به همراه داشته باشند تا در صورت احساس افت قند خون از آن‌ها استفاده کنند.

شیوه زندگی دیابتی‌ها هنگام حج به مدت چند هفته تغییر می‌کند این در حالی است که هرگونه تغییر در شیوه زندگی دیابتی‌ها ممکن است موجب نوسان در کنترل قند خون آنان شود بنابراین لازم است دیابتی‌ها یک هفته پیش از اعزام به حج و یک هفته بعد از آن، قند خون خود را بیشتر کنترل کنند. بیمارانی که تحت درمان با انسولین هستند با کنترل قند خون و دیابتی‌های در حال درمان، با داروهای پایین آورنده قند خون و کنترل قند ادرار می‌توانند این کار را انجام دهند.

بیمارانی توان کنترل قند خون خود را دارند که در این زمینه آموزش دیده باشند بنابراین لازم است دیابتی‌ها در کلاس‌های آموزشی کنترل دیابت پیش از تشرف به حج شرکت کنند.

دیابتی‌هایی که تحت درمان با انسولین یا داروهای پایین آورنده قند خون هستند،

لازم است هنگام انجام مناسک حج مواد قندی به همراه داشته باشند تا در صورت احساس افت قند خون از آن‌ها استفاده کنند

حدود 60 درصد از دیابتی‌ها از ابتلای خود به این بیماری اطلاع ندارند. افرادی که یکی از والدین آن‌ها مبتلا به دیابت است، مبتلایان به اضافه وزن، چاقی، پرفشاری خون یا چربی خون بالا، افراد کم‌تحرک، سیگاری‌ها، زنانی که در دوران بارداری دچار دیابت دوران بارداری شده‌اند، مادرانی که کودکانشان در هنگام به دنیا آمدن بیش از 4 کیلوگرم وزن دارند یا زنانی که دچار سقط‌های مکرر شده‌اند، افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند و لازم است این افراد وضعیت خود را از نظر احتمال ابتلا به دیابت بررسی کنند. بسیاری از این گونه افراد پس از بازگشت از حج دچار دیابت می‌شوند چون شیوه زندگی آنان در طول این سفر تغییر می‌کند و به علت بی‌اطلاعی از ابتلای خود به دیابت به شیوه تغذیه خود توجه لازم نمی‌کنند.

منبع:tebyan.net


ویدیو مرتبط :
توصیه به حجاج

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توصیه های تغذیه ای برای زنان 40 ساله



 

 

توصیه های تغذیه

 

اگر خانمی هستید که کم کم به سن 40 سالگی نزدیک می‌شوید، باید کمی رژیم غذایی تان را تغییر بدهید چرا که دیگر نمی توانید همان رژیم غذایی گذشته را داشته باشید. علاوه براین که وزنتان بالا می‌‌رود نیازهای غذایی تان هم کمی تغییر می‌کند یعنی باید برخی از مواد را نظیر لبنیات کم چرب بیشتر مصرف کنید و برخی دیگر مثل چربی ها و سرخ‌ کردنی ‌ها را کنار بگذارید. به جواب این سوالات دقت کنید. شاید پرسش شما هم باشد:


مهمترین تغییر رژیم غذایی چیست؟


آیا لازم است میزان دریافت کالری کم شود؟
بله کم کردن کالری. با افزایش سن متابولیسم هم کاهش می‌یابد. برای ا ینکه وزن‌تان را حفظ کنید لازم است روزانه 50 تا 100 کالری کمتر دریافت کنید یعنی اگر 1700 کالری روزانه در سن 30 سالگی مصرف می‌کردید لازم است در سن 40 سالگی 1600 کالری مصرف کنید البته این با فرض همان میزان فعالیت فیزیکی است.
نگهداری وزن ایده‌آل یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که افراد برای سلامت ماندن باید انجام دهند.


از شیرینی ها لذت ببرید:
تنها کافی است غذاهای حاوی قند که شیرین هم نیستند از رژیم‌ غذایی خود حذف کنید. بسیاری از محصولات فرآیند شده غذایی که فکر می‌کنید شیرین نیستند مثل ماکارونی، سس، دسرها، نان و شیرینی‌ها حاوی قند هستند. بنابراین قبل از خرید موادغذایی برچسب‌ آنها را بخوانید تا حاوی قند نباشند این مواد نه تنها کالری کمتری به بدن شما می‌رسانند بلکه جوانه‌های چشایی را حساس‌تر کرده در مقادیر کم شیرینی را احساس کرده در نتیجه برای احساس رضایت با مقادیر کمتر احساس رضایت بیشتری دارید.

 

توصیه های تغذیه


جایگزینی برای ماهی نیست:
متاسفانه هیچ غذایی نمی‌تواند جایگزین ماهی شود و مزیت‌های ماهی را داشته باشد. ماهی سرشار از مواد مغذی مثل امگا3، ویتامین D، سلینیوم و پروتئین است و محققان معتقدند که هر کدام این مواد برای جذب با ماده دیگر اهمیت دارد مثلا اسیدچرب امگا3 که در ماهی یافت می‌شود برای جذب ویتامین D لازم است که ماده‌ای محلول در چربی است.
در حالی که روغن ماهی یا مکمل‌های سلینیوم به تنها آن‌قدر مزیت ندارد که اما وقتی همراه با پروتئین‌های باکیفیت بالا و ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن که در ماهی وجود دارد باشد برای بدن مفیدتر خواهد بود. برای اینکه از طعم‌ ماهی خوشتان بیاید سعی کنید شیوه‌های تازه پخت ماهی را یاد بگیرید.


قهوه خوب یا بد؟
قهوه در صورتی که بدون خامه و شکر باشد نوشیدنی مفیدی است. قهوه منبع از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و موادمعدنی است. مدارک نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه خطر بیماری‌های قلبی و یا سرطان‌ها را افزایش نمی‌دهد و اگر از نظر جسمی سلامت هستید حتی مصرف قهوه می‌تواند خطر ابتال به دیابت نوع دوم را کاهش داده و بعد را در مقابل بیماری‌هایی مثل سیروز کبدی محافظت کرده و عملکرد ورزشکاران را تقویت کند. به هر حال، شما باید میزان دریافت قهوه را مدنظر داشته باشید .