سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

تهدیدکننده های سلامتی در نوروز



پیشگیری از بیماری‌ها,دیابت,علائم مسمومیت

تهدیدکننده های سلامتی در نوروز
با وجود اجرای طرح‌های ویژه توسط وزارت بهداشت در ایام نوروز، کارشناسان تاکید می‌کنند ارتقای دانش بهداشتی مردم مهم‌ترین و اثربخش‌ترین گام درخصوص جلوگیری از ابتلا به بیماری هاست. در این رابطه متخصصان توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌ها در این ایام دارند.
دکتر پرهیزکار، متخصص قلب و عروق در مورد وضع بیماران قلبی و عروقی در ایام تعطیلات می‌گوید: بیماران قلبی اگر در این ایام قصد مسافرت دارند باید حتما قبل از سفر با پزشک معالج خود مشورت کنند و دستورات دارویی لازم را در طول سفر به کار ببرند.
وی می‌افزاید: این بیماران برای جلوگیری از ایجاد لخته خون در اندام تحتانی و پاها لازم است، در صورتی که با وسایل نقلیه‌ای مانند قطار و اتومبیل سفر می‌کنند، هر از چند گاهی در راهروی قطار حرکت کنند و یا با توقف خودرو به استراحت بپردازند. در اتوبوس نیز بیماران باید دائماً پاهای خود را تکان دهند.

 

وی همچنین با اشاره به اهمیت رعایت رژیم غذایی سالم در بیماران قلبی تاکید می‌کند: از خوردن غذاهای چرب و سنگین باید خودداری شود و رژیم غذایی باید بیشتر شامل میوه، سبزیجات تازه، ماهی، روغن ماهی و روغن مایع باشد.به گفته دکتر پرهیزکار، ایام تعطیلات نوروزی و مسافرت بهترین زمان برای ترک دخانیات است و حضور در جمع خانواده و استفاده از فضاهای آزاد و سرسبز، شرایط استفاده از تفریحات سالم و تصمیم‌گیری برای ترک سیگار را مهیا می‌کند.
وی همچنین همراه داشتن داروهای زیرزبانی نیتروگلیسیرین و آسپیرین (تجویز شده توسط پزشک متخصص) را برای بیماران قلبی لازم می‌داند.

 

پیشگیری از بیماری‌ها,دیابت,علائم مسمومیت

 

 بیماران دیابتی و کنترل مرتب قند خون
از آنجا که در ایام تعطیلات و به ویژه در تعطیلات نوروزی، تغذیه و فعالیت‌های جسمی افراد تغییر می‌کند، آنهایی که مستعد ابتلا به بعضی بیماری‌ها هستند، همانند افراد دارای چربی بالا، فشار خون بالا و دیابت، مشکلاتشان بیشتر می‌شود.
دکتر اسدالله رجب، متخصص دیابت اطفال و رئیس انجمن دیابت کشور می‌گوید: متاسفانه با توجه به فرهنگی که ما داریم، ایام تعطیلات همواره مساوی با پرخوری و استراحت بیش از حد است و همین مساله همواره منجر به بروز مشکلاتی به ویژه در مورد بیماران دیابتی می‌شود.
به اعتقاد رئیس انجمن دیابت، اگر فردی میزان قند خونش در حد طبیعی و در کنترل باشد و دانش لازم را در زمینه کنترل قند خون داشته باشد، می‌تواند از مواد غذایی معمولی استفاده کند.


دکتر رجب همچنین در خصوص بیماران دیابتی که قصد سفر در ایام نوروز را دارند، تاکید می‌کند: همراه داشتن وسایل مورد نیاز برای بیماران دیابتی در سفر از جمله انسولین یا داروی مصرفی، دستگاه قندخون همراه با باطری، لانست نمونه گیری خون، سرنگ، نوارتست قندخون و ادرار، آمپول گلوکاگون، موادقندی سریع الجذب و الکل پزشکی یا پارچه نمدار الزامی است.

 

پیشگیری از بیماری‌ها,دیابت,علائم مسمومیت

 

پیشگیری از مسمومیت در نوروز
دکتر شیخ الاسلام، متخصص تغذیه در خصوص شیوع مسمومیت‌ها در ایام نوروز می‌گوید: مسمومیت‌های برخی از فرآورده‌ها مانند تخم مرغ‌های آلوده و انواع سوسیس و کالباس بعد از 12 تا 24 ساعت علائم خود را نشان می‌دهد که این مسمومیت‌ها علاوه بر علائم گفته شده با تب نیز همراه است.
وی با اشاره به اینکه مسمومیت‌های غذایی در کودکان با خطر مرگ همراه است، تاکید کرد: مصرف آب سالم و نوشیدنی‌های سالم بدون گاز به‌ویژه دوغ، شیوه مناسبی برای حفظ سلامتی در نوروز است.


دکتر شیخ الاسلام می‌افزاید: اگر هموطنان عزیز در ایام نوروز به مسافرت می‌روند برای جلوگیری از کم آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب (بطری) همراه داشته باشند و همه همراهان را هم به نوشیدن آن توصیه کنند.ضمن اینکه به خاطر داشته باشند میوه‌ها و سبزی هایی مانند هویج، گوجه فرنگی و ساقه کرفس در طول مسافرت بهترین دوستان آنها هستند، زیرا حاوی آب، املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن هستند؛ البته باید قبل از سفر در خانه آنها را خوب بشویند و در ظرف های مناسب دربسته با خود ببرند.

 

پیشگیری از بیماری‌ها,دیابت,علائم مسمومیت

 
خفگی در کودکان
دکتر حسین نیا، متخصص و جراح گوش، حلق و بینی و سر و گردن می‌گوید:
مصرف سبزی پلو با ماهی شب عید گاهی با دردسرهایی همراه می‌شود که ممکن است نوروز را به کام برخی افراد تلخ کند، از جمله گیر کردن تیغ ماهی در گلو.
به گفته او، تیغ ماهی دریای جنوب با ماهی دریای شمال تفاوت دارد. ماهی‌های شمال به ویژه ماهی سفید تیغ‌های بسیار ریزی دارد که جدا کردن آن مستلزم صرف حوصله و دقت فراوان است و در صورت بی‌توجهی ممکن است تیغ ماهی در گلو فرو برود و مشکلاتی را برای فرد به‌دنبال داشته باشد.ماهی جنوب هم فاقد استخوان بندی ظریف است که استخوان‌های درشت آن، گاهی مشکلات جدی تری در فرد ایجاد می‌کند.


دکتر حسین نیا می‌گوید: محل گیر کردن استخوان‌های ظریف ماهی در لوزه یا چین‌های مخاطی اطراف آن، قاعده زبان، مخاط حلق یا اپی گلوت و سینوس پری فرم است و گاهی تیغ ماهی در نسج چنان فرو می‌رود که ممکن است سر آن معلوم نباشد که در چنین مواردی یافتن آن برای پزشک دشوار است و پرتونگاری نیز کمک چندانی نمی‌کند.


البته به گفته این متخصص، فرو رفتن استخوان‌های ظریف و ریز تیغ ماهی در گلو با وجود آنکه دردناک است و برای فرد مشکلات و ناراحتی‌هایی ایجاد می‌کند، اما خطر بالقوه‌ای ندارد و قابل جذب است.دکتر حسین نیا خوردن آجیل و تنقلات را نیز برای کودکان خردسال و شیرخواران تهدیدی جدی در ایام نوروز می‌داند.


وی تصریح می‌کند: از آنجا که سیستم محافظتی حنجره در کودکان خردسال و شیرخواران هنوز کامل نشده است و شیرخواران فاقد دندان هستند، خوردن آجیل و تنقلاتی مانند آب نبات و... ممکن است به ریه (نای و نایژه) آنان نفوذ کند و خطرات جدی مانند خفگی و عفونت‌های ریوی را به‌دنبال داشته باشد.
منبع : hamshahrionline.ir


ویدیو مرتبط :
اجرای قطعه نوروز ساخته اردشیر کامکار،به مناسبت نوروز 94

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دنیل داوری: نوروز برای من یعنی لذت بودن در کنار خانواده / آرزویم سلامتی همه مردم ایران است



اخبار ,اخبار ورزشی دنیل داوری

اخبار ورزشی - دنیل داوری: نوروز برای من یعنی لذت بودن در کنار خانواده / آرزویم سلامتی همه مردم ایران است

دروازه بان تیم ملی می گوید یکی از آرزوهایش بازی کردن در جام جهانی است

خودش کم حرف است و زیاد اهل مصاحبه نیست،با این حال برای گفت و گوی نوروزی با خبر با دقت سوالات ما را جواب داد.عید نوروز برای دنیل داوری یک تعریف مشخص دارد و آن خانواده است.

 

او از این فرصت استفاده می کند تا بیشتر اوقات را در کنار خانواده اش سپری کند.شرایط زندگی و دوری از خانواده باعث شده تا او از عید لذت ویژه ای ببرد.لذت خوب،بودن در کنار پدر و مادر.داوری در سال جدید آرزوهای زیادی دارد که مهمترین آنها سلامتی خانواده اش و همه مردم ایران است.

 

البته او مثل هر بازیکن حرفه ای در فوتبال یک آرزوی دیگر هم دارد،اینکه بتواند در جام جهانی برای تیم ملی ایران فوتبال بازی کند.هماهنگی های لازم برای انجام این مصاحبه را پدر دنیل و پسر عمه اش فرهود قائدی انجام دادند.

 

سال پیش رو سال مهمی در عرصه فوتبال است.جام جهانی،فصل آینده بوندس لیگا و ...

در شرایط کلی نمی خواهم تمرکزم را به هم بزنم.دوست ندارم به چیز دیگری به غیر از برانشوآینگ فکر کنم.این ها به این دلیل است که می خواهم در آرامش باشم و با همین آرامش فصل را ادامه بدهم.فعلا نمی خواهم درباره آینده حرفی بزنم.

 

در بازی دوستانه با گینه دو گل خوردی و انتقاد های زیادی از تو شد.نظرت در این باره چیست؟

فوتبال است و هر اتفاقی هم ممکن است در فوتبال بیفتد.من وقتی درون دروازه قرار می گیریم سعی می کنم تا بهترین عملکردم را داشته باشم.به هر حال انتقاد همیشه وجود دارد و من از انتقاد های سازنده استفاده می کنم.اما چیزی که برایم مهم است این است که کادر فنی از من راضی هستند و آنها و همه بازیکنان تیم ملی می دانند که با تمام وجودم از دروازه ایران دفاع می کنم.

 

هر بار از تو درباره جام جهانی و قرعه ایران سوال می کنند فقط گفته ای که قرعه سختی است.دنیل داوری امیدوار به این نیست که تیم ملی از گروه خودش صعود کند.

ببینید،باید واقع بین باشیم.گروه ما سخت است و این را باید قبول کرد.آرژانتین،نیجریه و حتی بوسنی از تیم های خوب حاضر در جام جهانی هستند.با این حال ما تمام تلاش خودمان را انجام می دهیم تا بتوانیم بهترین بازی های ممکن را برای ایران انجام بدهیم.ما باید سعی کنیم درابتدا خودمان باشیم و به اهدافی که داریم دست پیدا کنیم.

 

فکر می کنی بتوانی در جام جهانی برای تیم ملی بازی کنی؟

بازی کردن در جام جهانی آرزوی هر بازیکنی است.من باید تمام تلاش خودم را بکنم که بتوانم نظر کروش را جلب کنم.من هم دوست دارم که در آن روزهای خوب در کنار تیم ملی باشم.اگر بگویم دوست ندارم درون دروزاه تیم ملی قرار بگیرم دورغ گفته ام.باز هم می گویم که هر بازیکنی دوست دارد در جام جهانی بازی کند.

 

نظرت درباره کروش چیست؟به نظر او به تو اعتقاد ویژه ای دارد.

کروش یک مربی حرفه ای است.او می تواند در جام جهانی به تیم ملی کمک کند.اگر قرار است در جام جهانی کاری انجام بدهیم این کار با کروش شدنی است.

 

اگر در جام جهانی بازی کنی قطعا در انتخاب تیم فصل آینده ات هم تاثیر زیادی خواهد داشت.

من دوست ندارم در این مورد حرف بزنم.فعلا فقط به تیمم فکر می کنم و باید تا آخرین روزی که با آنها قرارداد دارم به این قرارداد پایبند باشم.در جام جهانی هم هر اتفاقی ممکن است بیفتد.

 

نظرت درباره یورگن کلوپ چیست؟این احتمال وجود دارد که یک بار دیگر شاگرد او شوی؟بازی در در دورتموند...

خب او من را می شناسد و در ماینتس مربی من بود.در بازی با دورتموند به نظرم خوب بازی کردم و او هم از من تعریف کرد.کلوپ هم از مربیان بزرگ دنیا است.آینده مشخص نیست و هر اتفاقی ممکن است در آن بیفتد اما در شرایط فعلی فقط برانشوآینگ.

 

عید نوروز،عید ویژه ایرانی ها.فرارسیدن سال جدید برای دانیل داوری چه تعریفی دارد؟

برای من عید نوروز به معنی رفتن به این طرف و آن طرف نیست.برای من عید نوروز یعنی خانواده و کنار هم بودن.شرایط زندگی من در آلمان متفاوت است.من و خواهرم از خانواده دور هستیم.پدر و مادرم در شهر دیگری زندگی می کنند و من در یک شهر دیگر.

 

فایده مهمی که عید برای من دارد این است که از بودن در کنار خانواده ام لذت ببرم.از اینکه کنار آنها هستم.هیچ چیزی ارزشمند تر از بودن در کنار خانواده نیست.من نیمه آلمانی و نیمه ایرانی هستم و تجربه های متفاوتی دارم.شاید اینکه دوست دارم بیشتر در کنار خانواده ام باشم به دلیل تفاوت در مدل زندگی است.

 

یعنی برنامه ای برای نوروز نداری؟

به طور خاص نه.من می دانم که مردم در ایران به مسافرت می روند و از جاهای مختلف بازدید می کنند.اما عید برای من به معنی مسافرت رفتن و این چیزها نیست.دوست دارم بگویم عید برای من بودن در کنار هم است.ضمن اینکه در حال حاضر درگیر تمریناتم هستم.از اواخر فرودین ماه هم که اردوی تیم ملی شروع می شود و باید خودم را برای این اردو آماده کنم.

 

آرزویت در عید نوروز چیست؟

مهمترین آرزویم حضور در جام جهانی به همراه تیم ملی است.امیدوارم خانواده ام و همه مردم سلامت باشند.

 

از رسم و رسوم های عید نوروز چیزی می دانی؟

راستش از پدرم چیزهای زیادی شنیده ام و بعضی از رسم و رسوم را هم دیده ام.این رسم ها زیباست و برای من قابل احترام.به هر حال من پدرم ایرانی است.

 

در آلمان سفره هفت سین هم می چینی؟

امسال نه،اما سفره هفت سین خیلی جالب است.مثل درخت کریسمس که مادرم هر سال در خانه می گذاشت و ما دورش جمع می گذاشتیم.

 

سر سفره هفت سین چه دعایی می کنی؟

آرزوی سلامتی برای همه مردم ایران و موفقیت تیم ملی فوتبال در جام جهانی.

 

کدوم یکی از سین های هفت سین را بیشتر دوست داری؟

خب،فکر می کنم همه آنها زیبا هستند.هر کدام سمبل یک چیز هستند و این زیبایی شان را بیشتر می کند.

 

بهترین عیدی ای که تا به حال گرفتی از چه کسی بوده است؟

زیاد یادم نمی آید اما بهترین عیدی ها را از خانواده ام گرفته ام اما آنطور که یک چیز خاص یادم مانده باشد نه.

 

اگر قرار باشد به مردم ایران عیدی بدهی ...

اینکه تلاش کنم تا هر زمان که در چارچوب دروازه قرار گرفتم بهترین بازی هایم را برای تیم ملی انجام بدهم.این خودش بهترین عیدی و البته بزرگترین افتخار برای من است.

 

خاطره ویژه ای از نوروز داری؟

یادم نمی آید.چون در نوروز بیشتر درگیر تمرینات و مسابقات بوده ام.

 

دوست داری عمو نوروز چه چیزی به تو عیدی بدهد؟

خوشحالی و سلامتی همه مردم ایران.

 

از مراسم چهارشنبه سوری چیزی شنیده ای؟

تا به حال از نزدیک ندیده ام اما پدرم چیزهای زیادی از این مراسم برای من تعریف کرده است.می دانم که مردم آتش روشن می کنند و از روی آن می پرند.

 

چه اتفاقی دوست داری برایت در سال جدید بیفتد؟

آروز کردن خوب است.اما من دوست دارم تیم ملی ایران در جام جهانی موفق باشد.این اتفاق خوشحالی مردم ایران را به همراه دارد.

 

 و بدترین اتفاق فوتبالی سال 92؟

دوست ندارم درباره اتفاق های بد حرف بزنم.دوست دارم همه چیز خوب باشد و خاطرات بد در همان زمان خودش باقی بماند.

اخبار ورزشی - خبرآنلاین