سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

تغذیه غلط کودکی پوکی استخوان می آورد



 

 

تغذیه  غلط کودکی پوکی استخوان  می آورد

 

 

تغذیه غلط کودکی پوکی استخوان می آورد پوکی استخوان گرچه تظاهرات بالینی خود را در دوران میانسالی و سالمندی بروز می دهد ولی هره مند نبودن از تغذیه متناسب و فعالیت های بدنی در دوران کودکی باعث بروز این بیماری می شود.

 

پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوان ها یا استئوپنی گرچه تظاهرات بالینی خود را در دوران میانسالی و سالمندی نشان می دهند ولی بذر آن در ایام کودکی و جوانی افشانده می شوند.

 

بهره مند نبودن از تغذیه متناسب و فعالیت های بدنی لازم در طول زمان بذرهای اولیه ریشه دوانده و پرورش پیدا می کند.

 

اسکلت و استخوان بندی انسان ها نه تنها چهارچوب و ساختار بدن را تشکیل می دهد بلکه محافظت اندام های داخلی، تأمین امکان تنفس و مشارکت در خون سازی را به عهده داشته و به عنوان انبار کلسیم، فسفر و کربنات های بدن در تعادل اسیدی، بازی، حفظ و هدایت اغلب فعل و انفعالات زیست شیمیایی بدن نقش آفرینی می کند.

 

اعمال دیگر بافت استخوانی، ترکیب آن با سموم و فلزات سنگین وارد شده از طریق تنفس و خوردنی ها و آشامیدنی ها بوده تا بدین وسیله آسیب رسانی آن ها را کاهش دهد.

 

پوکی استخوان و از دست دادن تراکم استخوان ها ممکن است بین ۳۰ تا ۴۰درصد در ارتباط با عوامل محیطی از جمله میزان فعالیت شخص و نوع تغذیه باشد، لذا با بهبود کیفیت تغذیه و تغییر روش زندگی می توانیم تا حد بسیار قابل توجهی میزان بروز و گستردگی شیوع پوکی استخوان و شکستگی ها را کاهش دهیم.


انجام فعالیت های منظم بدنی در چهارچوب برنامه مناسب نه تنها برای سلامت استخوان های بدن در هر سنی تأثیرگذار خواهد بود بلکه در تأمین و تثبیت سلامت بدن نیز خالی از فایده نخواهد بود.

 

تشویق کردن کودکان و نوجوانان به انجام فعالیت های ورزشی مثل دویدن، پریدن، والیبال، فوتبال و ژیمناستیک که با تحمل وزن بدن همراهند باعث افزایش جذب کلسیم دریافتی در بدن شده و یک نوع بیمه برای حفظ تراکم استخوان ها در سنین بزرگسالی تلقی می شود.

 

شنا و دوچرخه سواری گرچه اثر کمتری در افزایش تراکم استخوان ها دارند. ولی به عنوان ورزش های محافظت کننده دستگاه گردش خون، عضله قلب و تقویت کننده عضلات تلقی می شوند. استفاده نکردن از منابع شیر، لبنیات کم چربی و سایر موادغذایی حاوی کلسیم مثل انواع کلم ها، بادام و کنجد زمینه پوکی استخوان را فراهم می آورد.

 

از طرف دیگر زیاده روی در مصرف مواد حاوی پروتئین، نمک طعام، نوشیدنی های حاوی کافئین و نوشابه های گازدار (به علت فسفاتی که در ترکیب خود دارند) بروز پوکی استخوان را تسریع خواهد نمود.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
‫پیشگیری از پوکی استخوان از دوران کودکی‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزن، تحرک و تغذیه عوامل مؤثر در ایجاد پوکی استخوان





اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

وزن، تحرک و تغذیه عوامل مؤثر در ایجاد پوکی استخوان

معاون مرکز تحقیقات استئوپروز گفت: تحرک و تغذیه از عوامل مؤثر در ایجاد پوکی استخوان است که قابل کنترل و پیشگیری است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر حمیدرضا آقایی میبدی با بیان این مطلب اظهار داشت:‌ شیوع پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان و شکستگی ناشی از آن نیز در زنان تقریبا 4 برابر مردان است.

افزود:‌ روند کاهش تراکم استخوان در مردان از سرعت کمتری برخوردار است اما پس از سنین 65 تا 70 سالگی این روند در زنان و مردان برابر می شود.

وی یائسگی را از عواملی برشمرد که قابل کنترل و پیشگیری نیست، و تصریح کرد:‌ در هنگام یائسگی تولد هورمون استروژن از تخمدان متوقف می شود بدین ترتیب پس از یائسگی، سرعت کاهش توده استخونی بالا می رود زنانی که قبل از 45 سالگی یائسه می شوند یا کسانی که تخمدان هایشان با جراحی برداشته می شود بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند.

معاون مرکز تحقیقات استئوپروز ادامه داد: بیماری هایی نظیر بیماری غده تیروئید (پرکاری تیروئید)، بیماری غدد پاراتیروئید (پرکاری یا کم کاری) بیماری غدد جنسی و بیماری غدد فوق کلیوی می توانند فرد را در معرض ابتلا به پوکی استحوان قرار دهند.دکتر میبدی،‌ وزن و تحرک را از عوامل قابل کنترل و پیشگیری در ابتلا به پوکی استخوان عنوان کرد و گفت: کم بودن وزن بیش از حد طبیعی سبب کاهش استحکام استخوان ها می شود و عدم تحرک و فعالیت، روند کاهش توده استخوان ها را تسریع می کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ استفاده طولانی مدت از برخی داروها نظیر کورتون، کاربامازپین (داروی ضد تشنج) و هپارین(جهت رقیق کردن خون و جلوگیری از تشکیل لخته به کار می رود) سبب کاهش تراکم استخوان می شوند./مهر