سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

تتو با طعم ایدز و هپاتیت!


حتما شما هم افرادی را دیده اید که پا را فراتر از تتوی ابرو و خط چشم گذاشته اند و تصاویر عجیب و غریبی را روی بدنشان تتو کرده اند و آن را نشانه مد و زیبایی می دانند. شاید هم تصور کنیدکه تتو فقط یک اقدام زیبای تزئینی است که نیاز به تخصص خاصی ندارد و با رعایت نکات ساده بهداشتی می توان این اقدام را به درستی انجام داد اما...

حتما شما هم افرادی را دیده اید که پا را فراتر از تتوی ابرو و خط چشم گذاشته اند و تصاویر عجیب و غریبی را روی بدنشان تتو کرده اند و آن را نشانه مد و زیبایی می دانند. شاید هم تصور کنیدکه تتو فقط یک اقدام زیبای تزئینی است که نیاز به تخصص خاصی ندارد و با رعایت نکات ساده بهداشتی می توان این اقدام را به درستی انجام داد اما باید بدانید این کار چندان هم ساده نیست چراکه در بسیاری از مواقع سلامت متقاضیان را به خطر می اندازد.

آمار متقاضیان تتو در ایران و جهان

آمار دقیقی از تعداد افراد خواهان تتو در ایران وجود ندارد اما براساس آمار حدود 18 درصد نوجوانان و جوانان اروپایی و آمریکایی یک بار تتوکردن را امتحان کرده اند. در این بین انواع مختلف تتو شامل تتوهای بدن (دکوراتیو)، لب، ابرو و چشم در ایران نیز مانند سایر کشورها پرطرفدار هستند و اغلب خانم های 20 تا 40 ساله و آقایان زیر 30 سال اقدام به انجام آن می کنند.

در عین حال، روش تتوکردن در ایران مشابه روش های تتو در جوامع غربی است و سوزن الکتریکی، وسیله اصلی کار در تتوکردن است. البته نوع رنگ مصرفی نیز بسیار مهم است و رنگ ها باید استاندارد، بهداشتی و سازگار با پوست بدن باشند. متاسافنه گاهی رنگ های گیاهی و غیراستاندرد به جای رنگ های شیمیایی استفاده می شوند که اغلب حساسیت پوستی و ناراحتی شخص را به همراه دارند. از طرفی حساسیت به رنگ های گیاهی بیش از رنگ های شیمیایی گزارش شده است.

چند نوع تتو داریم؟

1 – تتوی تروماتیک یا تتوی ناشی از ضربه : این نوع، شامل ورود ناخواسته مواد ذرات مختلف به داخل پوست بوده و باعث تغییر رنگ در پوست می شود. ازجمله این موارد تصادف روی آسفالت را می توان نام برد و یا شکستن سر مداد داخل پوست که ایجاد تتو به شکل نقطه ای پوست را تیره رنگ می کند.

2 – تتوی آماتور : این نوع تتو توسط خود شخص یا دوسان فرد برای او انجام می شود و اغلب شدت آن کم است که رایج ترین روش واردکردن جوهر هندی و زغال با سوزن به داخل پوست است.

3 – تتوی حرفه ای : این تتو به دو نوع سنتی و مدرن تقسیم می شود؛ نوع سنتی با استفاده از متدهای مختلف و ابزار سنتی (مانند روش های تتو در جزایر جنوب آفریقا) صورت می گیرد اما تتوی مدرن با استفاده از تفنگ تتو انجام می شود و انواعی از رنگ ها با شکل های مخصوص را وارد پوست می کند.

4 – تتوی پزشکی : اینتتو برای تغییر رنگ دادن لکه های تیره دائمی پوست مورد استفاده قرار می گیرد.

5 – تتوی زیبایی : برای آرایش های دائمی مثل ابرو، خط لب و خط چشم استفاده می شود.

تتو چگونه انجام می شود؟

تتو توسط تزریق جوهر به زیر پوست صورت می گیرد. تزریق توسط یک سوزن که به ابزار مخصوصی متصل است انجام می شود. این ابزار سوزن را 100 تا 3 هزار بار  در دقیقه به سمت بالا و پایین مرتعش کرده و جوهر را تا عمق یک میلی متری به درون پوست تزریق می کند. درواقع جوهر مخصوص تتو برای آنکه به مدت طولانی در لایه های پوست حفظ شود، به لایه درم که عمقی ترین لایه پوست است تزریق می شود و این مساله باعث می شود تتو برای همیشه دست نخورده باقی بماند زیرا این قسمت از پوست فرسده نمی شود و نمی ریزد. هرچقدر تتو در عمق کمتری از پوست انجام شود در آینده راحت تر می توان آن را از بین برد اما متاسفانه در بیشتر تتوهایی که توسط افراد تازه کار و ناشی انجام می شود، رنگ تا لایه های عمقی پوست تزریق می شود.

تتو به چه قیمتی؟

این روزها تتو کردن آن قدر عادی شده که به هر آرایشگاه زنانه یا مردانه در پایتخت که زنگ بزنید، آمار و ارقام هزینه آن دستتان می آ ید. معمولا طرح های متوسط با رنگ عادی 100 هزار تومان و با رنگ آمریکایی 200 هزار تومان هزنیه دارد و خالکوبی کل بدن با تخفیف، 10 میلیون تومان می شود. در عین حال، طرح های فانتزی بیشتر موردتوجه دختران جوان قرار می گیرند که در نقاط مختلف بدن تتو می شوند اما آقایان بیشتر به دنبال تتوهای خشن و بزرگ تر روی بازو، گردن و کمر هستند. این درحالی است که بسیاری از تتوکاران برای جلب مشتری می گویند عمل تتو آن قدرها هم درد ندارد اما می توانید از آمپول بی حسی موضعی استفاده کنید که 15 هزار تومان برایتان آب می خورد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید به گفته  تتوکارها این روزها طرح هایی مثل عقرب، پروانه، خطوط میخی و تار عنکبوت بیشتر باب شده است!

رکورددار تتو در دنیا چه کسی است؟

خانم ایزابل وارلی 70ساله در سال 2000 توانست رکورد بیشترین تتو را در کتاب رکوردهای گینس به نام خودش به ثبت برساند.

خانم وارلی از 49سالگی تصمیم گرفت که بدن خود را پر از نقوش خالکوبی کند و حالا تمام شدن خود را با تتوی رنگی پر کرده و این تصاویر شامل گل، سنبل های مختلف، حیوانات و... است اما تصویر موردعلاقه اش ببرهایی هستند که روی پوستش خالکوبی کرده است.

حتی سر وی نیز (وقتی موهایش را بتراشد) پر از تصاویر خالکوبی شده است.

گفتنی است این خانم رکورددار در شهر کوچکی در شمال لندن زندگی می کند و تاکنون کسینتوانسته رکورد او را در کتاب گینس بزند.


ویدیو مرتبط :
بیماری ایدز در کمین است - راه های انتقال ایدز + فیلم 18

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمار تکان‌ دهنده ابتلای کودکان کار به ایدز و هپاتیت



اخبار,اخبار اجتماعی,آمار ابتلای کودکان کار به ایدز و هپاتیت


اخبار اجتماعی - آمار تکان‌ دهنده ابتلای کودکان کار به ایدز و هپاتیت

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ادامه داد: این نکته را نباید فراموش کرد که آزمایش انجام شده مربوط به 5 سال پیش است و دوباره باید تحقیق جدیدی انجام شود و مسلماً آمار ابتلای این کودکان بسیار فراتر رفته است.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز کشور از انجام آزمایش ایدز و هپاتیت بر روی ۱۰۰۰ کودک کار در تهران خبر داد و گفت: نتایج این آزمایش بسیار تکان‌دهنده بود و بسیاری از آنها اعتیاد هم داشته‌اند.

مینو محرز در گفت‌وگو با فارس در مورد وضعیت کودکان کار و ابتلای آنان به بیماری‌های عفونی شدید مانند ایدز و هپاتیت، گفت: متأسفانه وضعیت کودکان کار در این مورد بسیار تکان‌دهنده است، مرکز تحقیقات ایدز برای شناسایی وضعیت این کودکان،بر روی هزار کودک 10 تا 18 ساله آزمایش انجام داد که آمار به دست آمده بسیار وحشتناک بود.

وی ادامه داد: پس از انجام آزمایش ایدز و بیماری‌های عفونی روی این هزار کودک کار که در شهر تهران ساکن هستند، مشخص شد که 5 درصد آنها به ایدز مبتلا بوده و اغلب آنها نیز بیماری هپاتیت داشته‌اند.

محرز با اشاره به اینکه حداکثر سن این کودکان 18 سال بوده، گفت: متأسفانه مشخص شد که برخی از آنها اعتیاد هم داشته‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ادامه داد: این نکته را نباید فراموش کرد که آزمایش انجام شده مربوط به 5 سال پیش است و دوباره باید تحقیق جدیدی انجام شود و مسلماً آمار ابتلای این کودکان بسیار فراتر رفته است.

وی در مورد وضعیت زندان‌ها نیز گفت: برای مبارزه با ابتلای زندانیان به ایدز بودجه زیادی لازم است. تمام کشورها در سال 2001 این تعهد را داده‌‌اند که برای پیشگیری از ابتلا به ایدز هزینه کنند.

محرز گفت: اما زمانی که باید در کشور کاری کنیم، فقط صورت مسئله را پاک می‌کنیم و این شرایط امروز ما می‌شود. می‌توانستیم به راحتی پیشگیری را انجام دهیم و این آمار رو به افزایش را شاهد نباشیم.

محرز افزود: این در حالی است که آمار اعلام شده از مبتلایان به ایدز در کشور واقعی نیست، آمارهای واقعی بسیار بیشتر است و آن چیزی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند با آن چیزی که ما می‌بینیم بسیار متفاوت است.

اخبار اجتماعی - فارس