سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

تاثیرات عجیب داروهای ضد افسردگی


داروهای ضدافسردگی یا آنتی دپرسان ها یکی از گزینه های درمان افسردگی هستند. این داروها برای افرادی با افسردگی متوسط یا شدید مؤثر هستند. ولی در عین حال عوارض جانبی نیز دارند. پزشک شما به هنگام تجویز داروی ضدافسردگی برایتان مزایا و معایب آن را شرح می دهد، ولی شاید این واقعیت های عجیب در مورد این داروها را ندانید.

 
 
 

صبح بخیر: داروهای ضدافسردگی یا آنتی دپرسان ها یکی از گزینه های درمان افسردگی هستند. این داروها برای افرادی با افسردگی متوسط یا شدید مؤثر هستند. ولی در عین حال عوارض جانبی نیز دارند. پزشک شما به هنگام تجویز داروی ضدافسردگی برایتان مزایا و معایب آن را شرح می دهد، ولی شاید این واقعیت های عجیب در مورد این داروها را ندانید:

داروهای ضدافسردگی باعث می شوند که میگوها رفتار عجیبی داشته باشند


احتمال در مورد خبر پخش شدن دارو در مخزن آب چیزهای شنیده اید. مشخص شده است که وجود پروزاک در آبها موجب دیوانه شدن میگوها می شود. به نظر می رسد که ماده فعال موجود در داروی ضدافسردگی مانند پروزاک موجب افزایش سروتونین در دستگاه عصبی میگوها می شود و موجب می شود که این میگوها از آبهای تاریک و امن و عمیق به سمت آبهای روشن بیایند و توسط ماهی های بزرگتر خورده شوند. محققان معتقدند که تأثیر این دارو روی میگو متفاوت است و موجب می شود که آنها رفتاری عجیب داشته باشند.



همه داروهای ضدافسردگی تأثیر مساوی دارند

اگر پزشک شما نوعی خاصی از داروی ضدافسردگی را برایتان تجویز می کند، بدانید که هیچ مدرکی وجود ندارد که یک داروی خاص بیشتر از داروی دیگر بر شما اثر داشته باشد و حالتان را بهتر کند. هزینه و عوارض جانبی – از جمله حالت تهوع و اضافه وزن – هر دارو متفاوت است و در انتخاب دارو نقش دارد.



هزینه های آنها تفاوت فاحشی با هم دارد


با آنکه تأثیر داروهای ضدافسردگی بسیار به هم شبیه است، ولی قیمت های آنها اصلاً اینطور نیست. هزینه ماهانه تهیه دولوکستین حدود 300 دلار است در حالیکه هزینه ماهانه تهیه فلوکسیتین حدوداً 30 دلار است. دکتر گرگوری سایمون، روانپزشک و محقق اهل سیاتل می گوید: «می توانم صد در صد بگویم که داروی گرانتر بهتر نیست.»



داروهای ضدافسردگی برای حیات جنسی شما خوب (و بد) هستند

در حالیکه اثرات کاهنده میل جنسی طبقه ای از آنتی دپرسان ها به نام SSRI (مهارکننده بازجذب سروتونین) ثابت شده است، ولی پزشکان بیش از پیش برای درمان زودانزالی آقایان SSRI تجویز می کنند. یک تحقیق در سال 2006 نشان داد که مردانی که 3 ساعت قبل از رابطه جنسی داپوکستین SSRI مصرف می کنند، بطور متوسط بیش از 3 دقیقه انزال داشتند در مقایسه با کسانی که با داروی جایگزین کمتر از دو دقیقه انزال داشتند.

میل جنسی بعضی از آقایان دیگر برنمی گردد


میل جنسی پائین، اختلال در نعوظ، کاهش حساسیت آلت جنسی و مشکل در رسیدن به ارگاسم تنها بعضی از عوارض جانبی جنسی بیمارانی هستند که SSRI مصرف می کنند. پزشکان همیشه فکر می کردند که این مشکلات پس از آنکه بیمار مصرف دارو را قطع کرد به خودی خود حل می شوند، ولی بعضی تحقیقات نشان داده اند که این عوارض ممکن است برای همیشه ادامه داشته باشند.



داروهای ضدافسردگی به اسپرم ها آسیب می رسانند

در تحقیقی که در سال 2009 انجام شد، بیش از 40 درصد 35 شرکت کننده سالمی که به مدت چهار هفته پاروکستین SSRI مصرف کردند، اسپرم هایی با DNAهای تکه تکه داشتند که این مشکل بر باروری اثر دارد. با آنکه پس از یک ماه قطع داروی پاروکستین، اسپرم های این آقایان به حالت نرمال برگشت، ولی باید توجه داشت آقایانی که می خواهند فرزنددار شوند، باید قبلاً در مورد این داروها با پزشک خود مشورت کنند.



این داروها ممکن است برای استخوان ها ضرر داشته باشند

بعضی از محققین کشف کرده اند که SSRIها با کاهش تراکم استخوان و افزایش شکستگی لگن در افراد مسن ارتباط دارند و این بدان معناست که افرادی که SSRI مصرف می کنند باید بخاطر پوکی استخوان دائماً تحت نظارت باشند. با این حال، مطالعات دیگر چنین ارتباطی را ثابت نمی کنند و باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.



داروهای ضدافسردگی می توانند به درمان فیبرومیالژیا کمک کنند


مصرف آنتی دپرسان ها – از جمله SSRIهایی مانند پروزاک – به کاهش درد، اختلال خواب کمتر و حالت های افسردگی کمتر در افرادی که از fibromyalgia رنج می برند کمک می کند.

چند هفته طول می کشد تا داروهای ضدافسردگی اثر کنند

به گفته روانپزشکان بعضی قرص ها تأثیر آنی دارند، و بعضی دیگر مانند SSRIها تا هشت هفته طول می کشد تا مغز و بدن را به نقطه ای برسانند که بر روحیه فرد اثر کنند. این پدیده "فاصله پروزاک" نام دارد. به همین دلیل است که اگر چنین دارویی مصرف می کنید و فکر می کنید اثری روی شما نداشته، باید مدتی صبر کنید تا تأثیر آن را درک کنید.



توله سگ ها و خرس های قطبی پروزاک مصرف می کنند


در حالیکه هیچ کس نمی داند چه تعداد حیوان خانگی پروزاک مصرف می کنند، آمریکایی ها هر سال 15 میلیون دلار خرج داروهای رفتاری برای سگ ها و گربه های خانگی خود می کنند. در سال 2007، الی لیلی، سازنده پروزاک، داروی Reconcile را معرفی کرد که نوع جویدنی این دارو است که برای اضطراب جدایی سگ ها تجویز می شود. حالا حتی به حیوانات باغ وحش نیز داروی ضدافسردگی داده می شود تا خشونت و اختلال وسواسی آنها آرام شود.



ویدیو مرتبط :
مکانیزم اثر داروهای ضد افسردگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

داروهای افسردگی و ضد ویروسی بیشترین عوارض را دارند



 

 

كارشناسان دارو در آمریكا طی یك مطالعه آماری فهرستی از عوارض جانبی داروهای تجویزی را تهیه و منتشر كردند.

به گزارش ایسنا، براساس این فهرست، هر داروی تجویزی كه امروزه در داروخانه‌ها عرضه می‌شود به طور متوسط 70 واكنش دارویی و عارضه جانبی می‌تواند داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دكتر جون دیوك از متخصصان انستیتو «رجن استریف» و استادیار دانشكده پزشكی دانشگاه ایندیانا به همراه دستیارانش روی بیش از 5600 برچسب دارویی و بیش از نیم میلیون عوارض جانبی مربوط به داروهای برچسب‌دار مطالعه و بررسی انجام دادند.

این مطالعه كه در مجله آرشیو طب داخلی به چاپ رسیده معلوم شد كه هر برچسب دارویی به طور متوسط 70 عارضه جانبی می‌تواند داشته باشد.

علاوه بر این، بیشتر داروهایی كه مصرف زیادتری دارند عوارض جانبی آنها حتی تا 100 مورد نیز می‌رسد. بنابراین گزارش، بیشتر عوارض جانبی مربوط به داروهای افسردگی، داروهای ضد ویروسی و داروهای جدید پاركنیسون و سندرم خستگی پا هستند.... /  تحلیل : عصر ایران