سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

به من ویتامین ضد ورم عصب هم مى گویند



ویتامین B1, ویتامین B2, ورم عصب

به من ویتامین ضد ورم عصب هم مى گویند
من از گروه ویتامین هاى ب بوده و به ویتامین ب 1 مشهور شده ام به من انورین ویتامین هم مى گویند، من عامل ضد عصبانیت لقب داشته و براى دستگاه گوارش ، قلب ، ریه نهایت لزوم را دارم .

 

كمبود من در دستگاه گوارشى اختلالات نظیر: بى اشتهایى ، یبوست و نفخ معده تولید مى كند.

در قلب ، كمبود من باعث طپش قلب توام با تنگى نفس شده كمى فشار خون و نارسایى قلب را به وجود مى آورد.

 

بزرگترین عارضه گرسنگى پنهانى من بیمارى بربرى است كه در گذشته در خاور دور كه غذاى آنها منحصر به برنج سفید كرده بود به صورت یك بیمارى بومى وجود داشت و گاهگاهى سرایت آن شدت پیدا كرده و كشت و كشتار بیداد مى كرد بربرى نوعى فلج است كه از پاها شروع شده و بدست مى رسد و ممكن است به عضلات سینه و حجاب حاجز هم برسد، این بیمارى مبتلایان را لمس و فلج كرده و آنهایى كه مى توانند راه بروند مجبورند با پاهاى ورم كرده و بى حس شده خود لنگان لنگان قدم برداشته و تلو تلو خوران بجلو بروند، این بیمارى نه تنها در انسان بلكه در پرندگانى كه با برنج سفید كرده تغذیه مى شوند ظاهر مى گردد.

 

خوشبختانه در سواحل دریاى مازندران با این كه قوت غالب كارگران و كشاورزان و اشخاص بى بضاعت برنج سفید كرده است معذلك هرگز این بیمارى به صورت بومى در نیامده و بطور كامل دیده نشده است .

 

 علت این امر را بایستى در اثر نفوذ اسلام و قدرت ایمان مردم دانست ، زیرا مردم این نواحى بخوردن مشروب عادت ندارند و تعداد معدودى مردم شهرنشین كه تازه بخوردن آن عادت كرده اند بحد كافى غذاهاى ویتامین دار مصرف مى كنند و غالبا كته را با ماست یا پنیر و یا شكر سرخ همراه كرده و میل مى نمایند - اغنیا نیز همیشه

 

برنج را با خورشت هاى گوناگون و سبزى تناول مى نمایند و در سال هاى قبل چند مورد بیمار بربرى در مازندران پیدا شدند كه پس از تحقیق معلوم شد الكلى مى باشند.

بارى همه روزه میلیونها نفر از اختلالات معدى ، سلسله ى اعصاب ، قلب و عروق رنج مى برند و پزشكان از فرآورده هاى مصنوعى من براى آنها تجویز مى نمایند و غذاشناسان توصیه مى كنند كه بهتر است براى رفع گرسنگى این ویتامین به فرآورده هاى طبیعى از قبیل میوه ها و سبزیها توجه شود.

 

من محلول در آب بوده و با عرق دفع مى شوم و كسانى كه در فصل گرما زیاد كار مى كنند بایستى از من زیاد استفاده كنند، من در سبوس گندم و جو، در پوست شلتوك برنج و انواع خربوزه مخصوصا گرمك و همچنین در كاهو - هویج - اسفناج - كلم - گردو - بادام - فندق پیدا مى شوم و احتیاج روزانه شما در حال عادى یك یا دو میلى گرم است .

 

من ویتامین ((ب 2)) هستم !
اسم من ویتامین ب 2 مى باشد به من ویتامین (ژ) و لاكتو كلاوین هم مى گویند من یك ماده ى رنگى هستم كه در اكثر خوراكیها پیدا شده و در برابر هوا و حرارت مقاومت دارم ، اشخاص فقیر و بینوا كه از غذاى كافى نمى خورند مخصوصا در سالهاى قحطى به گرسنگى من دچار مى شوند، از علائم مهم و مخصوص و گرسنگى من تركیدن لب و لب شكرى شده است و در گذشته ترك لب را عده اى از پزشكان یك بیمارى مسرى تصور مى كردند و علت آنرا عدم بهداشت صحیح در بین فقرا تصور مى كردند ولى بعدا معلوم شد كه این بیمارى عاملى جز كمبود من ندارد.

 

فقدان من علاوه بر تركیدن لب باعث تورم زبان بوده و فشار خون را بسوى قرنیه ى چشم زیاد میكند و چشم را قرمز و خون آلود مى كند و چون اكثر گرسنگى من همراه با گرسنگى ویتامین ب 1 مى باشد عوارض مشتركى ایجاد مى كند.

 

من در مخمرها مخصوصا مخمر آبجو - در جگر - تخم مرغ - شیر - انگور - موز - هویج - مركبات - زردآلو و گوجه فرنگى پیدا مى شوم .


گرسنگى مشترك ویتامین هاى ب 1 و ب 2
فقرا و بینوایان و كسانى كه دچار كم غذایى مى شوند به گرسنگیهاى ویتامینهاى ب 1 و ب 2 مبتلا شده اختلالاتى در سلسله ى اعصاب و دستگاه گوارش آنها پدید آمده و جذب قند در یاخته ها به كندى انجام مى گیرد و شاید یكى از دلائل ابتدا به مرض قند باشد و چون مادرى در هنگام باردارى غذاى كافى و كامل نخورد به گرسنگى ما دچار شده و فرزند او با لب هاى تركیده و چشمان خون آلود و اعصابى ناراحت ، تندخو و سریع القضب بدنیا مى آید.


جانیان بالفطره
نوزادانى كه در رحم مادر به گرسنگى ما دچار مى شوند و با علائم ذكر شده در بالا بدنیا مى آیند، اكثر اشخاصى ناراحت و خشن مى باشند، این دسته از نوزادان كه شقاوت را از رحم مادر گرفته اند اگر تربیت صحیح نشوند و با تغذیه مناسب گرسنگى مزمن خود را معالجه نكنند ممكن است در اثر عدم كار منظم مغز و سلسله ى اعصاب دچار اشتباه شده و دست به كار جنایت شوند، لذا در قرن گذشته این گونه نوزادان را جانیان بالفطره مى دانستند.

 

ولى بعدا غذاشناسان این نام ننگین و نامناسب را از روى آنها برداشتند و ثابت نمودند كه این دسته از كودكان مبتلا به كمبود ویتامین ب 1 و ب 2 بوده و چنانچه گرسنگى آنها برطرف شود ممكن است به اشخاص سالم و صحیح العمل تبدیل شوند اینجا است كه مى گوییم اگر غذاى انسان مرتب شود و گرسنگى ها از بین روند دزدى - جنایت و شرارت از بین مى رود و ما ویتامینهاى ب 1 و ب 2 تواما در اكثر میوه ها و سبزیها مخصوصا در سیب - گلابى - گیلاس - آلو - گوجه - هلو - انگور - خرما - زردآلو - گردو - بادام - فندق - نارگیل - شاه بلوط - پسته و بادام زمینى وجود داریم .

 

احتیاج انسان روزانه به ویتامین ب 2 یك تا پنج میلى گرم است .
منبع:tebyan-zn.ir


ویدیو مرتبط :
استفاده همیشگی از کرم ضد آفتاب موجب کمبود ویتامین d می شود!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زنجبیل؛ ضد تهوع ورم و سرطان



 

زنجبیل ضد تهوع, ورم و سرطان


زنجبیل یا زنجفیل، گیاهی خوراکی، ادویه و گیاهی دارویی است. این ماده معطر در پخت غذا و شیرینی‌ها و درمان برخی مشکلات جسمانی نیز کاربرد دارد.

 

این گیاه در مناطق گرمسیری آسیا می‌روید ولی امروزه در بسیاری از نقاط از جمله چین، هند، ژاپن، نیجریه و جاماییکا نیز کاشت می‌شود. هزاران سال است که فواید درمانی این گیاه در چین و هند شناخته شده است. از این‌رو در این کشورها از زنجبیل برای درمان بسیاری از مشکلات و اختلالات جسمانی استفاده می‌شود.



● خواص درمانی زنجبیل

 

زنجبیل برای تقویت معده و روده بسیار مفید است. گوارش خوب و سوزاندن کالری‌ها هم از فواید مصرف این گیاه به شمار می‌آید. زنجبیل آنتی‌اکسیدان است و با داشتن خاصیت ضدعفونی، آرامش بخش و ضد باکتری بودن، به کمک انسان‌ها آمده و به داشتن نفسی تازه و خوش بو کمک می‌کند. زنجبیل بدن را در مقابل آنفلوآنزا، سرماخوردگی، خستگی، فشار خون بالا، لخته شدن خون، سردرد، میگرن، تهوع، تب و اسهال محافظت می‌کند. در ضمن زنجبیل منبع خوبی از ویتامینE، آهن و پتاسیم است.

 

 

درمانی برای حالت تهوع حالت تهوع و استفراغ، از مشکلاتی است که افراد دارای معده‌های حساس معمولا با آن دست به گریبانند. آنها همیشه به فکر غذاهایی هستند که چنین مشکلی برایشان ایجاد می‌کند، ولی کمتر به مواد غذایی که باعث بهبود این حالت می‌شود، فکر می‌کنند. معمولا غذاهای پرچرب باعث ایجاد این حالت در فرد می‌شوند.

 

 

اما مواد غذایی مانند نعناع و زنجبیل به عنوان موادی مفید در بهبود و آرام کردن معده شناخته شده‌اند. زنجبیل برای بهبود حالت تهوع ناشی از عمل جراحی و شیمی درمانی هم مفید است. به عقیده دکتر فولدر، دانشمند و کارشناس علوم گیاهی در انگلیس، هیچ ماده‌ای بهتر از زنجبیل در مقابل بیماری‌ها و مشکلات روزمره عمل نمی‌کند. او معتقد است که هیچ ماده‌ای نمی‌تواند در برابر تهوع و استفراغ جای این گیاه را بگیرد. به عنوان مثال در تحقیقی که در یکی از بیمارستان‌های لندن انجام گرفت، مشخص شد که زنجبیل گیاهی ایده‌آل برای درمان تهوع بیماران، پس از عمل جراحی است. نکته جالب دیگر درباره زنجبیل این است که برای رفع حالت تهوع هنگام سفر نیز می‌توان از آن استفاده کرد. تهوع ناشی از حرکت ماشین،‌ هواپیما یا کشتی تفاوتی نمی‌کند. با این کار سفر برای شما نیز لذتبخش‌تر خواهد شد.

 

 

مقابله با سرطان در تحقیقی دیگر مشخص شد که این ماده غذایی در مقابله با سرطان تخمدان نیز موثر است. محققان دانشگاه میشیگان دریافته‌اند که زنجبیل سلول‌های سرطانی تخمدان را از بین می‌برد.این گیاه همچنین برای مبتلایان به ورم مفاصل نیز مفید خواهد بود. البته این ماده مفید را نیز مانند تمامی مواد دیگر باید در حد اعتدال مصرف کرد، زیرا مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در سلامت فرد شود. همچنین با وجود این‌که زنجبیل یک گیاه است، اما حتما اگر مشکل یا بیماری خاصی دارید، قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

 


منبع: روزنامه جام جم