سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

بهداشت غذايي در سفر



بهداشت غذایی در سفر

 

بسياري از خانواده ‌ها تعطيلات عيد را مغتنم شمرده و به مسافرت مي‌روند.

 

يكي از لذت‌هاي سفر، خوردن غذاست. چون در طول سفر به امكانات خوب بهداشتي دسترسي نداريم پس لازم است چند نكته بهداشتي را رعايت كنيم تا خاطره خوبي از سفر در دهنمان داشته باشيم.

 

• سعي كنيد در طول سفر از لبنيات و مواد پروتئيني تازه و حتي الامكان استاندارد استفاده كنيد و از خريد مواد غذايي كه از كيفيت آن‌ها اطلاعي نداريد خودداري كنيد.

 

• از خريد ميان وعده‌هاي غذايي مانند لواشك، باقلا، لبو، پيراشكي و سمبوسه خودداري كنيد.

 

• آب اشاميدني را از منابع مطمئن تامين كنيد و تا حد امكان از بطري‌هاي آماده آب استفاده كنيد.

 

• براي خريد مواد غذايي بسته بندي شده به تاريخ انقضاي آن توجه كنيد.

 

• اگر از غذاهاي كنسرو شده استفاده مي‌كنيد حتما 20 دقيقه قبل از مصرف آن‌ها را بجوشانيد.

 

• غذاهاي سفر را تا حدامكان، خودتان تهيه كنيد.

 

• از مصرف سالاد و سبزي‌جات در رستوران‌ها پرهيز كنيد.

 

بهداشت غذایی در سفر

 

• ظروف و وسايل پخت و پز را درون نايلون‌هاي تميز و دربسته نگه‌داري كنيد تا در طول سفر آلوده نشوند.

 

• در هنگام توقف براي صرف غذا، غذا را به طور كامل حرارت دهيد، زيرا در زمان نگه‌داري غذا در سفر( فاصله بين خوردن و صرف غذا) ميكروب‌ها در مواد غذايي رشد مي‌كنند. پس غذا را در حد داغ شدن حرارت دهيد تا كاملا ميكروب‌هاي آن از بين بروند.

 

• قبل از خوردن غذا دست‌هاي خود را بشوييد.

 

• ظرف‌هاي غذا را در آب رودخانه نشوييد چراكه آلودگي را بيشتر مي‌كند.

 

• نوع غذا در طول سفر مهم است. چون رطوبت زياد محل مناسبي براي تكثير ميكروب است پس بهتر است غذاهاي نيمه مرطوب مانند عدس پلو، لوبيا پلو و ماكاروني را انتخاب كنيد.

 

• زمان پخت غذاها را كامل كنيد و از خوردن تخم‌مرغ عسلي پرهيز كنيد.

 


ویدیو مرتبط :
سفر وزیر بهداشت بهداشت به استان مرکزی- خبر سیمای آفتاب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اظهارات وزیر بهداشت درباره احتمال شیوع بیماری در پی سفر حجاج به عربستان



اخبار,اخباراجتماعی, ابتلا به بیماری ابولا


 اخبار اجتماعی - وزیر بهداشت:‌ مردم نگران «ابولا» نباشند

وزیر بهداشت در خصوص احتمال شیوع بیماری «ابولا» و «کرونا» در پی سفر حجاج به عربستان گفت: جای هیچگونه نگرانی در مورد احتمال شیوع این دو بیماری در کشور وجود ندارد و در این زمینه نیز معاون بهداشتی وزارتخانه کنترل‌های لازم را انجام می‌دهد و اگر موردی احتمال داده شود، معاونت بهداشتی وزات اعلام خواهد کرد، هر چند که تاکنون یک مورد هم در بین حجاج مشاهده نشده است.

به گزارش ایسنا، دکترحسن هاشمی در حاشیه بازدید از بیمارستان شهید باهنر کرمان با حضور در جمع خبرنگاران و این پاسخ به ایسنا همچنین به ابلاغ کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات اشاره کرد و گفت: به دنبال ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت و همچنین چشم اندازهایی که برای این حوزه در نظر گرفته شده است لازم بود جهت اجرای صحیح این برنامه‌ها اصلاحات اساسی صورت گیرد. بر این اساس ارزشگذاری نسبی خدمات را ابلاغ کردیم. از این مسیر اتفاقات خوبی در حوزه پزشکی خواهد افتاد که به تدریج ارزش آن را متوجه خواهیم شد.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اجرای طرح مجدد کاهش هزینه‌های بستری در بیمارستان‌ها گفت: معتقد بودم که این طرح بعد از عید سعید قربان در سراسر بیمارستانهای دولتی کشور اجرا شود که به دلیل اینکه زیر ساخت‌های لازم برای این طرح در بیمارستانهای کشور فراهم نشده بود، اجرای این طرح به 2 تا 3 هفته آینده موکول شد.

وی درباره فواید این طرح نیز گفت: با اجرایی شدن این طرح سهم مردم از هزینه‌های بستری برای بیماران با دفترچه بیمه‌های شهری از 10 به شش درصد و برای روستاییان از پنج به سه درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اورژانس، بخش‌های ارتوپدی مردان، سی سی یو جدید، جراحی مغز و اعصاب و مرکز آموزشی درمانی شهید باهنر کرمان بازدید کرد.

همچنین دکتر هاشمی ضمن بازدید از بیماران بستری در این بخش‌ها نیز عیادت کرد.

لازم به ذکر است، وزیر بهداشت نحوه اجرای برنامه تحول نظام سلامت را در این مرکز آموزشی درمانی بررسی کرد. 


  اخباراجتماعی - ایسنا