سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

بهترین و بدترین زمان مذاکره با همسر!



مذاکره با همسر,زمان مذاکره با همسر,اختیار همسر

می‌خواهید تكلیف ماجرایی را كه مثل خوره به ذهن‌تان افتاده روشن كنید؟ همسرتان با شنیدن اولین جمله در مقابل‌تان می‌ایستد و با حرف‌ها یا زبان بی‌زبانی می‌گوید كه میلی به شنیدن حرف‌های‌تان ندارد؟ در چنین شرایطی احتمالا یك امتیاز منفی دیگر به نمره‌های منفی او اضافه می‌كنید و در ذهن‌تان از شریك زندگی‌تان، مردی سرد و بی‌منطق می‌سازید كه میلی به حل كردن مشكلات ریز و درشت زناشویی ندارد. اگر این فكر و خیال‌ها شما را هر روز از او دورتر می‌كند، مراقب باشید. شاید این‌بار در مورد او زود قضاوت كرده باشید و این فاصله نه به‌خاطر بی‌میلی همسرتان به بهتر شدن این رابطه، بلكه به دلیل وقت‌نشناسی شما ایجاد شده باشد. پیش از آنكه روی مرد زندگی‌تان برچسبی بزنید و از او در ذهن‌تان مردی بی‌تفاوت بسازید این مطلب را بخوانید. دكتر جمشید بیگدلی، روانشناس و مشاور، بدترین زمان‌ها برای گفت‌وگو‌های حساس را به شما معرفی می‌كند.

یك هفته صبر كنید
دوران قاعدگی یكی از بدترین زمان‌ها برای گفت و گوهای حساس است. نوسان هورمون‌ها و شرایط نامساعد جسمی می‌تواند معنای كلمات را هم در ذهن افراد به شكل دیگری جلوه دهد. اگر می‌خواهید تصمیم مهمی بگیرید یا اینكه در مورد موضوع چالش‌برانگیزی با همسرتان به تفاهم برسید، بهتر است چند روز صبر كنید و در مطرح كردن دیدگاه‌تان عجله نكنید. شاید خودتان متوجه نباشید كه هورمون‌ها تا چه اندازه بر لحن كلام و حتی محتوای حرف‌های‌تان تاثیر می‌گذارند اما واقعیت این است كه حساسیت و تحریك‌پذیری یك زن در دوران قاعدگی می‌تواند یك مشكل ساده و قابل حل را به جنجال بكشاند یا از یك موضوع ساده، اتفاقی آزار‌دهنده و زجر‌آور بسازد.

كلاغ بدخبر نباشید
باخبر شدن از یك موضوع ناخوشایند، می‌تواند تا ساعت‌ها و حتی روزها ذهن همسرتان را آشفته كند. پس اگر همسرتان درگیر یك ماجرای استرس‌زا شده یا خبر بدی را دریافت كرده، برای بازسازی شدن ذهنش كمی به او فرصت دهید. مردی كه تازه به ملاقات یكی از عزیزانش در بیمارستان رفته یا اینكه از گرفتاری كسی كه دوستش دارد باخبر شده، نه تنها حرف‌های شما را آن‌طور كه انتظار دارید نمی‌شنود، بلكه ممكن است واكنش‌هایی به گفته‌های شما نشان دهد كه انتظارش را ندارید. پس با بی‌موقع مطرح كردن موضوع، گناه منحرف شدن بحث از جریان اصلی را برگردن او نیندازید. یادتان نرود كه سخت‌ترین مشكلات را می‌توانید در زمان و مكان مناسب حل كنید.

به چشم‌هایش نگاه كنید
برای گرفتن تصمیم‌های مهم باید همه حواس‌تان را در اختیار همسرتان قرار دهید. هنگامی كه مشغول شستن ظرف‌ها هستید، نمی‌توانید بحث چالش برانگیزی را شروع كنید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید چشم در چشم همسرتان و در فاصله‌ای نزدیك به او بحث را شروع كنید. فاصله زیاد می‌تواند بر لحن شما و درجه صدای‌تان تاثیر بگذارد و سوء‌تفاهم‌ساز شود. پس برای روشن كردن چنین موضوعاتی، در لحظه‌ای كه هر دوی شما فارغ از هر كاری هستید، گفت و گو را شروع كنید.

هیچ چیز را نادیده نگیرید
گرمای اواخر بهار و اوایل تابستان، می‌تواند همسرتان را كلافه كند و حتی از یك مرد صبور، فردی تحریك‌پذیر و كم‌تحمل بسازد. اگر می‌خواهید موضوع مهمی را با او در میان بگذارید، ‌تاثیر خارق‌العاده اتفاقات ساده را نادیده نگیرید. تشنگی، غذا نخوردن، نیاز به تخلیه مثانه و بسیاری عوامل دیگر بر منطق و قوه تفكر آدم‌ها تاثیر می‌گذارد و قدرت نتیجه‌گیری و تحلیل‌شان را دچار مشكل می‌كند. باور كنید یك ترافیك سنگین و ماندن در كنار اتومبیل‌هایی كه به هر بهانه صدای بوق‌شان بلند می‌شود، می‌تواند موفق‌ترین گفت و گوها را هم به شكست بكشاند.

بی‌وقفه حرف نزنید
برای تشخیص زمان مناسب گفت‌و‌گو، به تن‌صدا، نحوه ایستادن، جمله‌بندی و حتی نگاه فرد مقابل‌تان توجه كنید. شما با كمك همین ابزار‌ها می‌توانید از میل او به ادامه گفت و گو باخبر شوید. ممكن است همسرتان بی‌میلی‌اش به بحث كردن را به زبان نیاورد و از شما انتظار داشته باشد شرایط را درك كنید. شاید او به شما نگوید كه خسته است و دوست داشته باشد كه از حالات چهره و بدن و صدایش چنین موضوعی را درك كنید پس حرف‌های‌تان را بی‌وقفه ادامه ندهید و با مشاهده بازخورد‌های او در مورد ادامه دادن بحث یا متوقف كردنش تجدید نظر كنید.

باری روی دوشش نباشید
همسرتان خسته از 10 ساعت كار به خانه بازگشته و به محض ورود از او می‌خواهید در مورد موضوعی مهم تصمیم بگیرد؟ مطرح كردن موضوعات مهم در زمان خستگی، یكی از اشتباهات بزرگ اما رایج در زندگی زناشویی است. زمانی كه او كار دشواری را به پایان رسانده، توانایی متمركز كردن ذهنش روی موضوعات حساس را ندارد و ممكن است با انتخاب كلمات نامناسب یا درك نكردن جملات شما سوء‌تفاهم ایجاد كند. شما در زمان خستگی همسرتان، می‌توانید از موضوعات خنثی و روزمره صحبت كنید اما توصیه می‌كنیم در چنین شرایطی سراغ بحث‌های جدی و موضوعاتی كه بار عاطفی بالایی دارند، نروید.

بلافاصله عذرخواهی نكنید
اگر در زمان نامناسبی گفت و گو را شروع كرده‌اید یا با گفتن جمله‌ای ناخوشایند همسرتان را دلخور كرده‌اید، بهتر است به جای بلافاصله عذرخواهی كردن، راه دیگری برای برگرداندن گفت و گو به مسیر آرام پیدا كنید. بلافاصله عذرخواهی كردن آدم‌ها را در موقعیت حق به جانب بودن قرار می‌دهد و مقاومت‌شان را بیشتر می‌كند. البته فراموش نكنید كه به تعویق انداختن عذرخواهی، به معنای مطرح نكردن آن نیست. شاید بهتر باشد چند ساعت بعد یا فردای آن روز از همسرتان به‌خاطر چنین اشتباه ارتباطی عذرخواهی كنید.

کمی سکوت کنید
گفتیم كه برای روشن كردن موضوعات حساس، بیان خواسته‌ها یا نقد كردن یكدیگر باید بهترین شرایط را انتخاب كنید. اما قرار نیست همیشه به محض رخ‌دادن اتفاق‌ها در موردشان صحبت كنید. بد نیست كه هر هفته در ساعت مشخص و در محل ویژه‌ای با همسرتان ملاقات كنید و در مورد آنچه در هفت‌روز گذشته احساس و تجربه كرده‌اید، با هم صحبت كنید. محل این گفت‌وگو می‌تواند گوشه مشخصی از خانه باشد كه با لباسی متفاوت در آن حاضر می‌شوید یا می‌توانید یك كافی‌شاپ یا نیمكت پارك را برای چنین گفت و شنودی انتخاب كنید. برای رسیدن به نتیجه بهتر، می‌توانید از تكنیك ساندویچ كمك بگیرید. به این ترتیب در آغاز گفت و گو دو موضوع خوشایند را مطرح می‌كنید و از همسرتان به‌خاطر رفتارهای شایسته‌ای كه داشته قدردانی می‌كنید. به او می‌گویید كه تلاشش در بهتر شدن رابطه میان شما و مادرش را دیده‌اید و برایش توضیح می‌دهید كه همراهی‌اش در كار‌های خانه چقدر به شما آرامش داده‌ است. بعد از گفتن این دو مورد خوشایند، نوبت به مطرح كردن یك انتقاد است. اگر می‌خواهید رفتار همسرتان را نقد كنید،‌ مراقب لحن و جملات‌تان باشید. با صدایی آرام و بدون غرض‌ورزی موضوع را با او در میان بگذارید و بعد از آن، بار دیگر از دو مورد از رفتارهای خوشایندش تقدیر كنید. فراموش نكنید هنگام به‌كار گرفتن تكنیك ساندویچ، هدف شناساندن بیشتر خود به شریك زندگی و نزدیك كردن دیدگاه‌هاست نه تخریب او و ایراد‌گیری از رفتارهایش. شاید بهتر باشد به جای تذكر هر روزه، در طول هفته كمتر او را سرزنش كنید و در این جلسه حرف‌های‌تان را با او در میان بگذارید.
منبع:مجله سیب سبز

 


ویدیو مرتبط :
حرفه ای گری اتیکت کارگاه زندگی شاد رادیو مذاکره مدیریت زمان فنون مذاکره یادگیری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کواکبیان: بحث مذاکره با آمریکا در بدترین زمان از سوی احمدی‌نژاد مطرح شد



متکی: مذاکره با آمریکا نباید درگیر نگاه حزبی و جریانی شود/کواکبیان: بحث مذاکره با آمریکا در بدترین زمان از سوی احمدی‌نژاد مطرح شد

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

وزیر سابق امورخارجه می گوید در مقوله دیپلماسی تدبیر به اضافه مقاومت را باید دنبال کرد.

به گزارش نامه، برنامه این هفته دیروز امروز فردا، با حضور مصطفی کواکبیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم و منوچهر متکی وزیر پیشین امور خارجه درباره چراغ سبز اخیر اوباما به ایران و تحلیل امضای تحریم‌های جدید بعد از ریاست جمهوری، برگزار شد.

کواکبیان در این برنامه بیان اینکه اهداف 3 گانه‌ای از سوی دستگاه دیپلماسی آمریکا دنبال می‌شود، گفت: هر کدام از دولتهایی که در آمریکا سرکار می‌آیند به یکی از این جنبه‌ها توجه داشتند، اولین وزیر دارایی آمریکا همیلتون بود که همیلتونیسم مبنایی برای سیاست خارجی آمریکا شد. در این روش بحث‌های اقتصادی و منافع اقتصادی چون صنعت، حفظ سرمایه گذاری‌ها در سایر کشورها  و کاپیتالیسم مطرح است. 

وی تصریح کرد: روش دوم به  جکسون هفتمین رییس جمهور آمریکا برمیگردد که قدرت سیاسی و برخوردهای نظامی از طریق جنگ سالاری را پیگیری می کردند.  ویلسونیسم هم روش دیگری است که بیشتر جهانی کردن ارزش‌های لیبرال دموکراسی آمریکا را دنبال می کنند. از این رو معتقدم که آمریکا در هر مقطعی یکی از این  روش‌ها را برجسته می کنند. 

کواکبیان با بیان اینکه سیاست چماق و هویج در همه این سالها دنبال شده است، خاطرنشان ساخت: اینها دنبال منافع ملی تعریف شده خودشان هستند، لذا گاهی اقتضا می کند از طریق تهدید مباحث خود را پیگیری کند و گاهی هم نرمش‌هایی را انجام دهند، مثلا اوباما بعد از انتخاب در انتخابات ریاست جمهوری اخیر هم تحریم‌ها را ادامه می دهد هم در کنفرانس مطبوعاتی نرمشی را از خود نشان می دهند. اینها به دنبال همان تز معروف چماق و هویج هستند و هر دو روش مرسوم است. گاهی چماق تهدید را بلند می کنند و گاهی با حلوا و هویج میخواهند شیرینی وصل را نشان دهند و طرف را مجذوب خود کنند. 

رامنی بر سر کار می آمد شمشیر را علیه ایران از رو می بست

دبیر کل حزب مردمسالاری تاکید کرد: تصورم این است که اوباما که خود تحصیلکرده علوم سیاسی و دموکرات است در این روش‌ها تخصص ویژه دارد، اگر رامنی و جمهورریخواهان آمده بودند شمشیر را از رو بسته بودند و جنگ سالاری را حاکم می کردند. 

در ادامه منوچهر متکی وزیر پیشین امورخارجه به بیان تحلیلی از فریدمن پرداخت و گفت: تحلیل فریدمن از آرا اوباما این است که نیمی از مردم به او رای دادند و  نیمی رای ندادند.آقای اوباما در سخن گفتن مسلط‌تر است اما به موضوعات اساسی که می‌رسد رفتار دوگانه را نشان می دهد که ناشی از نگرانی او است. مثلا  می بینیم هم در موضوعات داخلی چون مسائل مالی و مصوبه چندی پیش درخصوص بهبود مسائل مالی آمریکا و هم در رابطه با حوادثی که اتفاق افتاد مثل قضیه پترائوش آن را مشکل اخلاقی دانسته اما سوالاتی که می‌کردند این بود که اطلاعات سری و ویژه‌ای را از آمریکا داده یا نه و ایشان می گوید نه اطلاعاتی نداده است من فکر می کنم پشت پرده ای وجود داد و مسائل اخلاقی پوشش است.

وی ادامه داد: اوباما در وضعیت بسیار ویژه‌ای در دور جدید است، این اذعان از سوی او که من دور دوم رییس جمهور بهتری خواهم بود پاسح به همین بخش از مردمی است که به او رای ندادند پاسخ به برنامه های بر زمین مانده است تا وضعیت طرف مقابل را نشناسیم، 

در ادامه این مناظره مصطفی کواکبیان با بیان اینکه مذاکره تنها با گفتار درمانی حل نمی شود و نیازمند رفتار عملی است، خاطرنشان ساخت: این واقعیت است که آمریکایی‌ها در دیپلماسی خود با ایران بسیار بد برخورد می کنند، حتی در مذاکرات هسته‌ای خود آنها می دانند که ما به سمت فعالیت مخرب هسته‌ای نیستیم،  حق مسلمی است که به دنبال آن هستیم. 

وی با بیان اینکه لابی صهیونیسم هم در این سالها بیکار نبوده است، گفت: لابی صهیونیسم بیکار نیست و به شدت عمل می‌کند، در رفتارهایی که آمریکایی دارند تاثیر گذار هستند. یا در بحث مذاکرات هسته ای همه می دانند که ما نه مشکل فنی و نه حقوقی نداریم، مشکل سیاسی است که آمریکایی ها به آن دامن  می زنند. 

مذاکره با آمریکا نه شرعا حرام است نه شرعا واجب!/ احمدی نژاد در بد زمانی بحث مذاکره را مطرح کرد

کواکبیان با تاکید براینکه در مورد بحث گفتگو و مذاکره با آمریکا نه شرعا حرام است، نه شرعا واجب است، افزود: این موضوع بستگی به منافع و مصالح نظام دارد، اما اینکه در این شرایط زمان مناسبی است منم موافقم شرایط مناسبی نیست. آقای احمدی نژاد بحث مذاکره را در بد زمانی مطرح کرد در این شرایط شدید تحریم‌ها می گویند حتما اینها جا خوردند که این بحث مذاکره مستقیم را مطرح کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم، گفت: حرکت‌های زیگزاگی مثل نامه یک طرفه به مقامات آمریکا می نویسند و آنها جواب نمی‌دهند و ما باز هم نامه می‌نویسم، بعد می‌گویند بیاید مذاکره هم بکنیم.

استراتژی مدونی در برخورد با آمریکا نداریم

وی ادامه داد: فتوای رهبری در بحث سلاح‌های هسته ای بسیار مهم بود اما به نظرم دیپلماسی ما خیلی برآن مانور نمی‌دهد، ما معتقدیم ما دنبال این بحث نیستیم پس باید آن را در افکارعمومی دنیا جا بیندازیم. اوباما حق ندارد بیاید بگوید به ما تضمین دهید. متاسفانه استراتژی مدونی در برخورد با امریکا نداریم و حرکت های زیگراگی زیاد بوده است.

در ادامه منوچهر متکی با بیان اینکه گفتگو و مذاکره مهمترین دیپلماسی ما در سیاست خارجی است و نباید فقدان آن بر ما تحمیل شود، گفت: ما یا رژیمی را به رسمیت نمی شناسیم یا در مورد آمریکا وضعیت خاصی وجود دارد که باید بررسی کنیم. از این دو قصه که شرایط خاص خودشان را دارند بگذریم در برخورد با سایر کشورها باید خودمان پیشقدم باشیم و هیچ فرصت و صندلی خالی را نگذاریم.

وی افزود: ما از آمریکا و مشخصا کارکرد دولتی داریم صحبت می کنیم که 4 سال سرکار بوده ولی جنس حرفای دیشب آقای اوباما در سطخحو حد محتوای 4 سال پیش نبود، 4 سال پیش گفت باید اعتماد ملی را بازسازی کنیم هم در درون جامعه هم در عرصه بین المللی. بیان این حرف یعنی بی اعتمادی به واسطه دولت‌های قبلی ایجاد شده و اضافه می‌کند که ما در صحنه بین المللی هم باید این اعتماد را بازسازی کنیم. 

وزیر سابق امور خارجه گفت: ایشان در اوایل دوران حکمرانی‌اش به رهبری انقلاب نامه می نویسد، اقای کارتر هم بعد از پیروزی برای امام(ره) نامه می نویسد که امام هم جواب میدهند، مقام رهبری هم به نامه اوباما پاسخ دادند وهمانطور که اشاره کردند هر زمان اقتضا کند متون این نامه‌ها را منعکس می‌کنیم یعنی مسائلی مطرح شده است. 

متکی ادامه داد: امام در آن زمان در نوع تعامل با کارتر چارچوبی را مطرح می کنند میگویند تنها نامه‌ای بود که بدون بسم الله نوشتند و خطاب به شورای انقلاب مطرح می کنند که آقای کارتر کسانی را دارد به ایران میفرستن برای ملاقات با من، این ملاقات انجام نمی شود، شورای انقلاب و سایر مقامات دولتی هم نباید ملاقاتی داشته باشند. 

وی اظهار داشت: ایشان می گویند اگر آمریکا شاه مخلوع را به ایران تحویل دهد و دست از جاسوسی بر ضد نهضت ما بردارد راه مذاکره برای برخی موضوعاتی که به نفع ملت ایران است باز می باشد آما آنه در این همه سال نیامدند بگویند ما اشتباه کردیم، ما قصور 37 ساله حمایت از شاه را کنار می گذاریم، این کار را نکردند.

متکی در مقایسه دوران بوش و اوباما گفت: در مقایسه بوش و اوباما در موضوع ایران – امریکا باید گفت در دوران بوش در عراق چون دچار بحران جدی بودند درخواست مذاکره با ایران را دادند ما نپذیرفتیم چون چارچوب روشنی نداشتند، مقامات عراقی از ما درخواست مذاکره کردند و ما خاطر عراق گردش کار کردیم و 3 دور مذاکره کردیم که با تمهیداتی که شد مذاکرات موفقی بود. مذاکره آنجا حرام نبود و رهبری هم حمایت کردند.

اوباما در نامه خود نوشته بود تضمین می دهم سوخت 20 درصد را به ایران بدهیم

وی تصریح کرد:اوباما از نتیجه این مذاکرات یک شعار تغییراتی درآورد  گفت اگر انتخاب شوم 2011نیروهای آمریکایی را از عراق خارج می کنم ما همین امکانات را برای اوباما فراهم کردیم، یعنی در همین بحث هسته‌ای که اشاره شد در یک مقطعی نامه می‌نویسد به رییس جمهور بزریل و نخست وزیر ترکیه و مطرح می کند که من از تبادل سوخت که ایرانی ها 3 و نیم درصد را بدهند و ما 20 درصد بدهیم حمایت می‌کنم، من هر دونامه را دیدم در جایی آقای اوباما اشاره می‌کند که ایرانی ها ممکن است اعتماد نکند، من به عنوان رییس جمهور آمریکا تضمین میکنم سوخت 20 درصد را بدهیم. ما این قصه را در ایران مطرح کردیم و گردش کار دادیم. بنابراین این امکان بود و ابتکارش با خود آقای اوباما هم بود و نتیجه آن بیانیه تهران شد.

وی با بیان اینکه نولا رییس جمهور برزیل و اردوغان نخست وزیر ترکیه از این برگ برنده بیانیه تهران برای خود بهره برداری کردند اما اوباما نه، اظهار داشت:اوباما هم میتوانست موفق شود؛ اما او درست 3 روز بعد در شورای امنیت یک قطعنامه آبکی را با تلاش تصویب کرد این نشان داد که یا اوباما نمی تواند این تصمیم را بگیردو حلقه های آهنینی این تصمیم را گرفتند یا آمریکایی ها هنوز به این تصمیم نرسیدند که در رابطه با مساله ایران در بعد دوجانبه به طریق اولی در سایر زمینه ها مورد به مورد وارد یک کار مسالمت آمیز شوند و نه یک حرف مسالمت آمیز!

در ادامه این مذاکره مصطفی کواکبیان با بیان اینکه برخی در کشور ما می گویند تا ظهور امام زمان نباید با آمریکا مذاکره کنیم، گفت: در مقابل برخی ها می گویند تا قعر جهنم هم که برویم باید با آمریکا مذاکره کنیم. که آن هم براساس منافع ملی درست نیست. این دو طرف بحث هست. 

چرا مذاکرات با آمریکا همیشه برای دیگران بوده نه بر سر موضوع خودمان

وی با بیان اینکه چرا مذاکرات ما با آمریکا در این سال ها بر سر دیگران بوده و نه موضوع خودمان، اظهار داشت: ما بیایم آمریکا را محکوم کنیم هر روز هم مرگ بر آمریکا می گوییم حتما هم مرگ بر آمریکا است، اما بحث این است که ما چه زمینه ای را برای مذاکره یاجاد کردیم، اتفاقا بحث های دیپلماسی در سیاست خارجی و روابط بین المللی به این بحث کمک می کند.وی ادامه داد: همین که می گوییم رییس جمهور برزیل از بیانیه تهران به نفع خود بهره برداری کرد و نفر مورد نظر خود را به عنوان رییس جمهور بعدی انتخاب کرد ولی می بینیم که رییس جمهور ما به برزیل رفت این نامزد که به واسطه برگ برنده ما پیروز شده بود حاضر نشد به استقبال رییس جمهور  مابیاید بعد توجیه کردیم که سرش شلوغ بوده. 

کواکبیان با بیان اینکه مشکلات ما با آمریکا در مباحث سیاسی بود و در سایر جنبه ها ارتباط بوده است، تصریح کرد: در دیپلماسی باید به سمت راه حلی برویم که این موضوع حل شود. رابطه ایران و امریکا را ما قطع نکردیم بعد از حادثه لانه جاسوسی و بحث تسخیر آنها رابطه را قطع کردند و امام هم فرمودند ما استقبال می کنیم. من می گویم اگر ما  پذیریم که این مساله برای ما اهمیت جدی دارد و می تواند خیلی از دغدغه های خارجی ما را حل کند باید پیگیر شویم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: ببینید در روابط ما با روسیه دقت کنید. برخی اما همه جا روسی ها پا به پای آمریکایی ها آمدند 7 تا قطعنامه در همین دولت صادر شده و همه جا روس ها کنار قصه بودند و اگر می خواستند می توانستند وتو کنند.

وی گفت: در نیروگاه بوشهر اینها هنوز نیروگاه را رسما  تحویل ما ندادند، در موشک های اس 300 آنجوری بازی درآرودند در قطعنامه ها هم که همراه آمریکا هستند. من می گویند ما حتی داریم به برخی کشورها امتیاز می دهیم چون اینها می گویند خب اینها که با آمریکا مشکل دارند و ما می توانیم استفاده کنیم و خیلی جاها با برگ برنده ما بازی کردند.

کواکبیان با بیان اینکه رابطه با آمریکا باید یک مساله برای ما باشد، گفت: اینکه بگوییم تا ظهور اقا زمان نباید این رابطه باشد که ما به جایی نمی رسیم ما باید برنامه ریزی جدی داشته باشیم.

وی با تاکید براینکه موازی کاری در سیاست خارجی افت بزرگی است، اظهار داشت: در دوره وزارت آقای متکی یکی از سوال های ما از ایشان این بود که ایشان وزیر خارجه بود اما در دفتر رییس جمهور چندین هیات برای  پیگیری مذاکرات سیاسی خارجی تعریف کردند، برخی که ه از ب سیاست خارجی را تشخیص نمی دادند نماینده شده بودند.

رشته رییس جمهور حمل و نقل ترافیک است نه روابط خارجی

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: خود رییس جمهور هم ادعا ندارد که روابط بین الملل را بلد است بالاخره رشته شان حمل و نقل ترافیک است و ربطی به روابط خارجی ندارد وزارت خارچه باید کار کارشناسی کند. کار کارشناسی یعنی ببرند بگویند ما به این دلایل نباید موازی کاری داشت، به این دلیل کنفرانس هولوکاست  را نباید در ایران برگزار کنید.

منوچهر متکی در ادامه این مناظره با بیان اینکه اگر نتوان طرف مذاکره را نشناسیم و چارچوب هیا فکری او را نشناسیم نمی توانیم با او وارد مذاکره شویم، گفت: ما 8 سال با عراقی ها جنگیدیم و 4 سال با آنها مذاکره کردیم در این مذاکره طبیعت مذاکره کردن با آمریکایی ها دستمان آمد. گاهی مذاکرات به بن بست می رسید اما برای اینکه این بن بست باز شود امتیازی را به آنها می دادیم و کمک شان کنیم که راه بیایند و عراقی ها با توجه به تربیت دیپلماتیک شان می گفتند چقدر می دهید ما این امتیازات شما را بپذیریم. 

وی افزود: در رابطه و مذاکره مبنا منافع و جایگاه انقلاب اسلامی و کلام رهبری است که فرمودند که  موضوع قطع رابطه با آمریکا تا ابد که مد نظر نداریم، یا در جایی دیگر عنوان کردند اگر منافع اینکار برای من روشن شود من جز کسانی هستم که مدافع این کار هستیم. 

متکی با بیان اینکه از لابلای این حرفای منطقی و چارچوب دار حرکت کنیم، تاکید کرد: فرض را بگیریم آنها پیشنهاد مذاکره ندادند ما پیشنهاد دهیم، ما باید ببینیم اگر این کار شود عکس العمل چه خواهد بود، یعنی اگر ما اگر موضوع رابطه را  در یک شرایط زمانی نامناسب مطرح کنیم طرف به حساب ضعف ما میگذارد. 

وزیر سابق امورخارجه با بیان اینکه مذاکره دوجانبه را آمریکایی ها معتقدند، تاکید کرد: اما آنها هنوز به این نقطه نرسیدند که وارد مذاکره از جایگاه برابر شوند، چون هنوز معتقدند که فشار کارساز است. و تصور می کنند که دارند به جایی می رسند. 

مذاکره با آمریکا نباید درگیر نگاه حزبی و جریانی شود

متکی تصریح کرد: مذاکره در زمان و جای درست می تواند منشا اثر باشد، خاطرنشان ساخت: اما نه با نگاه حزبی و جریانی و این دولت یا آن دولت حتی، در دوره آقای هاشمی حرکتی صورت گرفت و جریان چپ محکم جلوش ایستاد و معتقد بود نباید اینکار صورت گیرد. وقتی جریان چپ سر کار آمد خود این جریان این موضوع را تلویحا در دستور کار قرار داد و البته با متن مردم مواجه شد.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه موضوع آمریکا و ایران یک پروژه ملی است، افزود: به همین دلیل رویکرد های حزبی جواب نداد، از سوی دیگر ما نه آن زمان و نه الان نمی دانیم که  قصه آن طرف مذاکره چیست، از همین رو بیان مذاکره هم به نتیجه نمی رسیم. 

در ادامه مصطفی کواکبیان با بیان اینکه حتما باید به عنوان دو سوی مستقل و بدون پیش شرط مذاکره صورت گیرد، گفت: مذاکره باید به شکل برد – برد باشد و اگر احساس کنیم که فقط باید منفعت گیر ما بیاید و طرف احساس خسران کند علیه ما توطئه می کند، باخت – باخت بدترین شکل مذاکرات است که گاهی در همین مذاکرات هسته ای درگیر آن می شویم.وی ادامه داد: هر مذاکره باید خروجی داشته باشد، مذاکره باید بصورت برابر، شفاف، برد – برد و بدون پیش شرط باشد. اینکه زمانی  چپ ها موافقت کردند زمانی مخالفت من معتقدم اگر بحث منافع ملی باشد که نباید به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش کشید.اگر در این شرایط مناسبی همین اقای احمدی نژاد برود مذاکره کند مشکلی نیست. 

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه نگاه ها یا تنش زدایی یا مقابله است، اظهار داشت: ما می توانیم تنش زدایی بکنیم در عین حالی که به سمت این مووضع برویم که این همه فشار بر ما نباشد و قطعنامه نخوریم. اگر ما دیپلماسی قوی داشته باشیم مشکلات حل می شود. برای مثال همین دو شب پیش مجمع عمومی سازمان ملل تحریم های کوبا که از سوی آمریکا و اسرائیل پیشنهاد شده بود رد کرد چرا این اتفاق افتاد؟

کواکبیان گفت: در مجلس از اقای متکی پرسیدم کجا رفتند آن زنبیل به دستان، چون آقای احمدی نژآد در یک سفر هاله نور نه در سفر بعدی گفتند مثل اینکه همه می آیند زنبیل می کذارند همه زنبیل گذاشته بودند که با من ملاقات کنندف یکی دو هفته بعد دیدیم که ما کاندیدای  غیردائم شورای امنیت کاندیدا بودیم ژاپن هم کاندید بود و ما رقابت داشتیم ما 32 رای آوردیم و ژاپن  162 رای. ما از آقای متکی پرسیدیم یا نباید کاندیدا می شدید یا اگر شدید باید تلاش می کردید که در رقابت رای بیاورید. این واقعیت عرصه بین الملل است. 

وی با تاکید براینکه ما باید  دیپلماسی را قوی تر کنیم، ادامه داد: بعداز بیداری های اسلامی در کشورهای شمال افریقا و خاورمیانه می بینیم که مصر بدون مبارک، لیبی بدون قذافی و یمن بدون عبدالله صالح تونس بدون بن علی همه در بحث عربستان که به ما اتهام ترور سفیر زد همه علیه ما رای دادند. اگر دیپلماسی تقویت شود ما نیازی به دست نوشته دادن به آمریکا بیا می خواهیم مذاکره کنیم نداریمف عملا عرصه را باید درست کنیم و جاده را به شکلی با حفظ منافع مل یو با عزت و مصلحت فراهم سازیم. 

کواکبیان گفت: بدنه کارشناسی در عرصه دیپلماسی چندان فعال نیست و مشکلات زیادی داریم. شاید چین یک چهارم دیپلمات ما را دارند اما عملا حالت لخته شده ای وجود دارد که انگار نمی توانیم بیشتر از این فعالیت کنیم.

وی با اشاره به کاریکاتور کشیده شده از خود در روزنامه کیهان، گفت: آن زمان که خانم آلبرایت گفته بود که عذرخواهی کند از حوادث 28 مرداد آن زمان من گفتم اگر منافع ملی بررسی شود شاید آن زمان زمان بدی نبود . در دانشگاه یکی از دانشجویان گفت آقا میدونید چه می گویید. گفت آقا اگر برویم شورع کنیم شعار مرگ بر آمریکا نباید سر بدهیم، گفتم ما شوروی را بنا بر مصالحی کنار بگذاریم. بنابراین موقعیت هایی گاهی پیش می آید و نیاز نیست ما پیشقدم باشیم. 

کواکبیان تصریح کرد: حرکات زیگزاگی مناسب نیست این چه حرفی است بگوییم انقد قطعنامه صادر کنید که قطعنامه دانتان پاره شود، این حرفا بالاخره تاثیرگذار است. آن سمت هم ممکن است افراطیونی باشند. کشورهای عربی و روسیه و اسرائیلی ها هم دوست ندارند این مذاکره شکل گیرد بنابراین ما باید با  تقویت دیپلماسی به نحوی حرکت کنیم بدون پایین آمدن از مواضع ملی زمینه را فراهم سازیم. 

این استاد علوم سیاسی با اشاره به استفاده از کارشناسان و متخصصان عرصه سیاسی و دیپلماسی، اظهار داشت: ما می توانستیم روابط روشن تری در بحث دریای خزر با روسیه داشته باشیم اما نداریم چون آمریکایی ها کارشکنی می کنند، با کشورهای همسایه روابط خوبی نداریم چون آمریکایی ها کارشکنی می کنند، بغل گوش ما در آذربایجان توطئه میکنند. در ترکیه اردوغان را بر علیه ما تحریک می کنند. 

در زمان خاتمی منافقین در لیست تروریست ها بودند

کواکبیان افزود: خارج کردن منافقین از لیست تروریست ها بدترین دشمنی با ما بود، در زمان آقای خاتمی برعکس شد و منافقین جز تروریست ها شدند من مداقع دولت قبلی نیستم اما اینکه برخی ایراد بگیرند که ما در دولت های قبلی در مواضع محکم نبودیم من می گیوم نباید بیایم بگوییم یا قطعنامه داشته باشیم یا نمی توانیم تنش زدایی داشته باشیم.هم می توانیم استکبارستیزی را دنبال کنیم هم با دیپلماسی جلو قطعنامه ها را بگیریم. 

منوچهر متکی در پایان سخنان خود، با بیان اینکه با بیان اینکه دو رویکرد درمساله هسته ای داشتیم، گفت: یکی از رویکردها که مبتنی بر همکاریف همراهی و پذیرش شرایط طرف بود جواب نداد،در خود دولت خاتمی این رویکرد تغییر کرد. آن زمان که روسی ها اخرین پکیج را به دولت ایرانی دادند آنجا نظام مستدل تغییر رویکرد داد و سوزنبانی جدید در بحث هسته ای ایجاد شد. در این رویکرد جدید ما معتقدیم ما به  هدفمان رسیدیم.

وی ادامه داد: الان ما غنی سازی 20 درصد رسیدیم و مناسب ترین زمان برای پیش بردن دیپلماسی ابتکاری است. بنابراین رویکرد در دولت نهم  در بحث هسته ای برآمده ازبرآوردهای میدانی بود. 

وزیر سابق امور خارجه تصریح کرد: در قصه بوشهر در کمیسیون می گفتند روس ها این سوخت را نمی دهند من هم می گفتم ما این سوخت را از روس ها خواهیم گرفت و بالاخره گرفتیم. در قصه عضویت در عضویت غیردائم شورای امنیت هم گفتم کشوری مثل هند 42 رای می آورد در جاهایی ما مبنائا باید در میدان باشیم. رقیب قبلی ما هم ژاپن نبود و او چون عقب نشینی کرد رقابت بین ما افتاد. 

متکی با بیان اینکه در مقوله دیپلماسی تدبیر به اضافه مقاومت را باید دنبال کرد، خاطرنشان ساخت:اگر مقاومت نداشته باشیم و طرف احساس کند شکننده شدید و می شکنید و مقاومت ندارید حساب روی شما نمی کند، مذاکره در شرایطی که فراهم شد باید بداند شما در منطق و تدبیر و دوم در ایستادگی ظرفیت های کامل را دارید و ما ازاین مرحله عبور خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: این خان آخر که برای اوباما توهم ایجاد کرده ما به همت این مردم و تدبیرهای درست طی می کنیم.ما حق آزمون و خطا و اشتباه در این شرایط نداریم بویژه در حوزه اقتصادی به خوبی عبور خواهیم کرد اما در شرایط مناسب اگر اقای کواکبیان شواهدی را آورند که براساس این شواهد ما در طرف مقابل تغییر در عمل مشاهده کردیم می توانیم بپردازیم./نامه نیوز