سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

بهترین مواد غذایی برای داشتن روده سالم


همانطور که رژیم‌غذایی می‌تواند تاثیر مثبت یا منفی بر سلامت قلب، مغز و استخوان‌ها داشته باشد، سلامت عمومی روده‌های شما هم تحت‌تاثیر چیزهایی است که می‌خورید.

وب سایت مردمان: همانطور که رژیم‌غذایی می‌تواند تاثیر مثبت یا منفی بر سلامت قلب، مغز و استخوان‌ها داشته باشد، سلامت عمومی روده‌های شما هم تحت‌تاثیر چیزهایی است که می‌خورید.

روده بخش مهمی از دستگاه گوارش را تشکیل می‌دهد و وضعیت‌های مختلفی می‌تواند موجب بروز اختلال در آن شود. بعضی از این وضعیت‌ها بیماری‌های التهاب روده مثل کولیت اولسراتیو، بیماری کرون، بیماری دیورتیکولی، سندرم روده تحریک‌پذیر و سرطان روده بزرگ می‌باشد.

بهترین مواد غذایی برای داشتن روده سالم

درمان این مشکلات شامل ایجاد اصلاحات در رژیم‌غذایی و سبک‌زندگی، دارو و جراحی می‌باشد. سرطان روده بزرگ یکی از جدی‌ترین بیماری‌های روده و سومین سرطان متداول و کشنده می‌باشد. عوامل خطرزای سرطان روده سن (بعد از ۵۰ سالگی احتمال بروز آن بالاتر می‌رود)، نژاد (سیاه‌پوستان بالاترین درصد ابتلا به آن را دارند)، سابقه خانوادگی، پلیپ‌های قبلی، بیماری التهاب روده، سیگار و مصرف بالای الکل است.

دکتر جوشوا ملسون، متخصص بیماری‌های معده و روده از دانشگاه راش می‌گوید، «همچنین رابطه قوی بین چاقی و ابتلا به سرطان روده وجود دارد.»

براساس موسسه ملی سرطان، ارتباط بین چاقی و افزایش احتمال ابتلا به سرطان روده می‌تواند به عوامل مختلفی مثل بالا رفتن سطح انسولین در خون، وضعیتی که معمولاً در افراد چاق پیش می‌آید، مربوط باشد. بالا رفتن انسولین و وضعیت‌های مرتبط مثل مقاومت انسولین می‌تواند ایجاد برخی تومورهای خاص ازجمله روده را بالا ببرد.

انجمن سرطان امریکا گزارش می‌دهد که رابطه بین رژیم‌غذایی، وزن، ورزش و سرطان روده بزرگ، ارتباطی قوی است. درواقع، بین ۵۰ تا ۷۵ درصد از سرطان‌های روده بزرگ را می‌توان با ایجاد اصلاحات در سبک زندگی و سالم غذا خوردن پیشگیری کرد.

دکتر هیتر راسوماسن، متخصص تغذیه در دانشگاه راش می‌گوید، «کمتر از ۱۰ درصد از سرطان‌های روده ارثی هستند و این یعنی تا حد زیادی به سبک زندگی افراد بستگی دارد. درنتیجه داشتن تغذیه خوب و سالم تاثیر بسزایی در داشتن روده‌ سالم دارد.»

بایدها و نبایدهای تغذیه

رژیم‌های غذایی که در آن از میزان بالایی سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل و میزان کمی گوشت‌های فراوری‌شده استفاده می‌شود، احتمال بروز سرطان روده را پایین می‌آورد. برای تقویت سلامت روده‌ها به این توصیه‌های غذایی عمل کنید:

بهترین مواد غذایی برای داشتن روده سالم

مصرف گوشت قرمز را محدود کنید و از گوشت‌های فراوری‌شده نیز به هیچ عنوان استفاده نکنید. براساس انجمن سرطان امریکا، خطر سرطان روده با مصرف ۱۰۰ گرم گوشت قرمز (معادل یک همبرگر کوچک) یا ۵۰ گرم گوشت‌های فراوری‌شده مثل سوسیس، بیکن، کالباس و هات‌داگ (معادل یک عدد هات‌داگ ۲۰-۱۵ درصد افزایش می‌یابد. دکتر راسوماسن می‌گوید، «البته می‌توانید مقدار کمی گوشت‌قرمز استفاده کنید – به اندازه دو وعده غذایی ۱۰۰ گرمی در هفته. اما بهتر است مصرف گوشت‌های فراوری‌شده را به کل محدود کرده و هرازگاهی بعنوان مزه مصرف کنید زیرا آنها حاوی ترکیبات دیگری مثل نگهدارنده‌ها هستند که می‌توانند موجب بروز سرطان شوند.»

مصرف قند را محدود کنید. تحقیقات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به کولیت اوسراتیو و بیماری کرون معمولاً رژیم‌های غذایی پرقند و کم‌فیبر دارند. بااینکه قند مستقیماً با پیشرفت سرطان روده در ارتباط نیست اما غذاهای با میزان قند بالا معمولاً کالری بالایی دارند و می‌توانند موجب افزایش وزن و چاقی شوند.

مصرف فیبر را افزایش دهید. داشتن یک رژیم‌غذایی پرفیبر برای سلامت عمومی روده‌ها بسیار خوب است. دکتر راسوماسن می‌گوید، «امریکایی‌ها به طور متوسط ۱۳ گرم در روز فیبر مصرف می‌کنند اما این میزان باید ۲۵ تا ۳۵ گرم در روز باشد.» بهترین راه برای اضافه کردن فیبر به رژیم‌غذایی از طریق خوردن میوه‌ها و سبزیجات پرفیبر مثل گلابی، سیب، موز، پرتقال، کنگرفرنگی پخته، بروکلی و ذرت می‌باشد. غلات کامل نیز منابع بسیار خوبی از فیبر هستند. فیبر با کمک به گوارش‌ غذا و جلوگیری از یبوست نیز به سلامت روده‌ها کمک می‌کند. این مسئله احتمال ابتلا به بواسیر را نیز کاهش می‌دهد.

شیر بنوشید. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کلسیم و ویتامین D با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در ارتباط است. اما انجمن سرطان در امریکا توصیه نمی‌کند که مصرف کلسیم خود را به بالاتر از میزان توصیه شده ببرید، زیرا اگر کلسیم مصرفی روزانه به بالاتر از ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز برسد، احتمال افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد. درعوض مطمئن شوید که میزان توصیه‌شده کلسیم را در روز مصرف می‌کنید: برحسب سن، از ۱۰۰ تا ۱۳۰۰ میلی‌گرم در روز. سایر منابع کلسیم عبارتند از: سبزیجات برگدار مثل اسفناج.

غلات و حبوبات را هوشمندانه انتخاب کنید. غلات کامل موادغذایی هستند که همه قسمت‌های مهم را در خود نگه داشته و جزء موادغذایی طبیعی هستند. همه افراد بزرگسال می‌بایست نیمی از غلات و حبوبات مصرفی خود مثل جو و گندم را در سه تا پنج وعده‌غذایی به شکل غلات کامل استفاده کنند. بعضی غلات کامل آماده مثل جو، آرد گندم کامل و برنج قهوه‌ای نسبت به انواع تصفیه‌شده‌شان مثل آرد‌سفید و برنج سفید، حاوی ویتامین‌ها، موادمعدنی، فیبر، اسیدهای چرب لازم، آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات طبیعی گیاهی مفید برای روده بیشتری هستند.

بهترین مواد غذایی برای داشتن روده سالم

آزمایشات منظم را فراموش نکنید

بااینکه تغذیه درست می‌تواند به سلامت روده‌هایتان کمک کند اما بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به سرطان روده، آزمایش است. کلونوسکوپی آزمایشی ساختاری از روده است که به پزشکان کمک می‌کند روده را به طور کامل بررسی کرده و از سرطان روده جلوگیری کنند.

دکتر ملسون می‌گوید، «کلونوسکوپی خطر ابتلا به سرطان روده را پایین می‌آورد زیرا با انجام آن می‌توان پلیپ‌های پیش از سرطانی را تشخیص داده و برداشت. این آزمایش درمقایسه با سایر آزمایشات بسیار خاص است زیرا می‌توان با آن به دنبال رشد پیش‌سرطانی و برداشتن آن حین آزمایش بود که در نهایت احتمال بروز سرطان را در فرد کاهش می‌دهد.»

سرطان روده بزرگ اگر زود تشخیص داده شود تا ۹۵ درصد قابل درمان است. دکتر ملسون می‌گوید، «سرطان روده مشکلی بسیار درمان‌پذیر است. آزمایشی برای آن وجود دارد که بااینکه پیچیده نیست اما برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان بسیار موثر است.»


ویدیو مرتبط :
دستگاه سالم ساز مواد غذایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مواد غذایی مفید و مضر در یک رژیم سالم؛از شایعه تا واقعیت



براساس نتایج یک پژوهش جدید سیب‌زمینی، کرۀ گیاهی، تخم‌مرغ، لبنیات و آجیل آن‌قدرها که فکر می‌کنید مضر نیستند و به گزارش پرس‌تی‌وی می‌توانند جزئی از یک رژیم غذایی سالم باشند.

با توجه به سرعت بالای تغییر دستورالعمل‌های تغذیه‌ای، پیگیری آخرین اخبار از مواد غذایی سالم و ناسالم بسیار دشوار شده است، اما یک مطالعۀ جدید بر اساس علوم جدید و قدیم، کلیشه‌هایی را در این زمینه شکسته است.

براساس گزارش روزنامۀ ایندیپندنتِ انگلیس، اسکات هاردینگ، استاد رشتۀ علوم تغذیۀ دانشگاه کینگزِ لندن معتقد است پنج مادۀ غذایی که پیشتر از آن‌ها به عنوان مواردی مضر در یک رژیم غذایی سالم یاد می‌شد، در حقیقت خواص درمانی دارند و حذف آن‌ها صحیح نیست.

به گفتۀ هاردینگ خوردن تخم مرغ، انواع کره‌ها، سیب‌زمینی، لبنیات و آجیل خام مضر نیست.

تخم مرغ
در دوره‌ای طولانی محققان بر این باور بودند که تخم مرغ برای قلبِ انسان ضرر دارد.

یک تخم‌مرغ بزرگ حاوی 185 میلی گرم کلسترول است و محققان معتقد بودند این مادۀ غذایی یکی از عوامل افزایش کلسترول خون است.

اما طی 20 سال گذشته، تحقیقات جدید نشان داد استفاده از میزان طبیعی کلسترول در رژیم غذایی تأثیر بسیار اندکی در سطح کلسترول خونِ افراد دارد.

اکنون کارشناسان تغذیه معتقدند تخم مرغ منبع پروتئین، چربی‌ِ سالم، چندین ویتامین و مواد معدنی است.

کرۀ گیاهی
پیام‌های تغذیه‌ای در مورد انواع کره‌ها نظیر مارگارین (کرۀ گیاهی) و کرۀ حیوانی در طول دهه‌های گذشته بسیار گیج‌کننده بوده است.

مارگارین که از چربی‌های گیاهی ساخته می‌شود، از اواسط قرن نوزدهم میلادی در بیشتر کشورهای توسعه یافته جای کرۀ حیوانی را گرفت.

مارگارین چون از کرۀ حیوانی ارزان‌تر بود و متخصصان سلامت خوردن آن را توصیه می‌کردند، به شدت محبوب شد. در واقع کارشناسان تغذیه معتقد بودند مارگارین دارای چربیِ کم اشباع‌ است و برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی باید آن را جایگزین کرۀ حیوانی کرد.

اگرچه کاهش مصرف چربی‌ِ اشباع منجر به کاهش تعداد افرادی شد که به بیماری سرخرگ‌های قلبی مبتلا می‌شدند، اما محققان دریافتند ارتباطی نیز میان مصرف چربی ترانس و بیماری‌های قلبی وجود دارد. در تولید مارگارین اغلب از چربی ترانس استفاده می‌شد، بخشی از این چربی از چربی‌های گیاهیِ هیدروژنه ساخته شده است.

در نتیجۀ این پژوهش، مارگارین‌هایی وارد بازار شدند که فاقد چربی ترانس بودند، اما نگرانی دربارۀ مضرات مصرف کرۀ گیاهی همچنان ادامه یافت.

مطالعات جدید نشان می‌دهد تا زمانی که «روغن نباتی هیدروژنه» جزء مواد تشکیل دهندۀ کرۀ گیاهی نباشد، استفاده از آن ضرر ندارد. استفاده از این کره‌ها چربی‌های اشباع را در رژیم ‌غذایی و خطر ابتلاء به بیماری‌ سرخرگ‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

سیب‌زمینی
سیب‌زمینی یکی از معدود سبزیجاتی است که به دلیل تأثیر نشاستۀ آن بر افزایش شاخص قند خونِ افراد و همچنین با توجه به این‌که اغلب با کربوهیدرات‌های تصفیه شده همراه می‌شود، مضر شناخته شده است.

اما سیب‌زمینی منبع غنی کربوهیدرات، ویتامین C، ویتامین B و مواد معدنی کم‌مقدار است. همچنین پخت سیب‌زمینی می‌تواند جنبه‌های درمانی نشاستۀ سیب‌زمینی را افزایش دهد.

در واقع پخت و سپس خنک کردن سیب‌‎زمینی نشاستۀ مقاوم را در این مادۀ غذایی افزایش می‌دهد. آنزیم‌های موجود در دستگاه گوارش نمی‌توانند نشاستۀ مقاوم را هضم کنند و این نشاسته با توجه به افزایش باکتری‌های روده تأثیر مثبتی بر سلامت روده و کاهش احتمال ابتلاء به سرطان روده دارد.

لبنیات
با وجود این‌که شیر، کره، ماست و پنیر جزئی از مواد اصلی رژیم غذایی افراد هستند، اما پیام‌های متضادی دربارۀ مضر یا مفید بودن آن‌ها در طول سال‌های گذشته منتشر شده است.

با وجود این‎که محصولات لبنی حاوی پروتئین و کلسیم بالایی هستند که مورد نیاز بدن است، اما باید با توجه به این‎که برخی از این محصولات مقادیر بالایی از چربی‌های اشباع شده دارند، در انتخاب آن‌ها در رژیم غذایی دقت کرد.

اگرچه بهتر این است که در رژیم غذایی خود از چربی‌های اشباع شده پرهیز کنید، اما با توجه به خواص لبنیات می‌بایست آن‌ها را به طور منظم و البته با در نظر گرفتن میزان چربی و کالری‌شان مصرف کرد.
 

 اخبار پزشکی ,خبرهای  پزشکی, مواد  غذایی


آجیل خام و مغزها
برخی معتقدند افرادی که سعی در کاهش وزن خود دارند باید از خوردن آجیل بپرهیزند چون این مادۀ غذایی حاوی چربی و کالری بالا است.

اما تحقیقات نشان داده‌اند کلید یک رژیم غذایی سالم و حفظ وزن مناسب در بدن استفاده از آجیل خام است. این ماده خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی و ایست قلبی را نیز کاهش می‌‎دهد.

کرۀ بادام‌ زمینی نیز به دلیل این‌که منبع پروتئین، فیبر، ویتامین B6 و منیزیم است، می‌تواند در یک رژیم غذایی سالم مورد استفاده قرار بگیرد. براساس نتایج تحقیقات اخیر اگر کرۀ بادام زمینی جایگزین منابع پروتئینی کمتر سالم مانند گوشت فرآوری شده شود، حتی می‌تواند کاهش وزن را در پی داشته باشد.

البته باید توجه داشت که با توجه به کالری بالای کرۀ بادام‌زمینی رعایت حد اعتدال در مصرف آن اهمیت ویژه‌ای دارد.

به گفتۀ هاردینگ «همۀ غذاها در یک رژیم غذایی سالم جا دارند» و نباید به دام رژیم‌های غذایی‌ای افتاد که تنها یک مادۀ غذایی را مهم جلوه می‌دهند یا برخی مواد غذایی را ممنوع اعلام می‌‎کنند.

 

 اخبار  پزشکی  -  خبر  انلاین