سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

بـارداریـد و سـردرد داریـد؟



 

دوره بارداری,سردرد دربارداری

 

سردرد یکی از مشکلات و نارحتی‎های شایع در دوره بارداری است که شیوع آن در 3ماهه اول و 3ماهه آخر بیشتر است...

به نظر می‎رسد افزایش سردردها در 3ماهه اول بارداری به علت تغییرات هورمونی و افزایش حجم خون در بدن باشد و سردرد در 3ماهه آخر بارداری بیشتر با وضعیت و حالت نامناسب بدن و فشار ناشی از اضافه وزن ارتباط دارد. اما بهترین راه برخورد با این سردردها چیست؟

ممکن است این عارضه در زنانی که سردردهای مکرر میگرنی داشته‎اند، در دوران بارداری کمتر شود اما این در مورد همه افراد مبتلا به میگرن صدق نمی‎کند. نکته مهم این است که خانم‎های باردار حتما قبل از مصرف هر نوع داروی مسکن باید با پزشک مشورت کنند. بهترین راه، پیشگیری از ایجاد انواع سردرد است؛ سردرد با استرس، وضعیت نامناسب بدن یا تغییرات بینایی تشدید می‌شوند.

سردرد در بارداری گاهی به علت‎های دیگر مانند کم خوابی، افت قندخون، کم آبی بدن عدم مصرف کافئین، استرس و سایر علل ایجاد می‌شود بنابراین با رعایت نکته‎هایی مانند توجه به حالت و وضعیت مناسب بدن، به‌خصوص در 3ماهه آخر بارداری، استراحت کافی، ورزش، تغذیه مناسب و وعده‎های غذایی متعادل به راحتی می‎توان از سردردهای تنشی پیشگیری کرد.

درصورتی که نتوان از سردرد پیشگیری کرد، اقدام‌هایی وجود دارد که به رفع آن کمک می‎کند. ممکن است پزشک داروهایی مانند «استامینوفن» تجویز کند اما اگر باردار هستید، بهتر است با روش‎های طبیعی سردرد را تسکین دهید.

اگر سردردهای سینوزیتی دارید، از کمپرس گرم اطراف چشم و بینی استفاده کنید؛ اگر سردرد تنشی دارید، قرار دادن کمپرس سرد یا کیسه یخ در قسمت پایین گردن، مفید است؛ اگر سردرد میگرنی دارید، از مصرف خوراکی‎هایی مانند شکلات، ماست، پنیرهای مانده، بادام زمینی،‌ نان‎هایی با خمیر ترش، گوشت‎های کنسروشده و خامه ترش که محرک این نوع سردرد هستند، پرهیز کنید، قند خونتان را با خوردن وعده‎های غذایی در دفعات بیشتر و با حجم کمتر، در حد مناسب نگه دارید و در اتاق تاریکی استراحت کنید.

اگر با هیچ‌کدام از توصیه‎های بالا دردتان تسکین پیدا نکرد،‌ سردردتان بدتر یا ماندگارتر شد یا دچار سردردهای غیرطبیعی، همراه با تاری دید، افزایش وزن ناگهانی، درد در قسمت راست و بالای شکم و تورم دست و صورت شدید، حتما با پزشک تماس بگیرید.

منبع :salamat.ir


ویدیو مرتبط :
♥SELENA GOMEZ♥

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روزه‌دارانی کـه ‌سـردرد می‌گیـرنـد



 

 

 

روزه‌دارانی کـه ‌سـردرد می‌گیـرنـد

 

شایع‌ترین مشکلی که در ایام روزه‌داری مردم را به مطب‌ها و درمانگاه‌ها می‌کشاند، سردرد است.

برای اینکه بتوانید با این نوع سردردها که عمدتا در نتیجه گرسنگی یا تشنگی پدید می‌آیند مقابله کنید، باید کمی الگوی خورد و خوراک‌تان را تغییر دهید، به این صورت که حجم غذای‌تان را کم کنید و کمتر هله‌هوله‌های پُرکالری بخورید و حتما سعی کنید تعداد و غلظت چای مصرفی روزانه‌تان را کاهش دهید تا به مروز بدن تان به چای کم عادت کند، زیرا یکی از عمده دلایل بروز سردرد در افراد روزه‌دار، کم نوشیدن چای است.

می‌توانید با کم نوشیدن و رقیق نوشیدن چای، کمتر دچار سردرد شوید.

ضمن اینکه حتما وعده سحری را بخورید و آن را پشت گوش نیندازید. آنهایی که می‌گویند: "ما ساعت 11 یا 12 شب غذا می‌خوریم تا مجبور نباشیم برای خوردن سحری بیدار شویم"، باید بدانند که امتناع از خوردن سحری و حذف این وعده مهم غذایی در ماه رمضان باعث کاهش بازده کالری در طی روز و در نتیجه غیرمفید بودن‌شان می‌شود. این افراد حتی در ساعات اولیه ی روز هم توان تمرکز و توجه فکری برای کار یا درس خواندن را ندارند. با این حساب، نخوردن سحری کار معقول و صحیحی نیست.

از طرفی خوردن جدای افطار و شام از هم و با فاصله ی دو تا سه ساعت توصیه می‌شود تا افراد به یک‌باره هر غذایی که دم دست‌شان است، به سمت معده بیچاره‌شان روانه نکنند.

جمله آخر هم اینکه اگر یک برنامه‌غذایی منظم و سالم برای خود و خانواده‌تان ترتیب دهید، بدون ایجاد هیچ مشکل جسمی و روحی می‌توانید ماه مبارک رمضان را به سلامت سپری کنید.