سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

برخی علائم اضطراب



 

علائم اضطراب,استرس و اضطراب

 

علائم اضطراب - استرس و اضطراب، عامل اصلی بسیاری از دردها و ناراحتی های ما هستند. پریشانی ناشی از اضطراب، علاوه بر کاهش بازدهی در زندگی شخصی و شغلی، می تواند عوارض جسمی و روحی زیادی را بر ما متحمل شود. برای مقابله با استرس و پیشگیری از بروز عوارض جانبی، آگاهی از نشانه های آن ضروری است. در این مطلب با برخی از نشانه های اضطراب آشنا شوید.

نگرانی

دلواپسی و نگرانی، بارزترین نشانه استرس است. نگرانی می تواند شامل احساس پریشانی نسبت به وضعیت حال و آینده باشد. نگرانی و دلواپسی در افراد عادی تنها در شرایط خاص اتفاق می افتد و این در حالی است که افراد مبتلا به استرس مزمن، در همه حال نگران همه چیز هستند!

بی خوابی و خستگی مفرط

بی خوابی و اختلال در خواب نیز از علائم استرس به شمار می روند. خواب نرفتن، نشانه ای از ذهن مشغول و پر از افکار استرس زا است. همچنین بیدار شدن های چندباره در نیمه های شب نیز علاوه بر اختلال در روند خواب، بی خوابی را در طول شب به دنبال خواهد داشت که نتیجه اش خستگی، خواب آلودگی و پریشان احوالی در طول روز است.

عدم توانایی در تمرکز

اضطراب عاملی اساسی در کاهش تمرکز فکری است. تمرکز در خصوص مسائل ساده نیز برای فردی که دچار استرس مفرط است مشکل و خسته کننده می نماید و فرد حتی در تصمیم گیری های ساده احساس کم ارادگی و دلهره می کند.

تحریک پذیری

عصبانیت و ناراحتی فوری بخاطر مسائل کوچک و کم اهمیت نشانه تحریک پذیری و از علائم استرس است.

احساس درد در عضلات

گرایش طبیعی بدن در صورت بروز استرس، تنش و درد در عضلات است. در صورتی که فردی به صورت مرتب در عضلاتش درد حس کند، می توان این مساله را عاملی بر وجود اضطراب در وی به شمار آورد.

تعرّق، تهوع و اسهال

در بسیاری افراد، نخستین عکس العمل های بدن در مقابل اضطراب و استرس، علائم فیزیکی مانند تعریق، حالت تهوع و اسهال هستند. و این علائم معمولاً سایر نشانه ها و محرک های استرس را شدت می دهند.

تنگی نفس و تپش قلب

معمولاً پس از بروز یک رویداد استرس زا، نشانه هایی از تنگی نفس و تپش قلب در برخی افراد دیده می شود. و بروز این خصوصیات منفی به صورت مزمن، آنها را از علائم استرس به شمار آورد.

‫منبع : سالم زی


ویدیو مرتبط :
علائم اختلال اضطراب اجتماعی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علائم اضطراب چیست؟


یک روانشناس با بیان علائم شناختی، هیجانی، رفتاری و فیزیولوژیکی افراد مضطرب، هواس‌پرتی، تفریح، عمل‌های جراحی زیبایی و استفاده از تکه کلام را در جهت کاهش یا اجتناب از موقعیت اضطراب‌زا عنوان کرد.

خبرگزاری فارس: عبدالله امیدی با بیان تعریف اضطراب اظهار داشت: اضطراب وضعیت هیجانی نامطبوع است که شناخت هیجان، رفتار و واکنش‌های فیزیولوژیک مربوط را در فرد مبتلا ایجاد می‌کند.

وی افزود: اضطراب بر خلاف ترس منبع نامشخصی دارد و همانطور که ذکر شد این وضعیت، شناخت، هیجان، رفتار و فیزیولوژیک فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این روانشناس با اشاره به شناخت مبتلایان به اضطراب، گفت: افکار اضطراب‌آور تهدید کننده اما مبهم هستند فرد فکر می‌کند قادر به کنترل اوضاع نیست، البته گاهی شرایط مناسب نیست و گاهی نیز انتظارات فرد آنقدر بالا است که او را دچار اضطراب می‌کند.

وی افزود: علائم شناختی به صورت پردازش افکار تهدید کننده و در بیشتر مواقع مبهم خود را نشان می‌دهد، فرد آنقدر اوضاع را وخیم و بحرانی تلقی می‌کند که احساس می‌کند توانمندی و شرایط تسلط بر محیط را ندارد.

این متخصص حوزه بهداشت روان درباره هیجان مبتلایان به اضطراب اظهار داشت: فرد مضطرب احساس خطر غریب‌الوقوع دارد و نمی‌تواند از نظر هیجانی بر خود مسلط شود.

وی ادامه داد:‌ علائم رفتاری اضطراب معمولا با بیش‌رفتاری همراه است، همه رفتارهای اضافی به نوعی در جهت کاهش اضطراب به کار می‌رود مثلا اگر سخنرانی در فرد اضطراب ایجاد کند ممکن است موجب به کار بردن کلامات اضافی در سخنرانی شود. همچنین داشتن تکیه کلام به ویژه در سخنرانی می‌تواند نشانه اضطراب فرد باشد.

وی تاکید کرد: کسی که ظاهرش در او اضطراب ایجاد می‌کند ممکن است واکنش معکوس نشان داده و بیش از حد به ظاهر خود برسد بسیاری از عمل‌های زیبایی که افراد انجام می‌دهند از اضطراب ناشی  از قضاوت دیگران نسبت به ظاهر آنها نشات می‌گیرد.

فرد در این مواقع احساس می‌کند ظاهرش در حدی نیست که برای دیگران قابل قبول باشد و خود را کمتر از حد برآورد می‌کند. در حالی که برآورد او از دیگران بیش از واقعیت ممکن است در نتیجه وقتی موازنه بین درون و بیرون بر هم می‌خورد فرد دچار اضطراب می‌شود.

عضو هیات عملی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: علائم فیزیولوژیکی اضطراب به صورت خشکی دهان، تکرر ادرار، احساس لرزش در اندام‌ها، احساس پروانه‌ای در شکم که بر اساس آن فرد می‌گوید انگار در شکمم رخت می‌شویند دیده می‌شود، همچنین در اضطراب‌های شدید فرد تنفس‌های کوتاه و تند دارد و احساس خفگی و سبکی در فرد می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اختلال وسواس را نتیجه اضطراب فرد مبتلا دانست و اظهار داشت: فرد مبتلا به وسواس ممکن است با شستشوی زیاد یا نظم و ترتیبی که ایجاد می‌کند اضطرابش را کاهش دهد توجه بیش از حد به وضعیت سلامت نیز در جهت اجتناب یا کاهش اضطراب است، اجتناب می‌تواند با عدم حضور در موقعیت ایجاد شود مثلا فردی که سخنرانی در او اضطراب ایجاد می‌کند، سخنرانی نمی‌کند یا فردی که ترس از معاینه شدن دارد مراجعه به پزشک را به تاخیر می‌اندازد.

امیدی خطای شناختی را نتیجه اضطراب دانست و گفت:‌ افراد مضطرب یک موقعیت را به سایر موقعیت‌ها تعمیم می‌دهند و این موضوع موجب اضطراب در آنها می‌شود افراد مضطرب به اتفاقات خوب بی‌توجه هستند و چنین می‌پندارند که اتفاقات بد در همه موقعیت‌ها تکرار می‌شود.

این روانشناس گفت: وقتی فردی مضطرب می‌شود برای کاهش یا اجتناب از آن به راه‌هایی مانند هواس‌پرتی، تفریح، انجام عمل‌های زیبایی و اجتناب از موقعیت اضطراب‌آور پناه می‌برد.

وی خاطر نشان کرد: خط اول درمان‌های اضطرابی روان درمانی شناختی-رفتاری است و خط دوم نیز دارودرمانی محسوب می‌شود، هر چند که در بسیاری از اختلالات اضطرابی از ترکیب هر دو درمان استفاده می‌شود.